http://www.dianet.nlquote:Op woensdag 3 augustus 2011 15:09 schreef Luna3 het volgende:
Tja, 'k moet iets heh. 5 tot 15 jaar dialyse is het alternatief...
domste opmerking ooit.. net of jij een feit bent... dat wanneer het veilig bij jou gaat, bij iedereen veilig is.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:38 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Ik heb er al 12 gehad en ben anders nog kerngezond
quote:Nadelen:
Het blijft een risico. De nier kan tóch afstoten!
Aan elke operatie zijn enige risico's verbonden. Er is altijd kans op nabloeding, trombose, wondinfectie en een zeer kleine kans op overlijden. Dit zijn kleine kansen, maar moeten toch niet worden verwaarloosd.
Een operatie houdt een litteken achter.
De donor kan vroeg of laat een tijdelijke emotionele terugval krijgen. (komt zeer vaak voor!). Psychologische steun of maatschappelijke hulp is dan ook wenselijk in zulke gevallen.
Heeft je vader uiteindelijk een nieuwe nier gekregen?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:19 schreef Rewimo het volgende:
Ik wil je veel sterkte wensen. Mijn vader heeft een aantal jaren gedialyseerd dus ik ben goed bekend met de gang van zaken. Het kost je vooral heel veel tijdEn dat zuigt, zeker als je nog jong bent.
Ik hoop voor je dat er snel een nier beschikbaar komt!
Ik ben inmiddels geregistreerd bij Eurotransplant en er is weefseltypering bepaald. Je "airmiles-punten" gaan pas lopen vanaf het moment dat de eerste dialyse begint. Wat dat betreft gaat er wel "iets gebeuren" nu ik ga dialyseren. De afgelopen drie jaar gingen natuurlijk alleen maar achteruit, en vanaf dialyse gaat er misschien wel iets vooruit...iig de plek op de donorwachtlijst...quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:19 schreef Ingetje79 het volgende:
Jeetje![]()
Dapper hoor, dat je hier een oproep plaatst en er zo open over praat.
Sta je ook op de landelijke wachtlijst of ben je daar nog te "goed" voor?
Succes iig
Je zal het niet geloven, maar mijn familieleden die wilde doneren, hadden allemaal bloedgroep AB. En jawel hoor, met bloedgroep AB kom je niet voor het cross-over programma in aanmerking, omdat iemand met bloedgroep AB die zelf een nier nodig heeft, van iedereen kan ontvangen!! Dus heeft Piet AB en zijn moeder A, dan kan Piet gewoon van zijn moeder ontvangen, omdat je bij AB ook van alleen A, of alleen B, van AB of van O kunt ontvangen, en als Piet van zijn eigen moeder kan ontvangen, zal Piet dat natuurlijk liever willen dan een AB-niertje van de moeder van Luna!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:22 schreef GlowMouse het volgende:
Op http://mens-en-gezondheid(...)rtransplantatie.html staat dat je bij een cross-over transplantatie niet de nier krijgt van degene met wie je naar het ziekenhuis gaat, maar dat je uitwisselt met een ander donorkoppel. Waarom is de bloedgroep van een welwillend familielid belangrijk als je toch gaat ruilen met iemand anders?
Thanks. Mag ik dan wel ff huilen als die twee dikke naalden voor het eerst m'n armpie ingaan? ...quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:23 schreef Sosha het volgende:
Tjonge, heftig hoor. Ik blijf dit volgen, ik hoop ontzettend dat je een geschikte donornier vindt. En net als anderen hier vind ik het knap dat je blijft lachen
Nou zeg, krijg je echt een litteken van een operatie?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:40 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
domste opmerking ooit.. net of jij een feit bent... dat wanneer het veilig bij jou gaat, bij iedereen veilig is.
[..]
ah goedzo.. minst erge eruit halenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:42 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Nou zeg, krijg je echt een litteken van een operatie?
Je lichaam kan ook niet oneindig donor organen aan. Je afweer gaat daar tegen in geweer. Ze kunnen dit meten en zo het risico inschatten op afstoting. Naarmate je meer donororganen hebt gehad gaat dit risico omhoog, wat ik begreep.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:40 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
domste opmerking ooit.. net of jij een feit bent... dat wanneer het veilig bij jou gaat, bij iedereen veilig is.
[..]
Nee maar naar buiten gaan is ook niet zonder risico. Het is dan het ikke ikke ikke denken wat prevaleert bij je, maakt niet uit hoor bij mij in principe ook wel, maar ik vind het wel bewonderingswaardig dat sommige mensen wel zulke risico's nemen. En ik hoef er in ieder geval geen commetaar op te geven dat ik het niet zou doen, dat is nogal negatieve kritiek kan ik niet goed tegen, TS zoekt een nier, en ik hoop van harte voor haar dat er op fok ook een sameritaan rond slingert met de juist bloedgroep.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:37 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
heeft niks met geld te maken, heeft met je gezondheid te maken... eigen gezondheid vind ik toch wel belangrijker dan iemand anders zijn/haar gezondheid.
Operaties zijn zeker niet zonder risico bro
*bibber* Ja, dat magquote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:42 schreef Luna3 het volgende:
Thanks. Mag ik dan wel ff huilen als die twee dikke naalden voor het eerst m'n armpie ingaan? ...
oei. durf jij nog wel naar buiten?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:43 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
ah goedzo.. minst erge eruit halen![]()
De ergere risico's negeren... zoals overlijden.
Ja iedereen moet het natuurlijk zelf weten.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:46 schreef Sosha het volgende:
[..]
*bibber* Ja, dat mag![]()
DeRakker, niemand zegt dat een nier doneren niets voorstelt. Natuurlijk is het heavy, zeker als je iemand niet kent, maar juist daarom vind ik het bijzonder prijzenswaardig als iemand het wel doet, en niet "gestoord", zoals jij het noemt. Maar als je het niet wilt doen, maakt dat je natuurlijk geen slecht mens...
Het mag. Lumc heeft er ervaring mee. Je krijgt wel gesprek met psycholoog enzo over je beweegredenen maar dat is altijd.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef ChicaChula het volgende:
Maar weetje, ik weet niet hoe ver dit klopt.. Maar 1,5 jaar geleden had ik gekeken of ik een nier mocht afstaan aan een wildvreemde.. En mij is toen verteld dat het niet mocht, dat alleen familie organen mag doneren.. Omdat ze er anders nooit zeker van kunnen zijn dat er geen geld in het spel is of dwang.. En ook dat degene die de nier heeft afgestaan misschien graag contact wil of juist niet.. En de ontvanger van het orgaan ook graag contact wil of juist niet.. Allerlei redenen kreeg ik te horen...
Heb je dat wel onderzocht?
(nogmaals, ik weet niet in hoeverre dit waar is, heb me er verder niet in verdiept)
ik zie een "anonieme" donorquote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef ChicaChula het volgende:
Maar weetje, ik weet niet hoe ver dit klopt.. Maar 1,5 jaar geleden had ik gekeken of ik een nier mocht afstaan aan een wildvreemde.. En mij is toen verteld dat het niet mocht, dat alleen familie organen mag doneren.. Omdat ze er anders nooit zeker van kunnen zijn dat er geen geld in het spel is of dwang.. En ook dat degene die de nier heeft afgestaan misschien graag contact wil of juist niet.. En de ontvanger van het orgaan ook graag contact wil of juist niet.. Allerlei redenen kreeg ik te horen...
Heb je dat wel onderzocht?
(nogmaals, ik weet niet in hoeverre dit waar is, heb me er verder niet in verdiept)
las dat er op lange termijn niet echt veel risico is..quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
De operatie van een nier doneren is vrij risicoarm. Wat op lange termijn exact de extra risico's zijn weet ik eigenlik niet? Je wordt wel helemaal gescreened voordat je uberhaupt mag doneren dus als je doneert heb je al een gezonde uitgangssituatie.
risicoarm wel, maar ook zwaarder dan voor de getransplanteerde, aangezien nieren onder je ribben liggen en ze dus de nier moeilijk kunnen verwijderen. heb weleens gehoord dat iemand kneuzingen had gehad aan zijn ribben, puur omdat de artsen er moeilijk bij konden. en dat is pijnlijk ivm ademen etc.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
De operatie van een nier doneren is vrij risicoarm. Wat op lange termijn exact de extra risico's zijn weet ik eigenlik niet? Je wordt wel helemaal gescreened voordat je uberhaupt mag doneren dus als je doneert heb je al een gezonde uitgangssituatie.
Jups. Het is ook een grote gift en kan me goed voorstellen dat de meeste mensen zoiets niet belangeloos doen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:50 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
las dat er op lange termijn niet echt veel risico is..
Tuurlijk zijn de risico's klein.. marja het zou maar zo zijn dat het net bij jou gebeurd.
Net als bijv. apparatuur nooit kapot gaat... maar net bij jou gebeurd het, wat ik ermee wil zeggen dat je wel degelijk je eigen gezondheid op het spel zet.... het is een klein risico, maar risico is er wel degelijk.
sommige mensen krijgen nooit meer hun volledige conditie terug. van mijn ouders hoor ik (ze hebben beide gedoneerd) dat ze soms weleens een 'raar' gevoel in hun zij hebben.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:50 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
las dat er op lange termijn niet echt veel risico is..
Tuurlijk zijn de risico's klein.. marja het zou maar zo zijn dat het net bij jou gebeurd.
Net als bijv. apparatuur nooit kapot gaat... maar net bij jou gebeurd het, wat ik ermee wil zeggen dat je wel degelijk je eigen gezondheid op het spel zet.... het is een klein risico, maar risico is er wel degelijk.
is ook niet gek... je hebt ze er niet voor niks.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:53 schreef dawg het volgende:
[..]
sommige mensen krijgen nooit meer hun volledige conditie terug. van mijn ouders hoor ik (ze hebben beide gedoneerd) dat ze soms weleens een 'raar' gevoel in hun zij hebben.
verder is een hoge bloeddruk na donatie gevaarlijker, evenals (ouderdoms)suiker. en je hebt algeheel gewoon minder te vertellen qua lichamelijke conditie, er wordt immers een ingrijpende operatie op een gezond iemand uitgevoerd.
De operatie an sich is tegenwoordig veel minder ingrijpend dan vroeger. Het risico wat bij 1 ipv 2 nieren hoort blijft natuurlijk.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:53 schreef dawg het volgende:
[..]
sommige mensen krijgen nooit meer hun volledige conditie terug. van mijn ouders hoor ik (ze hebben beide gedoneerd) dat ze soms weleens een 'raar' gevoel in hun zij hebben.
verder is een hoge bloeddruk na donatie gevaarlijker, evenals (ouderdoms)suiker. en je hebt algeheel gewoon minder te vertellen qua lichamelijke conditie, er wordt immers een ingrijpende operatie op een gezond iemand uitgevoerd.
aan 1tje had je ook meer dan genoeg gehad want je gebruikt maar 20-30% van je nieren om goed te functioneren.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:54 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
is ook niet gek... je hebt ze er niet voor niks.
wel echt erg als je dat krijgt
aan mij.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De operatie an sich is tegenwoordig veel minder ingrijpend dan vroeger. Het risico wat bij 1 ipv 2 nieren hoort blijft natuurlijk.
Mag ik vragen aan wie ze gedoneerd hebben?
hoezo zitten er in je lichaam 2 dan?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:57 schreef loecje het volgende:
[..]
aan 1tje had je ook meer dan genoeg gehad want je gebruikt maar 20-30% van je nieren om goed te functioneren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |