quote:
Op vrijdag 5 augustus 2011 15:35 schreef Kutstudent het volgende:[..]
Waarin investeer je? Ik zou persoonlijk als ik al ging investeren dat buiten de beurs omdoen als het even kan in beginnende, groeiende bedrijven. Maargoed, dat is voorlopig nog niet aan de orde, aangezien ik toch geen cent te makken heb.

ASML en Unilever, en die hebben gelukkig de hele grote klappen niet gekregen, maar ik heb ook sprinters long en dan krijg je op dagen als deze dit (voorbeeldje uit ander topic):
quote:
30-5-2011 Koop 300 AEX Sprinter Long 309 -1.448,75
4-8-2011 Verkoop 300 AEX Sprinter Long 309 297,00
Een daling van ruim 80% dus in dit geval en dat is gewoon zwaar klote, maar goed, dat is het (weliswaar kleine) risico.
Als je jezelf een beetje wegwijs wilt maken met beleggen raad ik je
dit boek aan. Daarna zou je eventueel het
IEX Beursspel kunnen doen, waarmee je fictief kunt traden. En verder uiteraard het nieuws goed volgen en ook in je directe omgeving kijken of er veranderingen zijn in behoeften bijvoorbeeld. Maar in ieder geval zou ik nooit zomaar al m'n geld in aandelen steken, want ondanks het feit dat een spaarrekening niet echt rendabel is (door de inflatie heb je eigenlijk niets aan die 2,5% rente) is het toch wel lekker dat je je geen zorgen hoeft te maken. Beleggen is ook echt iets voor de langere termijn; je moet normaal gesproken niet verwachten binnen een paar maanden flinke winst te maken. En je moet uiteraard niet schrikken van wat verliezen

Overigens is dit topic ook wel interessant:
Wake up!Edit: oh ja, waarom niet buiten de beurs om in beginnende, groeiende bedrijven beleggen, omdat je dan al gauw met duizenden of tienduizenden euro's aan moet komen en het risico dat je loopt bij beursgenoteerde bedrijven simpelweg veel kleiner is. En het is ook makkelijker om je risico's te spreiden (tip 1 bij beleggen).
[ Bericht 1% gewijzigd door Tauchmeister op 05-08-2011 16:26:44 ]