abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100288835
Vaak hoor je verhalen over dat God niet goed is, omdat hij kindjes in Afrika laat verhongeren, omdat gebeden niet worden verhoord en weet ik wat niet meer. Ik ken echter ook wonderlijke verhalen over personen die vanwege hun geloof in de gevangenis zaten en er gewoon uit konden wandelen op een gegeven moment. Zou God kieskeurig zijn? De persoon die uit de gevangenis liep was een of andere Chinees waar ik op het moment de naam niet van weet, maar er zijn meerdere wonderlijke verhalen op deze manier. Zou God racistisch zijn en niet om de negertjes geven? Of alleen maar intellectuele, of juist de niet-intellectuele mensen bevoorrechten?

Even los van de vraag of God wel de oorzaak is van die wonderlijke dingen, of de vraag of God bestaat, laten we voor de discussie even aannemen dat er een God is die kan ingrijpen in het dagelijkse leven.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100288951
in jou geval wel
pi_100289170
Als je al die vragen buiten beschouwing laat:

Ja, God is kieskeurig, God zou volmaakt moeten zijn en, als hij geen voorkeur had, iedereen dezelfde de kansen moeten geven. God doet dit echter niet op deze manier. Waarom in dat geval het ene volk het voordeel geven van grote ontwikkelingen en het andere volk geen eten gunnen/geven?

Aan de andere kant zou je natuurlijk kunnen zeggen dat God dit doet om te zien hoe fascinerend de humanitaire hulp ontwikkeld en hoe veel mensen hier profijt van kunnen hebben. (of het nou de directeurs van "liefdadigheidsinstellingen" zijn of de hulpzoekers)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2011 21:35:13 ]
pi_100289248
Als je in een god geloofd dan kun je toch niet in een kieskeurige god geloven, want dat klopt het hele concept niet meer, god is immers perfect.
* To make your prayers come true, you have to get off your knees.
* only dead fish go with the flow.
pi_100289328
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:36 schreef ooge het volgende:
Als je in een god geloofd dan kun je toch niet in een kieskeurige god geloven, want dat klopt het hele concept niet meer, god is immers perfect.
Als je echt in God gelooft zul je deze discussie op een andere manier benaderen dan dat. Dan zul je aangeven dat God dit doet om de mens zich verder te laten ontwikkelen en dat het benadeelde volk later glorieuze tijden tegemoet gaat.
pi_100289385
Zo simpel zwart-wit ligt het sowieso niet. Onrecht, lijden en tegenslagen komen voor bij alle soorten bevolking. Net als geluk en voorspoed.

Als er een god bestaat interesseert deze wereld hem kennelijk totaal niets en kijkt hij/zij/het er niet naar om.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 21:47:59 #7
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_100289829
Hoevaak gebeurt er nou nog iets wonderlijks op de wereld?

Laten we eerlijk zijn. Hoe oud is hij nou eenmaal? 7000 jaar ofzo? Hij is gewoon veel te traag en te oud om nog op hoog tempo wonderen te kunnen verrichten! Allicht dat hij wat kieskeurig is geworden!
pi_100290021
"How can a just God forever torture those who've never heard of Him."

Die vraag valt niet echt op te lossen, als je de randvragen van zijn wel of niet bestaan wegneemt. Mensen die Jezus niet als verlosser zien, komen eeuwig in de Hel terecht; een straf wat vernietigingskampen kinderspel maakt aangezien dat tenminste nog tijdelijk van aard is. Mensen die het Christendom niet kennen omdat ze er nooit in contact mee zijn gekomen, wat dus hun schuld niet is, ontsnappen ook niet aan die straf.

Dus mag je concluderen dat God wreed is, ontzettend onlogisch en zich niet om deze wereld bekommert en dat alle gevallen van ''wonderlijke'' gebeurtenissen na gebed gevallen van "whatever happens, happens" zijn. Puur toeval. Voor elke persoon die ineens geneest na een ziekbed, zijn er ook 10 die ineens dood neervallen terwijl ze nog gezond oogden.

Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."

http://www.bringyou.to/CraigBradleyHellDebate.mp3
Ron Paul 2012
pi_100290041
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:47 schreef Tokamak het volgende:
Hoevaak gebeurt er nou nog iets wonderlijks op de wereld?

Laten we eerlijk zijn. Hoe oud is hij nou eenmaal? 7000 jaar ofzo? Hij is gewoon veel te traag en te oud om nog op hoog tempo wonderen te kunnen verrichten! Allicht dat hij wat kieskeurig is geworden!
Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100290108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef Supersoep het volgende:
"How can a just God forever torture those who've never heard of Him."

Die vraag valt niet echt op te lossen, als je de randvragen van zijn wel of niet bestaan wegneemt. Mensen die Jezus niet als verlosser zien, komen eeuwig in de Hel terecht; een straf wat vernietigingskampen kinderspel maakt aangezien dat tenminste nog tijdelijk van aard is. Mensen die het Christendom niet kennen omdat ze er nooit in contact mee zijn gekomen, wat dus hun schuld niet is, ontsnappen ook niet aan die straf.

Dus mag je concluderen dat God wreed is, ontzettend onlogisch en zich niet om deze wereld bekommert en dat alle gevallen van ''wonderlijke'' gebeurtenissen na gebed gevallen van "whatever happens, happens" zijn. Puur toeval. Voor elke persoon die ineens geneest na een ziekbed, zijn er ook 10 die ineens dood neervallen terwijl ze nog gezond oogden.

Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."

http://www.bringyou.to/CraigBradleyHellDebate.mp3
En als er nu eens niet gebeden wordt voor die wonderen?
pi_100290142
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.
Vind ik echt totaal irrelevant. Al die kleine wonderen. Ik wil ze niet eens wonderen noemen. En waarom moeten die persé religieus van aard zijn?
Ron Paul 2012
pi_100290204
Over een muur van 2 meter springen noem ik overigens niet een gevalletje "whatever happens, happens" en meer dan 40 dagen niets eten of drinken en in leven blijven vind ik ook van een bijzonder geval...
pi_100290237
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:52 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

En als er nu eens niet gebeden wordt voor die wonderen?
Ja, niks? Shit happens. Met miljarden mensen heb je statistisch zoveel mogelijkheden om iets wonderbaarlijks te laten gebeuren, in iemands leven, op welk moment dan ook. In contrast zijn er dan weer veel meer voorbeelden waar het gruwelijk fout gaat.

Heeft geen bal met religie of God te maken, mijn inziens.
Ron Paul 2012
pi_100290332
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Vind ik echt totaal irrelevant. Al die kleine wonderen. Ik wil ze niet eens wonderen noemen. En waarom moeten die persé religieus van aard zijn?
Eens. De meeste dingen die op dit moment wonderen worden genoemd zijn gewoon "onverklaarbare" verschijnsels van de natuur, let maar op. Net als onweer vroeger.

quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef naatje_1 het volgende:
Over een muur van 2 meter springen noem ik overigens niet een gevalletje "whatever happens, happens" en meer dan 40 dagen niets eten of drinken en in leven blijven vind ik ook van een bijzonder geval...
Is beiden genetisch te manipuleren in combinatie met talent en kunde.
  woensdag 3 augustus 2011 @ 21:57:09 #15
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_100290416
En het is overigens maar de vraag of die twee dingen wel echt zo gebeurd zijn zoals ze verteld worden.
pi_100290458
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef naatje_1 het volgende:
Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_and_Sabina_Eriksson

Hier. Enorme kracht hadden die twee, zonder drugs. Tijdelijke waanzin. Die konden vast ook wel over een muur springen. En dan?

Dat van 40 dagen niet drinken en eten is trouwens, tot het in diep detail geobserveerd wordt door een objectief onderzoeksteam, complete onzin. Je gaat toch ook niet op woord geloven dat Jezus echt herrezen is van de dood?

Neemt ook allemaal niet weg dat je geen enkele reden hebt om dat toe te schrijven aan iets goddelijks. Je maakt dan dezelfde fout die mensen vroeger ook maakten. "Oh, ik kan dit niet zomaar verklaren, dus God heeft het gedaan." Dat is te kortzichtig.
Ron Paul 2012
pi_100290524
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:55 schreef LompeHork het volgende:
[..]

Is beiden genetisch te manipuleren in combinatie met talent en kunde.
En god heeft hopelijk wel wat beters te doen dan een paar keer per jaar mensen nét dat extra kleine zetje te geven om over een muur te springen, zodat ze zich niet bezeren. En dat terwijl hij met dezelfde moeite ook een onschuldig kind had kunnen redden van verkrachting.
pi_100290565
De chinees waar ik het over heb ik trouwens Yun
pi_100290608
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:58 schreef gamezz het volgende:

[..]

En god heeft hopelijk wel wat beters te doen dan een paar keer per jaar mensen nét dat extra kleine zetje te geven om over een muur te springen, zodat ze zich niet bezeren. En dat terwijl hij met dezelfde moeite ook een onschuldig kind had kunnen redden van verkrachting.
Ook dat inderdaad, anders is het toch wel een kansloze pauper zonder enige visie. Onder een wonder versta ik het splijten van de zee of lopen op water, dat heb ik nog niet iemand zien doen.
pi_100290624
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:59 schreef naatje_1 het volgende:
De chinees waar ik het over heb ik trouwens Yun
http://en.wikipedia.org/wiki/Chow_Yun-Fat

Deze? Ja dan kan ik me voorstellen dat hij over muren springt. Met kabels enzo. Special effects. :)
Ron Paul 2012
pi_100290706
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:00 schreef Supersoep het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Chow_Yun-Fat

Deze? Ja dan kan ik me voorstellen dat hij over muren springt. Met kabels enzo. Special effects. :)
nee :')

http://www.bol.com/nl/p/n(...)002089278/index.html
pi_100290811
quote:
Oh bah, wat een religieuze propaganda. :')

Ga liever in op mijn argumenten dan dat je met enorme religious ferver die recensies gaat lezen.
Ron Paul 2012
  woensdag 3 augustus 2011 @ 22:04:36 #23
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_100290812
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:57 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_and_Sabina_Eriksson

Hier. Enorme kracht hadden die twee, zonder drugs. Tijdelijke waanzin. Die konden vast ook wel over een muur springen. En dan?
Daar moest ik ook aan denken
quote:
Dat van 40 dagen niet drinken en eten is trouwens, tot het in diep detail geobserveerd wordt door een objectief onderzoeksteam, complete onzin. Je gaat toch ook niet op woord geloven dat Jezus echt herrezen is van de dood?

Je hoort wél vaker overigens dat iemand ineens weer leeft ondanks dat de persoon klinisch dood is verklaard. Levend begraven worden ofzo. Is niets wonderlijks aan btw, gewoon onkunde van de mens.
pi_100290866
quote:
Zegt mij geen reet en ik heb redelijk wat Chinese literatuur gelezen. Heb je ook nog een linkje naar een persoonlijke website van de beste man of wellicht een bron?
pi_100290984
Wederom zo'n punt: waarom zou je hier in godsnaam over willen filosoferen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')