abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101073876
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Yreal het volgende:

[..]

De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.
Nou vooruit je hebt gelijk.

quote:
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:

langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101073904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 08:52 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.
Stapsvoets is 15 km/h.
Kijk naar de definitie van file (zie hierboven)

Vraag is natuurlijk wel, krijgen motorrijders dan een bekeuring als de file geen 2 km was? :+
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101073913
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 09:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Nou vooruit je hebt gelijk.

[..]

Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Asso gedrag

En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
pi_101074367
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 09:02 schreef Yreal het volgende:

[..]

Asso gedrag

En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo. ;)

Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij. ^O^
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101074999
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 09:29 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo. ;)

Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij. ^O^
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.
pi_101075986
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 10:00 schreef Yreal het volgende:

[..]

het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.

quote:
1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert.Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties
en

quote:
6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's.
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.

Dan zit je wat mij betreft als automobilist redelijk in de zone van het laatste zinnetje van art.1, en ik vermoed bij meer automobilisten. Of jij, of welke andere motorrijder dan ook, zich daar wel/niet iets van aan trekt is uiteraard persoonlijk, maar die grens op zoeken als verreweg de meest kwetsbare partij in deze vergelijking, lijkt mij niet echt een goed idee.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101076033
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:29 schreef Spouwerranger het volgende:
Zijn er mensen die dat doen? :') Dat is echt sneu.
Zijn volgens mij van die typische "hoge heren in Den Haag" zeikerds. Van dat volk wat denkt: "ik in de file, zij ook in de file." :') .
pi_101076067
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 10:39 schreef fruityloop het volgende:

[..]

De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.

[..]

en

[..]

We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.

Dan zit je wat mij betreft als automobilist redelijk in de zone van het laatste zinnetje van art.1, en ik vermoed bij meer automobilisten. Of jij, of welke andere motorrijder dan ook, zich daar wel/niet iets van aan trekt is uiteraard persoonlijk, maar die grens op zoeken als verreweg de meest kwetsbare partij in deze vergelijking, lijkt mij niet echt een goed idee.
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.
pi_101077997
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 08:37 schreef fruityloop het volgende:
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.

Nergens zijn er afspraken of gedragscodes van deze strekking voor een auto, nog afgezien van het feit dat die veel groter zijn, en het dus simpelweg niet past, tenzij andere auto's op de vluchtstrook of redresseerstrook gaan rijden, wat geen enkel motorvoertuig mag.
Ja, ik vermoedde al dat je op die code doelde. :)

Daarmee kom je ook bij het punt dat ik jegens Yreal probeerde te maken over verboden / wettelijk toegestaan / gedoogd. In de wet wordt (op dit punt) namelijk geen onderscheid gemaakt tussen motoren en auto's. De artikelen die Yreal aangrijpt om te beargumenteren dat motoren tussen de file door mogen rijden, zou ik ook kunnen gebruiken om te bewijzen dat ik dat met de auto mag. Die artikelen gelden namelijk niet alleen voor motoren.

Toch weet iedereen dat ik dat met de auto niet mag. Als ik het wel doe, word ik ongetwijfeld bekeurd, ondanks dat in de wet niet expliciet vermeld staat dat het niet mag. Dan wordt het dus een gevalletje artikel 5. Motoren die zich gevaarlijk door een file begeven worden eveneens bekeurd op basis van artikel 5.

Nou is de vraag; wat is dan gevaarlijk? Daartoe is dus een code opgesteld. Die code is geen wetgeving, maar wel iets waaraan de betrokken partijen zich min of meer geconformeerd hebben, zodat het n de praktijk toch als een soort pseudo-wetgeving werkt. Zo lang je je als motorrijder aan die code houdt, zit je goed en zul je niet bekeurd worden, ondanks dat de code geen wettelijke basis heeft. Regeltjes die geen wet zijn, maar toch toegepast worden... dat komt dus neer op gedogen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_101080682
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 10:42 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101086416
Gedogen is iets strafbaars niet vervolgen..
pi_101086521
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 13:02 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?
deze pagina bovenaan, sorry
pi_101086713
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 15:27 schreef Yreal het volgende:
Gedogen is iets strafbaars niet vervolgen..
Precies! ^O^

En aangezien er een code is, die geen wettelijke basis heeft, maar wel bepaalt wanneer het niet bestraft wordt...
pi_101095335
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 15:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Precies! ^O^

En aangezien er een code is, die geen wettelijke basis heeft, maar wel bepaalt wanneer het niet bestraft wordt...
dus is er geen strafbaar feit.. Dus...
pi_101101382
Dus gedogen we. *O*

Yreal, weet jij hoe je een spoiler opent?
pi_101101770
Om iets te gedogen moet het eerst strafbaar zijn :{ :|W

http://www.woorden.org/woord/gedogen

File rijden is niet strafbaar dus word het ook niet gedoogd }:|
pi_101102246
Misschien moet je mijn uiteenzetting nog eens doorlezen. Zonder die code zou je er gewoon voor beboet worden. Op basis van artikel 5, net als met de auto. Daarvan staat ook niet letterlijk in de wet dat het verboden is om tussen de files door te rijden, maar niemand zou het in z'n hoofd halen te beweren dat dat mag.

En nogmaals: snap je hoe je een spoiler opent?
pi_101102608
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:21 schreef k_man het volgende:
Misschien moet je mijn uiteenzetting nog eens doorlezen. Zonder die code zou je er gewoon voor beboet worden. Op basis van artikel 5, net als met de auto. Daarvan staat ook niet letterlijk in de wet dat het verboden is om tussen de files door te rijden, maar niemand zou het in z'n hoofd halen te beweren dat dat mag.

En nogmaals: snap je hoe je een spoiler opent?
Ja. En ik ben het niet met je eens.

Tussen stilstaande auto's doorrijden is nou niet iets dat ik als onveilig zou zien, dus zou ik er ook niet voor veroordeeld worden.
pi_101102827
Ehm, als je zegt dat je het niet met me eens bent, doel je dan op wat in de spoiler stond? Je doet er namelijk ondertussen wel alles aan om te bewijzen dat het waar is. Iemand hoeft maar het woord 'gedogen' te fluisteren en je schiet in de verdediging. _O-

Overigens gaat het er natuurlijk helemaal niet om wat jij wel of niet onveilig vindt. Als dat je resterende argument is om aan te geven dat er geen sprake is van gedogen, is het treurig gesteld.
pi_101102952
Jij zegt dat het zonder de code bekeurd zou worden onder artikel 5, dat ben ik met je oneens.

Verder kan je lullen wat je wil, maar iets dat niet strafbaar is kan je niet gedogen.
pi_101105777
Jongens, hou op met die onzin.
Het is klip en klaar: opsodemieteren met die motorrijders. Dat ze maar met de bus of trein gaan.
Dat gejakker door de files heen en die verschrikkelijke koplampen die zo irritant flikkeren in je spiegel. Zet er shockproof lampen in ofzo.
5 Ferrari's op videoband!
pi_101105984
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:29 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Jongens, hou op met die onzin.
Het is klip en klaar: opsodemieteren met die motorrijders. Dat ze maar met de bus of trein gaan.
Dat gejakker door de files heen en die verschrikkelijke koplampen die zo irritant flikkeren in je spiegel. Zet er shockproof lampen in ofzo.
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files af
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:39:26 #198
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_101106358
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef densmee het volgende:

[..]

zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files af
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_101106616
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:39 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel anders
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:50:51 #200
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_101107037
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:43 schreef densmee het volgende:

[..]

technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel anders
Motoren mogen de file passeren tussen de meest linkerbaan en de baan rechts daarvan (en alleen daar). Buiten de file horen zij in het midden van een baan te rijden, net als een auto (een normale auto vult nagenoeg de hele baan, maar een Smart mag niet kleven aan de kant van een baan)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')