abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100428239
Zoals sommigen weten ben ik samen met een drietal andere huishoudens al een aardig tijdje bezig om een woonvereniging op te richten.
Het gaat om totaal 7 volwassenen, waarvan één lichamelijk gehandicapt.
Daarnaast een totaal van 5 kinderen, waarvan 2 (mogelijk meer, maar nog nie vastgesteld) adhd/autisme hebben.

Het idee om een woonvereniging op te richten ontstond een paar jaar geleden, toen we beseften dat het heen en weer rijden van het ene naar het andere huis wel erg veel tijd en geld kost.
We besloten een grote boerderij te kopen waarin het mogelijk is om 3 of 4 woonunits te bouwen.
Op die manier heeft elk huishouden wél zijn eigen woning, maar zit je níet heel de dag door bij elkaar op de lip en ben je toch binnen een minuut bij een hulpbehoevende wanneer het nodig is.

Na een paar jaar zoeken en diverse opties te hebben bekeken, waarbij we zeker 7 boerderijen hebben bekeken die buiten budget bleken te vallen, hebben we toch een boerderij gevonden.
In zuid-oost Friesland, vlak tegen het Drenths Friese Wold aan, hebben we onze zinnen gezet op een boerderij.
Afgelopen vrijdag bleek dan ook dat de offerte van de bank onderweg is, en het dus een feit gaat worden dat we 'met-zijn-allen-gaan-samenwonen-maar-toch-weer-niet'.

Al met al een flink project, om 4 huishoudens vanuit regio Dordrecht te verhuizen naar zuid-oost Friesland.
Er komt nogal wat bij kijken, 4 personen moeten een nieuwe baan vinden, waarvan 1 besloten heeft te gaan forenzen naar Rotterdam, 1 heeft zich intern laten overplaatsen van Rotterdam naar Zwolle, en 2 anderen zijn op zoek naar werk in de autobranche en ict-branche.

Op dit moment zijn er totaal 3 woonunits aanwezig in de boerderij, waarvan 2 direct bewoond kunnen, en gaan worden.
De 3e woonunit, het voorhuis, is in verouderde staat, en vraagt wel wat onderhoud en modernisering.
Het voorhuis is dan ook de plek die bewoond gaat worden door mij, mijn lieftallige echtgenote, en ons 3-jarige dochtertje.

Er moet nogal wat gaan gebeuren aan het voorhuis, maar in eerste instantie zullen we zoveel mogelijk laten wat het is, en er een meerjarenplan van maken.
Dingen die wél moeten gaan gebeuren zijn:
* 2 slaapkamers maken op de bovenverdieping.
De vorige bewoner vond het leuk om een muur volledig uit te breken, waardoor er nu 1 veel te grote slaapkamer is, maar dan weer wel met een waanzinnig grote inbouwkast.
* Keuken vervangen.
De keuken is ernstig verouderd. De wanden zijn betimmerd met schrootjes, en het gas en elektra ligt óp de muur in plaats van erin.
We zullen dus de schrootjes weghalen, de leidingen op de muur plaatsen en hierna isoleren en een gipsplaatje ervoor zetten.
* De woonkamer schilderen.
De woonkamer is momenteel ietsjes aan de donkere kant.
Donkere houten vloer (die blijft!), donkere houten schrootjes op de muren (worden geschilderd), donker kurk plafond (wordt geschilderd), donkere balken op het plafond (worden geschilderd).

De daadwerkelijke verhuizing en verbouwing van ons deel van de woning, zal nog een paar weken op zich laten wachten.
We zullen per 29 augustus de sleutel krijgen en direct een lijst maken van dingen die gedaan moeten worden, die lijst zal ook hier geplaatst worden.
Direct in de weken erna zullen we zoveel mogelijk gaan doen, en sommige dingen ook laten doen.

Onderstaand wat foto's voor een eerste indruk.

Het vooraanzicht van de woning. Dit blijft zoals het is, behalve de naam. Dit wordt gewijzigd naar 'Domus Spei', wat 'Huis van hoop' betekent.

Vanuit de gezamenlijke hal (niet op de foto) kom je in onze keuken terecht, die er op dit moment nog zo uit ziet:

PS: Als iemand die tegeltjes nog wil hebben, laat het dan even weten, dan halen we ze zo netjes mogelijk van de muur af voor je ;)

In de keuken heb je een deur naar de kelder, waar je enigzins gebukt in lopen kan, en erg veel voorraadruimte biedt:

Loop je verder door, de keuken door, dan kom je in de woonkamer terecht.
Niet enorm groot, maar wel gezellig en knus.
Let niet op het meubilair, dat krijgen we er bij, en wordt dus vervangen door ons eigen meubilair.
Zien jullie ook qua meubilair nog iets dat jullie wel willen, geef maar een gil ;)

Dit is een bijzondere hoek in de woonkamer.
Wij gaan er een voorzetwandje voor maken, tot ongeveer een meter hoogte vanaf het plateau.
Hier komen onze thuiskantoortjes, zodat we ook thuis nog wat kunnen werken.

Op de bovenverdieping zoals gezegd onze slaapkamers.
Hiervan hebben we geen duidelijke foto's, maar links zie je wel de enorme inbouwkast.
De lage vensterbank leent zich voor een heerlijk laag zitje met uitzicht :)

Dit zijn voor de komende 3 weken wel de foto's, hier moeten jullie het maar mee doen.
Ondertussen zijn wij zelf druk bezig met inpakken, brainstormen over andere dingen die we nog willen met de woning, etc.
  zondag 7 augustus 2011 @ 17:55:56 #2
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_100428349
Wat een leuk project. Volg het graag mee en wens jullie heel veel succes!
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_100428502
quote:
14s.gif Op zondag 7 augustus 2011 17:55 schreef Staal het volgende:
Wat een leuk project. Volg het graag mee en wens jullie heel veel succes!
Dat!

Wat een onderneming! Veel succes! :*
Ja doei.
  Moderator zondag 7 augustus 2011 @ 18:09:40 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_100428785
Dat is wat je zegt echt samenwonen-maar-toch-weer-niet ! ;)

Het idee is ontstaan rondom de gehandicapte persoon en de zorg die zo iemand nodig heeft ?

Fysiek zijn de woon-blokken gescheiden van elkaar maar hoe zit dat met de voorzieningen als elektra, gas, water en licht ? Blijft dit één aansluiting die jullie met jullie zevenen delen ?
Of krijgt op langer termijn ieders zijn eigen aansluiting met zijn eigen meter e.d. ? :)
pi_100428999
Thanks, alle drie :)

@Vonkenboer: Alles loopt over1 aansluiting, in ieder geval het eerste jaar. De lichamelijk gehandicapte persoon zit voorlopig samen met een ander huishouden in 1 woonunit, maar de planning is dat er een 4e woonunit bij gaat komen voor haar.
De kans dat we de aansluitingen nog verder laten opsplitsen is redelijk groot, maar niet op zeer korte termijn, dat zal in ieder geval pas na halverwege volgend jaar worden.
Het idee is oorspronkelijk ontstaan in verband met de zorg voor zowel de lichamelijk gehandicapte, als de adhd/autisme belastte kinderen. De ouders van deze 'monstertjes' ;) kunnen het soms even niet aan, waardoor het prettig is als iemand anders een deel van die zorg wat makkelijker op zich kan nemen.
pi_100429590
Fantastisch project en vooral een liefdevol project

Man en ik hebben ook op het punt gestaan met mijn hulpbehoevende vader en schoonouders gezamenlijk te gaan wonen maar helaas niet op tijd een passende woning gevonden dus jouw project vind ik gewoon O+
Kanjer
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  Moderator zondag 7 augustus 2011 @ 18:43:22 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_100429809
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 18:15 schreef Freddeh het volgende:
Thanks, alle drie :)

@Vonkenboer: Alles loopt over1 aansluiting, in ieder geval het eerste jaar. De lichamelijk gehandicapte persoon zit voorlopig samen met een ander huishouden in 1 woonunit, maar de planning is dat er een 4e woonunit bij gaat komen voor haar.
De kans dat we de aansluitingen nog verder laten opsplitsen is redelijk groot, maar niet op zeer korte termijn, dat zal in ieder geval pas na halverwege volgend jaar worden.

Het idee is oorspronkelijk ontstaan in verband met de zorg voor zowel de lichamelijk gehandicapte, als de adhd/autisme belastte kinderen. De ouders van deze 'monstertjes' ;) kunnen het soms even niet aan, waardoor het prettig is als iemand anders een deel van die zorg wat makkelijker op zich kan nemen.
Ik vind het een heel nobel idee ! ^O^ Zeker in een land waar de mogelijkheden in thuiszorg en/of begeleiding bij ziekten e.d. in ze algemeenheid steeds meer en meer uitgekleed wordt.
Niks mis mee met de mogelijkheid die jullie gekozen hebben om samen zoiets te gaan ondernemen.

Zijn jullie zeven ook allemaal in dezelfde leeftijds-categorie ? Of verschild de gemiddelde leeftijd van de groep nogal ? :?

Woonden jullie ook eerder al bij elkaar in dezelfde buurt ?

In ieder geval vergt het splitsen van de aansluitingen nog al wat verbouwingswerk, zeker het elektra kun je niet zomaar splitsen zonder de gehele boederij op kop te zetten.

Maar even heel praktisch gedacht ;) heeft iedereen straks ook een eigen keuken, toilet en badkamer ? Of hebben jullie straks één keuken waar voor de groep gekookt wordt ?

één toilet en badkamer met elkaar delen lijkt mij ook niet zo heel erg relaxt eigenlijk :X
pi_100429993
In principe heeft ieder huishouden zijn volledig eigen woning. Technisch gesproken een rijtjeswoning, maar dan met het uiterlijk van een boerderij :)

Voor de officiele vergunningen hebben we wel een gezamenlijke ruimte nodig. Zo hebben we een gezamenlijke hal en overloop op de eerste verdieping, en is de woonkeuken van een van de huishoudens aangesteld als ruimte om minimaal éénmaal per week gezamenlijk te eten (en een potje Catan ;) ).

Samenstelling van de huishoudens is als volgt:
1: Ik (29), vrouw (29), dochter (3)
2: Schoonzus (32), man (36), 4 zoons (1, 4, 6, 8)
3: Schoonzus (30)
4: Schoonvader (60), schoonmoeder (55)

Leeftijdsverschil is er dus wel, maar met uitzondering van de schoonouders matcht het wel aardig qua leeftijd. Grootste vereiste was natuurlijk wel dat we het goed met elkaar kunnen vinden, gelukkig zit dat (volgens mij net als in het geval van Lottekoekie) wel snor :)

We woonden voorheen ook wel redelijk bij elkaar in de buurt (Dordrecht, Dordrecht, Hendrik Ido Ambacht, Zoetermeer). Maar toch kostte dit al genoeg tijd en geld om te gaan zoeken naar alternatieven.
pi_100430164
Nou, met hub, mij en demente paps zat het wel heel erg goed maar met hub ,mij en schoonouders echt niet :X
Maar zorgen deden we al heel erg veel jaren dus hadden noodzakelijkerwijs een nogal dik pantser gecreeerd naar schoonma toe :P
We zouden ook voor schoonma er een extra dikke deur in hebben gezet, mét alarm én pittbull }) .
Maar helaas is het niet meer nodig.

Prachtige boerderij ook, ik wens jullie alle geluk en saamhorigheid toe die jullie toekomt :*
pi_100430308
Thanks! Jammer dat het niet door is gegaan voor jou zeg.

We hebben ook heel duidelijk op een rij gezet wat voor onszélf de voordelen zouden zijn.

• De omgeving is vele malen rustiger dan onze huidige woonplaats
• De lucht is veel schoner
• Het uitzicht is waanzinnig
• We wonen direct tegen het bos aan
• Wielrennen is daar 10x mooier dan in de Randstad (grote pré voor mij en de man van m'n schoonzus ;) )
• Nog een paar andere redenen, maar bovenstaande was wel het belangrijkste :)
pi_100430503
Jullie zijn ook aanzienlijk jonger dan wij, dat maakt je iets flexibeler, ondanks een kleine meid. Bovendien hebben man en ik geen kinderen en geen broers/zussen dus dat maakte het al wat moeilijker. Ik heb 10 jaar geleden mijn baan opgegeven voor in eerste instantie mijn paps en dus sta je er dan toch alleen voor met een man met drukke baan.
Daarom: wat heerlijk dat jullie dat sámen kunnen doen, hoe rot de reden ook is, stel heerlijke mensen zijn jullie.
Bij mij kun jij niet stuk dus: mag ik ordi TVP-en ? :Y
pi_100431658
Enorm goed initiatief!
En mooie boerderij zeg!!

Ben echt benieuwd naar een plattegrond.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100432047
U vraagt, wij draaien. Was vergeten ze in eerste instantie te posten.

Begane grond:

Eerste verdieping:

Zoals je ziet is de eerste verdieping het voorhuis verre van optimaal (rechterkant van de tekening). De grote inbouwkast willen we eigenlijk houden, verder is het groot genoeg om in ieder geval op te splitsen in twee, mogelijk op termijn drie slaapkamers.

Dit zijn dus de plattegronden van de huidige situatie, dit wordt nog flink aangepast. Helaas heb ik er nog geen zonder maten, zal proberen die binnen nu en een paar dagen even te regelen, de maten heb ik namelijk wel op papier ergens.
pi_100432830
Leuk project!
Veel succes gewenst :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 7 augustus 2011 @ 21:36:16 #15
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100437561
Wat een ontzettend tof project zeg! Dit wil ik op zeker even volgen!!
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_100441134
Kun je misschien aangeven wat welke unit gaat worden? :)
pi_100451145
Voorhuis, meest rechter op de plattegrondjes.
Ik zal hem vanavond markeren met een rode lijn er omheen.
pi_100452887
Tussendoor maar even de lijnen erin geplakt.
De rood omlijnde gedeelten worden dus voor ons gezinnetje, en zal dus zijn waar dit topic zich op zal focussen. Als er tussendoor dingen langs komen met betrekking tot

pi_100453322
Dit gaan we uiteraard volgen. :)
Gaaf project Freddeh, niet alleen klustechnisch, maar ook de woongemeenschap die jullie gaan vormen!

De voorgevel ziet er echt prachtig uit, je kunt wel zien dat dit een solide, goed onderhouden boerderij is. En die sixties-inrichting is er met een paar welgemikte mokerslagen zo uit :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100453667
Ik weet nog niet in hoeverre we dingen eruit willen slopen. Die keuken is gewoon rijp voor de sloop, dat is duidelijk. We nemen een halve keuken mee uit ons huidige huis en bestellen er nog een helft bij. Plaatsen zullen we zelf gaan doen :)

In die woonkamer is het ook wel even wennen denk ik. De schrootjes zullen op termijn eruit gaan, maar in eerste instantie worden geschilderd. Het plafond wordt ook direct geschilderd.
De schouw in de woonkamer zal er ook uit gaan, wanneer weten we alleen nog niet. We bespreken met een klusjesman in hoeverre we dit het beste nu kunnen doen, of later. Het is een knus huisje, maar die schouw beperkt ons wel erg wat inrichting betreft ;)
Het plateau in de woonkamer komt dus een halfhoog muurtje voor, zodat het thuiskantoor niet té overdreven aanwezig wordt in de woonkamer. Behalve dat is dat ook fijn, omdat je dan niet achterover dondert het plateau af :+

We hebben eens onderzoek gedaan naar verzakking van woningen e.d. in de regio, maar onze boerderij is dus de enige die in de loop der tijd nooit verzakt is. Stabiele ondergrond dus :)
  maandag 8 augustus 2011 @ 23:26:38 #21
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_100487072
Mooi project, fantastisch initiatief, en in de meest mooie omgeving van NL :D

Mag ik vragen waar de boerderij staat? Want volgens mij is het heel erg bij mij in de buurt ;)
I'm the patron saint of the denial.
With an angel face and a taste for suicidal.
pi_100496371
Tuurlijk mag je dat vragen, misschien vertel ik het zelfs wel. Maar waar dénk jij dat hij staat? :)
(vind het veel leuker om mensen te laten raden ;) )
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:22:43 #23
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_100496935
Daar waar pretpark Duinenzathe staat :+
pi_100496964
Klopt, Appelscha :) Zit jij ook in de regio?
En hoe ken je de lokatie?
:)
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 08:27:49 #25
132428 Ingetje79
Panic Station!
pi_100496988
We wonen zelf zo'n kleine 20 km daar vandaan, maar we hebben vrienden wonen daar.
Dus we komen er wel regelmatig.
Ik meende het te herkennen iig en dat klopte dus.
Hele mooie omgeving om te wonen :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')