klopt, maar onder het rijden kan je toch niet de tandjes tellen, dus kan je net zo goed naar de pijltjes kijken, zegt net zo veelquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:34 schreef Patroon het volgende:
[..]
Maar die geeft niet aan hoeveel tandjes dat verzet heeft
Even zal het te doen zijn. Maar een hele wedstrijd lang kan je beter op 53 rijden. De efficiëntie is dan veel hoger. Op een 50-11 kan je ook lang mee maar wordt niet aanbevolen.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:30 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
zonder enige wedstrijdervaring, maar met 50 voorblad moet je toch ook wel makkelijk meekomen met 50+kmph en een redelijk cadans? Als ik aanzet op 39-12 komt ik er ook wel overheen. Ik heb dan wel een cadans wat ik niet lang vol kan houden, maar als je dan nog kan schakelen naar een 50 voor...
maar zoals ik al zei, ik heb geen wedstrijdervaring. Het enige waar ik af en toe om sprint zijn de plaatsnaambordjes
Klopt maar dan moet je van te voren wel weten wat voor verzet er onder de pijltjes zit he. En daarvoor kijk je even op het tandwiel waar het altijd opstaat.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:38 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
klopt, maar onder het rijden kan je toch niet de tandjes tellen, dus kan je net zo goed naar de pijltjes kijken, zegt net zo veel
Nouja, als ik tijdens het rijden naar mijn cassette kijk en ik zit op de 3e van rechts dan weet ik dat 't de 13 is hé?quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:37 schreef Narcotical het volgende:
Je moet trouwens tijdens het rijden helemaal niet willen weten in welk verzet je zit.. Je moet gewoon proberen zo hard mogelijk te knallen en je verzet op het gevoel zoeken..
Tevens fipo
Klopt, maar ga je daar beter van fietsen?quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:40 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nouja, als ik tijdens het rijden naar mijn cassette kijk en ik zit op de 3e van rechts dan weet ik dat 't de 13 is hé?
Tuurlijk dat begrijp ik ook. Maar als je tijdens een wedstrijd als een gek voorbij wordt gereden door de 53's en ik kijk naar mijn voorblad en zie 50 dan zit je niet goedquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:42 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Klopt, maar ga je daar beter van fietsen?. Uiteindelijk moet je gewoon een verzet zoeken waarbij je een goeie cadans hebt en niet gericht op een 53-13 gaan rijden ofzo..
ik geef je op beide punten gelijkquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:39 schreef Patroon het volgende:
[..]
Even zal het te doen zijn. Maar een hele wedstrijd lang kan je beter op 53 rijden. De efficiëntie is dan veel hoger. Op een 50-11 kan je ook lang mee maar wordt niet aanbevolen.
[..]
Klopt maar dan moet je van te voren wel weten wat voor verzet er onder de pijltjes zit he. En daarvoor kijk je even op het tandwiel waar het altijd opstaat.
Nee natuurlijk nietquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:42 schreef Narcotical het volgende:
Klopt, maar ga je daar beter van fietsen?. Uiteindelijk moet je gewoon een verzet zoeken waarbij je een goeie cadans hebt en niet gericht op een 53-13 gaan rijden ofzo..
Het staat er allemaal op. Even goed poetsen en je weet 't.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:44 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
ik geef je op beide punten gelijk
Ik moet zeggen dat ik helemaal niet weet hoe mijn vertanding achter is. Ik weet dat de kleinste 12 is, en de grootste 23. De eerste kransjes zijn steeds 1 hoger, maar vanaf wanneer het 2 hoger wordt weet ik niet.
Ik weet ook niet op welke kransjes achter het buitenblad hetzelfde is als het binnenblad.
Ik doe dat allemaal op gevoel en als ik even in de verkeerde versnelling zit is het ook geen drama voor de tourtochtjes die ik fiets.
Ja, het kan natuurlijk wel.. Het heeft alleen niet echt een meerwaarde vind ik..quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:44 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee natuurlijk nietmaar ik kan op de fiets wel zien in welk verzet ik op dat moment rijd.
Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:47 schreef Narcotical het volgende:
Ja, het kan natuurlijk wel.. Het heeft alleen niet echt een meerwaarde vind ik..
Mits je je cadans constant houdt natuurlijkquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.
en uberhaupt weet wat je cadans is zonder teller...quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Mits je je cadans constant houdt natuurlijk.
Ik denk dat je cadans wel redelijk op gevoel constant kan houdenquote:Op zondag 7 augustus 2011 22:51 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
en uberhaupt weet wat je cadans is zonder teller...
60 rpm is ook wel een beetje weinig ja, mits het niet omhoog gaat..quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:52 schreef kaasplankje het volgende:
Ja, gevoelsmatig wel. Als ik in het peloton zit en ik zit al op de 14 te draaien met 60rpm terwijl het nog niet hard gaat, dan heb ik geen beste benen.
Wat voor reden heeft het dat je zonder tellertje rijdt? Ik heb dat in het verleden tijdens de koersen ook wel gedaan maar had er meer profijt van dat ik zonder hartslagmeter fietste. Door te zien dat je maximaal boven je omslagpunt zit te rammen kan het psychologisch negatief invloed op je hebben.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:49 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Als je zonder tellertje rijd zoals ik dan heb je er best wat aan. Je weet dan ongeveer hoe hard het gaat.
Precies. Bij ons was het altijd trainen met hartslagmeter maar koersen vaak zonder. Dat getuur zorgt voor verminderde aandacht evenals die kilometerteller. Tijdens koers keek ik er vaak niet aan na, want dan had ik wel wat anders aan mijn hoofd. Verzet interesseerde mij ook geen bal, want voor toch het grote blad en je gebruikt achter hoogstens 4 tandjes.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:59 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat voor reden heeft het dat je zonder tellertje rijdt? Ik heb dat in het verleden tijdens de koersen ook wel gedaan maar had er meer profijt van dat ik zonder hartslagmeter fietste. Door te zien dat je maximaal boven je omslagpunt zit te rammen kan het psychologisch negatief invloed op je hebben.
Daar kan ik me wel in vinden. Ik ga trouwens eind volgende week naar Noord Italië.quote:Op maandag 8 augustus 2011 01:21 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Precies. Bij ons was het altijd trainen met hartslagmeter maar koersen vaak zonder. Dat getuur zorgt voor verminderde aandacht evenals die kilometerteller. Tijdens koers keek ik er vaak niet aan na, want dan had ik wel wat anders aan mijn hoofd. Verzet interesseerde mij ook geen bal, want voor toch het grote blad en je gebruikt achter hoogstens 4 tandjes.
Ik fiets nu zoals eerder gezegd ook zonder kilometerteller en ik vind het heerlijk! Binnenkort alleen maar weer even aan de hartslagmeter om af en toe lekker te trainen en het lichaam wat beter in de gaten te houden, maar verder is het gewoon fietsen op het gevoel en dat bevalt me best.
Ik kan me wel ergeren aan die droeftoeters die gaan melden dat ze maar liefst 34km/h fietsen tijdens de training. Tijdens de koerstijd hadden we ook altijd van die helden die ging opscheppen hoe hard ze wel niet fietsen tijdens de training. Wat voelde ik mij de eerste keer lullig, want wanneer ik op hartslag trainde dan haalde ik hoogstens 32 in het uur en die gasten minstens 36 km/h. Tijdens de koers trapte ik ze echter volledig weg en waren ze nergens te bekennen! Dat was bij de gasten gewoon een kwestie van het lichaam negeren en trainen zonder hartslagmeter. Gewoon volle bak trainen en je hele lichaam de vernieling in helpen. Veel mensen weten niet wat echt trainen inhoudt en vernielen meer dan ze opbouwen.
Maar goed volgende week maandag vertrek ik voor 17 dagen naar Fréjus! Heerlijk fietsen in een lekker klimaat, kan niet wachten. Kan ik na al die regen hier ook eindelijk een keertje bruin worden.
Heb je een link naar die route op gpsies ofzo?quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:19 schreef Mausalicious het volgende:
gister ronde van de utrechtse heuvel rug gefietst! was weer leuk.
Maar moet toch echt nieuwe velgjes.. budget is ong 300 euro.. iemand goede voorstellen?!?!?
Vorrige velgjes waren de R500.
Fulcrum Racing 7, misschien Racing 5. Zou kunnen zijn dat de R5's net buiten budget vallen, durf ik niet 100% zeker te zeggen. R7's kostten om en nabij de ¤180, maar betalen zich dubbel en dwars terug in kwaliteit en ratelquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:19 schreef Mausalicious het volgende:
gister ronde van de utrechtse heuvel rug gefietst! was weer leuk.
Maar moet toch echt nieuwe velgjes.. budget is ong 300 euro.. iemand goede voorstellen?!?!?
Vorrige velgjes waren de R500.
Fulcrum Racing 3 zijn 350. Ik zou voor die gaanquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:29 schreef Freddeh het volgende:
[..]
Fulcrum Racing 7, misschien Racing 5. Zou kunnen zijn dat de R5's net buiten budget vallen, durf ik niet 100% zeker te zeggen. R7's kostten om en nabij de ¤180, maar betalen zich dubbel en dwars terug in kwaliteit en ratel
ja maar 70 euro te duurquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:39 schreef Mausalicious het volgende:
http://www.gustavsport.nl/fulcrum-racing-5-zwart
is dit wat voor mijn budget??
Gesink fietst dan ook als een boekhouder.quote:Op zondag 7 augustus 2011 22:54 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ik denk dat je cadans wel redelijk op gevoel constant kan houden
[..]
60 rpm is ook wel een beetje weinig ja, mits het niet omhoog gaat... Hoeveel ik een verzetje als Gesink ronddraait ook vreselijk vind om aan te zien. Die zei tijdens de tour dat hij probeert om op de 104 rpm te blijven draaien..
Die handgespaakte wielen van Bikeexperto. Dan heb je gegarandeerd een superstevige, stijve wielset. Nooit meer omkijken naar.quote:Op maandag 8 augustus 2011 08:45 schreef Mausalicious het volgende:
ahja.. ik die het.. hopmans is goedkoper..
Zijn er nog betere opties voor mijn budget.. kan helaas neit hoger als 300.. dan krijg ik ruzie met de directrice ;D
Ksyrium Equipe ook een optie??
Nou, wees gerust: die regen krijg je echt wel. De hele week zeikweerquote:Op maandag 8 augustus 2011 08:56 schreef CyclingGirl het volgende:
voor vanavond ga ik regen of niet!
Precies, veel mensen maken de fout door te denken dat als je hard traint je ook sneller beter wordt. Het is juist de combinatie van verschillende trainingsoorten op het juiste moment toe te passen met de juiste hoeveelheid rust er tussen. Elke keer een zo hoog mogelijk gem. halen is nooit goed. Soms doe ik een rustige duurtraining van 100km om met een gemiddelde hartslag van 150. Dat is handjes op het stuur en 28/29 per uur ronddraaien, ga je niet stuk van maar dat is de bedoeling ook niet. Ik had toen een keer een toerder mee en die wilde steeds sneller omdat hij niks voeldequote:Op maandag 8 augustus 2011 01:21 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Ik kan me wel ergeren aan die droeftoeters die gaan melden dat ze maar liefst 34km/h fietsen tijdens de training. Tijdens de koerstijd hadden we ook altijd van die helden die ging opscheppen hoe hard ze wel niet fietsen tijdens de training. Wat voelde ik mij de eerste keer lullig, want wanneer ik op hartslag trainde dan haalde ik hoogstens 32 in het uur en die gasten minstens 36 km/h. Tijdens de koers trapte ik ze echter volledig weg en waren ze nergens te bekennen! Dat was bij de gasten gewoon een kwestie van het lichaam negeren en trainen zonder hartslagmeter. Gewoon volle bak trainen en je hele lichaam de vernieling in helpen. Veel mensen weten niet wat echt trainen inhoudt en vernielen meer dan ze opbouwen.
Voor (jonge) mensen zal de max ergens rond de 200 zitten, en dan is 150 slagen 75%quote:
Ligt er maar net aan wat je max is natuurlijk..quote:
Hoe voelt dat dan bij jullie, als je bijvoorbeeld die 2e trainingsvorm doet (duurkracht)?quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:24 schreef Gripper het volgende:
[..]
Voor (jonge) mensen zal de max ergens rond de 200 zitten, en dan is 150 slagen 75%
Dat zit bovenaan het duurgedeelte van je trainingspyramide. Kan dus best.
Grofweg is de verdeling zo:
65-75 % rustige duurtraining / herstel, 75-85 % is duurkracht / krachtuithouding, 85-95% is voor de intervallen op volle verzuring.
En eigenlijk ook je rusthartslag.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:25 schreef Narcotical het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan wat je max is natuurlijk..
edit: kut, net te laat
Voor het berekenen van mijn zones gebruik ik de formule van Karvonen. Deze maakt een berekening adhv mijn rustpols en max hf. Mijn rustpols is 65 en mijn max hf is 190.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:24 schreef Gripper het volgende:
[..]
Voor (jonge) mensen zal de max ergens rond de 200 zitten, en dan is 150 slagen 75%
Dat zit bovenaan het duurgedeelte van je trainingspyramide. Kan dus best.
Grofweg is de verdeling zo: 65-75 % rustige duurtraining / herstel, 75-85 % is duurkracht / krachtuithouding, 85-95% is voor de intervallen op volle verzuring.
Toch moet je jezelf dwingen om in je zones te blijven trainen. Je hoeft neit altijd helemaal kapot te gaan. Je hart wordt ook sterker als je het niet merkt. Juist met een duurtraining is het belangrijk dat je lichaam leert om te gaan met de energiehuishouding en je lichaam leert omgaan met de duur belasting. Je moet dus gewoon kunnen blijven praten met elkaar. Wanneer je een intensieve duurtraining doet zit ik zo rond de 160 slagen per minuut. Doe dat maar eens 4 uren, zal je nog lelijk tegenvallen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:33 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe voelt dat dan bij jullie, als je bijvoorbeeld die 2e trainingsvorm doet (duurkracht)?
Mijn max ligt ergens tussen de 195 en 200. Als ik dan die duurkracht training zou doen betekend dat dat ik tussen de 146 en 165 zou moeten blijven. Als ik dit echter doe fiets ik ruim onder de 30, zal ik niet zweten en geen versnelde ademhaling. Het voelt voor mij dus niet echt alsof ik aan het sporten ben.
Toen ik vorige week achter dat groepje aan ging zat m'n hartslag constant tussen de 180 en 190 maar zelfs dat deed nog niet echt pijn. Had het gevoel dat ik dat makkelijk nog een kilometer of 50 kon volhouden.
Ik probeer het ook wel, het is alleen zo lastig..quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Toch moet je jezelf dwingen om in je zones te blijven trainen. Je hoeft neit altijd helemaal kapot te gaan. Je hart wordt ook sterker als je het niet merkt. Juist met een duurtraining is het belangrijk dat je lichaam leert om te gaan met de energiehuishouding en je lichaam leert omgaan met de duur belasting. Je moet dus gewoon kunnen blijven praten met elkaar. Wanneer je een intensieve duurtraining doet zit ik zo rond de 160 slagen per minuut. Doe dat maar eens 4 uren, zal je nog lelijk tegenvallen.
Kun jij je hartslag trouwens ook goed constant houden? Dat je kilometers achter elkaar tussen bv de 140 en 145 zit? Want zelfs dat lukt mij al niet..quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:55 schreef Patroon het volgende:
[..]
Toch moet je jezelf dwingen om in je zones te blijven trainen. Je hoeft neit altijd helemaal kapot te gaan. Je hart wordt ook sterker als je het niet merkt. Juist met een duurtraining is het belangrijk dat je lichaam leert om te gaan met de energiehuishouding en je lichaam leert omgaan met de duur belasting. Je moet dus gewoon kunnen blijven praten met elkaar. Wanneer je een intensieve duurtraining doet zit ik zo rond de 160 slagen per minuut. Doe dat maar eens 4 uren, zal je nog lelijk tegenvallen.
Ja ik kan hem vrij stabiel houden met schommelingen van zo'n 3 slagen per minuut. Ik fiets dan ook constant op hartslag en zodra ik zie dat mijn hf omhoog gaat dan hou ik ook even licht in met trappen. Dus dat ik bewust even inhoudt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Kun jij je hartslag trouwens ook goed constant houden? Dat je kilometers achter elkaar tussen bv de 140 en 145 zit? Want zelfs dat lukt mij al niet..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |