abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100634187
Ik zie dat ik een paar foutjes heb gemaakt, maar ik ben op mijn mobiel bezig en kan die nu niet makkelijk eruit halen.

Oh en inmiddels zitten wij weer op 7 voedingen, steeds beide borsten.
Tijdstippen veranderen ook nog wel eens trouwens. Hoe doen jullie dat, bijvoorbeeld als jullie eigenlijk iets anders zouden moeten doen ( koken, andere kinderen ophalen, boodschappen doen...) en 's avonds baby op een vast tijdstip naar bed of hoe het uitkomt?
pi_100634459
Zana, ik zat ongeveer met dezelfde onzekerheid moet ik zeggen. Maar bij mij kwam er dan bij dat ik hem sinds een aantal dagen in een puckababy laat slapen, en hij langer slaapt, maar dan ook veel minder voedingen kwam..

Wat ik nu wat meer probeer te doen is gelijk bij de eerste signalen luier verschonen en aanleggen. Nu ga ik hem nog wel eens de speen en werd hij een half uurtje erna huilend wakker, en had hij ook flinke honger, en dat probeer ik nu te voorkomen. Hij drinkt bij mij 's avonds wel vaker, dan zit er gerust 1 of 1,5 uur tussen de voedingen. Ik haal dan de 7 a 8 voedingen per dag wel weer, maar overdag drinkt hij dan minder.

Hij was de laatste keer 270 gram in 2 weken aangekomen, en dat vond ik wat weinig, vandaar dat ik het nu aanpas. Ik heb nog wel elke voeding een natte luier, de ene voller dan de ander, en poepen doet hij erg weinig, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Het cb zei dat je best zelf wat kan rommelen met de tijden, dus hem eerder voeden als dat je beter uitkomt. Hij gaat hier nu meestal rond half 10 met ons mee naar boven, laatste voeding en slapen maar, maar gisteren was het 11 uur voordat we boven waren, dus er valt nog geen lijn op te trekken.

Ik heb geen flauw idee of je hier wat aan hebt eigenlijk, maar voor mij is het wel een opluchting dat ik niet de enige ben die rond deze tijd onzeker word. :@
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:31:29 #203
147316 crew  DJMO
#trut
pi_100634729
Geert is nu vijf maanden. Als ik eigenlijk moet koken wacht het eten maar een minuut of tien en als ik eigenlijk Jan moet ophalen dan geef ik 'm snel een paar minuten de borst zodat hij in de wagen stil is, en loop ik een stapje harder om Jan op te halen. Ook weet de peuterspeelzaal dat ik wel eens een paar minuten later kan zijn ivm het voeden van Geert. Meestal echter leg ik Geert drie kwartier voor ik de deur uitmoet aan en laat hem drinken tot hij niet meer wil. Dan is het langzamerhand ook tijd om mijn spullen bij elkaar te zoeken en op pad te gaan. Meld hij zich onderweg, dan loop ik door naar de plaats van bestemming of ik maak (als ik beide kinderen bij me heb) ergens een tussenstop zodat ik kan voeden en Jan ook wat kan drinken. Ik merk wel op dagen dat ik overdag druk ben of veel onderweg, Geert 's avonds / 's nachts een inhaalslag maakt qua drinken. Qua slapen, hij gaat 's avonds met mij mee naar bed en staat 's ochtends met mij op :) Dus dat kan heel wisselend zijn, ene avond lig ik er om half elf in, andere avond pas om één uur.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:55:01 #204
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_100635413
Zana, ik werk eigenlijk hetzelfde als DJMO. Ik leg ook aan voordat ik wegga. Op verzoek voeden houdt ook in af en toe op mijn verzoek.
Qua naar bed gaan gaf Eline al vrij vroeg aan dat ze op een redelijk vaste tijd (tussen 7 en 8 's avonds) lange rukken ging maken. Eerst lag ze in de box/kinderwagen bak in de woonkamer, maar ook al vrij vlot op haar eigen kamer. Als ik naar bed ga (meestal rond 0.00 uur) maak ik haar nog even 'wakker' voor een laatste voeding. Dit om te voorkomen dat ze zich om 1.00 ofzo al meld en ik net slaap
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 12:40:20 #205
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_100636768
Zana de eerste maanden was hier vooral Nathan de baas. Koken kon manlief ook doen als hij uit zn werk kwam en de boodschappen doen we altijd samen 1 keer per week.
Maar hij is ons eerste kind dus heb geen rekening te houden met oudere kinderen. Nathan ging pas 's avonds slapen toen hij een maand of 6 was.
En wat betreft de tijdstippen, dat hing af hoe laat Nathan 's ochtends wakker werd maar over het algemeen wilde hij elke 2.5 a 3 uur drinken toen hij 3 maanden oud was.
pi_100637043
Wanneer leggen jullie precies aan, wanneer de baby een geluidje maakt? Proberen jullie het gewoon altijd en als die niet hapt, dan heeft die geen honger, of zo??? Ik lees soms dat babies aan het clusteren zijn of regeldagen hebben, maar heel eerlijk gezegd ik zou het op het moment zelf misschien helemaal niet herkennen/ pas achteraf denken...ohh dat zou dat kunnen wezen...
Ik ben ook een beetje bang om mijn baby "te verwennen" door altijd direct te reageren en hem bijvoorbeeld uit de box/ bed te halen als die maar een piepje geeft. Soms denk ik ook het zit een boertje dwars, heeft krampjes of die moet poepen.
Ook wanneer andere mensen bij zijn, bijvoorbeeld op visite of bij visite voel ik mij onprettig wanneer de baby (te lang) huilt, maar wil ik ook niet altijd direct omhoog springen. Of iemand anders zegt, ooh die heeft toch net gehad. Ik wil ook niet constant met een kind aan de borst zitten...
Uit ellende heb ik twee dagen alle luiers gewogen, maar daar schiet ik ook niets mee op...ik ga maar gewoon ervan uit dat ik het redelijk goed doe en probeer wat vaker aan te leggen... volgende week weer naar het cb

er staat bij mij geen gewicht/ weken curve in het boekje van het cb, alleen gewicht/ lengte en lengte/ weken, klopt dit...ze laten mij ook altijd een gewichtcurve op het computerscherm ter plekke zien daar, maar eigenlijk weet ik niet of het een gewicht/ weken curve is,
bij borstvoeding.com zit die in elk geval in het groen, maar wel onder het gemiddelde, maar mijn eigen weegschaal schommelt nogal want baby vindt het niet leuk en kan niet stilliggen

wanneer moet je precies reageren en van strategie veranderen? wanneer die niet meer in het groen zit of als je ziet dat de groei misschien iets "vlakker" wordt en niet meer parallel aan de gemiddelde curve loopt?

[ Bericht 6% gewijzigd door Zana op 12-08-2011 12:59:42 ]
pi_100637509
Het is helemaal niet erg dat hij onder het gemiddelde zit Zana. Wat ik voor mijzelf een beetje aanhou is dat hij het lijntje blijft volgen, dus dat de vorm van zijn groeicurve gelijk is aan de lijntjes die er standaard instaan. Gaat hij meer naar boven toe, dan is dat niet erg, zakt hij weg, dan is dat minder volgens mij.

Hongersignalen van baby's zijn volgens mij smakken, en dan pruttelen, en dan huilen. Ik probeer het huilen zeker voor te zijn, maar het smakken mis ik nog wel eens, en dan pak ik hem bij het pruttelen.. Als ik hem dan pak, dan merk je dat hij gewoon honger heeft, als hij al begint te huilen, dan is hij zo ongeduldig dat hij de tepel eerst niet goed pakt, en alle kanten uit draait..
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:06:11 #208
259886 pessie
pi_100637581
Zana onder de spoiler even de gewichtscurve van Nathan

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals je kunt zien zit er veel variatie in. Het zou geweldig zijn als alle kindjes zo prachtig midden op het gemiddelde groeien, helaas voor ons moeders is dat niet zo. Zolang je kindje een heldere tevreden indruk maakt en goed groeit hoef je je geen zorgen te maken.

Wat betreft de signalen van je kindje. Ik ben de Dunstan methode toe gaan passen toen Nathan een week of 4 was. Het werkte hier heel goed, ik weet alleen niet of die nog toepasbaar is bij 12 weken.
Wat betreft verwennen, een baby kun je niet verwennen (een dreumes helaas wel :') )
Als jouw moedergevoel zegt dat je naar je kindje moet als je kindje een geluid maakt dan moet je dat ook echt doen en vooral niet nadenken over at bezoek wat er a of b of c van kan vinden en al helemaaaaaaaal niet luisteren naar "ooh die heeft toch net gehad". Het is jouw kindje, en niet dat van iemand anders.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:38:49 #209
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100638863
Bij mij is het ook allemaal enorm wisselend wat betreft de voedingen. Lientje begint altijd eh-eh te roepen, en te kluiven op haar handjes, dan weet ik dat ze honger heeft...
Overdag laat ze tegenwoordig wel 4 uur tussen de voedingen maar 's avonds of 's nachts soms maar 2 uur. Gemiddeld zit ik nog steeds op 7/8 voedingen per dag.
Ik laat haar in principe niet huilen, als ze in de box ligt of in de wipper zit en ze begint te mopperen/huilen, dan wissel ik het om of ik neem haar bij me, net wat goed is.

Overdag is ze vaak heel gezellig, lachen/kletsen/slapen/eten. 's Avonds kan ze wat meer piepen en mopperen, vaak is ze dan moe of heeft ze wat last van haar buik, en badje helpt dan goed, of gewoon bij me liggen en lekker een warme pyjama en slaapzak aan.
En haar speen en tutpop zijn enorm favo, de pop klemt ze in haar armen en die aait ze en ze friemelt er met haar handjes aan. Dat geeft haar rust heb ik gemerkt.

Luiers verschonen doe ik ook niet meer elke voeding hoor, dat doe je toch ook niet als ze wat ouder zijn. Zo'n 5 per dag ongeveer gebruik ik er.
Ow en ik hou echt niet bij hoe lang ze drinkt, hoe vaak, hoeveel natte luiers enz....dan heb ik alleen in de kraamweek gedaan.
Ik kijk meer naar, is ze tevreden, slaapt ze rustig, doet ze ook lange slaapjes, speelt ze lekker, is ze vrolijk. Poepen doet ze sinds een week maar 1 keer per dag, dus dat is makkelijk.
Ik vertrouw er gewoon op dat bv op verzoek gewoon werkt en ik zie mijn kind groeien. Dat heeft wel even geduurd eer dat ik er van overtuigd was, maar ze kan het echt zelf regelen blijkbaar.

Ow en Zana, luister niet naar anderen, vooral niet naar het advies. Kom dan maar gewoon hier even overleggen of kijk op bv.com ;) En luister naar je gevoel, dat werk ook.
pi_100639284
Lieve Zana, wat vervelend dat je je zo onzeker kunt voelen! Baby's zijn lastige wezentjes om mee om te gaan als moeder, want ze vertellen je niet gewoon wat ze willen, ze vertellen je niet wat ze niet willen en werkelijk IEDEREEN om je heen houdt er een mening op na over wat je wel of niet zou moeten doen met de kleine.

Maar, gelukkig is daar ons moederinstinct en heeft een baby toch ook een paar trucjes van moeder natuur meegekregen om ons het één en ander duidelijk te maken ;) Een mensenbaby wordt onaf geboren, kan niks en is compleet afhankelijk van zijn moeder. Biologisch gezien behoren wij tot de draaglingen: we houden onze baby's bij ons en voeden ze zeer regelmatig. Nou mogen wij wel vinden dat we onwijs geëvolueerd zijn, baby's hebben nog steeds hetzelfde nodig als duizenden jaren geleden. Namelijk dat zijn moeder hem beschermt, bij zich houdt en regelmatig voedt. Luister naar je instinct, het is niet voor niks dat we niet tegen babygehuil kunnen. Dat is een alarmsignaal en wij moeders dienen dat op te lossen!

Verwennen doe je niet met liefde, troost, aandacht en borstvoeding, dat doe je met snoep en speelgoed. En zover zijn jullie nog lang niet. Een baby is niet in staat om (ingewikkelde) verbanden te leggen tussen huilen en jou van het schoonmaken houden of tussen mopperen en jou te laat op je afspraak te laten komen. Hij maakt dus geen plannetjes en manipuleert niet. Een baby ageert slechts primair: hij laat horen wanneer hij zich niet prettig voelt. Dat kan komen door honger, pijn, te warm, te koud, een boertje dat dwars zit, noem het maar op.

Luister naar je kind, hij/zij vertelt je meer dan je denkt. En luister vooral niet naar die andere mensen met hun zogenaamd wijze raad die lijnrecht tegenover jouw gevoel staat.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 13:51:55 #211
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100639386
Ik herken je onzekerheid wel, Zana. Ik pak het zo'n beetje aan als Juud. Ventje laat best duidelijk merken wanneer hij wil drinken. Inderdaad hoor ik hem ook 'eheheh' doen. Hij schudt 'nee' met zijn koppie en sabbelt soms op een handje of de rand van zijn doek. Huilt hij al, dan klinkt het als 'nèh' (zie Pessie's post over Dunstan). Bij twijfel leg ik hem gewoon aan. Bij mopperen komt hij lekker tussen ons in in bed of op de bank. Ik merk dat hij nu al veel behoefte aan (inter)actie heeft. Ook heel kleine baby's vervelen zich! Lekker tegen hem kletsen, zingen helpt ook. Ik probeer hem 's nachts wel in zijn bedje te laten. Dan troost ik hem met de pink en door een beetje te zingen. Wil er geen gewoonte van maken door hem te pas en te onpas op te pakken, dan went hij daar misschien aan, hoewel dat in zijn geval ws nog niet echt kan. Als hij volkomen overstuur is en onophoudelijk huilt pak ik hem natuurlijk wel.
pi_100639428
Je zegt het goed Wupwup, toch is het soms lastig. Ik zat/zit ook in zo'n periode dat ik even onzeker ben of het nog goed gaat, of Bartje nog genoeg groeit, en niet te weinig voedingen heeft.

Ik luister nu maar weer naar hem, en op de een of andere manier gaat dat heel goed...
Hij had net weer een poepluier, de tweede deze week. Ik heb hem dus gelijk maar even in bad gedaan, hij was toch weer redelijk vies.. Mag de poep trouwens oranjebruin zijn?
pi_100639473
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 13:51 schreef Aventura het volgende:
Ik merk dat hij nu al veel behoefte aan (inter)actie heeft. Ook heel kleine baby's vervelen zich! Lekker tegen hem kletsen, zingen helpt ook. Ik probeer hem 's nachts wel in zijn bedje te laten. Dan troost ik hem met de pink en door een beetje te zingen.
Zo heb ik dus gisteren de was staan opvouwen, beetje zingen, dansen en gekke bekken erbij trekkend naar Bartje, die erbij zat in een wipstoeltje.... Hij vond het fantastisch!
pi_100639750
Mooie uitleg Wup! O+

Man man, ik heb vorige week toch maar besloten een dubbele kolf te kopen ook al was ik heel tevreden over mijn Medela Swing, maar de tijdsbesparing en vooral het opvangen van die extra voeding was me toch ook wel wat waard, de kant die ik niet kolfde was steeds doorweekt zodra ik klaar was met de gekolfde borst..zonde natuurlijk. Ik heb gekozen voor een Ardo Calypso-to-go en hij bevalt me vooralsnog echt heel goed!

En dit ding... _O_ Zo simpel, maar als ik degene vind die m op de markt gebracht heeft... ^) Wat een handigheid!

En hij doet weer braaf zijn werk terwijl ik dit berichtje tik ;)
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:07:21 #215
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_100639947
heuj! wil je die een keer showen poppedein?? die ziet er echt megahandig uit!!

en misschien ga ik ook wel over op een dubbelzijdige als de BV hier straks mag gaan lukken :)
(eigenlijk had ik dat toen al moeten doen, 8x dgs enkelzijdig kolven, 5 maanden lang... what was i thinking ;))
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_100640322
Wow bj, heb je dat gewoon enkelzijdig gedaan! Dikke respect voor jou dan!

Mooie aanschaf poppedein! Calypso to go is erg mooie en goed geprijste kolf inderdaad
pi_100640900
ik probeer natuurlijk op mijn eigen gevoel te vertrouwen, maar soms is dat best lastig en er komt nog best veel onzekerheid bij kijken, ik had dat nooit verwacht, dacht altijd borstvoeding doe je gewoon

hoewel wij nog tijd hebben, ben ik mij ondertussen ook aan het oriënteren, hoe wij dat straks gaan doen, wanneer is het juiste moment om met vast voedsel te beginnen, merk je dat aan je kind en begin je tussen de 4 en 6 maanden, of wacht je gewoon strikt 6 maanden en begin je dan, wat geef je dan en wanneer?

eerlijk gezegd wil ik gewoon een plan hebben, zodat ik moeder/ schoonmoeder/ de vader alvast kan gaan voorbereiden dat mijn kind geen/ niet altijd standaardpotjes krijgt, het liefst zou ik willen dat ik zo min mogelijk werk heb en die gewoon meeeet met de pot, dat zal natuurlijk niet lukken, maar wat is reeel, zoutlos koken en dan Rapley, ik heb er geen verstand van/ ervaring mee, maar wat ik tot nu toe gelezen heb, lijkt het mij vrij logisch, maar vroeger werden kinderen altijd met lepel gevoerd...dus toen ik het laatst even voorzichtig wou gaan bespreken met schoonmoeder vond die het maar niets
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:35:44 #218
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_100641056
Wupwup, zo is't, mooie woorden!

@Poppedein, ik moest wel even lachen om dat plaatje. Ik heb heel kort een dubbele kolf gehuurd, maar het is me nooit gelukt om tegelijkertijd te kolven. Kwam handen tekort!

Respect trouwens voor alle kolfmoeders. Ik heb nog geen beslissing genomen over hoe lang ik doorga met bv, maar als ik na mijn verlof door wil gaan ontkom ik niet aan kolven. Ik vind kolven dus echt verschrikkelijk! Dat, en ik wil eigenlijk wel graag mijn lichaam 'terug'. Vooral het lekken vind ik vervelend. Nou ja, ik heb nog 7 weken om erover na te denken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aventura op 12-08-2011 14:41:19 ]
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:57:20 #219
259886 pessie
pi_100641866
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:07 schreef Beessie-Jen het volgende:
heuj! wil je die een keer showen poppedein?? die ziet er echt megahandig uit!!

en misschien ga ik ook wel over op een dubbelzijdige als de BV hier straks mag gaan lukken :)
(eigenlijk had ik dat toen al moeten doen, 8x dgs enkelzijdig kolven, 5 maanden lang... what was i thinking ;))
:o . Nu had ik altijd al diep respect dat je gewoon 5 maand gekolfd hebt en daarna je kindje ook nog es aan de borst hebt gekregen, maar dan ook nog es enkelzijdig :o

Zana,niemand was et met mij eens, nooit niet, alleen een manlief die het allemaal wel ok vond en ik heb gewoon gedaan wat ik goed vond. Sommigen hier zijn strikt begonnen met 6 maanden met bijvoeding, wij met 5.5 maanden met de gedachte dat hij er toch nog niets mee kon. Dat hadden we fout, vanaf de eerste hap vond hij alles heerlijk. Tot een maand of 9/10 waren potjes hier zeer onsuccesvol, vanaf toen af en toe een olvarit peutermenu gegeven.

Poppedein moet zeggen dat ik de vormgeving (als in kleur) wel erg leuk vind!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:16:03 #220
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100642660
*O*

Ik ging net mijn dochter badderen (ben alweer vrij vandaag hoezee)
Toen dacht ik, ach, ik zal haar weer eens op de weegschaal leggen. Gewoon onze eigen grote mensen digitale, daar past een baby de eerste maanden wel liggend op. ;)

Weegt madame gewoon 6100 gram. :o
Ze is vandaag datumsgewijs 2 maanden oud.

Ik zeg slagroomtietjes!! :D

Ow en Poppedein, wat leuk dat ze hem ook speciaal in jouw stijl hebben gemaakt. ;)
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:20:40 #221
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_100642851
@Zana, ik begin pas met 6 maanden met bijvoeding, hoe leuk het ook is om eerder te beginnen en hoe je kind er ook 'aan toe kan zijn'. Het advies is gewoon om pas vanaf 6 maanden bijvoeding te geven en dat tot de leeftijd van 1 jaar ook als bijvoeding te zien.
Borstvoeding blijft de hoofdmoot en het aller belangrijkste. De rest is puur bedoeld om te leren eten en om smaak te ontwikkelen.

Ik begin ook nog eens met alleen groente de eerste weken, want mijn mupke kan met gemak mijn allergiegenen hebben meegekregen, dus moet ik extra voorzichtig zijn.
pi_100643065
Ik was ook vast van plan om strikt tot 6 mnd te wachten, maar ze was zo geïnteresseerd in alles wat in onze mond ging, dat we haar eens met een banaan hebben neergezet.
Ze krijgt nu sinds een week of 3 stukken eten in de bumbo en begint inmiddels al te lachen als het ding op tafel komt. Hier is dat meestal na de borst, maar toch krijgt ze dan nog best wat binnen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:34:03 #223
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_100643361
Nr. twee heeft hier gewoon pech gehad, als hij/zij interesse zou hebben. :P Nr. 1 was trouwens niet echt geïnteresseerd tot ze een maand of 14 was.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_100643589
Wat mooi gezegd Wup O+
pi_100643642
Hier had ik gisteren iemand die nadat hij vroeg wanneer ik dan met fruithapjes zou beginnen, daarna aankwam dat ik nu al wel liga gemengd met sinaasappelsap kon geven aan Bartje, om hem zo vaker te laten poepen...

Laat ik dat advies maar even niet opvolgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')