Nou vooruit je hebt gelijk.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.quote:In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer
Stapsvoets is 15 km/h.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.
Asso gedragquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nou vooruit je hebt gelijk.
[..]
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Asso gedrag
En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:29 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.![]()
Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij.
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:00 schreef Yreal het volgende:
[..]
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.
enquote:1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert.Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.quote:6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's.
Zijn volgens mij van die typische "hoge heren in Den Haag" zeikerds. Van dat volk wat denkt: "ik in de file, zij ook in de file."quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:29 schreef Spouwerranger het volgende:
Zijn er mensen die dat doen?Dat is echt sneu.
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:39 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.
[..]
en
[..]
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.
Dan zit je wat mij betreft als automobilist redelijk in de zone van het laatste zinnetje van art.1, en ik vermoed bij meer automobilisten. Of jij, of welke andere motorrijder dan ook, zich daar wel/niet iets van aan trekt is uiteraard persoonlijk, maar die grens op zoeken als verreweg de meest kwetsbare partij in deze vergelijking, lijkt mij niet echt een goed idee.
Ja, ik vermoedde al dat je op die code doelde.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:37 schreef fruityloop het volgende:
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.
Nergens zijn er afspraken of gedragscodes van deze strekking voor een auto, nog afgezien van het feit dat die veel groter zijn, en het dus simpelweg niet past, tenzij andere auto's op de vluchtstrook of redresseerstrook gaan rijden, wat geen enkel motorvoertuig mag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.
deze pagina bovenaan, sorryquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 13:02 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?
Precies!quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:27 schreef Yreal het volgende:
Gedogen is iets strafbaars niet vervolgen..
dus is er geen strafbaar feit.. Dus...quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Precies!![]()
En aangezien er een code is, die geen wettelijke basis heeft, maar wel bepaalt wanneer het niet bestraft wordt...
Ja. En ik ben het niet met je eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:21 schreef k_man het volgende:
Misschien moet je mijn uiteenzetting nog eens doorlezen. Zonder die code zou je er gewoon voor beboet worden. Op basis van artikel 5, net als met de auto. Daarvan staat ook niet letterlijk in de wet dat het verboden is om tussen de files door te rijden, maar niemand zou het in z'n hoofd halen te beweren dat dat mag.
En nogmaals: snap je hoe je een spoiler opent?
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files afquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:29 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Jongens, hou op met die onzin.
Het is klip en klaar: opsodemieteren met die motorrijders. Dat ze maar met de bus of trein gaan.
Dat gejakker door de files heen en die verschrikkelijke koplampen die zo irritant flikkeren in je spiegel. Zet er shockproof lampen in ofzo.
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef densmee het volgende:
[..]
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files af
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel andersquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:39 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
Motoren mogen de file passeren tussen de meest linkerbaan en de baan rechts daarvan (en alleen daar). Buiten de file horen zij in het midden van een baan te rijden, net als een auto (een normale auto vult nagenoeg de hele baan, maar een Smart mag niet kleven aan de kant van een baan)quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:43 schreef densmee het volgende:
[..]
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel anders
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |