klopt, maar onder het rijden kan je toch niet de tandjes tellen, dus kan je net zo goed naar de pijltjes kijken, zegt net zo veelquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:34 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar die geeft niet aan hoeveel tandjes dat verzet heeft
Even zal het te doen zijn. Maar een hele wedstrijd lang kan je beter op 53 rijden. De efficiëntie is dan veel hoger. Op een 50-11 kan je ook lang mee maar wordt niet aanbevolen.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:30 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
zonder enige wedstrijdervaring, maar met 50 voorblad moet je toch ook wel makkelijk meekomen met 50+kmph en een redelijk cadans? Als ik aanzet op 39-12 komt ik er ook wel overheen. Ik heb dan wel een cadans wat ik niet lang vol kan houden, maar als je dan nog kan schakelen naar een 50 voor...
maar zoals ik al zei, ik heb geen wedstrijdervaring. Het enige waar ik af en toe om sprint zijn de plaatsnaambordjes
Klopt maar dan moet je van te voren wel weten wat voor verzet er onder de pijltjes zit he. En daarvoor kijk je even op het tandwiel waar het altijd opstaat.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:38 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
klopt, maar onder het rijden kan je toch niet de tandjes tellen, dus kan je net zo goed naar de pijltjes kijken, zegt net zo veel
Nouja, als ik tijdens het rijden naar mijn cassette kijk en ik zit op de 3e van rechts dan weet ik dat 't de 13 is hé?quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:37 schreef Narcotical het volgende:
Je moet trouwens tijdens het rijden helemaal niet willen weten in welk verzet je zit.. Je moet gewoon proberen zo hard mogelijk te knallen en je verzet op het gevoel zoeken..
Tevens fipo
Klopt, maar ga je daar beter van fietsen?quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nouja, als ik tijdens het rijden naar mijn cassette kijk en ik zit op de 3e van rechts dan weet ik dat 't de 13 is hé?
Tuurlijk dat begrijp ik ook. Maar als je tijdens een wedstrijd als een gek voorbij wordt gereden door de 53's en ik kijk naar mijn voorblad en zie 50 dan zit je niet goedquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:42 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Klopt, maar ga je daar beter van fietsen?. Uiteindelijk moet je gewoon een verzet zoeken waarbij je een goeie cadans hebt en niet gericht op een 53-13 gaan rijden ofzo..
ik geef je op beide punten gelijkquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:39 schreef Patroon het volgende:
[..]
Even zal het te doen zijn. Maar een hele wedstrijd lang kan je beter op 53 rijden. De efficiëntie is dan veel hoger. Op een 50-11 kan je ook lang mee maar wordt niet aanbevolen.
[..]
Klopt maar dan moet je van te voren wel weten wat voor verzet er onder de pijltjes zit he. En daarvoor kijk je even op het tandwiel waar het altijd opstaat.
Nee natuurlijk nietquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:42 schreef Narcotical het volgende:
Klopt, maar ga je daar beter van fietsen?. Uiteindelijk moet je gewoon een verzet zoeken waarbij je een goeie cadans hebt en niet gericht op een 53-13 gaan rijden ofzo..
Het staat er allemaal op. Even goed poetsen en je weet 't.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:44 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
ik geef je op beide punten gelijk
Ik moet zeggen dat ik helemaal niet weet hoe mijn vertanding achter is. Ik weet dat de kleinste 12 is, en de grootste 23. De eerste kransjes zijn steeds 1 hoger, maar vanaf wanneer het 2 hoger wordt weet ik niet.
Ik weet ook niet op welke kransjes achter het buitenblad hetzelfde is als het binnenblad.
Ik doe dat allemaal op gevoel en als ik even in de verkeerde versnelling zit is het ook geen drama voor de tourtochtjes die ik fiets.
Ja, het kan natuurlijk wel.. Het heeft alleen niet echt een meerwaarde vind ik..quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:44 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee natuurlijk nietmaar ik kan op de fiets wel zien in welk verzet ik op dat moment rijd.
Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:47 schreef Narcotical het volgende:
Ja, het kan natuurlijk wel.. Het heeft alleen niet echt een meerwaarde vind ik..
Mits je je cadans constant houdt natuurlijkquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.
en uberhaupt weet wat je cadans is zonder teller...quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Mits je je cadans constant houdt natuurlijk.
Ik denk dat je cadans wel redelijk op gevoel constant kan houdenquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:51 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
en uberhaupt weet wat je cadans is zonder teller...
60 rpm is ook wel een beetje weinig ja, mits het niet omhoog gaat..quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:52 schreef kaasplankje het volgende:
Ja, gevoelsmatig wel. Als ik in het peloton zit en ik zit al op de 14 te draaien met 60rpm terwijl het nog niet hard gaat, dan heb ik geen beste benen.
Wat voor reden heeft het dat je zonder tellertje rijdt? Ik heb dat in het verleden tijdens de koersen ook wel gedaan maar had er meer profijt van dat ik zonder hartslagmeter fietste. Door te zien dat je maximaal boven je omslagpunt zit te rammen kan het psychologisch negatief invloed op je hebben.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.
Precies. Bij ons was het altijd trainen met hartslagmeter maar koersen vaak zonder. Dat getuur zorgt voor verminderde aandacht evenals die kilometerteller. Tijdens koers keek ik er vaak niet aan na, want dan had ik wel wat anders aan mijn hoofd. Verzet interesseerde mij ook geen bal, want voor toch het grote blad en je gebruikt achter hoogstens 4 tandjes.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:59 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat voor reden heeft het dat je zonder tellertje rijdt? Ik heb dat in het verleden tijdens de koersen ook wel gedaan maar had er meer profijt van dat ik zonder hartslagmeter fietste. Door te zien dat je maximaal boven je omslagpunt zit te rammen kan het psychologisch negatief invloed op je hebben.
Daar kan ik me wel in vinden. Ik ga trouwens eind volgende week naar Noord Italië.quote:Op maandag 8 augustus 2011 01:21 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Precies. Bij ons was het altijd trainen met hartslagmeter maar koersen vaak zonder. Dat getuur zorgt voor verminderde aandacht evenals die kilometerteller. Tijdens koers keek ik er vaak niet aan na, want dan had ik wel wat anders aan mijn hoofd. Verzet interesseerde mij ook geen bal, want voor toch het grote blad en je gebruikt achter hoogstens 4 tandjes.
Ik fiets nu zoals eerder gezegd ook zonder kilometerteller en ik vind het heerlijk! Binnenkort alleen maar weer even aan de hartslagmeter om af en toe lekker te trainen en het lichaam wat beter in de gaten te houden, maar verder is het gewoon fietsen op het gevoel en dat bevalt me best.
Ik kan me wel ergeren aan die droeftoeters die gaan melden dat ze maar liefst 34km/h fietsen tijdens de training. Tijdens de koerstijd hadden we ook altijd van die helden die ging opscheppen hoe hard ze wel niet fietsen tijdens de training. Wat voelde ik mij de eerste keer lullig, want wanneer ik op hartslag trainde dan haalde ik hoogstens 32 in het uur en die gasten minstens 36 km/h. Tijdens de koers trapte ik ze echter volledig weg en waren ze nergens te bekennen! Dat was bij de gasten gewoon een kwestie van het lichaam negeren en trainen zonder hartslagmeter. Gewoon volle bak trainen en je hele lichaam de vernieling in helpen. Veel mensen weten niet wat echt trainen inhoudt en vernielen meer dan ze opbouwen.
Maar goed volgende week maandag vertrek ik voor 17 dagen naar Fréjus! Heerlijk fietsen in een lekker klimaat, kan niet wachten. Kan ik na al die regen hier ook eindelijk een keertje bruin worden.
Heb je een link naar die route op gpsies ofzo?quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:19 schreef Mausalicious het volgende:
gister ronde van de utrechtse heuvel rug gefietst! was weer leuk.
Maar moet toch echt nieuwe velgjes.. budget is ong 300 euro.. iemand goede voorstellen?!?!?
Vorrige velgjes waren de R500.
Fulcrum Racing 7, misschien Racing 5. Zou kunnen zijn dat de R5's net buiten budget vallen, durf ik niet 100% zeker te zeggen. R7's kostten om en nabij de ¤180, maar betalen zich dubbel en dwars terug in kwaliteit en ratelquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:19 schreef Mausalicious het volgende:
gister ronde van de utrechtse heuvel rug gefietst! was weer leuk.
Maar moet toch echt nieuwe velgjes.. budget is ong 300 euro.. iemand goede voorstellen?!?!?
Vorrige velgjes waren de R500.
Fulcrum Racing 3 zijn 350. Ik zou voor die gaanquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:29 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Fulcrum Racing 7, misschien Racing 5. Zou kunnen zijn dat de R5's net buiten budget vallen, durf ik niet 100% zeker te zeggen. R7's kostten om en nabij de ¤180, maar betalen zich dubbel en dwars terug in kwaliteit en ratel
ja maar 70 euro te duurquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:39 schreef Mausalicious het volgende:
http://www.gustavsport.nl/fulcrum-racing-5-zwart
is dit wat voor mijn budget??
Gesink fietst dan ook als een boekhouder.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:54 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ik denk dat je cadans wel redelijk op gevoel constant kan houden
[..]
60 rpm is ook wel een beetje weinig ja, mits het niet omhoog gaat... Hoeveel ik een verzetje als Gesink ronddraait ook vreselijk vind om aan te zien. Die zei tijdens de tour dat hij probeert om op de 104 rpm te blijven draaien..
Die handgespaakte wielen van Bikeexperto. Dan heb je gegarandeerd een superstevige, stijve wielset. Nooit meer omkijken naar.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:45 schreef Mausalicious het volgende:
ahja.. ik die het.. hopmans is goedkoper..
Zijn er nog betere opties voor mijn budget.. kan helaas neit hoger als 300.. dan krijg ik ruzie met de directrice ;D
Ksyrium Equipe ook een optie??
Nou, wees gerust: die regen krijg je echt wel. De hele week zeikweerquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:56 schreef CyclingGirl het volgende:
voor vanavond ga ik regen of niet!
Precies, veel mensen maken de fout door te denken dat als je hard traint je ook sneller beter wordt. Het is juist de combinatie van verschillende trainingsoorten op het juiste moment toe te passen met de juiste hoeveelheid rust er tussen. Elke keer een zo hoog mogelijk gem. halen is nooit goed. Soms doe ik een rustige duurtraining van 100km om met een gemiddelde hartslag van 150. Dat is handjes op het stuur en 28/29 per uur ronddraaien, ga je niet stuk van maar dat is de bedoeling ook niet. Ik had toen een keer een toerder mee en die wilde steeds sneller omdat hij niks voeldequote:Op maandag 8 augustus 2011 01:21 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Ik kan me wel ergeren aan die droeftoeters die gaan melden dat ze maar liefst 34km/h fietsen tijdens de training. Tijdens de koerstijd hadden we ook altijd van die helden die ging opscheppen hoe hard ze wel niet fietsen tijdens de training. Wat voelde ik mij de eerste keer lullig, want wanneer ik op hartslag trainde dan haalde ik hoogstens 32 in het uur en die gasten minstens 36 km/h. Tijdens de koers trapte ik ze echter volledig weg en waren ze nergens te bekennen! Dat was bij de gasten gewoon een kwestie van het lichaam negeren en trainen zonder hartslagmeter. Gewoon volle bak trainen en je hele lichaam de vernieling in helpen. Veel mensen weten niet wat echt trainen inhoudt en vernielen meer dan ze opbouwen.
Voor (jonge) mensen zal de max ergens rond de 200 zitten, en dan is 150 slagen 75%quote:
Ligt er maar net aan wat je max is natuurlijk..quote:
Hoe voelt dat dan bij jullie, als je bijvoorbeeld die 2e trainingsvorm doet (duurkracht)?quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:24 schreef Gripper het volgende:
[..]
Voor (jonge) mensen zal de max ergens rond de 200 zitten, en dan is 150 slagen 75%
Dat zit bovenaan het duurgedeelte van je trainingspyramide. Kan dus best.
Grofweg is de verdeling zo:
65-75 % rustige duurtraining / herstel, 75-85 % is duurkracht / krachtuithouding, 85-95% is voor de intervallen op volle verzuring.
En eigenlijk ook je rusthartslag.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:25 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat je max is natuurlijk..
edit: kut, net te laat
Voor het berekenen van mijn zones gebruik ik de formule van Karvonen. Deze maakt een berekening adhv mijn rustpols en max hf. Mijn rustpols is 65 en mijn max hf is 190.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:24 schreef Gripper het volgende:
[..]
Voor (jonge) mensen zal de max ergens rond de 200 zitten, en dan is 150 slagen 75%
Dat zit bovenaan het duurgedeelte van je trainingspyramide. Kan dus best.
Grofweg is de verdeling zo: 65-75 % rustige duurtraining / herstel, 75-85 % is duurkracht / krachtuithouding, 85-95% is voor de intervallen op volle verzuring.
Toch moet je jezelf dwingen om in je zones te blijven trainen. Je hoeft neit altijd helemaal kapot te gaan. Je hart wordt ook sterker als je het niet merkt. Juist met een duurtraining is het belangrijk dat je lichaam leert om te gaan met de energiehuishouding en je lichaam leert omgaan met de duur belasting. Je moet dus gewoon kunnen blijven praten met elkaar. Wanneer je een intensieve duurtraining doet zit ik zo rond de 160 slagen per minuut. Doe dat maar eens 4 uren, zal je nog lelijk tegenvallen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:33 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe voelt dat dan bij jullie, als je bijvoorbeeld die 2e trainingsvorm doet (duurkracht)?
Mijn max ligt ergens tussen de 195 en 200. Als ik dan die duurkracht training zou doen betekend dat dat ik tussen de 146 en 165 zou moeten blijven. Als ik dit echter doe fiets ik ruim onder de 30, zal ik niet zweten en geen versnelde ademhaling. Het voelt voor mij dus niet echt alsof ik aan het sporten ben.
Toen ik vorige week achter dat groepje aan ging zat m'n hartslag constant tussen de 180 en 190 maar zelfs dat deed nog niet echt pijn. Had het gevoel dat ik dat makkelijk nog een kilometer of 50 kon volhouden.
Ik probeer het ook wel, het is alleen zo lastig..quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Toch moet je jezelf dwingen om in je zones te blijven trainen. Je hoeft neit altijd helemaal kapot te gaan. Je hart wordt ook sterker als je het niet merkt. Juist met een duurtraining is het belangrijk dat je lichaam leert om te gaan met de energiehuishouding en je lichaam leert omgaan met de duur belasting. Je moet dus gewoon kunnen blijven praten met elkaar. Wanneer je een intensieve duurtraining doet zit ik zo rond de 160 slagen per minuut. Doe dat maar eens 4 uren, zal je nog lelijk tegenvallen.
Kun jij je hartslag trouwens ook goed constant houden? Dat je kilometers achter elkaar tussen bv de 140 en 145 zit? Want zelfs dat lukt mij al niet..quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Toch moet je jezelf dwingen om in je zones te blijven trainen. Je hoeft neit altijd helemaal kapot te gaan. Je hart wordt ook sterker als je het niet merkt. Juist met een duurtraining is het belangrijk dat je lichaam leert om te gaan met de energiehuishouding en je lichaam leert omgaan met de duur belasting. Je moet dus gewoon kunnen blijven praten met elkaar. Wanneer je een intensieve duurtraining doet zit ik zo rond de 160 slagen per minuut. Doe dat maar eens 4 uren, zal je nog lelijk tegenvallen.
Ja ik kan hem vrij stabiel houden met schommelingen van zo'n 3 slagen per minuut. Ik fiets dan ook constant op hartslag en zodra ik zie dat mijn hf omhoog gaat dan hou ik ook even licht in met trappen. Dus dat ik bewust even inhoudt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Kun jij je hartslag trouwens ook goed constant houden? Dat je kilometers achter elkaar tussen bv de 140 en 145 zit? Want zelfs dat lukt mij al niet..
Gisteren reed ik met mijn broer 24km/h pal tegen de wind in (dikke windkracht 5 ofzo). Het is dat ik op hartslag meter rij en daardoor me niet zo druk maak om de snelheid. Mijn hartslag was toen zo'n 160-165 dus prima op orde. Ik weet zeker dat wanneer mijn broer alleen was geweest hij zich helemaal vervloekt had bij het zien van de 24km/h, hij traint namelijk niet op hf. Hij zou zich helemaal kapot gebaald hebben en denken dat het voor geen meter ging, want hij ging niet 30quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:24 schreef Narcotical het volgende:
Ik geloof dat ik me daar ook maar eens wat verder in moet gaat verdiepen wil ik echt beter worden... Meestal probeer ik nu gewoon een zo constant mogelijk tempo aan te houden, terwijl ik weet dat dit eigenlijk geen goede manier van trainen is.. Maar ik moet ook gewoon de discipline zien op te brengen om het rustiger aan te doen, ik kijk nogal gauw op mn snelheid en het eerste wat ik dan denk is: "Dat moet harder"
V-brakequote:Op maandag 8 augustus 2011 12:29 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dudes, emergency! Ik ben m;n vakantiefiets aan het oppoetsen en afstellen, en merk dat de voorrem (V brakes, Shimano Deore) het rechter remblokjes (dus aan de kant waar de kabel binnenkomt dichter tegen de velg zit dan de andere, en neiging heeft omn te blijven ' hangen' en dan tegen de velg schuurt. Hoe stel je die afstand af bij deore remmen??? Wil morgen een paar dagen Vlissingen- Belgische kust-Duinkerken-Calais-terug via het binnenland tot aan Gent, ofzo, gaan maken, en aanlopende remmen zijn niet gewenst! Heb al met de stelknop maast het stuur zitten prutsen, maar dat lijkt niet te helpen...hoe ;' centreer' je een V brake!!!
Op de sportschool spin ik wil met een hartslagmeter, maar dat is gewoon meer om te zien hoe ver ik kan gaan en daarom heb ik wel een goed beeld van mn max hartslag. Eigenlijk zou ik het op de racefiets ook moeten doen, maar daarvoor wil ik me eerst goed verdiepen in de verschillende zones en trainingenquote:Op maandag 8 augustus 2011 12:29 schreef Patroon het volgende:
[..]
Gisteren reed ik met mijn broer 24km/h pal tegen de wind in (dikke windkracht 5 ofzo). Het is dat ik op hartslag meter rij en daardoor me niet zo druk maak om de snelheid. Mijn hartslag was toen zo'n 160-165 dus prima op orde. Ik weet zeker dat wanneer mijn broer alleen was geweest hij zich helemaal vervloekt had bij het zien van de 24km/h, hij traint namelijk niet op hf. Hij zou zich helemaal kapot gebaald hebben en denken dat het voor geen meter ging, want hij ging niet 30![]()
Zo zie je maar dat snelheid relatief is. Hartslag is niet afhankelijk van voor of tegen wind.
Volgens die formule van Karvonen zijn m'n zone's net weer iets anders. Ik kom dan op 137-152 voor een rustige duurtraining en 152 - 166 voor intensief. Denk dat ik die maar eens ga aanhouden dan. Mooi om dat stukje te lezen dat m'n lichaam er aan zal moeten wennen; dan voelt het al iets beter om voor je gevoel als een bejaarde rond te rijdenquote:
Ja,quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:48 schreef Gripper het volgende:
C_F
-wiel recht in de vork?
-slag in je wiel?
-draaipunten v brakes gesmeerd?
-kabel soepel in kabelhuls?
Klopt, dat is heel persoonlijk en afhankelijk van je max hartslag en rustpols. Je gaf aan dat je max hf 195-200 is. Let wel op dat 5 slagen een heel groot verschil is. Je ziet dat ook als je 195 doet of 200 een heel verschil krijgt in zones. Probeer de max hf dus zo precies mogelijk vast te leggen. Meet ook regelmatig je rustpols en pas daar je zones op aan.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:52 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Volgens die formule van Karvonen zijn m'n zone's net weer iets anders. Ik kom dan op 137-152 voor een rustige duurtraining en 152 - 166 voor intensief. Denk dat ik die maar eens ga aanhouden dan. Mooi om dat stukje te lezen dat m'n lichaam er aan zal moeten wennen; dan voelt het al iets beter om voor je gevoel als een bejaarde rond te rijden
Ja, het zal dichter bij de 195 liggen dan de 200. Ik heb 195 gebruikt in die berekening. Volgens de leeftijd formule is het 195 (220 -25) en als ik alles geef op een klimmetje op de heuvelrug kom ik meestal ook tot 195. Zag pas geleden ineens 196 staan als max tijdens een tochtje dus misschien zit m'n echte max daar nog net iets boven?quote:Op maandag 8 augustus 2011 13:03 schreef Patroon het volgende:
[..]
Klopt, dat is heel persoonlijk afhankelijk van je max hartslag. Je gaf aan dat je max hf 195-200 is. Let wel op dat 5 slagen een heel groot verschil is. Je ziet dat ook als je 195 doet of 200 een heel verschil krijgt in zones. Probeer de max hf dus zo precies mogelijk vast te leggen. Meet ook regelmatig je rustpols en pas daar je zones op aan.
Je lichaam went er inderdaad aan. Wanneer ik begin met trainen dan fiets ik bijvoorbeeld eerst 25km/h met een hf van 150. een half uur later fiets ik 30 met een zelfde hartslag. Zo zie je dat je lichaamo ook tijdens de training aanpast.
Houd dan eerst 196 aan, dat is je max op dit moment. Je max hartslag is niet te trainen maar kan wel schommelen tussen een paar slagen. Ik ben wel van mening dat hij iets hoger kan gaan liggen door goede training, alleen zullen het geen 10 slagen zijn. Je max hf is genetisch bepaald.quote:Op maandag 8 augustus 2011 13:07 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ja, het zal dichter bij de 195 liggen dan de 200. Ik heb 195 gebruikt in die berekening. Volgens de leeftijd formule is het 195 (220 - 195) en als ik alles geef op een klimmetje op de heuvelrug kom ik meestal ook tot 195. Zag pas geleden ineens 196 staan als max tijdens een tochtje dus misschien zit m'n echte max daar nog net iets boven?
Eh vind jij een duurtraining met een hartslag van 150 rustig???? Dat is niet anaërobisch. Althans mijn trainer zou mij een soort van vermoorden als ik zo een duurtraining zou rijden.quote:Op maandag 8 augustus 2011 09:50 schreef Patroon het volgende:
[..]
Precies, veel mensen maken de fout door te denken dat als je hard traint je ook sneller beter wordt. Het is juist de combinatie van verschillende trainingsoorten op het juiste moment toe te passen met de juiste hoeveelheid rust er tussen. Elke keer een zo hoog mogelijk gem. halen is nooit goed. Soms doe ik een rustige duurtraining van 100km om met een gemiddelde hartslag van 150. Dat is handjes op het stuur en 28/29 per uur ronddraaien, ga je niet stuk van maar dat is de bedoeling ook niet. Ik had toen een keer een toerder mee en die wilde steeds sneller omdat hij niks voelde
Hier zijn er altijd twee open op maandag en één is er gesloten. Alle drie hadden ze een briefje op de deur hangen met gesloten i.v.m. vakantie. Mijn vaste FM heeft er alleen niet op gezet wanneer hij weer opent, onhandig.quote:Op maandag 8 augustus 2011 14:53 schreef Narcotical het volgende:
Wat is op tijd? En fietsenmakers zijn bijna altijd dicht op maandag
Als je er nu eentje bestelt bij Futurumshop die "op voorraad" is dan zal dat vast wel lukken..quote:Op maandag 8 augustus 2011 14:57 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Hier zijn er altijd twee open op maandag en één is er gesloten. Alle drie hadden ze een briefje op de deur hangen met gesloten i.v.m. vakantie. Mijn vaste FM heeft er alleen niet op gezet wanneer hij weer opent, onhandig.
Ga er gewoon eentje online bestellen en hopen dat hij er voor zaterdag is, want van zondag op maandag vertrek ik.
Je bedoelt aërobisch?quote:Op maandag 8 augustus 2011 14:55 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Eh vind jij een duurtraining met een hartslag van 150 rustig???? Dat is niet anaërobisch. Althans mijn trainer zou mij een soort van vermoorden als ik zo een duurtraining zou rijden.
Precies wat SuperWeber hierboven zegt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 14:55 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Eh vind jij een duurtraining met een hartslag van 150 rustig???? Dat is niet anaërobisch. Althans mijn trainer zou mij een soort van vermoorden als ik zo een duurtraining zou rijden.
Dat shirtquote:Op maandag 8 augustus 2011 15:24 schreef mrPanerai het volgende:
maar ff een fotootje plaatsen van de cyclo van dit weekend
[ afbeelding ]
Ja die bedoel ik hahaha ik haal ze altijd door elkaar. Is ook niet zo handig.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:19 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Je bedoelt aërobisch?
Op het moment dat je "anaërobisch" aan het trainen bent zit je boven de 80-85% van je maximale hartslag. Omdat de maximale hartslag per persoon nogal verschilt, kan voor de één een hartslag van 150 nog gewoon aërobisch zijn, terwijl de ander dan al in het anaërobische gebied zit...
Ik heb hem daar ook ingevuld maar kom op iets anders uit dan met de test die ik gedaan heb.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:39 schreef Patroon het volgende:
[..]
Precies wat SuperWeber hierboven zegt.
Als je de rest van mijn posts had gelezen over hf. dan had je ook gezien dat die zones heel persoonlijk zijn en dus niks zegt over de manier hoe jij moet trainen. Wij kunnen bijvoorbeeld even hard naast elkaar fietsen terwijl jij hf 140 hebt en ik 150. Nogmaals puur persoonlijk dus.
Ik weet niet wat je rustpols en max hf is maar je zou het eens kunnen bekijken met de formule van Karvonen. Deze benaderd vrij nauwkeurig wat je hf voor de zones moet zijn.
Vraag je wel eens aan je trainer hoe het zit met de hartslag en training of doe je gewoon wat hij zegt? Eens je verdiepen in de materie is erg leerzaam. Daarnaast kan je het ook beter uitvoeren als je weet waarom je het doet en wat de gevolgen zijn.
Terug te komen op je vraag, een rustige duurtraining is voor mij tussen de 143 en 156 slagen per minuut. Ik heb dan ook mijn hele leven al een vrij hoge rustpols van mezelf (is ook deels genetisch) dus daarom liggen mijn zones waarschijnlijk wat hoger.
Geen idee, ik heb een Edge 500 waarom? Omdat deze niet al te groot is en doet wat ik wil en dat is hartslag, cadands, aantal kms, gemiddeldes, deze heeft een gps en is blauwquote:Op maandag 8 augustus 2011 16:43 schreef Narcotical het volgende:
Even een vraagje aan de Garmin-gebruikers:
Ik zit er overna te denken om ook een Garmin aan te schaffen van mijn verjaardagsgeld. Ik wil deze gebruiken om routes in te zetten zodat ik thuis op m'n gemak routes kan uittekenen en deze dan genavigeerd kan fietsen zodat ik onderweg niet bezig hoef te zijn met het feit of ik wel goed fiets of niet (ben nogal een ramp met routes). Daarnaast wil ik graag dat het apparaatje mn hartslag weergeeft en eventueel de mogelijkheid heeft zone's in te stellen. Ik wil me in de verschillende hartslagzone's gaan verdiepen zodat ik gerichter kan trainen, want het voelt nu alsof ik maar wat aanmodder op de fiets. Verder moet de Garmin dan mijn huidige tellertje gaan vervangen, maar dat lijkt me geen probleem aangezien dat maar een heel basic apparaatje is..
De vraag, zoals jullie wellicht al doorhadden, is daarom: Welke Garmin zou het meeste geschikt voor mij zijn en waarom?
De Edge 500 heeft toch juist géén navigatie mogelijkheden? Voor zover ik kan zien houdt hij alleen bij hoe je gereden hebt en kan je dat later terugkijkenquote:Op maandag 8 augustus 2011 16:48 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb een Edge 500 waarom? Omdat deze niet al te groot is en doet wat ik wil en dat is hartslag, cadands, aantal kms, gemiddeldes, deze heeft een gps en is blauw
Hij heeft wel navigatie maar dat werkt met een lijn op het scherm die je moet volgen. Dus zonder kaart maar hij geeft aan dat je afwijkt van je lijn. Beetje moeilijk uitleggen maar op youtube staan er wel filmpjes over. Zoek maar op edge 500 navigationquote:Op maandag 8 augustus 2011 16:49 schreef Narcotical het volgende:
[..]
De Edge 500 heeft toch juist géén navigatie mogelijkheden? Voor zover ik kan zien houdt hij alleen bij hoe je gereden hebt en kan je dat later terugkijken
Die opmerkingquote:
Ja klopt dat mijn rustpols hoog is. Die gaat straks wel weer iets naar beneden maar die is altijd hoog geweest en zal altijd hoog blijven. Zelfs toen ik voorin mee reed bij de junioren en dus mijn conditie uitstekend was had ik nog een ochtendpols van 60 slagen. Het zegt dus maar tot een bepaalde mate iets over je conditie. Daar kan je eigenlijk pas iets over zeggen als je weet hoeveel je eigen ochtendpols is. Aan de hand daarvan kan je dan voor jezelf bepalen of je conditie goed is of niet. Je ochtendpols vergelijken met een ander heeft geen zin.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:47 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ik heb hem daar ook ingevuld maar kom op iets anders uit dan met de test die ik gedaan heb.
Ik vraag mijn trainer altijd waarom iets moet, hij wordt er ook wel eens gek van. Ik wil niet als een kip zonder kop rond rijden en niet weten wat ik aan het doen ben. Daarbij ben ik ook een eigenwijs mormel.
Ik zag idd je rustpols wel aan de hoge kant maar ik denk dan van nou misschien heeft ie al een tijd niet gefietst, dat kan ook nogMaar het is waar het is persoonlijk.
Hmm oke..quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:53 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hij heeft wel navigatie maar dat werkt met een lijn op het scherm die je moet volgen. Dus zonder kaart maar hij geeft aan dat je afwijkt van je lijn. Beetje moeilijk uitleggen maar op youtube staan er wel filmpjes over. Zoek maar op edge 500 navigation
Bedoelde meer dat het shirt mouwloos is terwijl er achter zelfs iemand fietst met lange mouwen. Of moesten ze je tattoo zien?quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:55 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Die opmerking![]()
Wordt helemaal betaald door de sponsor van onze club.
[ afbeelding ]
Best fijn zo gratis wielerkleding, en het groepsgevoel hé
Tattoo?quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:56 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedoelde meer dat het shirt mouwloos is terwijl er achter zelfs iemand fietst met lange mouwen. Of moesten ze je tattoo zien?
Ik kan het ook niet helpen dat sommige mensen zich te warm kleden, 't is ondertussen wel augustus en gisteren +20° .quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:56 schreef Patroon het volgende:
[..]
Bedoelde meer dat het shirt mouwloos is terwijl er achter zelfs iemand fietst met lange mouwen. Of moesten ze je tattoo zien?
ik heb de 800 en die doet alles wat je zoekt maar is wel aan de prijs natuurlijk. Ik heb mijn oude 705 nog te koop met originele europa 2010 kaart.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:43 schreef Narcotical het volgende:
Even een vraagje aan de Garmin-gebruikers:
Ik zit er overna te denken om ook een Garmin aan te schaffen van mijn verjaardagsgeld. Ik wil deze gebruiken om routes in te zetten zodat ik thuis op m'n gemak routes kan uittekenen en deze dan genavigeerd kan fietsen zodat ik onderweg niet bezig hoef te zijn met het feit of ik wel goed fiets of niet (ben nogal een ramp met routes). Daarnaast wil ik graag dat het apparaatje mn hartslag weergeeft en eventueel de mogelijkheid heeft zone's in te stellen. Ik wil me in de verschillende hartslagzone's gaan verdiepen zodat ik gerichter kan trainen, want het voelt nu alsof ik maar wat aanmodder op de fiets. Verder moet de Garmin dan mijn huidige tellertje gaan vervangen, maar dat lijkt me geen probleem aangezien dat maar een heel basic apparaatje is..
De vraag, zoals jullie wellicht al doorhadden, is daarom: Welke Garmin zou het meeste geschikt voor mij zijn en waarom?
En wat is het verschil tussen de 705 en de 800?quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:00 schreef jpjedi het volgende:
[..]
ik heb de 800 en die doet alles wat je zoekt maar is wel aan de prijs natuurlijk. Ik heb mijn oude 705 nog te koop met originele europa 2010 kaart.
Oja trouwens nog ff over dat tijdje niet gefietst. Het kan inderdaad zijn dat de rustpols hoger is door onvoldoende conditie. Maar ook dan moet je je zones bepalen op je rustpols die je op dat moment hebt. Niet dat je denkt van straks is mijn hf in rust 50 slagen dus ik bepaal de zones daaraan omdat die beter zijn qua hf ofzo. Je kan dan verkeerd trainen doordat je met te lage zones traint en de prikkel voor het hart blijft dan uit. Misschien wist je dit wel maar ff als toevoeging. Is je rustpols en max hf. hoger dan een ander dan zijn automatisch je zones ook hoger. Luisteren naar je lichaam.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:47 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ik heb hem daar ook ingevuld maar kom op iets anders uit dan met de test die ik gedaan heb.
Ik vraag mijn trainer altijd waarom iets moet, hij wordt er ook wel eens gek van. Ik wil niet als een kip zonder kop rond rijden en niet weten wat ik aan het doen ben. Daarbij ben ik ook een eigenwijs mormel.
Ik zag idd je rustpols wel aan de hoge kant maar ik denk dan van nou misschien heeft ie al een tijd niet gefietst, dat kan ook nogMaar het is waar het is persoonlijk.
Dat is waar, ik vind het niet zo Soigné maar dat is persoonlijkquote:Op maandag 8 augustus 2011 16:58 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik kan het ook niet helpen dat sommige mensen zich te warm kleden, 't is ondertussen wel augustus en gisteren +20° .
De plussen tov elkaar die ik zo snel kan opnoemen:quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:00 schreef Narcotical het volgende:
[..]
En wat is het verschil tussen de 705 en de 800?
Thanks, nog een vraagje: Als je nu moest kiezen, welke zou je dan nemen? Afgezien van het feit dat de 705 al wat verouderd isquote:Op maandag 8 augustus 2011 17:06 schreef jpjedi het volgende:
[..]
De plussen tov elkaar die ik zo snel kan opnoemen:
800 is sneller met berekenen, laat wat meer tussenpunten toe, heeft touchscreen, heeft 10 infovelden ipv 8, maakt geen onderscheid meer tussen track en route, leest meer bestandsformaten.
705 is steviger qua behuizing en heeft beter scherm
Verder doet de 705 in principe hetzelfde als de 800 maar is gewoon wat ouder qua ontwikkeling. Google anders even voor meer details:
http://www.google.com/sea(...)ial&client=firefox-a
Dat antwoord heb je al..ik heb de 705 ingeruild voor de 800.quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:08 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Thanks, nog een vraagje: Als je nu moest kiezen, welke zou je dan nemen? Afgezien van het feit dat de 705 al wat verouderd is
Ja, toen ik 'm gesteld had bedacht ik me dat die vraag eigenlijk wat overbodig was..quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:11 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Dat antwoord heb je al..ik heb de 705 ingeruild voor de 800.
Omdat ik van gadgets houd.
Voor hoeveel verkoop je hem ?quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:00 schreef jpjedi het volgende:
[..]
ik heb de 800 en die doet alles wat je zoekt maar is wel aan de prijs natuurlijk. Ik heb mijn oude 705 nog te koop met originele europa 2010 kaart.
Hier niet. De twee beste in de stad zijn op dinsdag of op woensdag dicht, op maandag de hele dag (inclusief de ochtend) open. De stationsfietsenstalling heeft ook een ruim assortiment en is iedere dag tot na middernacht open.quote:Op maandag 8 augustus 2011 14:53 schreef Narcotical het volgende:
Wat is op tijd? En fietsenmakers zijn bijna altijd dicht op maandag
Voor een fokker uit dit topic zal ik een mooi prijsje maken. Wat dacht je van 185? Staat nog niet op marktplaats. Is nog geen jaar oud.quote:
Ah okee, nee dan ben ik toch niet geïnteresseerd en kijk ik nog ff verderquote:Op maandag 8 augustus 2011 20:13 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Voor een fokker uit dit topic zal ik een mooi prijsje maken. Wat dacht je van 185? Staat nog niet op marktplaats. Is nog geen jaar oud.
Geen sensoren erbij he
Oh... Nee, heb er een gaatje voor geboord in m'n stuur, dan past hetquote:Op maandag 8 augustus 2011 21:53 schreef Narcotical het volgende:
Knip je wel eerst even het ventiel eraf..?
Kan ook, dan verschuift het ook niet meer..quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:54 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Oh... Nee, heb er een gaatje voor geboord in m'n stuur, dan past het
Volgens mij wordt dat een rommeltjequote:Op maandag 8 augustus 2011 21:52 schreef Freddeh het volgende:
Kreeg laatst een tip van iemand, low budget demping in je stuurtje. Eerst een binnenbandje wikkelen, daarna een stuurlintje. Vond het wel een goeie tip, en kom nu tijdens het opruimen van de schuur nog een lek binnenbandje tegen. Gezien mijn zachte handpalmpjes denk ik dat ik maar een poging wagen ga
Ik denk dat het in ieder geval vreselijk veel geduld gaat vergen.. Ben wel benieuwd naar het resultaat opzichquote:Op maandag 8 augustus 2011 22:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat een rommeltje
Jouw mening is wel belangrijk, als lintjes-opperhoofdquote:Op maandag 8 augustus 2011 22:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat een rommeltje
Dat denk ik ook.quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat een rommeltje
Balen man!quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:59 schreef Mark_Boelen het volgende:
En weer terug uit het regenachtige DuitslandLeuk weekend samen met mijn vader weggeweest. Wegens de vele regenval maar twee keer gefiets:
http://www.endomondo.com/workouts/ulICxvyy5fs
http://www.endomondo.com/workouts/p_Me6KEDgVw
Vandaag zouden we samen de brocken nog op fietsen als de weervoorspellingen goed waren. Die waren goed tot we de tent vanmorgen opende.... dikke regen. Dit blijft dus een project voor volgend jaar waarschijnlijk.
[ afbeelding ]
Ik hoop het ook voor jullie!quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Balen man!
Wij gaan a.s. weekend naar Duitsland (Tecklenburg) hopelijk knapt het wat op.
Waar zat je? Hoe ging het met het fietsen van de routes? Staan ze goed aan gegeven en gaan ze wat over de heuvels of er juist omheen (wat wij niet willen)quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:56 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Ik hoop het ook voor jullie!
Vrijdag waren we er wat verlaat, en hebben de kleine rit nog even gemaakt, zaterdag de grote 75 km.
Zondag zou het slecht weer worden en hebben we brocken te voet beklommen en daarna te voet nog een stuwmeer bezocht, ook goed voor een mooie 30 km lopen
Agh en wat de brocken met de fiets betreft, leuke uitdaging voor de volgende keer, kan mijn vader zich daarop voorbereiden. Hoe dan ook diep respect voor mijn oude man die met 57 jaar nog keurig met mij mee fietst
Kijk is naar de grootte route zou ik zeggen, ( onderste ) routes over verharde goede wegen, die echt over de top gaan, de auto's rijden hier dan wel gewoon naast of achter je. Het verkeer in dit gedeelte van duitsland wacht keurig achter je als ze je niet in kunnen halen, hiervoor ook petje afquote:Op maandag 8 augustus 2011 23:10 schreef Patroon het volgende:
[..]
Waar zat je? Hoe ging het met het fietsen van de routes? Staan ze goed aan gegeven en gaan ze wat over de heuvels of er juist omheen (wat wij niet willen)
Maar waar zat je nou precies en wat bedoel je met grootste route onderaan?quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:21 schreef Mark_Boelen het volgende:
[..]
Kijk is naar de grootte route zou ik zeggen, ( onderste ) routes over verharde goede wegen, die echt over de top gaan, de auto's rijden hier dan wel gewoon naast of achter je. Het verkeer in dit gedeelte van duitsland wacht keurig achter je als ze je niet in kunnen halen, hiervoor ook petje af![]()
Zelf hebben we geen voor uitgezette route's gefietst, wij gaan in dit gebied al 10 jaar op vakantie en weten dus aardig onze weg. Wegen zijn wel van goede kwaliteit, stijgingen van 10 % zitten er ook tussenleuke wat trap werk dus
![]()
Zelf stonden wij op deze camping: http://www.zoover.nl/duit(...)-baerenbache/camping
Goede camping voor een nette prijs, nieuwe eigenaar van de camping moet nog wel leren ondernemen op een camping, maar voor gewoon alleen slapen en douchen is het prima te doen![]()
Vanuit deze camping kan je rechtstreekt fietsen, zie ook ons vertrekpunt op de endomondo kaart.
Wel een beetje lief doen tegen nieuwkomers hequote:Op maandag 8 augustus 2011 17:02 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat is waar, ik vind het niet zo Soigné maar dat is persoonlijk
Nopes, dit is gewoon van plaats naar plaat fietsende vanuit ervaring met de wegen. continue wissel tussen stijgen en dalen, met max 10 % ongeveer. Het gebied de Harz staat wel bekend als een gebied dat wandel en atb routes goed uit zet en overal hangen hiervan bordjes. Wielrenroutes durf ik zo niet te zeggen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:23 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar waar zat je nou precies en wat bedoel je met grootste route onderaan?
Edit ah hierboven. Maar worden die routes aan gegeven?
Maar met een goed kaart kan je denk ik wel leuke eigen route's uitzetten. Zelf zou ik hierbij max de 60/80 km wegen pakken en de 100/120 wegen links laten liggen. Op de 60/80 wegen wordt er keurig rekening met je gehouden als je aan het klimmen bent. Ze nemen ruim de bocht om je heen en wachten keurig achter je tot ze je veilig in kunnen halen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:23 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar waar zat je nou precies en wat bedoel je met grootste route onderaan?
Edit ah hierboven. Maar worden die routes aan gegeven?
Ik ben laatst even bij een FM geweest die ook dealer is van Specialized. Hij had een bepaald apparaat waar je even op gaat zitten en aan de hand van de drukpunten wordt de afstand van de twee zitbotjes gemeten. Daarop is de breedte van mijn zadel bepaald en zit perfect. Heb trouwens de Specialized Toupe 130 (geeft de breedte aan).quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:05 schreef Narcotical het volgende:
Nóg een vraagje, vooral aan Freddeh eigenlijk, maar anderen mogen hem natuurlijk ook beantwoorden. Hoe bepaal je nou precies welke breedte zadel voor jou het meest geschikt is? Iets met de afstand van je zitbotjes enzo toch?
Zit er aan te denken om naast een Garmin ook nog een nieuw zadel aan te schaffen, want ik heb het idee dat deze niet helemaal voor mij is weggelegd.. Ik zal verder niet ingaan op details wat betreft pijntjes..
Bedankt, kan binnenkort wel even bij m'n FM informeren of ze ook zo'n apparaat hebben staan toevalligquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:17 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik ben laatst even bij een FM geweest die ook dealer is van Specialized. Hij had een bepaald apparaat waar je even op gaat zitten en aan de hand van de drukpunten wordt de afstand van de twee zitbotjes gemeten. Daarop is de breedte van mijn zadel bepaald en zit perfect. Heb trouwens de Specialized Toupe 130 (geeft de breedte aan).
Het apparaat wat ze er voor gebruiken wordt in dit filmpje getoond vanaf 1:50:
Geen probleem.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:22 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Bedankt, kan binnenkort wel even bij m'n FM informeren of ze ook zo'n apparaat hebben staan toevallig
Ik heb, vooral na wat langere ritten, flink last van m'n perineum (soms wel een aantal dagen gevoelig) en ik weet dat dat niet de bedoeling is.. En meer ga ik daar nu ook niet over zeggen voordat er mensen gaan zeuren dat ik hier een apart topic over moet openenquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:25 schreef Patroon het volgende:
[..]
Geen probleem.
Ik kreeg eerst nog wat een slapende zak maar sinds ik het zadel een klein tikje met de punt naar beneden heb gezet (je voelt het niet echt tijdens het fietsen en je moet goed kijken wil je zien dat het zadel naar beneden staat, 1 graden ofzo) is de doorbloeding weer optimaal en worden de zenuwen niet meer afgekneld. Ik had het vooral wanneer ik diep in de beugels zat maar zelfs wanneer ik diep zit begint de boel niet meer te slapen.
[ afbeelding ]
Dat was Lance Armstrong en dat heb je gehoord tijdens de avond etappe van gayfriend M. Smeets.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:31 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ik heb, vooral na wat langere ritten, flink last van m'n perineum (soms wel een aantal dagen gevoelig) en ik weet dat dat niet de bedoeling is.. En meer ga ik daar nu ook niet over zeggen voordat er mensen gaan zeuren dat ik hier een apart topic over moet openen.
Overigens draait het hele wielrennen om fracties.. Heb weleens een verhaal gehoord van een prof (weet niet meer wie het was) die een nieuwe fiets kreeg, exact dezelfde als z'n voorgaande. Mecanicien stelde de fiets exact hetzelfde af als de oude maar toch was de zit niet fijn.. Die renner heeft tijden lang lopen schuiven met dat zadel, halve millimeters omhoog en omlaag per keer, tot hij na tijden eindelijk een fijne zit had gevonden. Bleek achteraf dat die exact hetzelfde was als waar hij mee begonnen was
Smeets is een baas mijns inziensquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:38 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dat was Lance Armstrong en dat heb je gehoord tijdens de avond etappe van gayfriend M. Smeets.
Misschien is je zadel te smal. Ik heb 2 tochten gefietst op een gebroken zadel. Daardoor zakten mijn zitbotjes om het zadel. Ik kreeg toen ook last van mijn perineum
Dat klinkt aannemelijk. Toen ik mijn zadel had om gewisseld voor een hele was het over en nu voel ik de zitbotjes rusten op het zadel en voelt zadelpijn weer zoals het moet horenquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:41 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Smeets is een baas mijns inziens. Zou best Armstrong geweest kunnen zijn.. Ging mij meer om het feit dat de profs met halve millimeters blijven schuiven tot ze fijn zitten.. Ik zou een halve millimeter niet eens merken denk ik..
Ik heb ook het idee dat m'n zadel wat te smal is en ik daarom enigszins om het zadel heen zak en dat daardoor de meeste druk op m'n perineum komt te staan ipv op m'n zitbotjes..
Daar geloof ik dan weer niet zo in, tuurlijk materiaal is belangrijk maar Armstrong had ook nog wel 7 keer de tour gewonnen als dat zadel net wat anders zat.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:31 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Overigens draait het hele wielrennen om fracties..
Lol wat een argument. Wij hebben het over afstellingen van de fiets om blessures te voorkomen. Nu was Armstrong veel beter dan de rest dus is dat niet te vergelijken. Wanneer je je fiets een paar mm verkeerd afstelt kan het verschil zijn tussen rug klachten of niet. Wanneer je goed op de fiets zit kan je efficienter fietsen. Dat kan het verschil maken tussen 2 gelijkwaardige renners. En dan moet je geen Armstrong als voorbeeld nemen, want die stak er gewoon ver boven uit.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:03 schreef Remzz het volgende:
[..]
Daar geloof ik dan weer niet zo in, tuurlijk materiaal is belangrijk maar Armstrong had ook nog wel 7 keer de tour gewonnen als dat zadel net wat anders zat.
Dat kan idd soms overdreven zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:19 schreef Remzz het volgende:
Ja nee daar heb je gelijk aan maar ik bedoel die prof's die geen gram teveel meenemen dat soort dingen. Daar houd ik altijd niet zo van.
http://alexandragraebe.com/bio.phpquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:01 schreef Freddeh het volgende:
Misschien ligt het aan mij en moet ik me schamen... maar wie is dat?
Ik check mijn rustpols vaak omdat het nogal kan verschillen, met name in de lente en winter. Ik train echt op hartslag. Ik kijk ook met een schuin oog naar de snelheid maar dat moet ik eigenlijk minder doen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 17:02 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oja trouwens nog ff over dat tijdje niet gefietst. Het kan inderdaad zijn dat de rustpols hoger is door onvoldoende conditie. Maar ook dan moet je je zones bepalen op je rustpols die je op dat moment hebt. Niet dat je denkt van straks is mijn hf in rust 50 slagen dus ik bepaal de zones daaraan omdat die beter zijn qua hf ofzo. Je kan dan verkeerd trainen doordat je met te lage zones traint en de prikkel voor het hart blijft dan uit. Misschien wist je dit wel maar ff als toevoeging. Is je rustpols en max hf. hoger dan een ander dan zijn automatisch je zones ook hoger. Luisteren naar je lichaam.
Ja of je teller zo instellen dat je alleen hartslag ziet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:34 schreef Freddeh het volgende:
Ik check mijn pols te weinig en mijn snelheid teveel. Ben ooit begonnen met rijden op hartslag, maar wordt nog altijd teveel afgeleid door dat gekke tellertje op het stuur. Efficienter is dan om net als Patroon je teller er helemaal af te gooien.
Mijn teller heeft dan de optie om je hartslag en het aantal calorieën dat je verbrand tegelijk te laten zienquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:34 schreef Freddeh het volgende:
Ik check mijn pols te weinig en mijn snelheid teveel. Ben ooit begonnen met rijden op hartslag, maar wordt nog altijd teveel afgeleid door dat gekke tellertje op het stuur. Efficienter is dan om net als Patroon je teller er helemaal af te gooien.
Ik heb een teller op het stuur en een losse HRM met 'horloge' zeg maar. Die heb ik vorig jaar op m'n stuur gehad, maar bij verwisselen van stuurlintje er af gehaald.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:36 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ja of je teller zo instellen dat je alleen hartslag ziet.
Is idd wel een sexy BMC jaquote:
Precies dat heb ik ook. Ik rij met de CS400 van Polar en kan instellen wat hij laat zien op welk beeld. Ik heb een scherm met snelheid, gem snelheid, afstand en een beeld met hartslag, gem. hartslag, hartslag zone.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:36 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ja of je teller zo instellen dat je alleen hartslag ziet.
Ja precies, bij mij zal het ook pas voor de volgende fiets worden en heb net een nieuwe, dus dat duurt nog wel een tijd. Ik ben wel erg benieuwd hoe het nu in de praktijk werkt. Je leest wel mooie verhalen over nooit meer opnieuw afstellen en veel strakker schakelen..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:25 schreef Narcotical het volgende:
Wel mooi spul dat Di2, maar is mij toch wat te duur denk ik om die groep aan te schaffen.. Ga ik weleens over nadenken als ik een nieuwe fiets ga kopen
Alleen het signaal. Uiteindelijk wordt het alsnog mechanisch (met een servo) op een ander kransje/kettingblad gegooid.quote:
Oke, iets in me zegt dat ik iets tegen electronica op de fiets heb. Net als met auto's. Vroeger kon je alles zelf versleutelen. Tegenwoordig moet de auto aan de computer. Ik hoop dat dat niet het lot is van de fiets.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:05 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Alleen het signaal. Uiteindelijk wordt het alsnog mechanisch (met een servo) op een ander kransje/kettingblad gegooid.
Denk dat dat wel een beetje meevalt in dit geval. Het is gewoon een electronisch pulsje die aan je derailleurservo wordt gegeven.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oke, iets in me zegt dat ik iets tegen electronica op de fiets heb. Net als met auto's. Vroeger kon je alles zelf versleutelen. Tegenwoordig moet de auto aan de computer. Ik hoop dat dat niet het lot is van de fiets.
Koop je toch weer een auto uit de jaren 50?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:07 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oke, iets in me zegt dat ik iets tegen electronica op de fiets heb. Net als met auto's. Vroeger kon je alles zelf versleutelen. Tegenwoordig moet de auto aan de computer. Ik hoop dat dat niet het lot is van de fiets.
Dat ziet er dan zo uit:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:13 schreef Narcotical het volgende:
Zitten er dan nog wel kabels aan eigenlijk? Want ik zag ze niet..
* Narcotical is jaloers..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:19 schreef Gripper het volgende:
DI 2 is echt amazing. Ik heb vorig jaar tijdens een toertocht een proefrit mogen maken op een testfiets met dura-ace DI2, je kon je daarvoor vantevoren opgeven. Alles schakelt zo snel, soepel en trefzeker, en dat met een lichter systeem dan je huidige schakeltrein.
Vooral de automatische indexering van de voorderrailleur (beweegt mee met de kettinglijn) is erg sexy
Ik hoop echt dat mn fiets een keer omvalt en mn derailleur krom is, dan mag ik nieuwe spulletjes
Op die proefrit?quote:
Ook, maar ook om het feit dat je nieuwe spulletjes mag uitzoeken als je fiets omvalt..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:50 schreef Gripper het volgende:
[..]
Op die proefrit?
Zoek op google eens op "DI2 testfiets" , best kans dat een fietsenmaker bij jou in de buurt er wel een heeft staan
Slechte ervaringen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:06 schreef Marurk het volgende:
Op mijn volgende fiets voor mij geen Shi(t)mano meer, ook geen DI2. Doe mij maar een mooie SRAM Red!
Ook wel een mooie groep inderdaad, ben benieuwd wanneer je daar een elektronische versie van gaat krijgen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:06 schreef Marurk het volgende:
Op mijn volgende fiets voor mij geen Shi(t)mano meer, ook geen DI2. Doe mij maar een mooie SRAM Red!
Ik ben ook erg tevreden met mijn sram Force!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:06 schreef Marurk het volgende:
Op mijn volgende fiets voor mij geen Shi(t)mano meer, ook geen DI2. Doe mij maar een mooie SRAM Red!
Ik heb een ontzettend aardige fietsenmaker waar ik trouw mijn spulletjes koop.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:37 schreef Remzz het volgende:
Hele domme vraag maar hoe doen jullie dat dan? Zo'n groep kopen en er op laten zetten of doen jullie het zelf?
Volgens mij ga je met een compact met een verzet van 34-27/28 net zo hard naar boven als met een triple met verzet 30-25..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:39 schreef beammeup68 het volgende:
Dura Ace kent geen Triple variant,.. ik vraag me af of de Ultegra dat in Di2 vorm dan wel krijgt.
Als je een bergcassette plaatst heb je het niet echt meer nodig.
Precies die switch heb ik ook gemaakt. Perfect en ik mis nooit verzet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:41 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Volgens mij ga je met een compact met een verzet van 34-27/28 net zo hard naar boven als met een triple met verzet 30-25..
Ik weet het ook niet inderdaad, kan er niks over vinden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:39 schreef beammeup68 het volgende:
Dura Ace kent geen Triple variant,.. ik vraag me af of de Ultegra dat in Di2 vorm dan wel krijgt.
Als je een bergcassette plaatst heb je het niet echt meer nodig.
Als ik over een aantal jaar een nieuwe fiets ga kopen dan wordt het denk ik ook een compact, want ik heb nu een triple en ik gebruik dat kleine blad bijna nooit omdat het allemaal op het vlakke is.. Ik plaats dan wel een wat meer bergcassette voor die enkele keer dat ik omhoog ga en dan kom ik ook vast wel bovenquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:43 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Precies die switch heb ik ook gemaakt. Perfect en ik mis nooit verzet.
Dat zal best, maar met een triple heb je dan ook nog de 40 om lekker te kunnen toeren op het vlakke. De 34 is dan al snel te klein.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:41 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Volgens mij ga je met een compact met een verzet van 34-27/28 net zo hard naar boven als met een triple met verzet 30-25..
Ik heb enorm veel spijt van m'n compactquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:45 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Als ik over een aantal jaar een nieuwe fiets ga kopen dan wordt het denk ik ook een compact, want ik heb nu een triple en ik gebruik dat kleine blad bijna nooit omdat het allemaal op het vlakke is.. Ik plaats dan wel een wat meer bergcassette voor die enkele keer dat ik omhoog ga en dan kom ik ook vast wel boven
Voor het vlakke kan je er altijd nog wel een 39 op kwijt volgens mijquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:45 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dat zal best, maar met een triple heb je dan ook nog de 40 om lekker te kunnen toeren op het vlakke. De 34 is dan al snel te klein.
Maar dan heb ik geen klein blad meer voor op de heuveltjesquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:45 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Voor het vlakke kan je er altijd nog wel een 39 op kwijt volgens mij
Ruilen? Jij mijn triple, ik jou compact?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Maar dan heb ik geen klein blad meer voor op de heuveltjes
Hmmquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:47 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ruilen? Jij mijn triple, ik jou compact?
Ik vind compact vooral fijn omdat mijn voeten dichter bij elkaar staan.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:44 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet inderdaad, kan er niks over vinden.
Het waren ook meer 2 aparte redenen. Nu is het vooral de Triple, in de toekomst zou het DI2 kunnen zijn waarom ik zou kiezen voor Shimano.
Ik vind het trouwens nutteloos om met bergcasette's te werken als je ook voor een Triple kan kiezen. Alleen maar extra, onnodig werk.
Haha! Jij merkt het extra gewicht van een triple t.o.v. een compact?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:48 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ik vind compact vooral fijn omdat mijn voeten dichter bij elkaar staan.
Maar sowieso, waarom heel het jaar een triple meeslepen voor die paar keer echte bergen per jaar? Wat is nu de moeite om wiel of cassette te wisselen?
Ik heb ook een triple 30-25 fiets maar mijn compact vind ik net zo fijn nu met als kleinste 34-28.
Nee dat zeg ik nietquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Haha! Jij merkt het extra gewicht van een triple t.o.v. een compact?
Daar geloof ik echt niks van. Tenzij je net zo afgetraind bent als Gesink misschien
Niet mee eens. Met een triple kun je veel beter de perfecte versnelling zoeken om op souplesse te rijden; ook op het vlakke. Waar je met een compact tussen het kleine blad en grote blad snelheden hebt waar je net je cadans niet kan vinden, heb je bij de triple hier ook nog de 40 als tussenoplossing.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:51 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik niet
Ik zeg: waarom zou ik het meeslepen? Je doet toch ook geen balast in je rugtas omdat het kan?
Triple terwijl je meestal op vlak rijdt vind ik onzin..
Het kan wel, maar het klinkt niet echt prettig..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:52 schreef Narcotical het volgende:
Trouwens, met een compact kan je wel met elke blad je complete cassette gebruiken toch? Met m'n triple red ik dat niet omdat anders m'n ketting te schuin komt..
Ik ga ook echt niet op het vlakke met een 30-12 rijden hoorquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Niet mee eens. Met een triple kun je veel beter de perfecte versnelling zoeken om op souplesse te rijden; ook op het vlakke. Waar je met een compact tussen het kleine blad en grote blad snelheden hebt waar je net je cadans niet kan vinden, heb je bij de triple hier ook nog de 40 als tussenoplossing.
Vast beter dan wanneer je het met een triple doet..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Het kan wel, maar het klinkt niet echt prettig..
Tja dat is wellicht persoonlijke voorkeur. Het brede bereik van de compact biedt mij meer dan voldoende keuze.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Niet mee eens. Met een triple kun je veel beter de perfecte versnelling zoeken om op souplesse te rijden; ook op het vlakke. Waar je met een compact tussen het kleine blad en grote blad snelheden hebt waar je net je cadans niet kan vinden, heb je bij de triple hier ook nog de 40 als tussenoplossing.
Als je tussen je benen door over de ketting naar de cassette kijkt zie je ook snel dat je dat echt niet wilt.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:52 schreef Narcotical het volgende:
Trouwens, met een compact kan je wel met elke blad je complete cassette gebruiken toch? Met m'n triple red ik dat niet omdat anders m'n ketting te schuin komt..
Waarom zou je dan een compact nemen? Kun je veel beter voor een dubbel kiezen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:54 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ik ga ook echt niet op het vlakke met een 30-12 rijden hoor. Altijd op de 39 of de 50
[..]
Vast beter dan wanneer je het met een triple doet..
Ik zou voor een compact kiezen omdat ik dan de mogelijkheid heb om met een 34 voor te rijden. Ik zou er een 39 en 50 opzetten voor het vlakke en die 39 voor de 34 vervangen wanneer ik berg-aspiraties hebquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Waarom zou je dan een compact nemen? Kun je veel beter voor een dubbel kiezen.
Nogmaals, compact is gewoon kut op het vlakke.
Ik snap dus werkelijk niet waarom je al die moeite zou doen als je dezelfde mogelijkheden, en meer, hebt met een triplequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:58 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ik zou voor een compact kiezen omdat ik dan de mogelijkheid heb om met een 34 voor te rijden. Ik zou er een 39 en 50 opzetten voor het vlakke en die 39 voor de 34 vervangen wanneer ik berg-aspiraties heb. En waarschijnlijk een cassette 12-27 of 12-28
Omdat ik nu die 30 nooit gebruik..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:01 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik snap dus werkelijk niet waarom je al die moeite zou doen als je dezelfde mogelijkheden, en meer, hebt met een triple
Hoe lang ben je trouwens? En je woont ook in de buurt van Utrecht toch? Misschien kunnen we een keer een tochtje op elkaars fietsen rijdenquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:01 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik snap dus werkelijk niet waarom je al die moeite zou doen als je dezelfde mogelijkheden, en meer, hebt met een triple
Mja, maar hij zit ook niet in de weg..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:02 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Omdat ik nu die 30 nooit gebruik... En ik minder kransjes kan gebruiken wanneer ik op de 50 zit
Neem aan dat je het tegen mij heb ondanks dat je jezelf quote..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:03 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe lang ben je trouwens? En je woont ook in de buurt van Utrecht toch? Misschien kunnen we een keer een tochtje op elkaars fietsen rijden
Nee, daar heb jij dan ook wel weer gelijk in..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mja, maar hij zit ook niet in de weg..
Nou groep kunnen ze niet kiezen vanwege sponsor contract maar Sram cassettes en kettingen komen vaak voor op de shimano groep.quote:
Dat dus. Je werkt de meeste snelheden af op het middenblad. Is een hoop sneller schakelend an steeds tussen 34 en 50 en dan achter de hele cassette afwerken. Ooit, lang voordat de term compact werd uitgevonden, reed ik een jaartje met compact. Ik wist niet hoe snel ik er een echte triple op moest zetten. Rij nu sinds '93 met een triple en wil niet meer terug.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:53 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Niet mee eens. Met een triple kun je veel beter de perfecte versnelling zoeken om op souplesse te rijden; ook op het vlakke. Waar je met een compact tussen het kleine blad en grote blad snelheden hebt waar je net je cadans niet kan vinden, heb je bij de triple hier ook nog de 40 als tussenoplossing.
Stom van me, die sponsors altijd..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:28 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Nou groep kunnen ze niet kiezen vanwege sponsor contract maar Sram cassettes en kettingen komen vaak voor op de shimano groep.
Op mijn compact is -zoals bij bijna iedereen- het kleine blad een 39. Dat scheelt dan welgeteld 1 tandje tov. het middenblad van een triple. Waarmee je bij een triple dus een nog kleiner binnenste blad bij je hebt wat ik nooit zou gebruiken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat dus. Je werkt de meeste snelheden af op het middenblad. Is een hoop sneller schakelend an steeds tussen 34 en 50 en dan achter de hele cassette afwerken. Ooit, lang voordat de term compact werd uitgevonden, reed ik een jaartje met compact. Ik wist niet hoe snel ik er een echte triple op moest zetten. Rij nu sinds '93 met een triple en wil niet meer terug.
Op mijn triple zit ook een 39 hoor..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:18 schreef beammeup68 het volgende:
[..]
Op mijn compact is -zoals bij bijna iedereen- het kleine blad een 39. Dat scheelt dan welgeteld 1 tandje tov. het middenblad van een triple. Waarmee je bij een triple dus een nog kleiner binnenste blad bij je hebt wat ik nooit zou gebruiken.
Een compact wordt standaard geleverd met 50/34 voor. Als je wil, kun je het 34 blad voor vervangen door een 39, waardoor je een soort van veredelde dubbel krijgt...quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:18 schreef beammeup68 het volgende:
[..]
Op mijn compact is -zoals bij bijna iedereen- het kleine blad een 39. Dat scheelt dan welgeteld 1 tandje tov. het middenblad van een triple. Waarmee je bij een triple dus een nog kleiner binnenste blad bij je hebt wat ik nooit zou gebruiken.
Wat ik bedoel is dat de term compact refereert naar het 34 tandwiel voor. Gebruik van dit tandwiel is alleen mogelijk wanneer de "steek" van het crankstel 110 mm is en niet 130 mm zoals bij een normaal "dubbel" crankstel. Daarom wordt het crankstel met een 110 mm steek een compact crankstel genoemd...quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:27 schreef beammeup68 het volgende:
De Dura Ace 7900 kent 5 cranklengtes en daarmee 14 tandwielcombinaties.
Van 53 of 50 tot 42, 39 of 34. 34 komt bijna nooit voor. 39 is gemeengoed.
Dat heet een dubbel.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:18 schreef beammeup68 het volgende:
[..]
Op mijn compact is -zoals bij bijna iedereen- het kleine blad een 39. Dat scheelt dan welgeteld 1 tandje tov. het middenblad van een triple. Waarmee je bij een triple dus een nog kleiner binnenste blad bij je hebt wat ik nooit zou gebruiken.
Een 30 en geen 34 inderdaad.. Vind het wel apart dat ik er een 50 op heb ipv een 53..quote:
Ja, dat heeft Sram handig aangepakt zo. Ik hoef 't alleen niet; Sram.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Overigens denk ik dat die merk verdeling vrij weinig met de voorkeur van de rijders te maken heeft. Zijn allemaal sponsorbelangen..
Ik denk dat dat zwaar wel meevalt aangezien ze in het profpeloton, waar ze toch aan elke gram allergisch zijn, goed vertegenwoordigd zijn en ook qua weersomstandigheden zijn er geen bezwaren want ook in het veldrijden rijden materiaalfreaks als Nys door de modder met de DI2.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:38 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, dat heeft Sram handig aangepakt zo. Ik hoef 't alleen niet; Sram.
-Je kan de voorderrie niet trimmen
-schakelen gaat raar
-het is lelijk en de remhoeven passen niet bij de groep
Electronisch shiften is voor mij niet echt tha bomb; te duur en te zwaar, en zo'n lelijke accu op je frame en een rare bobbel op je achterderailleur. En ik moet eerst nog maar eens zien of 't wel goed werkt in alle weersomstandigheden. Mijn fiets schakelt als een trein nu, lekker mechanisch.
Dat sowieso.. Sommige mensen houden nou eenmaal van gadgets en anderen niet..quote:
Ja en gadgets zijn stom!quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onder zware weersomstandigheden zou het juist beter werken als op de oude manier schakelen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:38 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja, dat heeft Sram handig aangepakt zo. Ik hoef 't alleen niet; Sram.
-Je kan de voorderrie niet trimmen
-schakelen gaat raar
-het is lelijk en de remhoeven passen niet bij de groep
Electronisch shiften is voor mij niet echt tha bomb; te duur en te zwaar, en zo'n lelijke accu op je frame en een rare bobbel op je achterderailleur. En ik moet eerst nog maar eens zien of 't wel goed werkt in alle weersomstandigheden. Mijn fiets schakelt als een trein nu, lekker mechanisch.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:30 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Ja en gadgets zijn stom!
Je spoiler =SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
Mwa. Het is "maar" 150 E duurder als bv die campa chorus groep. Veel amateurs geven meer geld uit aan 1 broekquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:21 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik denk dat dat zwaar wel meevalt aangezien ze in het profpeloton, waar ze toch aan elke gram allergisch zijn, goed vertegenwoordigd zijn en ook qua weersomstandigheden zijn er geen bezwaren want ook in het veldrijden rijden materiaalfreaks als Nys door de modder met de DI2.
Maar voor de amateur lijkt het me te duur, ik rij met de campa chorus en dat was echt wel zover als ik wou/kon gaan.
Meer dan 150 euro voor 1 broek? Heeft die gouden stiksels dan ofzo? Mijn hele Vacansoleil outfit was niet eens zo duur..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:31 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mwa. Het is "maar" 150 E duurder als bv die campa chorus groep. Veel amateurs geven meer geld uit aan 1 broek
Topbroeken van Assos, Castelli of Rapha bv gaan ruim over de 200 E. En als je ziet hoeveel amateurs daar mee rijden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:32 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Meer dan 150 euro voor 1 broek? Heeft die gouden stiksels dan ofzo? Mijn hele Vacansoleil outfit was niet eens zo duur..
Ik zou zo'n broek niet eens aan m'n reet durven trekken..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Topbroeken van Assos, Castelli of Rapha bv gaan ruim over de 200 E. En als je ziet hoeveel amateurs daar mee rijden.
Zelfde geld voor bv wielen. Geen prof meer die op Lightweights rijd. Ik zie ze in de omgeving wel regelmatig voorbij komen..
Daarom denk ik dat die Ultegra DI2 groep niet ver boven het gemiddelde budget ligt ofzo. Canyon kom vast met een mooie AL met DI2 voor minder dan 2000 euro.
Die foto'squote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:46 schreef Snaggie het volgende:
Vriend van mij heeft een setje op dealextreme besteld. Ben benieuwd!
Mocht dat al gebeuren dan is de verhouding groep vs de rest natuurlijk wel nogal scheefquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Daarom denk ik dat die Ultegra DI2 groep niet ver boven het gemiddelde budget ligt ofzo. Canyon kom vast met een mooie AL met DI2 voor minder dan 2000 euro.
Wat voor zeem heb je dan voor dat geld? :squote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:46 schreef Snaggie het volgende:
Vriend van mij heeft een setje op dealextreme besteld. Ben benieuwd!
Een oud vatendoekje van de jap om de hoek ofzo denk ik..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:49 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Wat voor zeem heb je dan voor dat geld? :s
Supergesoigneerdquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:55 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Deze is ook geniaal:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:55 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Deze is ook geniaal:
[ afbeelding ]
Echt wat? Originele kleding?quote:
Weet je wat nog preciezer schakelt? SRAM met een KMC X10L of X10SL ketting. je wilt niet weten wat een verschil dat is t.o.v. die SRAM PC1070 of PC 1090. En met als voordeel dat bij KMC de sluitschakels gewoon te hergebruiken zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:29 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Ik ben ook erg tevreden met mijn sram Force!
Schakelt zo heerlijk strak en precies.
Ben ik toch stiekem wel benieuwd waar jij mee rijdt ivo..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:21 schreef ultra_ivo het volgende:
Een triple met 50/39/30 is een Nederlandse afwijking. In bijvoorbeeld Frankrijk is al jarenlang 50/40/30 gebruikelijker. Een triple met 53/39/30 is al helemaal merkwaardig. Doe dan 53/42/30. De 53/39 is vanuit de denkwijze dat een triple een dubbel met een noodverzet is. Zo krijg je klachten over kettinglijn e.d. Met een triple moet je je versnellingsopbouw anders plannen. Dan werkt een triple wel goed.
Mijn ideale combinatie:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:26 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ben ik toch stiekem wel benieuwd waar jij mee rijdt ivo... Qua voorbladen en cassette
En gebruik je die 26-28 dan ook werkelijk of niet? Want dan trap je harder dan je wielen rondgaanquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Mijn ideale combinatie:
50/40/30 voor met 13-25 achter. Ideaal als de gehele Benelux je fietsgebied is. Kun je alles mee aan. Hier rij ik standaard mee.
52/42/32 met 12-23 als het weinig klimmen en veel sneller werk is, ik zou deze combinatie nemen als ik bijvoorbeeld weer eens Trondheim-Oslo ga rijden.
50/39/26 met 12-28 is de combinatie voor op m'n vakantiefiets als ik de bergen in ga met volle bepakking.
Als er iets zeer gaat doen ga je dat, onbewust meestal, compenseren met je houding.. Doordat je onnatuurlijk gaat zitten krijg je vanzelf andere klachten..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:56 schreef Patroon het volgende:
Net 75km getraind met een groepje van 8 renners. We hadden 30 gemiddeld en dat is best snel als je de wind hier in Fryslan zag. Het skutsjesilen was zelfs afgelast.![]()
Grappig om nog even te vertellen dat ik met mijn andere (te ruime) schoenen last kreeg van een pees in mijn linker voet. Daardoor ging ik mij (ongemerkt) verhouden op de fiets en kreeg ik ook last van mijn linker schouder wat uitstraalde naar beneden over mijn bovenarm. Sinds ik nu schoenen aan heb die mij wel goed passen is het schouder probleem ook over. Grappig om te merken dat alles met elkaar te maken heeft. Een schouder probleem zou je nooit zoeken in verkeerde schoenen.![]()
Dat trap je dan inderdaad. Maar als je lange tijd met 5-6km/u moet klimmen dan heb je zo'n priegelverzet nodig om het vol te houden. En met volle bepakking in serieus gebergte is dat een regelmatig terugkerende snelheid.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:31 schreef Narcotical het volgende:
[..]
En gebruik je die 26-28 dan ook werkelijk of niet? Want dan trap je harder dan je wielen rondgaan
Lijkt me echt totaal a-relaxt, maar met volle bepakking zal je het inderdaad weleens nodig hebben..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:43 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat trap je dan inderdaad. Maar als je lange tijd met 5-6km/u moet klimmen dan heb je zo'n priegelverzet nodig om het vol te houden. En met volle bepakking in serieus gebergte is dat een regelmatig terugkerende snelheid.
Het kan dus zomaar een keer gebeuren dat je bijna een hele dag bezig bent met 'e'en beklimming (en allicht afdaling)? Zal een mooi leven zijn als je zo met fietsen en alles er omheen kan bezig zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat trap je dan inderdaad. Maar als je lange tijd met 5-6km/u moet klimmen dan heb je zo'n priegelverzet nodig om het vol te houden. En met volle bepakking in serieus gebergte is dat een regelmatig terugkerende snelheid.
Je kunt ook een 36, 37, 38 nemen..? Rijd je nu nog met 50x34?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Maar dan heb ik geen klein blad meer voor op de heuveltjes
Eerste waar ik aan zou denken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:56 schreef Patroon het volgende:
Een schouder probleem zou je nooit zoeken in verkeerde schoenen.![]()
Echt? Waarom?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:53 schreef nogeenmaarten het volgende:
[..]
Eerste waar ik aan zou denken.
Dubbel heeft 130 mm steek en Compact 110 mm als ik me niet vergis.. Ik denk dat jij dan met een dubbel rijdt als ik het zo hoor..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:58 schreef nogeenmaarten het volgende:
Het verschil tussen compact en dubbel is? Ik heb campa velocy 53(54?)/39. De 39 lijkt wel uitwisselbaar, want voorzien van inbus schroefjes, maar niet voor kleiner dan 39. De inbusjes raken al bijna aan de tanden, dus kleinere diameter dan de 39 is niet mogelijk. Rijd ik nu met een compact of een dubbel? Niet dat het nu enorm boeit, maar ik zou het wel willen weten. Volgende fiets zou ik toch graag de mogelijkheid hebben hier wat kleiners dan 39 op te hebben.
Met de smily "quote:
Steek is de afstand tussen de buiten(of binnen)zijde cranks? Merkwaardig dat er dan verschil zit in compact/ dubbel. Beide is toch 2 tandwielen. Waar zit die 2 cm breedte dan in? Awel, ik snap het niet helemaal, maar na een paar minuten google kom ik er vast achter.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:03 schreef Narcotical het volgende:
Dubbel heeft 130 mm steek en Compact 110 mm als ik me niet vergis.. Ik denk dat jij dan met een dubbel rijdt als ik het zo hoor..
Weet ook niet precies hoe het zit.. Google helpt je vast beter dan ik dat kan..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:13 schreef nogeenmaarten het volgende:
[..]
Steek is de afstand tussen de buiten(of binnen)zijde cranks? Merkwaardig dat er dan verschil zit in compact/ dubbel. Beide is toch 2 tandwielen. Waar zit die 2 cm breedte dan in? Awel, ik snap het niet helemaal, maar na een paar minuten google kom ik er vast achter.
Helemaal niet. Campagnolo had in de oude Victory groep al een 110 steek. In de tijd dat veel racegroepen nog een 144 steek hadden waar als kleinste blad een 42er oppaste.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:35 schreef dimi_stevens het volgende:
Omdat compact later ontwikkeld is. Een kleiner binnenblad en daarom een kleinere steek.
Denk dat het meer aan mij ligt. Ik neem het altijd veel te serieusquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:08 schreef nogeenmaarten het volgende:
[..]
Met de smily "" probeer ik aan te geven dat ik het ook grappig vind dat een probleem in de linker schouder wordt opgelost door een andere schoen.
Dus antwoordend: " Echt?": nee.
Ik heb ook moeite met het gebruik van die verrekte emoticons.
Zou ik niet weten, ik rij met SPD pedalen maar die hebben zo'n zelfde schroefje.. Volgens mij ligt de speling aan je schoenplaatjes, maar je zou het allicht kunnen proberen..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:05 schreef Patroon het volgende:
Jongens even een kleine vraag aan de kenners.
Ik rij zelf met SPD SL pedalen met de zwart/gele blokjes onder de schoenen. Met de zwarte/gele blokjes heb je een rechts/linkse speling op de pedalen. Alleen wanneer ik aanzet heb ik het gevoel te glibberen in mijn pedalen. Dat dus mijn voeten naar rechts en links gaan.
Is dit bij te draaien met het schroefje achter de pedaal of zorgt dit er voor dat ik moeilijker er uit kan klikken en veranderd dit niets aan de mate van speling?
Ik wil dus wel die speling houden maar niet dansen in mijn pedalen als ik aanzetquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:06 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Zou ik niet weten, ik rij met SPD pedalen maar die hebben zo'n zelfde schroefje.. Volgens mij ligt de speling aan je schoenplaatjes, maar je zou het allicht kunnen proberen..
Ja dat begreep ik..quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:08 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik wil dus wel die speling houden maar niet dansen in mijn pedalen als ik aanzet
Nee, dat niet. Shimano werkt gewoon goed, maar voor ongeveer hetzelfde geld heb je een groep die vele grammen lichter is, beter schakelt (je kunt dan ook vanuit de beugels makkelijk schakelen, bij Shimano moet je zo'n hele unit een halve meter naar binnen duwen), en er mooier uitziet (= mijn mening).quote:
Rij nu inderdaad nog met een 34. Het zou voor nu in m'n tochtjes rond Utrecht beter zijn om een iets groter blad te monteren, dus dat ga ik binnenkort maar eens doen. Heb ik m'n 2 grootste kransjes ook eens nodigquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:51 schreef eentwee het volgende:
[..]
Je kunt ook een 36, 37, 38 nemen..? Rijd je nu nog met 50x34?
Ik denk dat ik bij een nieuwe fiets ook aan de compact moet. Shimano triples vind ik lelijk. Alleen 7803 niet maar die is tegen die tijd wel erg verouderd. Daarbij is bijv. Chorus 2011 veel mooier. Hopelijk ben ik tegen die tijd genoeg (af)getraind om met een compact toe te kunnen. Waarschijnlijk niet want tegen de tijd dat ik 5 ruggen over heb (na huis, auto etc) voor een nieuwe fiets werk ik te hard om tijd te hebben om te trainen
Ik heb de voorkeur voor een lichte speling maar dit is wel erg gortig.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 06:12 schreef scoloo het volgende:
@ patroon : er zijn ook schoenplaatjes op de markt voor spd sl zonder speling. Of wil je gewoon wat strakker zitten?
Ik vind goede broeken dan ook wel erg belangrijk. Je kan dan wel een goed zadel hebben maar met een slechte zeem krijg je nog pijntjes en bultjes.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Topbroeken van Assos, Castelli of Rapha bv gaan ruim over de 200 E. En als je ziet hoeveel amateurs daar mee rijden.
Zelfde geld voor bv wielen. Geen prof meer die op Lightweights rijd. Ik zie ze in de omgeving wel regelmatig voorbij komen..
Daarom denk ik dat die Ultegra DI2 groep niet ver boven het gemiddelde budget ligt ofzo. Canyon kom vast met een mooie AL met DI2 voor minder dan 2000 euro.
Heb wel eens het idee dat alleen wij 2en met dergelijke dingen kampenquote:Op woensdag 10 augustus 2011 08:37 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Ik vind goede broeken dan ook wel erg belangrijk. Je kan dan wel een goed zadel hebben maar met een slechte zeem krijg je nog pijntjes en bultjes.
Dan moeten wij niet samen gaan rijden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:50 schreef Patroon het volgende:
[..]
Denk dat het meer aan mij ligt. Ik neem het altijd veel te serieus
Nee hoor dat doen er wel meer bij de dames alswel bij de heren, kijk maar naar die sprinter van Rabo Freire die had ook altijd problemen en bij de dames weet ik er wel een paar die geopereerd zijn zelfs. Soms zie ik mensen met broeken rijden die te groot of te klein zijn en dan denk ik van hebben die nou nooit last? Nu eindelijk met dat ism zadel is het grootste gedeelte van de pijn en bultjes weg. Ik merk alleen dat als ik een paar dagen achter elkaar fiets dat het dag 1 goed gaat, dag 2 wat meer pijnlijk en dag 3 weer goed.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 08:40 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Heb wel eens het idee dat alleen wij 2en met dergelijke dingen kampen
Ik rij met Look en dan met de grijze plaatjes dat is ook met wat speling maar niet zoveel speling als met de rode.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 08:29 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik heb de voorkeur voor een lichte speling maar dit is wel erg gortig.
Die mergelland route is vanuit Maastricht wel gelijk 137 km en dat vind ik toch eigenlijk wat te ver voor de eerste keer een hele dag in de heuvels. Dacht zelf aan maximaal zo'n 100 kilometer.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 08:11 schreef jpjedi het volgende:
Vanuit maastricht ken ik niet zo maar je kan daar ook de Mergelland route gaan volgen. Dat is best een afstand en als alternatief heb je dan lus3 AGR.
Mwa. Als je nu die top aluminium fietsen van Rose of Canyon ziet.. Dat vind ik toch erg nette fietsen hoor. Gewoon een strakke set wielen, topgroep er op (Dura Ace, Sram Force of Campa Chorus) en een superlicht al frame (alles bij elkaar net iets meer dan 7 kilo).quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:48 schreef Yankee het volgende:
[..]
Mocht dat al gebeuren dan is de verhouding groep vs de rest natuurlijk wel nogal scheef
Ik ben ook van mening dat wanneer je een fiets zoekt in de prijsklasse 1500 euro je beter een hoogwaardig aluminum frame kan nemen dan een in verhouding goedkoop carbon. Carbon is niet altijd hetzelfde carbon, daar zijn vele verschillende kwaliteitsverschillen in. Dat heb je bij aluminum ook. Bij alu heb je voor 1500 euro een heel goed frame, misschien nog wel lichter dan een relatief goedkoop frame voor carbon.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 09:59 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mwa. Als je nu die top aluminium fietsen van Rose of Canyon ziet.. Dat vind ik toch erg nette fietsen hoor. Gewoon een strakke set wielen, topgroep er op (Dura Ace, Sram Force of Campa Chorus) en een superlicht al frame (alles bij elkaar net iets meer dan 7 kilo).
Als je dan zo'n zelfde soort fiets in de markt zet maar dan met DI2 die zo'n 1500 tot 2000 E goedkoper is als de carbon concurrenten.. Ik denk dat je dan wel een mooie troef in handen hebt.
Hoe strak/vast zitten die rode plaatjes?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 08:46 schreef Freddeh het volgende:
Ik heb de rode SPD-SL plaatjes, scheelt ook een hoop speling. Vind het wel prettiger, dan slingeren je voeten niet zo door die pedalen heen. Ging ook bij de RVV prima, ook in de heuvels. TdRc ging slechter, maar dat lag aan diverse dingen, waaronder ook een verkeerde afstelling van de plaatjes...
Als het goed is muurvast. Zou geen speling in mogen zitten.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 10:18 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hoe strak/vast zitten die rode plaatjes?
Ik heb wel een paar van die routes gefietst in het verleden. Moet zeggen dat het allemaal heel duidelijk was!quote:Op woensdag 10 augustus 2011 07:55 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik wil zaterdag een tochtje gaan maken in Limburg. Ik kom met het openbaar vervoer, dus de fietsroutes van deze site: http://fietsroutes.wielrennenmaastricht.nl/ zijn wat dat betreft wel handig (vertrekken vanaf station Maastricht). Iemand wel eens één van deze routes gefietst? Werkt dat een beetje met de beschrijving die zij geven?
[..]
Zit wel wat speling in als je je pedalen niet superstrak afstelt.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 10:34 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als het goed is muurvast. Zou geen speling in mogen zitten.
Je leest vaak dat dit wel knieproblemen op kan leveren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |