Van de bessen kun je sap/saus maken, de bramen smikkel je zo op, de aardbeien kun jam van maken of toppen en in de vriezer doen om later door een smoothy oid te gooien. Of je doet ze in een drank naar keuzequote:Op zaterdag 13 augustus 2011 18:37 schreef Lonaa het volgende:
Hebben we nog tips voor het maken van jam?
Ik heb 1,5 kg aardbeien, 500 gram rode bessen, 500 gram bramen en een hele bups pruimen. Wat kan ik daar nou voor leuks mee doen?
Jam? En zijn daar dan nog tips voor?
Serveren met ijs, milkshakes mee maken, vruchtensorbet, etc.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 18:37 schreef Lonaa het volgende:
Hebben we nog tips voor het maken van jam?
Ik heb 1,5 kg aardbeien, 500 gram rode bessen, 500 gram bramen en een hele bups pruimen. Wat kan ik daar nou voor leuks mee doen?
Jam? En zijn daar dan nog tips voor?
Of je bakt er een taart/cheesecake mee! (Oke, daar kun je ook niet alles in kwijt, maar het scheelt allicht weer wat)quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 23:08 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Van de bessen kun je sap/saus maken, de bramen smikkel je zo op, de aardbeien kun jam van maken of toppen en in de vriezer doen om later door een smoothy oid te gooien. Of je doet ze in een drank naar keuze
Is hij gepekeld?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:23 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb een mooi stuk ham wat ik morgen op een lage temperatuur wil garen in de oven. Wat is een mooie kerntemperatuur en hoe zorg ik dat de zwoerd dan lekker knapperig wordt? Vlak voor de kerntemperatuur is bereikt de bovenste gril vol aan zetten?
Hij ligt nu in het zout in de koelkast. 150* staat genoteerd, zal morgen in het foodgawkers topic wel het resultaat posten. Het is echt een mooi stukje ham van een Heldervarken, mooi gemarmerd.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is hij gepekeld?
Kerntemperatuur tussen 72 en 80 graden afhankelijk wat je lekkerder vindt, wat meer rose of wat meer door,
De zwoerd insnijden met een scherp mes (tip, neem een vers stanleymes) zo dat er kleine wiebertjes ontstaan. Ik zou zeggen temp in een oven met fan van 150 graden.
Met lagere temp wordt je zwoerd leerachtig, beter wat warmer dan kouder.
Bedenk dat er geen gouden recept hiervoor is omdat iedere oven anders is, en een korst knapperig krijgen is best lastig, lukt mij ook niet altijd.
Olijfolie zeker? Die stolt in de koelkastquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:22 schreef DrukVout het volgende:
Piet?
In een pizza boek stond een recept voor knoflookconfit.
ongeveer 30 tenen (200gr) schoongemaakt. 150ml olie, peterselie. Dat voor 2 uur op 120 graden in de oven. Ging perfect.
Daarna in een steriele wekpot gestopt en de koelkast in.
Zo stond het in het recept en zo ook gedaan.
Maar nu na 2 dagen slaat de olie wat wit uit en ziet er niet heel normaal meer uit. Hoort dit? Is het recept niet goed? Of moet ik het niet eens in de koelkast bewaren?
Jep olijfolie. MOet ik het in de koelkast bewaren of erbuiten?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Olijfolie zeker? Die stolt in de koelkast
Je kan het in de koelkast bewaren, moet je het alleen een tijdje voor je het eet er uit halen. Volgende keer pinda of zonnebloemolie gebruikenquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:56 schreef DrukVout het volgende:
[..]
Jep olijfolie. MOet ik het in de koelkast bewaren of erbuiten?
Aanbraden is wel zo lekker vind ik, carameliseren van het vlees geeft een mooie smaak.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:08 schreef Fannie het volgende:
Hoi Piet![]()
ik heb ooit lang geleden bij iemand karbonade 'en papillotte' gegeten, was erg lekker.
Nu heb ik dus karbonaadjes in de koelkast, de vulling weet ik nog wel zo ongeveer:
* paar uienringetjes
* plakjes tomaat
* paar reepjes paprika
* beetje olie
* tijmtakje...
Maar, de bereiding verder weet ik niet meer.![]()
Moet ik het vlees eerst nog even aanbakken of hoeft dat niet?
En, op welke temperatuur moet de oven en hoelang moet het in de oven?
175-200 gradenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:35 schreef Fannie het volgende:
Dank voor je antwoord Piet.
Heb je niet een beetje richtlijn voor wat betreft de temp. van de oven?
I stand corrected.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 23:35 schreef RobinOok het volgende:
Da ken nie, zit geen reuzel in ham.![]()
Reuzel komt van 't vet in zijn buik.
Ziet er lekker uitquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 22:36 schreef Erasmo het volgende:
Nog even de ham eerder in kwestie:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Was errug lekker, heb nog een paar plakkies over, ga die morgen lekker opbakken in de reuzel die er vanaf kwam.
quote:Op zondag 21 augustus 2011 08:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Vlees is wel erg mager, hoe is de kortst geworden? Mooi kros?
De zwoerd moet kros en krokant worden, het hele idee van braadstuk met zwoerdquote:
Ik ken kros helemaal nietquote:Op zondag 21 augustus 2011 09:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De zwoerd moet kros en krokant worden, het hele idee van braadstuk met zwoerd
Je moet dan ook niet iedere dan zo'n hammetje etenquote:Op zondag 21 augustus 2011 03:16 schreef zakstront het volgende:
[..]
Ziet er lekker uit![]()
Korstje ziet er knapperig uit... wel een beetje veel vet om zo te eten
Viel mee, je kan het op de foto niet zien maar er zat toch wel wat marmerring in. Het was iig lekker sappig en mals en de zwoerd was precies goedquote:Op zondag 21 augustus 2011 08:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Vlees is wel erg mager, hoe is de korst geworden? Mooi kros?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |