abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100276786
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef ChicaChula het volgende:
Maar weetje, ik weet niet hoe ver dit klopt.. Maar 1,5 jaar geleden had ik gekeken of ik een nier mocht afstaan aan een wildvreemde.. En mij is toen verteld dat het niet mocht, dat alleen familie organen mag doneren.. Omdat ze er anders nooit zeker van kunnen zijn dat er geen geld in het spel is of dwang.. En ook dat degene die de nier heeft afgestaan misschien graag contact wil of juist niet.. En de ontvanger van het orgaan ook graag contact wil of juist niet.. Allerlei redenen kreeg ik te horen...

Heb je dat wel onderzocht?

(nogmaals, ik weet niet in hoeverre dit waar is, heb me er verder niet in verdiept)
Het mag. Lumc heeft er ervaring mee. Je krijgt wel gesprek met psycholoog enzo over je beweegredenen maar dat is altijd. ^O^ Go for it als je het wilt, ga je iemand heel gelukkig mee maken, 4 sure.
pi_100276804
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef ChicaChula het volgende:
Maar weetje, ik weet niet hoe ver dit klopt.. Maar 1,5 jaar geleden had ik gekeken of ik een nier mocht afstaan aan een wildvreemde.. En mij is toen verteld dat het niet mocht, dat alleen familie organen mag doneren.. Omdat ze er anders nooit zeker van kunnen zijn dat er geen geld in het spel is of dwang.. En ook dat degene die de nier heeft afgestaan misschien graag contact wil of juist niet.. En de ontvanger van het orgaan ook graag contact wil of juist niet.. Allerlei redenen kreeg ik te horen...

Heb je dat wel onderzocht?

(nogmaals, ik weet niet in hoeverre dit waar is, heb me er verder niet in verdiept)
ik zie een "anonieme" donor
geweldig iemand die daar serieus over nadenkt.
pi_100276827
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
De operatie van een nier doneren is vrij risicoarm. Wat op lange termijn exact de extra risico's zijn weet ik eigenlik niet? Je wordt wel helemaal gescreened voordat je uberhaupt mag doneren dus als je doneert heb je al een gezonde uitgangssituatie.
las dat er op lange termijn niet echt veel risico is..
Tuurlijk zijn de risico's klein.. marja het zou maar zo zijn dat het net bij jou gebeurd.
Net als bijv. apparatuur nooit kapot gaat... maar net bij jou gebeurd het, wat ik ermee wil zeggen dat je wel degelijk je eigen gezondheid op het spel zet.... het is een klein risico, maar risico is er wel degelijk.
pi_100276832
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
De operatie van een nier doneren is vrij risicoarm. Wat op lange termijn exact de extra risico's zijn weet ik eigenlik niet? Je wordt wel helemaal gescreened voordat je uberhaupt mag doneren dus als je doneert heb je al een gezonde uitgangssituatie.
risicoarm wel, maar ook zwaarder dan voor de getransplanteerde, aangezien nieren onder je ribben liggen en ze dus de nier moeilijk kunnen verwijderen. heb weleens gehoord dat iemand kneuzingen had gehad aan zijn ribben, puur omdat de artsen er moeilijk bij konden. en dat is pijnlijk ivm ademen etc. :)
pi_100276871
overigens als een vrouw wil doneren en ook nog kinderen wil, wordt het ten zeerste afgeraden toch te doneren.
pi_100276882
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:50 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn de risico's klein.. marja het zou maar zo zijn dat het net bij jou gebeurd.
Net als bijv. apparatuur nooit kapot gaat... maar net bij jou gebeurd het, wat ik ermee wil zeggen dat je wel degelijk je eigen gezondheid op het spel zet.... het is een klein risico, maar risico is er wel degelijk.
Jups. Het is ook een grote gift en kan me goed voorstellen dat de meeste mensen zoiets niet belangeloos doen.
pi_100276893
Aaaah, ik kan het niet meer bijhouden!! Haha, kei fijn, al jullie reacties! Ik ga ff kijken of ik een antwoordmarathon kan opzetten... be patient. (...ben ik tenslotte ook...)
pi_100276948
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:50 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

sommige mensen krijgen nooit meer hun volledige conditie terug. van mijn ouders hoor ik (ze hebben beide gedoneerd) dat ze soms weleens een 'raar' gevoel in hun zij hebben.

verder is een hoge bloeddruk na donatie gevaarlijker, evenals (ouderdoms)suiker. en je hebt algeheel gewoon minder te vertellen qua lichamelijke conditie, er wordt immers een ingrijpende operatie op een gezond iemand uitgevoerd. :)
pi_100277011
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:53 schreef dawg het volgende:

[..]

sommige mensen krijgen nooit meer hun volledige conditie terug. van mijn ouders hoor ik (ze hebben beide gedoneerd) dat ze soms weleens een 'raar' gevoel in hun zij hebben.

verder is een hoge bloeddruk na donatie gevaarlijker, evenals (ouderdoms)suiker. en je hebt algeheel gewoon minder te vertellen qua lichamelijke conditie, er wordt immers een ingrijpende operatie op een gezond iemand uitgevoerd. :)
is ook niet gek... je hebt ze er niet voor niks.
wel echt erg als je dat krijgt
pi_100277108
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:53 schreef dawg het volgende:

[..]

De operatie an sich is tegenwoordig veel minder ingrijpend dan vroeger. Het risico wat bij 1 ipv 2 nieren hoort blijft natuurlijk.

Mag ik vragen aan wie ze gedoneerd hebben?
pi_100277121
Wat heb je zelf te bieden voor een nier?
pi_100277138
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:54 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

is ook niet gek... je hebt ze er niet voor niks.
wel echt erg als je dat krijgt
aan 1tje had je ook meer dan genoeg gehad want je gebruikt maar 20-30% van je nieren om goed te functioneren.
pi_100277161
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:57 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

De operatie an sich is tegenwoordig veel minder ingrijpend dan vroeger. Het risico wat bij 1 ipv 2 nieren hoort blijft natuurlijk.

Mag ik vragen aan wie ze gedoneerd hebben?
aan mij.

en ja, maar het grootste verschil zit hem in het feit dat ze anesthesie beter kunnen afstemmen, plus de incisie. het is tegenwoordig een uit de klauwen gegroeide kijkoperatie. maar dus wel een zware.
pi_100277191
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:57 schreef loecje het volgende:

[..]

aan 1tje had je ook meer dan genoeg gehad want je gebruikt maar 20-30% van je nieren om goed te functioneren.
hoezo zitten er in je lichaam 2 dan?
pi_100277221
luna, als je niet compatibele donoren in je familie hebt kun je aan je arts vragen of hij de mogelijkheden voor een cross-over wil onderzoeken.

zelf ook aan meegedaan voor mijn 2e nier.
pi_100277269
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:58 schreef dawg het volgende:

[..]

aan mij.

en ja, maar het grootste verschil zit hem in het feit dat ze anesthesie beter kunnen afstemmen, plus de incisie. het is tegenwoordig een uit de klauwen gegroeide kijkoperatie. maar dus wel een zware.
Dan kan ik me er wel wat bij voorstellen... aan je eigen kind kan ik me er wat bij voorstellen.

Ook als je het aan een onbekende geeft... stel dat je familie er later eentje nodig hebt, heb je misschien wel je kans verspilt als alles klopt om te doneren.
pi_100277340
Niet alles gelezen maar kan je geen kruisdonatie doen? Als een van je ouders oid wel een nier willen afstaan maar het matched niet kan je toch ook met een ander stel waarbij het ook niet matched wisselen? Kan zelfs met 3 stellen oid..

Laat maar ik zie net staan dat 't niet kan
pi_100277356
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 16:57 schreef loecje het volgende:

[..]

niet helemaal. voor wat betreft de klaring wel, maar de nieren ook een heleboel op het gebied van hormoonhuishouding. en dat merk je sneller dan je conditie-afname. tenminste ik persoonlijk dan.
pi_100277430
Doet me denken aan dit:
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-13639934

Zo'n chinees die een nier doneert voor een ipad 2 :o

Verder kan ik me prima vinden in de mening van derakker, kijk als het een goede vriend of familielid van je is is het natuurlijk een ander verhaal. Niks raars aan, maar voor het geval dat iemand die toch al van plan was te doneren(al vraag ik me af hoe je op het idee komt hé laat ik is ff een nier doneren aan iemand) en op die manier via dit topic bij jou terecht komt, waarom niet, niet geschoten is altijd mis. En stel dat je een nier doneert aan een onbekende en later je broer of zus een nier nodig heeft....
pi_100277444
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:03 schreef dawg het volgende:

[..]

niet helemaal. voor wat betreft de klaring wel, maar de nieren ook een heleboel op het gebied van hormoonhuishouding. en dat merk je sneller dan je conditie-afname. tenminste ik persoonlijk dan.
en hoe zit het met de eiwitinname?
Bijv. sporters eten meer eiwitten... hebben je nieren het ook zwaarder mee.
pi_100277451
ook voor je hormoon huishouding heb je aan 1 (bij)nier voldoende.
mits gezond natuurlijk. maar daarom ook oneindig veel testen voordat je überhaupt mag doneren
pi_100277485
Ik lees hier mee. ben zelf - serieus- al langer aan het nadenken over een vrijwillige donatie. Heb bloedgroep A maar nu de vraag hier zo concreet komt krijg ik toch een beetje de bibbers. :@ Want stel dat er met mijn andere nier wat gebeurt. :X Of mijn familielid er eentje nodig heeft en ik heb mijn reserve nier aan een vreemde weggegeven (alsof die er minder recht op heeft dan mijn familielid. :') .

Twijfels, mitsen en maren dus ik denk nog rustig even verder. Maarre... stoer dat je je vraag hier zo neerzet! ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_100277493
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:05 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

en hoe zit het met de eiwitinname?
Bijv. sporters eten meer eiwitten... hebben je nieren het ook zwaarder mee.
tijdens pre-dialyse en dialyse heb je een aantal diëten; eiwit, kalium en natrium. bij dialyserenden soms ook nog fosfaat (al kun je dat afleiden adhv hoeveel eiwit je eet) en vocht. vooral met de vochtbeperking hebben veel mensen moeite.
pi_100277510
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:06 schreef loecje het volgende:
ook voor je hormoon huishouding heb je aan 1 (bij)nier voldoende.
mits gezond natuurlijk. maar daarom ook oneindig veel testen voordat je überhaupt mag doneren
als 1 nier 100% werkt wel ja, anders niet.
pi_100277531
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 17:07 schreef dawg het volgende:

[..]

als 1 nier 100% werkt wel ja, anders niet.
daarom mag een niet-gezond persoon ook niet doneren ;)
en zelfs met minder dan 100% lukt het nog wel. bij minder dan 50% gaat het een ander verhaal worden maar dat kan iedereen overkomen. of je nu 1 of 2 nieren hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')