Ik vind dit toch wel een wat beperkte visie op geluk, ik krijg meer het idee dat het een bechrijving van genot is. Geluk is iets dat uitstijgt boven de alledaagse werkelijkheid, het is een gevoel maar ook een gedachte een idee, met soms een religieuze of metafysische inslag.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:08 schreef Molurus het volgende:
Wat ons gelukkig maakt wordt bepaald door wat in ons evolutionaire verleden waardevol is geweest.
Het is niet voor niks dat wij snackbar voedsel lekker vinden ondanks dat het in ons huidige bestaan ongezond voedsel is. Zaken zoals zout, vet, suikers, etc waren in ons evolutionaire verleden zeer waardevol, en daarom vinden we ze nu nog steeds lekker.
En precies hetzelfde geldt voor dingen die ons gelukkig maken. Geluksgevoel is een middel, geen doel op zich. (Wie denkt dat dat wel zo is, koop wat opium.)
Geluk kan dus geheel onafhankelijk van de feiten zijn.quote:6.43 If good or bad willing changes the world, it can only change the
limits of the world, not the facts; not the things that can be expressed in language.
In brief, the world must thereby become quite another. It must so to speak wax or wane as a whole.
The world of the happy is quite another than that of the unhappy.
Waarin zit hem dan precies die beperking? Dat men het gevoel heeft de alledaagse werkelijkheid te overstijgen maakt dat nog niet tot een feit. Natuurlijk is het zo dat niet elk geluksgevoel feitelijk bijdraagt aan jouw overlevingskansen, maar dat maakt zo'n mechanisme niet minder effectief. Het is naar mijn mening niet nodig om verklaringen te zoeken voor de gevallen waarin geluksgevoel niet bijdraagt aan jouw overlevingskansen wanneer dat mechanisme als vuistregel effectief is.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 18:15 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik vind dit toch wel een wat beperkte visie op geluk, ik krijg meer het idee dat het een bechrijving van genot is. Geluk is iets dat uitstijgt boven de alledaagse werkelijkheid, het is een gevoel maar ook een gedachte een idee, met soms een religieuze of metafysische inslag.
Ik heb het niet over beperkingen gehad, ik begrijp niet wat je bedoeld.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 18:19 schreef Molurus het volgende:
Waarin zit hem dan precies die beperking?
Hoe zou je dit als feit moeten constateren, het gaat om de beleving en de gedachte van de persoon zelf. Hij is degene die het eventueel aan een ander vertelt, dat is dan het enige objectieve criterium.quote:Dat men het gevoel heeft de alledaagse werkelijkheid te overstijgen maakt dat nog niet tot een feit.
Waarom moet je alles evolutionair willen verklaren, ik ontken het evolutie mechanisme niet, maar er zitten meer aspecten en verklaringen aan het verschijnsel mens.quote:Natuurlijk is het zo dat niet elk geluksgevoel feitelijk bijdraagt aan jouw overlevingskansen, maar dat maakt zo'n mechanisme niet minder effectief. Het is naar mijn mening niet nodig om verklaringen te zoeken voor de gevallen waarin geluksgevoel niet bijdraagt aan jouw overlevingskansen wanneer dat mechanisme als vuistregel effectief is.
Als het te beschrijven was welke beperkingen de metafysica oplegt, dan was het geen metafysica meer.quote:Gevoelsmatig weten we allemaal wat metafysica is, maar als je iemand vraagt wat daar nu mee bedoeld wordt lijkt niemand daar echt iets samenhangends over te kunnen zeggen. Zo wordt vaak beweerd dat 'naturalisme' de mogelijke verklaringen beperkt, maar nooit wordt nu echt duidelijk welke mogelijke verklaringen daarmee (a priori) buiten beschouwing worden gelaten.
De leer van epicurus lijkt mij wel een goede. Het beste leven volgens Epicurus is een teruggetrokken leven te midden van vrienden. Het richt zich op het bevredigen van natuurlijke behoeften (met mate) en gemoedsrust.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:15 schreef naatje_1 het volgende:
Verscheidene visies kwamen aan de orde, zoals Epicurus, die mij wel inspireerde, maar het deed me verder niets.
quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 19:21 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik heb het niet over beperkingen gehad, ik begrijp niet wat je bedoeld.
quote:Ik vind dit toch wel een wat beperkte visie op geluk
Ik wil zeker niet alles evolutionair verklaren, ik merk slechts op dat evolutie in dit geval een volstrekt geloofwaardige en bevredigende veklaring is.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 19:21 schreef Oud_student het volgende:
Hoe zou je dit als feit moeten constateren, het gaat om de beleving en de gedachte van de persoon zelf. Hij is degene die het eventueel aan een ander vertelt, dat is dan het enige objectieve criterium.
[..]
Waarom moet je alles evolutionair willen verklaren, ik ontken het evolutie mechanisme niet, maar er zitten meer aspecten en verklaringen aan het verschijnsel mens.
Boooooooooooring.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 19:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De leer van epicurus lijkt mij wel een goede. Het beste leven volgens Epicurus is een teruggetrokken leven te midden van vrienden. Het richt zich op het bevredigen van natuurlijke behoeften (met mate) en gemoedsrust.
Bron?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 19:50 schreef Haringsma het volgende:
Geluk EN een doel hebben in je leven lijkt me belangrijk.
Overigens blijkt uit veel onderzoek dat gelovige mensen gelukkiger zijn dan mensen die niet gelovig zijn.
Maar dat klopt al niet kijk maar naar het boek job. Dan kun je zeggen ja maar dat deed god niet maar de duivel. Ja en? God is de eindverantwoordelijke. Zowel de duivel als god wisten volgens de bijbelse weergave exact dat er maar één mogelijjkheid zou zijn, god zou de weddenschap winnen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:15 schreef naatje_1 het volgende:
Hier is mijn zoektocht mee begonnen. Op school bij KCV (Klassieke Culturele Vorming) en bij godsdienst behandelden we filosofen die zich in het vraagstuk vast gingen bijten hoe je gelukkig kan worden, want dat is toch immers het hoogste goed? Verscheidene visies kwamen aan de orde, zoals Epicurus, die mij wel inspireerde, maar het deed me verder niets. Sindsdien ben ik op zoek gegaan wat nou echt de weg is naar geluk.
Met mijn Christelijke achtergrond stond het als een paal boven water: bij God is het geluk. Echter, er is zoveel leiden in de wereld en ook bij de mensen die geloven, of beter gezegd, vooral bij de mensen die geloven, kan je dan nog wel zeggen dat bij God het geluk is? Mijn ouders bijvoorbeeld, zien er nu uit als een gelukkig stel, maar dat is niet altijd zo geweest. Moet je dan eerst minder gelukkig zijn, voordat je echt gelukkig wordt?
Ik heb zowel het boeddhisme als het christendom aangehangen in verschillende fase van mijn leven en ik ben erg benieuwd naar de overeenkomsten vanuit jouw christelijke blik. Ik zal even een zeer simplistische weergave van de werkelijkheid neerzetten:quote:Wel, ik moet toegeven, nadat ik had gesteld dat Christenen vast wel heel gelukkig zouden zijn, ik tot de conclusie kwam dat deze stelling bij lange na niet altijd opging. Er is evenveel zeer onder christenen als onder niet-christenen. Misschien dan toch de boeddhisten? Boeddhisten houden er een leer op na, die voor mij vrij veel overeenkomt met het Christendom. De weg naar geluk is dezelfde als ik zou prediken. Ik merkte echter dat Boeddhisten, net als veel Christenen, vaak niet hun heilige doel kunnen bereiken. Wat is dan de weg naar geluk? Is geluk dan wel het hoogste goed?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | christendom boeddhisme God Er is geen god 1 leven (lijn) Reďncarnatie (cirkel) Je mag je geest Meditatie niet leeg maken en moet geestelijk in controle blijven over je onderbewustzijn Bidden voor vergeving Er zijn geen zonden enkel oorzaak en gevolg van zonden De mens staat boven De mens is onderdeel van de natuur de natuur en kan als een dier reďncarneren etc etc. |
Je punt is? Denk jij dat mensen in rijkere landen gelukkiger zijn dan in arme landen?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bron?
Overigens is het ook zo dat de meest atheistische landen juist de rijkere landen zijn. Dat lijkt me minstens wat tegenstrijdig.
[ afbeelding ]
Logisch... rijkere landen zijn over het algemeen ook slimmer en weten erg goed dat je voor je eigen geluk moet strijden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bron?
Overigens is het ook zo dat de meest atheistische landen juist de rijkere landen zijn. Dat lijkt me minstens wat tegenstrijdig.
[ afbeelding ]
nouja als je geen eten en drinken hebt... kan het me voorstellen dat je op dat moment wat minder gelukkig bent.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:50 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Je punt is? Denk jij dat mensen in rijkere landen gelukkiger zijn dan in arme landen?
Dat zou ik me ook kunnen voorstellen, als Westerling. Tegendeel is echter waar, wij zijn meestal ongelukkiger dan de gemiddelde Afrikaan. De gemiddelde Afrikaan kan zich dat helemaal niet voorstellen, dat hij gelukkiger is, maar het is zo.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:53 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
nouja als je geen eten en drinken hebt... kan het me voorstellen dat je op dat moment wat minder gelukkig bent.
Zou zeggen... kijk is Ross kemp on gangs/ extreme world en world thoughest towns.... gelukkige indruk lijken ze niet te maken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:56 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat zou ik me ook kunnen voorstellen, als Westerling. Tegendeel is echter waar, wij zijn meestal ongelukkiger dan de gemiddelde Afrikaan. De gemiddelde Afrikaan kan zich dat helemaal niet voorstellen, dat hij gelukkiger is, maar het is zo.
Dat jij je het je niet kan voorstellen neemt niet weg dat het nog wel zo kan zijn.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:59 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Zou zeggen... kijk is Ross kemp on gangs/ extreme world en world thoughest towns.... gelukkige indruk lijken ze niet te maken.
Kan me echt niet voorstellen dat zij meer geluk hebben dan ik.... lijkt me vrij onmogelijk.
Al die honger/ corruptie/ verkrachtingen/ mishandelen/ lichaamsdelen afhakken/ slechte leef omgeving/ angst/ ziektes/ sloppenwijken enz...
Even opgezocht, dit gaat tot een beperkte mate op. Sterker nog, religie is veelal de oorzaak van ongeluk. Echter, Protestantisme is nou juist weer wél een positieve pleiter voor geluk.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 19:50 schreef Haringsma het volgende:
Geluk EN een doel hebben in je leven lijkt me belangrijk.
Overigens blijkt uit veel onderzoek dat gelovige mensen gelukkiger zijn dan mensen die niet gelovig zijn.
ze klagen altijd... dat ze een kut leven enz.quote:Dat jij je het je niet kan voorstellen neemt niet weg dat het nog wel zo kan zijn.
Achtergrond zal mij ook benieuwen.quote:Op zondag 14 augustus 2011 02:09 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
ze klagen altijd... dat ze een kut leven enz.
ben benieuwd naar een afrikaan die wel positief over zijn leven is.... zie t graag
Niet alleen dat! Als je kijkt naar landen in het algemeen waar mensen zichzelf het gelukkigst vinden zijn dat veelal de Scandinavische landen en ook de landen met veel minder religie (volgens mij was Vietnam daar een uitzondering op).quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bron?
[ afbeelding ]
Het gaat er meer om dat de meest welvarende landen veelal veel atheďsten hebben en ook een hoge tolerantie voor atheďsme. Dat rijkdom (geld) meespeelt bij welvaart is slechts bijzaak.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:50 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Je punt is? Denk jij dat mensen in rijkere landen gelukkiger zijn dan in arme landen?
Ben je wel eens in Afrika geweest? Zelf ga ik daar inmiddels al vier jaar elk jaar heen, en als mensen daar gelukkiger zijn dan weten ze de schijn verdomd goed op te houden. Dus ik vraag me nog steeds af waarop deze claim nu eigenlijk is gebaseerd. Over welke onderzoeken had Haringsma het?quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:56 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat zou ik me ook kunnen voorstellen, als Westerling. Tegendeel is echter waar, wij zijn meestal ongelukkiger dan de gemiddelde Afrikaan. De gemiddelde Afrikaan kan zich dat helemaal niet voorstellen, dat hij gelukkiger is, maar het is zo.
Waarom klopt het dan niet? Dan klopt het toch juist? Als je dan het boek van Job erbij haalt, neem dan ook dit in acht:quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 20:41 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Maar dat klopt al niet kijk maar naar het boek job. Dan kun je zeggen ja maar dat deed god niet maar de duivel. Ja en? God is de eindverantwoordelijke. Zowel de duivel als god wisten volgens de bijbelse weergave exact dat er maar één mogelijjkheid zou zijn, god zou de weddenschap winnen.
Is een pedofiel nog steeds een pedofiel als hij het pad van Jezus behandeld?quote:Er zijn nog veel meer problemen met geluk en gelukkig gelijk te stellen met god.
Stel je voor: een pedo is heel gelukkig als hij een aantal prepuberale kindjes mag verkrachten.
Ik wil geluk voor iedereen. Waarom zou een kwestie zoals je die bij de laatste noemt, het geluk in de weg liggen?quote:Verder kun je je af vragen of we wel geluk willen en dan wel voor iedereen?
Wil je dat alleen voor jezelf en misschien een groepje mensen om je heen?
Of wil je dat geluk voor iedereen? En wat als het geluk van een ander conflicteert met jouw geluk?
Bijvoorbeeld omdat jullie beiden dezelfde vriendin willen ofzo.
Meditatie heeft, in tegenstelling op bidden, grote effecten op de hersenen.quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:11 schreef CoiLive het volgende:
Klein stukje over geluk en religie (uit het boek "50 reasons people give for believing in a god")
Uit onderzoek is gebleken (2003, University of California San Francisco Medical Centre) bleek dat Boeddhisten over het algemeen de gelukkigste en kalmste mensen waren (hersenscans). Dat is dus zonder geloof in een 'god', maar meer een levensfilosofie. Een ander onderzoek (University of Wisconsin) laat zien dat ze veel activiteit hebben in het deel van de hersenen dat te maken heeft met positieve emoties, zelfbeheersing en temperament.
Het is natuurlijk ook een feit dat ongelovige mensen net zo goed gelukkig kunnen zijn. Wat hier gezegd werd over dat gelovigen gelukkiger waren komt volgens mij uit het onderzoek dat: Gelovigen die 'samen geloven' gelukkiger zijn dan gelovigen die individueel met hun geloof bezig zijn.
Naatje weet hier vast wel weer een draai aan te geven.quote:Uit meta onderzoek van 2006 kwam de volgende lijst met de 'gelukkigste landen' (in volgorde)
Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk, Ijsland, Bahamas, Finland, Zweden, Bhutan, Brunei, Canada.
Deze landen zijn 'toevallig' ook de minst gelovige landen (op de Bahamas en Brunei (moslim) na)
De minst gelukkige landen zijn 'toevallig' ook de landen met het hoge percentages gelovigen:
Congo, Zimbabwe en Burundi.
Nu is dit natuurlijk slechts een correlatie. Je hebt in ieder geval geen geloof nodig om gelukkig te zijn, en op de grote schaal is het wel geinig om zo'n correlatie te zien.
Waarom zou ik willen draaien?quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:14 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Meditatie heeft, in tegenstelling op bidden, grote effecten op de hersenen.
Stress hormonen schijnen als sneeuw voor de zon te verdwijnen.
Dat is onderzocht.
[..]
Naatje weet hier vast wel weer een draai aan te geven.
Ach ja het christendom gaat over zondigen en vergeven.quote:Is een pedofiel nog steeds een pedofiel als hij het pad van Jezus behandeld?
Nou dat zien we je toch de laatste maanden al doen?quote:
En waarom het boek Job erbij halen ? Wat weet je over Job?quote:Als je dan het boek van Job erbij haalt,....
Integendeel. Hij is gelukkig en een man van God, God is daar trots op en laat de man aan de duivel zien 'kijk, dat is nu een man van God', er volgt een beproeving of hij dat zal blijven, er komt twijfel in zijn stem. Echter, uiteindelijk leert hij God zo beter kennen en God zegent hem nog meer dan hij daarvoor al deed en hij is gelukkiger dan hij al was.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:18 schreef Daniel1976 het volgende:
Je mist bewust of onbewust, de hele waanzin van het boek job en het handelen van god in dat boek.
Niet alleen voor moordenaars in de bijbel, maar het grote punt is, dat deze moordenaars niet meer zouden moorden, nadat zij bekeerd zijn en hun zonden beleden hebben. Stel een pedofiel wordt Christen en hij heeft al kinderen misbruikt, dan zal hij zijn zonden belijden en dan? Gaat hij dan vrolijk verder met kinderen misbruiken? Nee! Althans, dat is niet de bedoeling. Als een pedofiel al van kinds af aan met God wandelt, zou deze überhaupt nooit kinderen mogen misbruiken, maar staat dit het geluk in de weg?quote:[..]
Ach ja het christendom gaat over zondigen en vergeven.
Dus ik zie niet in waarom je geen pedosexueel kan zijn en zo af en toe eens je zonden kan belijden zoals het in de bijbel staat en daardoor het paradijs kunt bereiken.
Zo werkt het voor moordenaars ook volgens de bijbel. Dus waarom niet?
Denk eens aan dat stukje "Heden zult gij met mij in het paradijs zijn".
Dat deed ikquote:Op zondag 14 augustus 2011 13:34 schreef ATON het volgende:
naatje_1:
[..]
En waarom het boek Job erbij halen ? Wat weet je over Job?
Dat de uitkomst al bekend is betekent niet dat het een zinloze weddenschap was.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat deed ik
Om aan te tonen dat een zinloze (uitslag is van te voren al bekend) weddenschap tussen god en de duivel blijkbaar genoeg is om iemand in het ongeluk te storten.
Mooi dan komen we langzaam bij de kern.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:36 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Integendeel. Hij is gelukkig en een man van God, God is daar trots op en laat de man aan de duivel zien 'kijk, dat is nu een man van God', er volgt een beproeving of hij dat zal blijven, er komt twijfel in zijn stem. Echter, uiteindelijk leert hij God zo beter kennen en God zegent hem nog meer dan hij daarvoor al deed en hij is gelukkiger dan hij al was.
Ik heb het even over Job, niet over het NT, zoals je weet staat job ook in de thora en de joden hebben niets met het NT.quote:Het is niet voor niets dat Paulus schrijft: '35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?'
Ik negeer nooit iets. Ik zou geen voorbeeld weten van het gedraai van mij.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou dat zien we je toch de laatste maanden al doen?
Als iets niet strookt met jou ideeën dan negeer je het of je geeft er een andere draai aan.
Nee, dat vind ik niet moreel verwerpelijk. Zeker aangezien ik de afloop weet van deze beproeving.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Mooi dan komen we langzaam bij de kern.
En dat god een weddenschap met de duivel houdt, die bij elkaar op een theekransje zitten met nog wat andere goden. Dat vind je moreel niet verwerpelijk?
Maar Christenen hebben wel wat met het OT.quote:[..]
Ik heb het even over Job, niet over het NT, zoals je weet staat job ook in de thora en de joden hebben niets met het NT.
Zie je wel dat je eens niet weet wat ' Job ' betekend !! Nog veel studeren he jochie .quote:Integendeel. Hij is gelukkig en een man van God, ...
Beter dat we verder discussiëren als er staatquote:Op zondag 14 augustus 2011 13:48 schreef ATON het volgende:
naatje_1:
[..]
Zie je wel dat je eens niet weet wat ' Job ' betekend !! Nog veel studeren he jochie .
'de vervolgde', nu even opgezocht. Meestal doen namen van personen mij niet zoveel, maar wat wil je hiermee zeggen?quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:48 schreef ATON het volgende:
naatje_1:
[..]
Zie je wel dat je eens niet weet wat ' Job ' betekend !! Nog veel studeren he jochie .
Dat je iets in uw discussie betrekt waar je zelfs niks over weet. En Job betekend niet ' de vervolgde ', maar ' Hij die weent ' ( Hebr. : Lyov ) en is helemaal geen persoon.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:01 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
'de vervolgde', nu even opgezocht. Meestal doen namen van personen mij niet zoveel, maar wat wil je hiermee zeggen?
idd... ook als je docu's ziet enz...quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ben je wel eens in Afrika geweest? Zelf ga ik daar inmiddels al vier jaar elk jaar heen, en als mensen daar gelukkiger zijn dan weten ze de schijn verdomd goed op te houden. Dus ik vraag me nog steeds af waarop deze claim nu eigenlijk is gebaseerd. Over welke onderzoeken had Haringsma het?
Das interessant. Ik heb verschillende lezingen over job gehoord, maar deze nog niet.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat je iets in uw discussie betrekt waar je zelfs niks over weet. En Job betekend niet ' de vervolgde ', maar ' Hij die weent ' ( Hebr. : Lyov ) en is helemaal geen persoon.
'Hebreeuws Hiob 'de vervolgde' (Job is de vorm uit de Septuaginta, zie ook Hiob); hoofdpersoon uit het naar hem genoemde Oudtestamentische boek.'quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat je iets in uw discussie betrekt waar je zelfs niks over weet. En Job betekend niet ' de vervolgde ', maar ' Hij die weent ' ( Hebr. : Lyov ) en is helemaal geen persoon.
Wel vreemd dat je doet alsof je alles betreft de bijbel wil onderzoeken, the f*** er van af weet, maar wel zeer kwistig citaten uit je hoed kunt halen. Dát wil ik er o.a. mee zeggen.
Magertje die bron van je. Om even terug bij de les te komen:quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:05 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
'Hebreeuws Hiob 'de vervolgde' (Job is de vorm uit de Septuaginta, zie ook Hiob); hoofdpersoon uit het naar hem genoemde Oudtestamentische boek.'
http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/job
?
Hmm, foutje van de christenen dus.quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Magertje die bron van je. Om even terug bij de les te komen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Job_%28boek%29
Bronquote:Nozick asks us to imagine a machine that could give us whatever desirable or pleasurable experiences we could want. "Superduper neuropsychologists" have figured out a way to stimulate a person's brain to induce pleasurable experiences that the subject could not distinguish from those she'd have apart from the machine. He then asks, if given the choice, would we prefer the machine to real life?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |