abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100403863
Ik weet niet goed of ik hier goed ben om deze vraag te stellen, maar ik probeer het maar.

Ben een jongen van 34 jaar die tot nog toe niet echt wat van zijn leven heeft gemaakt. Heb op het moment een normale 40 urige kantoorbaan, die redelijk betaalt, maar heb het gevoel dat dit het niet is. Omdat ik een kind heb en een eigen (te duur) huis (dat nu te koop staat), hou ik niet echt veel geld aan het eind van de maand over.

Ik wil wat van mijn leven maken en na zeer lang wegen en wikken heb ik toch iets gevonden wat me aanspreekt: rechten.

Maar hoe ga ik dit bereiken? Heb 0,0 opleiding of ervaring op dit gebied. Heb tot nog toe havo, meao en een 1jarige HBO opleiding bij schoevers (allemaal afgemaakt overigens) gedaan en voor de rest alleen maar gewerkt.

Hebben jullie tips voor me wat ik kan doen? Een opleiding is ontzettend duur en zoveel geld heb ik niet. Kom ik nog uberhaupt in aanmerking voor financiering? Ik moet de opleiding overigens in combinatie met m'n huidige werk gaan doen, aangezien ik wel inkomen nodig heb (voor huis en kind).

Alvast bedankt!
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:05:33 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_100403894
Jezelf een 34-jarige jongen noemen. Misschien moet je eens volwassen worden.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_100403917
Ik denk dat je er een beetje laat mee komt, voordat je afgestudeerd bent...
pi_100403964
Ik zou het in de Deeltijdrichting gaan zoeken. Werken én leren... :)
Ja doei.
pi_100403972
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:04 schreef eenzameman het volgende:
Ik weet niet goed of ik hier goed ben om deze vraag te stellen, maar ik probeer het maar.

Ben een jongen van 34 jaar die tot nog toe niet echt wat van zijn leven heeft gemaakt. Heb op het moment een normale 40 urige kantoorbaan, die redelijk betaalt, maar heb het gevoel dat dit het niet is. Omdat ik een kind heb en een eigen (te duur) huis (dat nu te koop staat), hou ik niet echt veel geld aan het eind van de maand over.

Ik wil wat van mijn leven maken en na zeer lang wegen en wikken heb ik toch iets gevonden wat me aanspreekt: rechten.

Maar hoe ga ik dit bereiken? Heb 0,0 opleiding of ervaring op dit gebied. Heb tot nog toe havo, meao en een 1jarige HBO opleiding bij schoevers (allemaal afgemaakt overigens) gedaan en voor de rest alleen maar gewerkt.

Hebben jullie tips voor me wat ik kan doen? Een opleiding is ontzettend duur en zoveel geld heb ik niet. Kom ik nog uberhaupt in aanmerking voor financiering? Ik moet de opleiding overigens in combinatie met m'n huidige werk gaan doen, aangezien ik wel inkomen nodig heb (voor huis en kind).

Alvast bedankt!
Een BBL opleiding volgen?
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:09:33 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100404025
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:07 schreef motorbloempje het volgende:
Ik zou het in de Deeltijdrichting gaan zoeken. Werken én leren... :)
Dit, er moet vast wel iets van junior, junior juridisch medewerker zijn als functie, waarbij je de opleiding van de zaak krijgt.
pi_100404075
HBO Recht in Deeltijd. Hogeschool van Amsterdam heeft dat onder andere.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:13:28 #8
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_100404149
In plaats van afzeiken dat hij te laat is zou het sieren tips te geven.

Met mijn 38 diploma's en certificering kom ik ook niet aan de bak.
Wat niet zegt dat ik geen inkomsten heb, freelance kun je ook heel veel.

Dus geef tips, dan komen er vanzelf meer die wat kunnen.
pi_100404165
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:13 schreef beware_reageerd het volgende:
In plaats van afzeiken dat hij te laat is zou het sieren tips te geven.

Pardon?
Ja doei.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:14:33 #10
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_100404184
Ondanks dat je oud bent voor een student.. kan je toch wel een studie-lening aanvragen? Dan heb je nu in ieder geval geen geld nodig voor je studie. Let wel, GELD LENEN KOST GELD!
pi_100404246
Nee, een studielening bij de DUO kan dus niet meer geloof ik. Wel kun je bij je bank nagaan of je een persoonlijke lening kunt krijgen als dat je helpt de boel te financieren.

Beste zou zijn als zijn huidige baas een ontwikkeltraject voor zijn/haar werknemers heeft en waar TS aanspraak op kan maken. Heb je geen loopbaanontwikkelings'punten' of gewoon een bedrag over?

In de sector waar ik hiervoor werkte was dat in ieder geval wel zo.
Ja doei.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:17:23 #12
347717 Greenfolk
Keep on walking
pi_100404269
En je zegt dat je een 40-urige kantoorbaan hebt? Wat doe je de overige 128 uur van de week?
Waar ben je goed in? Probeer daarmee wat bij te beunen verdienen zodat je wel kan studeren.
pi_100404285
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:17 schreef Greenfolk het volgende:
En je zegt dat je een 40-urige kantoorbaan hebt? Wat doe je de overige 128 uur van de week?
Een kind hebben en voor hem/haar zorgen?
Ja doei.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 22:18:46 #14
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100404318
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:17 schreef Greenfolk het volgende:
Waar ben je goed in? Probeer daarmee wat bij te beunen verdienen zodat je wel kan studeren.
Als je deeltijd rechten doet, dan heb je niet veel tijd over om te werken. Dat is heel wat droog stampwerk.
pi_100404330
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:14 schreef Greenfolk het volgende:
Ondanks dat je oud bent voor een student.. kan je toch wel een studie-lening aanvragen? Dan heb je nu in ieder geval geen geld nodig voor je studie. Let wel, GELD LENEN KOST GELD!
Een studielening is niet veel anders dan een gewone lening en moet je ook gewoon per maand terugbetalen. En als je dat geld niet hebt...

Een studie aan b.v. de open universiteit kost ook 4000+ per jaar.
pi_100404487
quote:
Nee, een studielening bij de DUO kan dus niet meer geloof ik.
hoezo niet eigenlijk? heeft een studielening iets van een maximumleeftijd ofzo? :? ik kan mij er niks bij voorstellen...
Nosce te ipsum.
pi_100404559
Ah, wacht!

http://www.ib-groep.nl/pa(...)ming_deeltijders.asp

Voor deeltijders geldt geen leeftijdsgrens (30 jaar is de max bij voltijd) :)
Ja doei.
pi_100404637
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:25 schreef motorbloempje het volgende:
Ah, wacht!

*O*

edit: maar dat stuk gaat niet over hbo studenten... -O-

TS: misschien is geld lenen bij de bank een optie?
Nosce te ipsum.
pi_100404909
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:25 schreef motorbloempje het volgende:
Ah, wacht!

Dat is enkel voor middelbaar onderwijs. Best zonde eigenlijk, genoeg dropouts met spijt die geen hbo of uni kunnen betalen.
pi_100404936
Scherp! Was mijn eerste ingeving toch goed, scheel gekeken hier..

http://www.ib-groep.nl/pa(...)_en_universiteit.asp

dus, voor zowel vol- als deeltijd...
Ja doei.
pi_100405257
Wat voor werk doe je nu?
En wat zou je willen gaan doen? Wat een opleiding is nogal breed, als je iets specifieker ben hebben mensen hier misschien nog goede tips.

Daarnaast (misschien te persoonlijk) is de moeder van het kind in beeld, en zo ja werkt zij ook?
Dat zijn nogal verschillende situaties namelijk.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_100405279
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:37 schreef motorbloempje het volgende:
Scherp! Was mijn eerste ingeving toch goed, scheel gekeken hier..

http://www.ib-groep.nl/pa(...)_en_universiteit.asp

dus, voor zowel vol- als deeltijd...
hij is 34....
pi_100405588
jongen, man, wat maakt het uit hoe ik mij noem...

Merci voor de andere, zitten goede opmerkingen tussen. De moeder werkt ook, parttime dat wel. Inderdaad heb ik een kind en hou ik weinig tijd over voor andere werkzaamheden. Als ik ga studeren, als het me lukt, doe ik dat uiteraard in samenspraak met m'n partner (omdat zij meer voor ons kind moet gaan zorgen als nu). Maar zij steunt me.

Ik probeer nu in mijn huidge werk op een afdeling terecht te komen waar ik eventueel een opleiding rechten zou kunnen gaan volgen: maar die kans dat ik daar terechtkom (naast het probleem dat ik niet weet of ze dan uberhaupt een opleiding accepteren) is zeer klein.
pi_100422435
Met 34, havo, meao maar vooral een pak em beet 12 jaar werkervaring zou je meer kunnen verdienen als de gemiddelde HBO-er/WO-er. Ik zou voor wat cursussen gaan ipv een HBO opleiding en kijken hoe je intern zo snel mogelijk door kunt groeien naar een HBO functie (op basis van werkervaring).

Betekent dit dat je de afgelopen jaren niet meer hebt kunnen doorgroeien? Wat houdt je functie precies in?
pi_100425451
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 22:46 schreef DoveKwal het volgende:

[..]

hij is 34....
ja, weet ik, daarmee gaf ik aan dat het dus géén mogelijkheid was, zoals ik eerst al zei.
Ja doei.
pi_100426801
Je noemt jezelf een jongen van 34?
  zondag 7 augustus 2011 @ 17:56:19 #27
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100428360
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 16:28 schreef MCS.Care.Systems het volgende:
Je noemt jezelf een jongen van 34?
Met 34 ben je nog heul niet oud :(
pi_100428377
Ja, top heren, wakker die non-discussie anders weer even aan....

Geef TS tips, denk mee, stel nuttige vragen of reageer gewoon niet :')
Ja doei.
pi_100428414
En wat wil je gaan doen als je eenmaal je diploma hebt?
  maandag 8 augustus 2011 @ 08:55:27 #30
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100451871
Volgens mij lopen er op FOK! wel een aantal rond die rechten in deeltijd hebben gedaan. Die komen vanzelf wel langs hier denk ik ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_100451975
Heb het even in de TT gezet, wellicht dat het de aandacht wat trekt van die mensen met ervaring :)
Ja doei.
pi_100466046
quote:
Alvast bedankt!
Allereerst is planning cruciaal. Zorg ervoor dat je minimaal een avond of middag (weekend) reserveert. Je moet voorkomen dat je meerdere 'losse' uren eraan gaat spenderen. Zo lijkt het langer en is de support vanuit bijv. je vriendin minder (zo ging het bij mij tenminste). Ik kroop vaak nog even een uurtje of twee in de boeken. Maar dan meerdere avonden per week. Behalve dat je moet stoppen voordat je er echt lekker in zit raakte mijn (inmiddels ex) vriendin nogal geirriteerd. Dan kwam ze vervolgens even langs, knuffeltje, kusje, et cetera. Maar intussen was ik in haar ogen wel 'bezig' alleen door het continue storen weinig productief. Met als resultaat dat je de volgende avond weer moest gaan zitten. Uiteindelijk uitgekomen op echt een paar uur achter elkaar reserveren wanneer zij lekker naar een vriendin ging. Reserveer ook voldoende avonden waarop je gewoon niets doet.

Overigens is duur natuurlijk een lastig begrip. Een deeltijdstudie (HBO of universitair) kost je inclusief boeken rond de 2000,- euro (omdat dit je eerste studie is). Daar kun je vervolgens minimaal 33% van terugkrijgen via de belastingdienst. Je betaalt dan 'netto' rond de 100,- euro per maand. Andere regelingen zijn er niet. Een lening zou ik niet doen. Hou alleen rekening met de langstudeerboete. Die geldt immers ook voor deeltijdstudenten. Hoewel er over het algemeen wel 5 jaar voor staat i.p.v. 3 jaar.

Verder kun je sowieso via de OU een starterspakket rechten aanvragen om een idee te krijgen van het vakgebied. Ook kun je via het Erasmus open colleges volgen. Hou er wel rekening mee, in verhouding tot het reguliere collegegeld zijn de kosten hiervoor relatief hoog. Zo betaal je aan het Erasmus rond de 50,- euro per studiepunt. Een vak als 'inleiding rechtswetenschap' kost je 450 euro (9ECTS - studiepunten). Het is leuk om een idee te krijgen van de opleiding. Maar als je vervolgens zoiets hebt van: 'dit is het', dan heb je vervolgens wel een hoge prijs betaalt (in verhouding) voor slechts een klein deel van de opleiding.

Mijn voorkeur ging uit voor klassikaal les. Dus aan een hogeschool of universiteit. Maar dat komt vooral omdat ik sneller leer via college's dan via boeken. Bovendien werk je met deadlines waardoor je minder snel geneigd bent te denken: 'dat komt volgende week wel'. Via de OU vereist verschrikkelijk veel inzet. Zeker wanneer je nominaal wilt afstuderen.

Overigens was het in het begin even wennen maar is intussen deeltijd studeren i.c.m. 40 uur in de week werken goed te doen. Overigens kreeg ik na het behalen van mijn propedeuse al een aanbieding om ergens anders te starten (betere baan).
pi_100466113
Super, hier heeft TS vast wat aan!
Ja doei.
pi_100475691
quote:

Alvast bedankt!
Ho, ho. Wacht even. Wat denk je na je rechtenstudie bereikt te hebben? Rechten is zo'n algemene studie. Wil je met civiel effect of niet? Dat is de belangrijkste vraag die je even voor jezelf moet beantwoorden denk ik.

Mensen beginnen vaak aan een rechtenstudie met een bepaald beeld of veronderstelling die ze erbij hebben (die vaak niet klopt, ik kan het weten, ben een masterstudent Fiscaal recht). Dus het is een beetje zonde om zowat ¤ 10.000 het eerste jaar te gaan besteden waarna je uiteindelijk besluit dat dit het toch niet echt is.

Edit: leeftijd is overigens geen probleem. Op de universiteit zie ook veel 40+ colleges volgen, dan wel uit interesse dan wel uit beroepsoverwegingen. Maar uit je startpost denk ik eruit op te maken dat je meer geld wilt gaan verdienen? In dat geval zijn er betere opties dan een rechtenstudie hoor.

[ Bericht 7% gewijzigd door Space-Chinees op 08-08-2011 20:22:38 ]
pi_100497071
Ben je op de hoogte van het feit dat de langstudeerboete ook onverkort geldt voor deeltijdstudenten? Terwijl voor zo'n studie dus gemiddeld 6 jaar staat ofzo, zal je je studie in dezelfde tijd als voltijdstudenten moeten doen, anders moet je die boete van 3000 betalen.
pi_100497251
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 16:23 schreef Dr.Cooper het volgende:

[..]

Allereerst is planning cruciaal. Zorg ervoor dat je minimaal een avond of middag (weekend) reserveert. Je moet voorkomen dat je meerdere 'losse' uren eraan gaat spenderen. Zo lijkt het langer en is de support vanuit bijv. je vriendin minder (zo ging het bij mij tenminste). Ik kroop vaak nog even een uurtje of twee in de boeken. Maar dan meerdere avonden per week. Behalve dat je moet stoppen voordat je er echt lekker in zit raakte mijn (inmiddels ex) vriendin nogal geirriteerd. Dan kwam ze vervolgens even langs, knuffeltje, kusje, et cetera. Maar intussen was ik in haar ogen wel 'bezig' alleen door het continue storen weinig productief. Met als resultaat dat je de volgende avond weer moest gaan zitten. Uiteindelijk uitgekomen op echt een paar uur achter elkaar reserveren wanneer zij lekker naar een vriendin ging. Reserveer ook voldoende avonden waarop je gewoon niets doet.

Overigens is duur natuurlijk een lastig begrip. Een deeltijdstudie (HBO of universitair) kost je inclusief boeken rond de 2000,- euro (omdat dit je eerste studie is). Daar kun je vervolgens minimaal 33% van terugkrijgen via de belastingdienst. Je betaalt dan 'netto' rond de 100,- euro per maand. Andere regelingen zijn er niet. Een lening zou ik niet doen. Hou alleen rekening met de langstudeerboete. Die geldt immers ook voor deeltijdstudenten. Hoewel er over het algemeen wel 5 jaar voor staat i.p.v. 3 jaar.

Verder kun je sowieso via de OU een starterspakket rechten aanvragen om een idee te krijgen van het vakgebied. Ook kun je via het Erasmus open colleges volgen. Hou er wel rekening mee, in verhouding tot het reguliere collegegeld zijn de kosten hiervoor relatief hoog. Zo betaal je aan het Erasmus rond de 50,- euro per studiepunt. Een vak als 'inleiding rechtswetenschap' kost je 450 euro (9ECTS - studiepunten). Het is leuk om een idee te krijgen van de opleiding. Maar als je vervolgens zoiets hebt van: 'dit is het', dan heb je vervolgens wel een hoge prijs betaalt (in verhouding) voor slechts een klein deel van de opleiding.

Mijn voorkeur ging uit voor klassikaal les. Dus aan een hogeschool of universiteit. Maar dat komt vooral omdat ik sneller leer via college's dan via boeken. Bovendien werk je met deadlines waardoor je minder snel geneigd bent te denken: 'dat komt volgende week wel'. Via de OU vereist verschrikkelijk veel inzet. Zeker wanneer je nominaal wilt afstuderen.

Overigens was het in het begin even wennen maar is intussen deeltijd studeren i.c.m. 40 uur in de week werken goed te doen. Overigens kreeg ik na het behalen van mijn propedeuse al een aanbieding om ergens anders te starten (betere baan).
Merci aan dit verhaal heb ik wat. Ja ik weet dat ik tijd moet gaan vrijmaken, maar het is ook niet zo dat ik over 1 nacht ijs ga. Heb dit al vaak besproken met mijn partner.

Ik was sowieso al van plan om dat "starterspakket" via de OU aan te vragen. Dan betaal ik wel een hoge prijs, maar dat laat me wel zien of ik het uberhaupt wel leuk vind en of aankan.

Waar doe jij de deeltijdstudie? Ik woon in zuid limburg en naast de mogelijkheid van de OU en de "gewone" Universiteit (en de LOI etc) wordt er hier niet veel aangeboden volgens mij.
pi_100497305
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 08:35 schreef Cortax het volgende:
Ben je op de hoogte van het feit dat de langstudeerboete ook onverkort geldt voor deeltijdstudenten? Terwijl voor zo'n studie dus gemiddeld 6 jaar staat ofzo, zal je je studie in dezelfde tijd als voltijdstudenten moeten doen, anders moet je die boete van 3000 betalen.
Hierbij tellen de inschrijvingsjaren vanaf 1991 mee!

quote:
Ga vervolgens na hoeveel jaren je gestudeerd hebt. Vanaf het moment dat je voor het zesde jaar (of langer) staat ingeschreven in het hoger onderwijs gerekend vanaf september 1991, ben je waarschijnlijk langstudeerder. Let hierbij op dat dit pas tot een verhoogd wettelijk collegegeldtarief leidt vanaf het studiejaar 2012-2013. Als je in 2011-2012 al langstudeerder bent, heeft dat geen consequenties voor de hoogte van het wettelijk collegegeldtarief in dit studiejaar.
Met een paar uitzonderingen
quote:
Op deze maatregel is een aantal uitzonderingen:

Studenten die een zogenaamd instellingstarief betalen, bijvoorbeeld omdat ze al eerder een bachelorgraad hebben behaald of omdat ze geen EU/EER-nationaliteit hebben, blijven het instellingstarief betalen. Deze maatregel geldt dus niet voor hen. Op www.hhs.nl/collegegeld kun je vinden of voor jou het wettelijk tarief of het instellingstarief geldt. Als je bij stap 1, 2 of 3 van het schema uitkomt (en dus niet bij stap 4), betaal je het instellingstarief.
Studenten die een tweede opleiding volgen op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg, mogen ook deze tweede studie tegen het wettelijk collegegeld volgen gedurende de nominale studieduur van deze tweede opleiding plus één uitloopjaar. Dit geldt alleen voor studenten die eerder een bachelor- of mastergraad hebben behaald op een ander gebied dan onderwijs of gezondheidszorg.
Studenten die van DUO een extra jaar prestatiebeurs krijgen vanwege een functiebeperking, krijgen ook een jaar extra uitloop voordat ze het verhoogd wettelijk tarief moeten betalen.
http://www.dehaagsehogesc(...)sten/langstudeerders

Deeltijd wordt zo wel een kostbare aangelegenheid.
pi_100498672
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 08:50 schreef eenzameman het volgende:

[..]

Merci aan dit verhaal heb ik wat. Ja ik weet dat ik tijd moet gaan vrijmaken, maar het is ook niet zo dat ik over 1 nacht ijs ga. Heb dit al vaak besproken met mijn partner.

Ik was sowieso al van plan om dat "starterspakket" via de OU aan te vragen. Dan betaal ik wel een hoge prijs, maar dat laat me wel zien of ik het uberhaupt wel leuk vind en of aankan.

Waar doe jij de deeltijdstudie? Ik woon in zuid limburg en naast de mogelijkheid van de OU en de "gewone" Universiteit (en de LOI etc) wordt er hier niet veel aangeboden volgens mij.
Het kan sowieso in Tilburg. Voorheen had Maastricht ook een deeltijdprogramma rechtsgeleerdheid. Hierover moet je alleen even bellen, want de studiegids die ik hierover heb stamt al uit 2005-2006. Als je het niveau aankunt zou ik altijd kiezen voor de universiteit. Je kunt ook overwegen je propedeuse op het HBO te halen. Je kunt dan zelf beslissen of het onder of boven je niveau is. Met een HBO propedeuse kun je instromen in het eerste jaar van de WO bachelor. Een colloquium doctum (toelatingsexamen) doen is ook mogelijk.

Over de begeleiding op de OU kan ik niets zinnigs zeggen. Het voordeel van voltijd vind ik het 'directe' contact. Je komt direct in aanraking met de praktijk waar je later in wil gaan werken. Zo kreeg ik meerdere aanbiedingen van mede-studenten (al tijdens de studie) om bij hen te komen werken. Ook mocht ik mijn CV doorsturen naar een van de hoogleraren en onderhoudt de universiteit contacten met het bedrijfsleven, wat het vinden van relevant werk iets makkelijker maakt.

Aan de andere kant wordt de OU qua rechten wel goed beoordeeld (mede door het aandeel van studenten). Als je kiest voor afstandsonderwijs zou de OU ook absoluut mijn eerste keus zijn. Onder de streep zijn de kosten van de OU en een 'reguliere' universiteit of hogeschool ongeveer gelijk. Afhankelijk van hoelang je erover doet iets in het voordeel van de OU zelfs.

Ik studeer zelf overigens in Leiden. Mijn bachelor heb ik in Rotterdam gedaan. Succes in ieder geval!

-Edit: P.S. Bij aftrek van studiekosten hoort nog een drempel van 500,- euro :@.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')