abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:53:41 #201
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_101080434
Wat jammer popples! Maar jij (en je mannetje) hebben genoten van die bv-tijd samen, toch?

Mignonne, is je meiske goed blijven drinken nu?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_101080566
Wat jammer popples. Ik kan niet goed proeven hoe je er zelf tegenover staat, maar ik wil je nog meegeven dat medicatie vaak wel samengaat met borstvoeding, ondanks wat artsen, apothekers en farmaceutica denken te weten. Mocht je meer willen weten, heb ik wat verwijzingen voor je. Hopelijk voel je je snel beter!
pi_101080785
nou en of hebben we genoten. had echt gehoopt dat we een jaar vol konden maken. het ging zo geweldig goed dat ik er de volste vertrouwen in had.
maar helaas werd het bruut verstoord door mijn K*t lichaam. waardoor ik de laatste voedingen ook niet meegekregen heb. maar hij doet het ook super op de fles en geeft hem ook meer rust.
maar ik had die 6.5 week nooit willen missen O+ gelukkig hebben we de foto's nog :D

wupwup ik mocht dit niet en de arts wilde mij ook geen mindere middel geven omdat het anders niet zou werken. (het is ooit zover gekomen dat mijn been bijna geamputeerd moest worden)maar ook mijn whiplash werkt tegen. het is heel dubbel allemaal maar aan de ene kant heb ik er vrede mee maar aan de ander kant vind ik mezelf zo een zwakkeling dat ik niet gewoon alles op alles zet en alles van me lichaam vraag.
ik heb er wel tranen omgelaten maar ik heb ook een gezin dat mijn ook nodig heeft.
mama van 3 kids!
pi_101081233
Snap ik heel goed. Lastige beslissing! Ik wilde je het alleen laten weten, maar ik kan me goed voorstellen dat je er nu klaar mee bent ;) Fijn dat je foto's hebt trouwens.
pi_101081242
PM wat fijn dat hij toch aangekomen is :)

Popples wat jammer dat het zo gelopen is.. Maar een zwakkeling ben je helemaal niet! Sommige dingen kun je nu eenmaal niks aan doen..

Mignonne hoe drinkt je kleine nu? Gaat het al beter?

Ik voel me een beetje weemoedig, Timo heeft nu al 4 dagen achter elkaar niet om een voeding gevraagd, dus ik krijg nu wel het gevoel dat het echt einde borstvoeding is. Ik had besloten vanaf zijn 2e verjaardag niet meer zelf aan hem te vragen of hij wilde drinken en kennelijk vindt hij het zelf ook echt niet meer nodig nu..
pi_101081505
oh Chan, einde van een heel apart tijdperk dan ineens he? Heel anders dan die eerste of tweede verjaardag.

Popples :* fijn dat je foto's hebt, you did well!

PM en Chan lief dat je t vraagt, ze drinkt gelukkig beter! *O* ik ben er heel erg blij mee want het schoot echt niet op. Je weet dat het een wisselwerking is qua stress en ontspannenheid maar zie het maar es op commando te doen, ontspannen zijn als je eigk dik gestressed bent :') :D
Ze heeft wel weer wat nieuws, ze drinkt nu 10 slokken aan de ene kant, laat dan los, komt overeind en probeert zelf aan te happen aan de andere kant, dat herhaald zich dan zo steeds. Nouja, whatever floats her boat :') als zij op die manier wel drinkt dan vind ik het goed :D het is een beetje een stoelendans zo maar we wisselen dus om de 2 minuten van kant ofzo om na 10 minuten een volledig volgetankte baby te hebben.
Dikke prima.
:)
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:31:39 #207
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_101081797
Haha, ze eet van twee euh, walletjes! ;-)

Chan, jammer dat het net wat eerder lijkt te eindigen dan je zelf gewild had.

Popples, soms is het moeilijk te kiezen tussen twee kwaden :*
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_101081996
Chan, wat moet dat een vreemd gevoel zijn. Wie weet komt 'ie nog een afscheidsslok nemen, ik geloof dat Ko dat na een paar dagen ook nog deed.

Mignonne :D O+ Goed voor je productie dat wisselvoeden :7
pi_101082015
Ja heel bijzonder tijdperk. Ik vond het ook best zwaar en zeker het eerste jaar was het soms heel moeilijk vol te houden met alle borstontstekingen, spruw en meer narigheid.. maar het tweede jaar ging het eigenlijk heel gemakkelijk :) En wanneer het moment ook geweest was, ik was er sowieso wel weemoedig van geworden denk ik hoor PM :) Het was lang zat, maar gewoon zo gek dat het dan ineens voorbij is.

Mignonne wat super dat het beter gaat :D Echt heel fijn, zal een boel stress schelen, als ze gewoon wat rustiger drinkt :)
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:55:29 #210
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_101082657
Popples wat fijn dat je toch hebt kunnen genieten van het zelf voeden van je ventje! Dat neemt niemand je meer af.

Mignonne, wat heerlijk dat de kleine nu wel drinkt. Dat wisselvoeden klinkt erg grappig.

Chan, wat apart lijkt me dat, dat het zomaar over is.
pi_101083269
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 13:37 schreef WupWup het volgende:
Mignonne :D O+ Goed voor je productie dat wisselvoeden :7
oh is dat zo? nou kijk aan, de dame regelt t allemaal zelf wel :D beetje overproductie kan geen kwaad voor ons dus kom maar op.

nog even de curves, let niet op de uitschieters in de lengte, dat komt door t ziekenhuis, die hebben een andere meetbak. een royalere meetbak vooral :')
Ik verwacht wel nog een groeispurtje van een cm of 3 eerdaags, voorlopig blijft ze steken op 65 cm.

pi_101083636
Was dit op het cb? Wat zeiden ze ervan? En had je nou nog begeleiding van een lk?
pi_101083683
Die lengtegroeicurve is zo inderdaad wel bijzonder mignonne... :D

Bartje lijkt het ook zelf te regelen hier. Vandaag de volgende tijden al gehad: 3 uur, 6 uur, 9 uur, half 11, 12 uur, en nu ligt hij nog rustig te slapen... Ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken om het aantal voedingen..

Hij wil nu soms niet plat gelegd worden na een voeding, en soms spuugt hij 1,5 uur na de voeding nog eens een lading zure vloeistof uit. Ik ga morgen toch eens navragen in hoeverre dit erbij hoort..
pi_101083852
Wat fijn LT dat hij het zelf regelt!

Wup, kinderarts. Die vond het niet interessant verder (haar woorden, en bedankt he, mijn kind is haske interessant! :( :P ); volgens haar was ze haar eigen lijntje nog wat aan het zoeken en was de daling her en der te wijten aan het weigeren. Zolang ze na het weigeren het drinken ook weer oppikt is er niets aan de hand. Ik moet wel in de gaten houden dat ze niet ineens omlaag dondert maar verder zag ze er geen kwaad in.
Mijn wvk is lk en ik spreek haar bij ieder cb bezoek, we hebben ook telefonisch contact gehad, ze is volledig op de hoogte van alle ins en outs en ze geeft waar nodig tips en adviezen maar eigenlijk is er niet zoveel te adviseren meer.
pi_101084199
Aha, tot zover mijn nieuwsgierigheid :P
pi_101084314
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 14:30 schreef WupWup het volgende:
Aha, tot zover mijn nieuwsgierigheid :P
:D
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:45:37 #217
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101100249
Zat eerder op de avond online o.a. het beruchte artikel 'Stop met borstvoeding' van Heleen Mees te lezen. Merk ik opeens dat ik een kletsnat shirt heb _O- Ik had het helemaal niet in de gaten. Die toeschietreflex van mij is ook volstrekt onlogisch :D

Ben de laatste dagen heel erg aan het nadenken wat ik na mijn 11 weken bevallingsverlof (en in mijn geval ook de minimale borstvoedingsperiode) wil. Zoals ik al eerder schreef zie ik enorm op tegen kolven.
Ik geloof niet erg in de 6 maandennorm van de WHO (ik kan er geen goede onderbouwing voor vinden). Ik geloof wat betreft de voordelen van bv vooral in het samenzijn met je kind, de geborgenheid en troost die je het biedt. Wat is dan nog het grote voordeel van een flesje gekolfde melk, gegeven door iemand anders dan een van de ouders, vraag ik me af. Ik zou dan alleen nog kolven om de productie op peil te houden, zodat ik 's morgens en 's avonds en in het weekend door kan voeden. Ik neig er nog naar om dat wel te willen, gewoon omdat ik het zo fijn vind met mijn knul. Maar ik vind het toch ook wel erg belastend.

[ Bericht 11% gewijzigd door Aventura op 23-08-2011 20:54:42 ]
pi_101111559
Aventura ik zou het eerst proberen en dan een besluit nemen waar jij je het beste bij voelt. misschien vind je het allemaal wel super meevallen :*

iedereen thanks voor de lieve woorden :*
mama van 3 kids!
pi_101119285
De WHO adviseert minimaal 2 jaar borstvoeding voor elk kind. De 6 maanden is slechts de bijvoedingsgrens. Nu geen tijd om verder te typen ;)
  woensdag 24 augustus 2011 @ 11:08:17 #220
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_101120451
Wat kan ik mij ontzettend ergeren aan die eenzijdige economische kijk op borstvoeding. Er wordt alleen gekeken naar de kant van (de carrière van) de vrouw, niet naar het welzijn van het kind of het gezin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grijs op 24-08-2011 11:20:44 ]
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 24 augustus 2011 @ 11:15:33 #221
259886 pessie
pi_101120657
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:08 schreef Grijs het volgende:
Wat kan ik mij ontzettend ergeren aan die eenzijdige economische kijk op borstvoeding. Er wordt alleen gekeken naar de kant van de (carrière) van de vrouw, niet naar het welzijn van het kind of het gezin.
Dank je, ik kon het niet goed onder woorden brengen dus ik hield me maar even stil maar jij hebt op een nette manier ook mijn gevoelens onder woorden gebracht.

Als reactie op het artikel wat hier bovenstaat even deze linkje

Overigens is er wel bewijs dat borstvoeding significant beter is dan kunstvoeding.
Wie heeft ongeveer een half jaar geleden die plaatjes gepost van borstvoeding en kunstvoeding op microscopisch niveau?
pi_101121809
Ik vind het eerlijk gezegd een nogal dom artikel. Geen tijd om uitgebreid te reageren nu, maar lezende kwam ik de ene foute redenatie na de andere foute.conclusie tegen.

Aventura, als jij het om voor jouw legitieme redenen niet ziet zitten na je verlof bv te blijven geven, moet je dat gewoon niet doen. Het is je goed recht om te stoppen wanneer je wil. Dat bv beter is dan kv hoeft toch niet ter discussie te worden gesteld daarvoor? Bv is beter, maar kv is ook prima, hoor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_101122140
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:08 schreef Grijs het volgende:
Wat kan ik mij ontzettend ergeren aan die eenzijdige economische kijk op borstvoeding. Er wordt alleen gekeken naar de kant van (de carrière van) de vrouw, niet naar het welzijn van het kind of het gezin.
Ach... weet van wie het komt.
Ik trek het ook slecht hoor, het is mij idd allemaal een beetje te eenzijdig gericht.
Feminisme en zulks allemaal prima maar dit soort vrouwen ambieert een nieuwe feministische golf die ervoor staat dat iedere vrouw werkt en in haar eigen inkomen voorziet. Het gaat er niet meer om dat het voor vrouwen MOGELIJK is om te werken, het gaat erom dat ze MOETEN werken, als je niet werkt, tel je niet meer voor vol als vrouw in hun ogen en ben je een minderwaardig exemplaar dat zich laat onderhouden en die zich tekort doet door een wandelende baarmoeder met tieten te zijn.
Wat mij betreft schiet dat soort feminisme zn doel gewoon voorbij. Gelijke kansen scheppen voor vrouwen is heel mooi, en de arbeidsparticipatie van vrouwen willen vergroten is ook mooi, maar het moet ten eerste een keuze blijven (en dat werkt ook de andere kant op, mannen zouden imho ook meer keuze moeten krijgen, waarom is het not done om als man parttime te werken bijv.??), en ten tweede zie ik niet in waarom je zou sollen met de gezondheid van je kinderen om een carriere na te jagen die je wellicht niet eens wilt. En nee ik bedoel niet dat iedereen borstvoeding moet geven, ik bedoel dat men de kinderopvang wel eens kritischer mag bekijken dan en dat men na mag denken over de geestelijk gevolgen voor de volgende generatie als ze een min of meer anonieme opvoeding door derden genieten. laatste geval dus indien beide ouders 5 dagen p/w werken he ;)
De column van deze mevrouw is wat mij betreft leuk van tenenkrommendheid omdat ze er allerlei zaken bij de haren bijsleept om een punt te maken die eigenlijk nauwelijks met het al dan niet geven van borstvoeding te maken hebben.
Ze claimt dat mannen meer betrokken zouden zijn bij hun kind als de moeder geen borstvoeding zou geven, en gebruikt dan die "glazen wand tussen vader en kind" (de camera om foto's te maken van de voedende moeder) als beeld om te illustreren dat borstvoeding de vader-kind band in de weg staat; dat vind ik een raar argument omdat het zou suggereren dat voeding het enige middel is om een band met je kind te krijgen. En dat als de moeder geen borstvoeding geeft dat de vader dan automatisch een betere band met het kind heeft. Terwijl ze een stukje later weer aangeeft dat het beruchte moederinstinct enkel komt doordat de vrouw nu eenmaal de meeste tijd met het kind doorbrengt. Wat verandert er dan concreet aan de vader-kind band als moeders nog steeds pak em beet 80% van de voedingen op zich neemt?
Hier doet vaders de kindjes in bad, speelt met ze, kamt haren, brengt ze naar bed, knuffelt ze enz enz. Het lijkt me dat verzorging en een band breder zijn en dieper gaan dan enkel voeding.

Maar goed, ik snap het wel dat een negatieve borstvoedingshouding inherent is aan de ras-feministen. Een kind baren en borstvoeding geven, dat zijn nou net DIE dingen die de ultieme gelijkheid tussen man en vrouw in de weg staan, het zijn precies die dingen die ervoor zorgen dat man en vrouw nooit gelijk zullen zijn. Taken die een man gewoonweg niet uit KAN voeren, al zou hij het willen. Voor borstvoeding is daar een alternatief voor, het geven van fles/kunstvoeding. Voor het baren van een kind ligt dat anders natuurlijk.
Maar ik begrijp dus wel dat het ontmoedigen van borstvoeding door de extremere feministen, ik zie waar het vandaan komt.

Ik persoonlijk vind dat ik qua werk- en hersencapaciteiten niet onderdoe voor de gemiddelde man en ik ben een voorstander van gelijke kansen en gelijke behandeling; Maar ik accepteer en omhels ook mijn lichamelijke verschil ten opzichte van mannen. Ik ben er trots op vrouw te zijn en juist datgene wat alleen ik als vrouw kan, het laten groeien, baren en het zogen van mijn kind(eren) is in mijn ogen iets om trots op te zijn en niet om te verwerpen of te ontkennen in een vreemd soort gelijkheidsdrang.
Het is voor iedereen een persoonlijke keuze om wel of geen borstvoeding te geven en de moeder die voor kunstvoeding kiest is geen mindere moeder en heeft zeker geen mindere band met haar kind. Dat moet ook vooral een keuze blijven en voor ieder persoonlijk zijn. Maar om de borstvoeding in de ban te doen enkel om een vreemdsoortig angstvallig gelijkheidzoekende man-met-baarmoeder te worden vind ik typisch.

het staat hierboven al vaak genoeg, maar ten overvloede nog eens, ik vind moeders die kunstvoeding geven geen mindere moeders die hun kind tekort doen ik vind niet dat een borstvoedende moeder meer vrouw is dan een moeder die voor kunstvoeding kiest! Ik vind het enkel en alleen tenenkrommend dat zoiets door zo'n dame er aan de haren bijgesleept wordt om een soort gelijkheid te willen forceren die gewoonweg niet bestaat.

my eh twohundred cents :')
pi_101122152
kolere zeker niets te doen de hele dag :')
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:10:32 #225
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101122442
Het blijft lastig aan te tonen wat nu 'het beste' is. Er spelen zo veel factoren mee. Niet alleen de technische (samenstelling van voeding). Waarom zijn bv-kindjes intelligenter, minder vaak ziek en minder vaak allergisch? Komt dat sec door de moedermelk, of omdat ze aan de moederborst liggen (oftewel hoe ze voeding tot zich nemen) of omdat bv-moeders vaker blank, welvarend en hoog opgeleid zijn? Zelf geef ik geen bv vanuit een heilig moeten, ik begon ermee omdat ik dacht ' waarom niet' , en omdat ik het niet zag als een keuze. Het is voorhanden, dus gewoon beginnen en wel zien wat er gebeurt. En ik vind het ook fijn dat ik mijn kind heel veel geborgenheid, liefde en troost geef door het fysieke contact.

Bv economisch bekijken, tja je ontkomt er toch niet aan? Vrouwen maken nu eenmaal deel uit van de beroepsbevolking. Wij (maar ook onze collega's, werkgever, uitkeringsinstanties, belastingdienst) hebben nu eenmaal te maken met het fenomeen borstvoeding en moeten ermee omgaan. Dat betekent niet dat er niet ook naar welzijn van kinden gezin wordt gekeken. Volgens mij staat buiten kijf dat dat belangrijk is. Maar ik vind het gevaarlijk als wordt beweerd dat géén (of minder dan 6 maanden/2 jaar of whatever) bv geven het welzijn schaadt.

Nou ja, er is zo veel informatie, en iedereen filtert daar toch wel uit wat voor haar van toepassing is en aanspreekt. Vind het ook wel verbazingwekkend dat ik tijdens mijn gesurf zo vaak stuitte op het woord ' borstvoedingsdiscussie'. Ik snap eigenlijk niet waarom het een discussie is. De keuze is namelijk persoonlijk.
pi_101122449
En Aventura, begrijpelijk dat je nu de voors en tegens tegen elkaar gaat opwegen.
Als je gaat kolven enkel en alleen om je productie in stand te houden dan kun je die gekolfde voeding overdag ook gewoon mee gaan geven naar het kdv toch?

Voor mij persoonlijk zit de meerwaarde van borstvoeding niet (alleen) in dat intieme contact met je kindje maar juist ook in de gezondheidsvoordelen. Er zijn onderzoeken bekend waaruit blijkt dat het geven van borstvoeding beschermt tegen het ontwikkelen van borstkanker bij de moeder, het ontwikkelen van eierstok of baarmoederhalskanker bij dochters (weet niet zeker welke dat zou ik na moeten kijken) en prostaatkanker bij mannen. Uiteraard betekent dat niet dat iemand die bv geeft deze vormen van kanker nooit zal krijgen maar het zijn voor mij wel gezondsheidsvoordelen die zwaar meewegen in mijn keuze voor borstvoeding.
Daarnaast vind ik een vroege sensibilisatie aan etenswaren en daardoor een sterke vermindering op voedselallergische klachten ook van grote meerwaarde. Niet alleen voor het kind dat ik nu aan de borst heb maar ook voor mijn oudste die niet allergisch was vond ik dat belangrijk.
De antistoffen die ik aanmaak tegen ziekten die ik doormaak en die ik doorgeef aan mijn kind wegen ook mee.
Tel verder de minimale belasting voor de nieren hierbij op en ik vind persoonlijk borstvoeding geven, zolang het voor jou zelf haalbaar en fijn blijft te verkiezen boven kunstvoeding geven.

Als je echter vindt dat het afkolven en in stand houden van een productie, het combineren van voeden met werken teveel van je gaat eisen, als je er gestresst van raakt of als je problemen tegenkomt, of als het zelf voeden van je kind je gaat tegenstaan, dan kun je prima voor kunstvoeding kiezen. (ook als dat van geboorte af aan is, bijv. bij het tegenstaan van het zelf voeden) Daar is helemaal niets mis mee in mijn ogen, het draait allemaal om een balans vinden die voor jou werkbaar is en het afwegen van bepaalde zaken tegenover elkaar.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:18:35 #227
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101122658
Ik zeg overigens nergens dat ik het artikel van Mees onderschrijf hoor :P Het is natuurlijk wel Heleen Mees, zij chargeert altijd enorm. Wat me het meest tegen de borst (haha) stuit is dat zij een mening geeft en je ook nog het gevoel kan geven dat je iets verkeerd doet of dat je iets wel of niet zou moeten doen. Maar dat doen sommige borstvoedingsfundi's ook.
pi_101122672
Oh Aventura inderdaad, ik ben ook niet direct overtuigd van de relatie borstvoeding-intelligentie en bijvoorbeeld borstvoeding-overgewicht.
Wat jij zegt inderdaad, er is een duidelijke relatie tussen hogeropgeleid en het geven van borstvoeding. Daarnaast is er ook een duidelijke relatie te zien tussen intelligentie-niveaus/sociaal-economische klasse en overgewicht. Die laatste is een beetje een kip en het ei verhaal natuurlijk over op welke manier die zaken zich met elkaar verhouden maar het lijkt me niet onlogisch dat de hogeropgeleide moeder die voor borstvoeding kiest, ook beter geinformeerd is over voeding dan de moeder uit een lage SEK en die voor kunstvoeding kiest, en dat het kind uit het hoger opgeleide gezin vaker normale schijf-van-vijf maaltijden aan tafel eet met een normale tussendoortjes-hoeveelheid dan de kinderen uit de lagere SEK. Dat draagt veel meer bij aan het ontwikkelen van overgewicht natuurlijk. Het verzadigings-principe en vraag-aanbod van borstvoeding is prachtig, maar met kunstvoeding op verzoek kom je daar ook prima mee in de buurt.

Over of bv moeders vaker blank zijn dat weet ik zo net nog niet hoor! Ik heb vaak het idee dat juist onder allochtonen het geven van borstvoeding veel vanzelfsprekender is dan onder autochtonen.
pi_101122773
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:18 schreef Aventura het volgende:
Ik zeg overigens nergens dat ik het artikel van Mees onderschrijf hoor :P Het is natuurlijk wel Heleen Mees, zij chargeert altijd enorm. Wat me het meest tegen de borst (haha) stuit is dat zij een mening geeft en je ook nog het gevoel kan geven dat je iets verkeerd doet of dat je iets wel of niet zou moeten doen. Maar dat doen sommige borstvoedingsfundi's ook.
mijn stukje ( :') ) was meer in t algemeen naar types Mees en Dresselhuys en hun standpunten over het geven van borstvoeding :D

Er is in de UK ook zo'n randdebiel die borstvoeding gelijkstelt aan kinderporno en seksueel misbruik van het kind en die vrouwen die vrijwillig voeden pedo's noemt. Ieder zn mening over borstvoeding, maar als je er zo over denkt dan ben je in mijn ogen gewoon echt een klapmongool, een beter woord is er niet voor :+
Dat soort stukken raken helemaal kant noch wal.

En toch he... toch schiet je daar dan van in de verdediging :D
pi_101122892
Dan ga je niet leuk vinden wat ik nu ga schrijven :+

Borstvoeding, moedermelk, is. Is normaal, de norm, gewoon. Borstvoeding heeft geen voordelen, is niet beter. Kunstvoeding heeft nadelen, risico's if you will. Borstvoeding maakt de kans op overgewicht niet kleiner, kunstvoeding maakt de kans op overgewicht groter. Kunstvoeding brengt meerdere kansen, risico's met zich mee, zoals lager IQ, middenoorontstekingen, obstipatie, minder goed immuunsysteem, ziekte van Crohn, diabetes enz.

Moeders die borstvoeding geven zijn niet overwegend blank en hoogopgeleid. In Nederland zijn de langvoeders wel vaker hoog opgeleid, maar denk nu eens aan Afrika?

Mignonne, zo één hebben we ook in NL. Die reageerde met een uiterst dom schrijfsel op Kay van ByKay.
pi_101122959
Trouwens, dat het WHO-standpunt alleen voor derdewereldlanden overeind blijft, is je reinste flauwekul.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 24 augustus 2011 @ 12:29:59 #232
147316 crew  DJMO
#trut
pi_101123025
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:19 schreef mignonne het volgende:
Oh Aventura inderdaad, ik ben ook niet direct overtuigd van de relatie borstvoeding-intelligentie en bijvoorbeeld borstvoeding-overgewicht.
Wat jij zegt inderdaad, er is een duidelijke relatie tussen hogeropgeleid en het geven van borstvoeding. Daarnaast is er ook een duidelijke relatie te zien tussen intelligentie-niveaus/sociaal-economische klasse en overgewicht. Die laatste is een beetje een kip en het ei verhaal natuurlijk over op welke manier die zaken zich met elkaar verhouden maar het lijkt me niet onlogisch dat de hogeropgeleide moeder die voor borstvoeding kiest, ook beter geinformeerd is over voeding dan de moeder uit een lage SEK en die voor kunstvoeding kiest, en dat het kind uit het hoger opgeleide gezin vaker normale schijf-van-vijf maaltijden aan tafel eet met een normale tussendoortjes-hoeveelheid dan de kinderen uit de lagere SEK. Dat draagt veel meer bij aan het ontwikkelen van overgewicht natuurlijk. Het verzadigings-principe en vraag-aanbod van borstvoeding is prachtig, maar met kunstvoeding op verzoek kom je daar ook prima mee in de buurt.

Over of bv moeders vaker blank zijn dat weet ik zo net nog niet hoor! Ik heb vaak het idee dat juist onder allochtonen het geven van borstvoeding veel vanzelfsprekender is dan onder autochtonen.
Als ik in het openbaar voed, wordt ik door allochtonen minder raar aangekeken dan door (blanke) nederlanders, die ook echt plaatsvervangend beschaamd kijken :')
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  woensdag 24 augustus 2011 @ 12:35:13 #233
259886 pessie
pi_101123192
Ben ik nu gek omdat ik die hele Mees niet ken?

Wup, eigenlijk he, is het wel verfrissend om es de conclusie omgekeerd te zien, zoals jij het omschrijft. Dank je!

Mignonne, beide kinders in bed? ;)

Ik hoef eigenlijk nooit meer in het openbaar te voeden, Nathan drinkt nog maar 3 keer per dag en die zijn alle 3 gelieerd aan slaapjes (en dus thuis).

Aventura, op bv.com staat ook een schema met de voordelen van borstvoeding al heeft je kindje 8 dagen bv gehad. Vanaf dan is er dus al een voordeel, dus al zou je stoppen met 3 maanden, je kindje heeft er wel profijt van. Stoppen is een eigen keuze, ik zal ook niet wachten totdat Nathan zelf stopt omdat ik geen pratend kind van 3 aan de borst wil (en dat een beetje mijn angst is).
Wat betreft de oorontstekingen, die schijnen minder te zijn bij bv door de drinkhouding.
pi_101124547
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:15 schreef pessie het volgende:

[..]

Dank je, ik kon het niet goed onder woorden brengen dus ik hield me maar even stil maar jij hebt op een nette manier ook mijn gevoelens onder woorden gebracht.

Als reactie op het artikel wat hier bovenstaat even deze linkje

Overigens is er wel bewijs dat borstvoeding significant beter is dan kunstvoeding.
Wie heeft ongeveer een half jaar geleden die plaatjes gepost van borstvoeding en kunstvoeding op microscopisch niveau?

Ik.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_101124833
Wat een discussie zeg. Ik ga zelf denk ik wel proberen zo lang mogelijk door te gaan, maar dat is ook omdat ik hooguit 6 uur achtereen weg ben bij hem, en ik dus het grootste deel van de voedingen nog live kan doen. Het kolven wordt bij mij rennen, aangezien ik daar de pauzes voor ga gebruiken, maar dat is maar 2 van de 4 dagen. De andere twee dagen heb ik een tussenuur, en kan het wat relaxter.

Vanmorgen weer bij het cb langs, en het vele aanleggen en 's nacht wakker maken heeft goed geholpen. Hij was in een week 290 gram aangekomen *O*. Dus nu 5260 gram en 58 centimeter. Hij heeft weer twee prikjes gehad. Thuisgekomen had hij flinke honger, en heeft flink lang liggen drinken.

Hij begint nu af en toe te bijten aan het eind van een voeding, en dat doet zeer! :X

nog even de statistiekjes:

woensdag 24 augustus 2011 @ 13:50:34 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_101126014
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:00 schreef mignonne het volgende:
my eh twohundred cents :')
Die zijn een miljoen waard... _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_101126060
Wauw, wat een prachtige reactie Mignonne en Wup. O+ ^O^
En wat zonde toch eigenlijk ook, dat moeders zich altijd moeten verdedigen, welke keuze ze ook maken. En stiekem, vraag ik me ook wel eens af waarom ouders de keuzes maken die ze maken, en binnenin mezelf veroordeel ik sommige keuzes ook. :@ Het kost me nog best moeite dus om 'te leven en laten leven', omdat ik denk dat ik het beter weet... :@
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  woensdag 24 augustus 2011 @ 13:58:54 #238
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_101126342
Mooie curve! *O*

Verder ben ik het eens met wup. En ook met mignonne.

Aventura, je kan altijd proberen hoe het gaat om te kolven. Als je enkel kolft voor je productie, zit je al een stuk relaxter als wanneer je per de wil om de flessen op het kdv puur bv te laten zijn.
Maar dan nog. 3 mnd bv is hartstikke prima. Is kolven op je werk te zwaar/belastend voor je, dan is kv een prima alternatief. Jouw lijf, jouw keuze. Je kindje is maar 1x klein en het is zonde om deze tijd te laten overschaduwen door kolfstress.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 14:14:19 #239
259886 pessie
pi_101126926
Bartje pakt het weer mooi op LT!
pi_101128441
Wat ik me trouwens nog af zat te vragen, moet je tepelhoedjes ook om de zoveel tijd vervangen?

Aangezien je fopspenen ook elke 6 weken zou moeten vervangen?
  woensdag 24 augustus 2011 @ 15:24:49 #241
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_101129374
Fopspenen elke 6 weken vervangen... Ik heb er geloof ik 5 in huis, die gebruik ik afwisseld van elkaar. Die ga ik dus niet na zes weken vervangen, slechts wanneer ze slijtage gaan vertonen of als ze 6 maand is en de iets groter nodig heeft.

Ik zou dus gewoon kijken naar de tepelhoedjes en als je het idee hebt dat ze slijten of poreus worden, dan zou ik ze vervangen.

Ow en Heleen Mees 8)7 })
Ik heb haar wel eens in discussie gezien met Beatrijs Smulders (Verloskundige/Geboortewinkel/Boeken)
Tenenkrommend die Heleen, wat een gek wijf.

En toen had ik nog geen eens zelf een kind aan de borst.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 24 augustus 2011 @ 15:35:16 #242
147316 crew  DJMO
#trut
pi_101129766
ik deed bij fopspenen het aantal spenen x 6. kocht ik een nieuwe dan gooide ik de oudste weg
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

woensdag 24 augustus 2011 @ 15:38:56 #243
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_101129883
Hallo borstvoedingsexperts :W ;)
Mijn jongetje moet nog geboren worden, maar nu had ik toch al een paar vragen. Lees altijd mee met dit topic maar was het nog niet tegengekomen.

Als je van plan bent borstvoeding te geven, is het dan raadzaam om ook altijd een kolf aan te schaffen/lenen?
Dit in het geval als je borsten zeg maar "op knappen" staan. Of kan je daar behalve voeden ook nog op een ander manier oplossen.
Of is dit gewoon niet nodig?
In principe (ligt eraan of het me lukt of een baan te vinden en wat voor soort baan) wil ik borstvoeding geven tot 3 maanden, otdat ik weer aan het werk ga.
Maar wat daarna, als je je baby niet meer aanlegt stopt het dan vanzelf? offe hoe werkt dat?
Rayen 2½ jaar!
pi_101130321
Ik zou even wachten dan TJ.. Als je de kolf niet nodig hebt in de kraamweek kan je prima met een handkolf vooruit omdat je na 3 mnd stopt. Maar als je toch door wilt gaan kan je weer beter een electrische aanschaffen.
Om de melk op gang te brengen in de kraamweek (als je kindje dit niet doet/kan) dan heb je aan een handkolf niet genoeg, maar een electrische kan je de eerste periode ook huren.
Dus gewoon even wachten ;)

En als je stopt loopt je voeding terug, maar heb je grotere kans op een borstontsteking omdat de melk die wel nog wordt aangemaakt en in je borst zit toch weg moet. Daarom kan je beter afbouwen, dan maken je borsten steeds minder melk aan tot het 'op' is (maar meestal blijf je nog wel een periode minimaal produceren hoor!)

Mignonne, meen je dat van die amerikaan?

Hier gaat het ineens super. Heb overleg gehad met CB over de krampen en onrust. Ze is wederom veel gegroeid dus ws. gewoon teveel melk (kan dat?). We zijn weer netjes aan het blokvoeden en ze heeft weer gele poep en alleen savonds nog (heftige) krampen.
En vannacht heeft ze doorgeslapen! Zo lekker!
Overigens heb ik nu ook het dagritme iets meer door. Als Elise niet mee wil in het ritme, doe ik haar lekker in de draagdoek en dan kan ik alsnog een hoop doen in huis of lekker naar buiten.

Ik begin mn draai te vinden met haar, en zij is ook op aarde geland heb ik het idee.
Dus we kijken het nog even aan allemaal!

Ik ben ondertussen heel trots dat ik ondanks de twijfels en wanhoop heb doorgezet en hoop nog lang te mogen voeden :D
  woensdag 24 augustus 2011 @ 16:15:09 #245
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101131327
@LT, ik steriliseer de hoedjes om de dag. Ik denk niet dat je ze om de zoveel tijd moet vervangen tenzij ze tekenen van slijtage vertonen.

Juud, Heleen Mees én Beatrijs Smulders. Omg, als je het over tenenkrommend hebt...

Ach, ik kijk het wel aan. Ik maak geen plan, maar kijk even hoe ik me de laatste verlofweken voel. Misschien ga ik in 't begin wel met de hand kolven; ik heb namelijk al een handkolfje liggen en daar gaat het prima mee. Zo is het voor mij wat laagdrempeliger. Meteen zo'n peperduur supersonisch ding kopen verhoogt misschien alleen maar het (mijn) gevoel van druk en stress. Het saunabezoekje over twee weken waarover ik eerder schreef is ook wel een goede vuurdoop, dan ben ik een hele dag weg. Ik neem dan de handkolf mee een een koeltasje. Eens kijken hoe dat gaat.

Op borstvoeding.com staat inderdaad een goed overzicht van wat je je baby meegeeft bij bepaalde tijdsperiodes van borstvoeding. Best geruststellend/motiverend.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 16:17:31 #246
259886 pessie
pi_101131425
Sanne wat fijn dat het nu zoveel beter gaat!

LT, tepelhoedjes moet je elke 6 weken vervangen, er zitten er 2 in het doosje zodat je er dus 3 maanden mee kunt doen. En regelmatig uitkoken. In het begin deed ik dat elke dag en later elke paar dagen.
pi_101131765
Ah, dan ben ik onderhand wel aan vervanging toe. Ik heb er 4 liggen die ik om en om gebruik, dan moet ik daar ook maar eens achteraan..
pi_101159946
Ik gebruikte bij mijn 2de kind ook een handkolf op mijn werk, Aventura.
Ik heb het nog tot 7 maanden vol weten te houden daarmee.
Ik heb een ontzettende hekel aan kolven maar met die handkolf hield ik in ieder geval mijn productie in stand. Het was goed te doen.

Nu deze laatste keer had ik een electrische kolf. Ik heb hem alleen gebruikt op mijn werk na mijn verlof tot een jaar ofzo? Ook alleen om mijn productie in stand te houden want de kolfstress over hoeveelheden trok ik ook deze keer niet.

Ik kom me maar meteen afmelden hier. Met een dubbel gevoel. Blij en een beetje "verdrietig".
Na 20 maanden is het klaar hier. Ze wil niet meer. Het is nu dag drie dat ze na twee minuten sabbelen aan 1 borst heel hard KLAAR zegt of gewoon helemaal niet wil (ik gaf nog 's morgens en 's avonds een voeding).
Ze is nu te ondernemend en actief en heeft de rust niet meer ofzo? Hoe dan ook, ze wil niet meer.
Ik ben wel blij dat ze het zelf aangeeft, dat voelt "natuurlijk".

Mijn taak zit er op. Drie kinderen zijn gevoed, die fase is nu voorbij. Het is klaar voor mij.
De eerste 4 maanden, nummer twee 7 maanden en nu kind drie 20 maanden. Ik heb duidelijk moeten leren :D

Allemaal heel veel succes en geniet.
Geniet van, wat mignonne ook al zei hierboven, van het voorrecht dat je dit kunt...mag doen...kunt doen...maar ook wil doen.
Luister naar jezelf, naar je lichaam, naar wat je zelf wilt en aan kunt en laat je niet gek maken door wat anderen vinden.

Een blije moeder, een blij kindje!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 25 augustus 2011 @ 07:49:24 #249
147316 crew  DJMO
#trut
pi_101160183
Lily hier passen maar twee smileys O+ en :*
voor de rest kan ik niet spreken, maar ik zeg dank je wel :*

donderdag 25 augustus 2011 @ 08:03:57 #250
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101160286
Dankjewel Lily, mooi gezegd. Fijn om te lezen hoe jij met het kolven bent omgegaan. Jij begrijpt/omschrijft wel ongeveer wat ik voel. Jij ook veel geluk en plezier met de 'volgende' fase :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')