abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100863693

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_100863729
*Laatste post vorig deel
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:04 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ofwel: een jaar ubuntu kost je minder uitzoekwerk dan een middagje gentoo.

Iets met productiviteit enzo :+
Ik ben nu eenmaal een onderzoeker 8-)

Vroeger waren het treintjes, bestuurbare auto's, oude stofzuiger op zolder die het moesten ontgelden soms kreeg ik ze ook weer in elkaar :').

Hetzelfde met Linux, ik kan/kon het niet uitstaan dat Linux zoveel kracht heeft waarvan ik niet weet hoe het werkt. Met 2 middagjes Gentoo dwing jezelf in de diepsten van het systeem.

Learn bij doing it :P, the best way O+
pi_100863764
De update naar 11 heeft de chrome-repo uit de lijst gegooid, daardoor had ik chrome 11 ipv 14 :{. Nu weer gefixed, in /etc/apt/sources.list.d/ te fixen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:10:46 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_100863822
Ik gebruik nog steeds Gnome 2.32. En naar volle tevredenheid.
pi_100863841
quote:
2s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
De update naar 11 heeft de chrome-repo uit de lijst gegooid, daardoor had ik chrome 11 ipv 14 :{. Nu weer gefixed, in /etc/apt/sources.list.d/ te fixen.
Daarom moet je ook gewoon chromium gebruiken.
pi_100863862
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:10 schreef remlof het volgende:
Ik gebruik nog steeds Gnome 2.32. En naar volle tevredenheid.
Ja ik ook :D.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_100863917
En ik gebruik nu al best een tijdje Gnome3 shell, maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar ook daadwerkelijk blijer van wordt ofzo.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:15:31 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_100864054
Ik heb nog altijd niet geupgrade. nog altijd 10.10, en bevalt prima.
How can I make this topic about me?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:17:12 #9
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_100864139
quote:
6s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat ja :P.

Bevalt uitstekend ^O^.
pi_100864258
11.04 had een kernel foutje waardoor de boel helemaal vastliep iedere keer als hij opgestart was. Heb nu linux mint debian en dat bevalt prima.
pi_100873365
Gebruikt Mint een andere kernel dan?
pi_100873440
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:35 schreef Toryu het volgende:
Gebruikt Mint een andere kernel dan?
Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.
pi_100873699
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.
Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?
pi_100874462
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?
De hele zooi crashte na het inloggen. Geen idee of er een manier is om dingen te veranderen voor het opstarten maar Mint werkt ook. Het was maar mijn netbookje.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 22:58:53 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_100874630
quote:
6s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Je kan gewoon upgraden, als je daarna maar Ubuntu Classic als standaard GUI kiest.
pi_100875484
Ah, firefox 6 zit in de updates ^O^
pi_100876327
Heb stiekem de behoefte om 11.10 weer te proberen :P.
pi_100876368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:29 schreef JoshuaL het volgende:
Heb stiekem de behoefte om 11.10 weer te proberen :P.
Vbox ^O^
pi_100879174
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:30 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Vbox ^O^
Dat werkt toch altijd net wat minder lekker dan mijn systeem zelf te upgraden :P.
pi_100905851
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 00:28 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Dat werkt toch altijd net wat minder lekker dan mijn systeem zelf te upgraden :P.
Licht ook een beetje aan je proccesor de mijne ondersteunt virtualisatie uitstekend. Bij sommige distro's heb je amper door dat je in Vbox zit. Debian werkt er supergoed in toen ik die teste :o

Maar hoofdzakelijk testen jah :)
pi_101196387
Wtf. geen offline modus bij Gnome 3 voor de chat :')?
pi_101201804
Ik gebruik op het moment een Bamboo-pentablet, waar helaas de ondersteuning voor Ubuntu 11.04 niet volledig is. Het weerhoudt me er niet van om weer te upgraden in oktober ofzoiets, maar het is wel jammer.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:53:12 #23
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101345868
Een oom van mij heeft voor de tweede keer deze week zijn XP naar de kloten geholpen, dus is het tijd voor een experimentje :9

Ik ga hem ubuntu voorschotelen. De uitdaging: hij is echt een digibeet!

Ik heb de boel bijna klaar voor hem, maar ik zit wat te klooien met die keyring.

Ik heb een user met beperkte rechten, die zonder wachtwoord mag inloggen. (user heeft wel een wachtwoord) Maar na het inloggen gaat ie meteen vragen om een wachtwoord om de keyring te unlocken }:|

Hoe is dit op te lossen? Ik heb de keyring al een keer verwijderd en opnieuw de wachtwoorden ingegeven, maar dat helpt niet.
heitieh
pi_101347051
In denk dat je dan in de config bestanden moet gaan spitten :{,
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:38:19 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101348758
ik heb nu voor de keyring een leeg wachtwoord ingegeven :o
heitieh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: