Bianca, hoe is het nu met jou?
PZE, is dat zo? Dan ga ik nu keihard duimen, we kunnen wel wat meer mooi nieuws gebruiken!

Ik was vandaag bij een medisch hulpverleen-mensje om mij te helpen met het verwerken van/omgaan met de miskramen. Lief was mee, dat was heel fijn, en we hebben allebei het gevoel er een hoop aan te hebben gehad. Het was wel even heftig, ze heeft me best flink aangepakt in die zin dat ze ons een hoop heeft uitgelegd over hoe het proces van bevruchting tot daadwerkelijke vrucht werkt en in haar licht beschouwd heb ik nu één 'echte' spontane abortus gehad, de rest vond allemaal min of meer plaats voordat er echt sprake was van een vruchtje. Windeieren, zeg maar.
Mijn eerste reactie was om met mijn kont tegen de krib te gaan, want het waren wél zwangerschappen, de gyn heeft dat ook geconstateerd etc., maar op een bepaald moment viel ineens een kwartje. Ze was mijn denkwijze aan het ombuigen om het verleden, én wellicht de toekomst, draaglijker te maken; wanneer je dingen anders interpreteert kan het ook zijn dat het je op een andere manier/minder raakt. (Ik ken deze vrouw al uit een vorig traject en ik wéét dat zij heel goed is in wat zij doet. Ik vertrouw haar voor 100%.) De manier waarop ik me met name de laatste periode heb gevoeld en de licht-obsessieve manier waarop ik de laatste 'zwangerschap' (die vals-positieve test) heb ervaren (elk uur naar het toilet om te checken op bloedverlies, me bij elke bezigheid afvragen of dit niet stiekum tóch schadelijk kon zijn voor de zwangerschap, ookal werd er overal gezegd van niet, de hele dag door twijfelen of ik niet dingen anders of beter moest doen etc.) was voor haar teken aan de wand dat ik meer hulp nodig heb dan ik mezelf kan geven. Daarom heb ik nu een antidepressivum gekregen dat kan helpen op het gebied van dingen loslaten, iets dat ik nu erg hard nodig heb en dat ook belangrijk kan zijn in het eerste stadium van een nieuwe zwangerschap, in het kader van stress. Ik ben dus niet depressief, maar dit middel kan ook bij andere emotionele 'aandoeningen' soelaas bieden. Ik ben een controlfreak en dat zit me nu dus echt heel erg dwars.
Ik weet nog niet of ik dit (of delen ervan) later nog weg-edit, maar omdat jullie allemaal zo lief voor me zijn en met me meeleven wilde ik toch ook even laten weten hoe het met dít gedeelte van mijn 'traject' gaat..