abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100322544
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 11:15 schreef monsterd. het volgende:
Ik vind het verschil tussen rijden met een biertje op en rijden met winterbanden nogal een groffe vergelijking. iets over appels met peren vergelijken. Wat house al aangeeft is dat winterbanden niet verboden zijn in de zomer. Dat zegt in principe ook genoeg. Ik geef toe dat winterbanden in de zomer idd meer gevaar met zich meebrengen ten opzichte van zomerbanden maar om te zeggen dat het belachelijk is dat je gestraft wordt voor rijden onder invloed maar niet voor winterbanden in de zomer gaat ook te ver.
Beetje slap om je te verschuilen achter een verbod terwijl je zelf ook gewoon kan nadenken. Genoeg mensen die automobilisten verketteren die met de twee toegestane biertjes achter het stuur kruipen, dus ja.

Het hele punt is dat je met alcohol op trager reageert en met harder rijden meer afstand aflegt tot je reageert. Conclusie is dat je daarmee dus een langere stopafstand hebt. Afhankelijk van het aantal drankjes of je snelheid varieert dit van enkele meters tot tientallen meters. Dat is volgens veel mensen verwerpelijk en zulke personen moeten dan ook aan de schandpaal. Maar als je 'dankzij' je winterbanden veel te laat stil staat, zegt niemand er wat van? Dat is niet laakbaar? Dat vind ik vreemd.

Ga uit van het volgende:
80km/h = 22,2m/s = 30,8m remweg, dus stopafstand 53 meter.
Reageer door alcohol een halve seconde te laat: 64 meter. Remweg door winterbanden met 30% verlengd: 63 meter. Weinig verschil dus.
120km/h = 33,3m/s = 69,3m remweg, dus stopafstand 104 meter.
Reageer door alcohol een halve seconde te laat: 121 meter. Remweg door winterbanden met 30% verlengd: 127 meter.

Dat is het verschil tussen op tijd stilstaan en je voorganger een whiplash rijden. Maar bij alcohol is er veel heisa, maar wanneer je bewust er voor kiest om geen goed rubber te monteren (want dat kost geld), dan is het ineens wel goed. Ik snap er geen zak van.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 12:18 schreef CoolGuy het volgende:
Dat is veel te kort door de bocht. De gedachte lijkt te zijn dat als je maar winterbanden hebt in de winter, dat je dan gewoon veilig kunt rijden. Met zomerbanden kun je ook veilig rijden in de winter. Het punt is dat je met glad weer niet zo kunt rijden als je doet met goed weer.

Het is ook niet zo dat je met glad weer kunt rijden zoals je in de zomer doet, alleen maar omdat je winterbanden hebt. Ongelukken gebeuren doordat mensen niet anticiperen op/met glad weer, niet omdat ze toevallig geen winterbanden hebben.
Ik zeg niet dat je met winterbanden sowieso veilig kan rijden, maar ik denk dat wel duidelijk vastgesteld is dat ze de veiligheid een flink stuk vergroten, en daar gaat het om. In een auto zonder ABS, ESP en airbags kun je ook veilig rijden, maar de systemen vergroten de veiligheid tijdens het rijden en eventueel bij een crash wel.
Zomerbanden lenen zich gewoon niet voor rijden met gladheid en sneeuw. Winterbanden zijn geen wonderbanden, maar zijn er wel veel beter voor geschikt. Natuurlijk moet je anticiperen met slecht weer (bijvoorbeeld ook bij zware regenval), maar dan nog zijn er grenzen. Als je met je zomerbanden zodanig moet anticiperen dat je 200m van tevoren al moet remmen en geen uitwijkmanoeuvre kan maken, kun je je dus niet veilig op de weg begeven, al denken veel mensen van wel. Want iedereen weet dat ie beter moet anticiperen en rustig moet rijden, maar hoeveel mensen schuiven er niet toch jaarlijks van de weg af met gladheid?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:13:02 #52
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100323061
En wat als mensen een type auto kopen waarvan bekend is dat de remweg wat lang is? Zijn ze dan ook ontzettend verkeerd bezig? Ze hadden immers een auto met efficiëntere remmen kunnen kopen.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_100323743
Dan gaat het om standaardproductie. Dat is goedgekeurd en daar hebben 'we' het mee te doen. Da's iets anders dan bewust laakbaar gedrag door achterstallig onderhoud. Als iemand die auto bijvoorbeeld niet op tijd voorziet van nieuwe remblokken en -schijven en daardoor z'n remweg verkloot, is het minstens zo laakbaar.
Zerg schreef:
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:38:47 #54
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_100324084
Kun je trouwens aantonen dat de remweg op winterbanden maarliefst 30% langer is?!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_100324309
quote:
Met winterbanden de zomer door, kan dat?

We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All seasonbanden doen het beter dan winterbanden maar ook hier moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, wij noteerden gemiddeld zo’n 25%. Ook de wegligging neemt merkbaar af, zowel bij all seasonbanden als bij winterbanden maar hier zijn de verschillen kleiner. Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.
http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tests,/bandentests.html

ANWB lijkt me een vrij aardige bron :).
En nee, het is niet altijd 35 graden. Maar het is nu wel 25 graden en hoger. Dat scheelt al behoorlijk. En het moment waarop je een aanrijding krijgt, kies je helaas niet uit op temperatuur.
Zerg schreef:
  donderdag 4 augustus 2011 @ 19:46:09 #56
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100324433
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 19:31 schreef Mikkie het volgende:
Dan gaat het om standaardproductie. Dat is goedgekeurd en daar hebben 'we' het mee te doen.
Maar dan zou je ook kunnen stellen dat het gebruik van banden in het verkeerde seizoen in ieder geval niet afgekeurd is, "dus hebben we het er mee te doen".

Zonder gekheid verder, ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Een paar jaar geleden echter reedt bijna niemand op winterbanden (dus ook 's winters) en nu is het ineens een morele verplichting geworden die je door allemaal moraalridders bijna met agressiviteit wordt aangepraat. Dat stoort me soms een beetje. Als we zometeen een winter krijgen met enorm veel vorst en ijzel zal ik heus wel een setje kopen, maar over het algemeen is het aantal risicodagen simpelweg gering in dit land.

In de zomer op winterbanden rijden vind ik nogmaals van een andere orde dan zomerbanden in de winter, die banden presteren buiten winterse temperaturen zo waardeloos dat je net zo goed op je velgen kan rijden.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
pi_100325482
De discussie gaat ook vooral over winterbanden in de zomer. Want laat ik voorop stellen: winterbanden heb je in NL lang niet altijd nodig, zo bizar lang is het ook geen baggerweer. Maar wat ik dan wel voorstel is dat áls de kans op sneeuw en ijzel groot is, mensen met zomerbanden lekker thuis blijven. Dat doen ze niet, daarmee bewust het risico op een aanrijding vergrotend.

En hoe zuur ben je als iemand met zomerbanden tegen je aan glijdt terwijl jij met je winterbanden op tijd stil staat? Jij investeert, en van een ander krijg je de rekening gepresenteerd. En laten we wel zijn: ondanks alle verzekeringen e.d. word je van een schadegeval nooit beter.
Zerg schreef:
pi_100326801
Niemand zegt dat het goed is om op winterbanden in de zomer rijden goed is. Er zijn alleen gevallen waarbij men niet de mogelijkheid heeft om de banden weer te verwisselen. Het is ook niet veel werk maar je moet wel de banden hebben. Ik heb mijn auto gekocht in maart en toevallig zaten daar winterbanden op. De auto rijdt en ik heb niet de financiële mogelijkheid om daar een stapel nieuwe banden op te doen. Dan kan je wel stellen waarom iemand die niet 300 euro kan besteden een auto heeft maar dat doet helemaal niet toe - wees maar gewoon blij dat ik verantwoord met die banden om ga en niet ga rijden in.omstandigheden zoals gisteren in plaats van elk gevalletje ander rubber te vervloeken.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_100327527
We moeten blij zijn dat je er verantwoord mee omgaat? Dat lijkt me niet meer dan normaal! :D
En als je geen 300 euro kan investeren in je eigen en andermans veiligheid, moet je je afvragen of je wel auto moet rijden. Niet dat het geen geld is, want ik vind het ook een flink bedrag, maar veiligheid is wel wat waard lijkt me.

De keerzijde is dat als je zomerbanden erop liggen, je winterbanden niet slijten. Die kun je er dus van de winter weer veilig onder leggen. Je doet twee keer zo lang met een twee sets banden, per saldo kost het je dus alleen een setje velgen.

Al is de kans natuurlijk groot dat als je de hele zomer doorrijdt met je winterbanden, ze tegen de tijd dat het winter is, niet voldoende profiel meer hebben om hun functie als winterband goed te volbrengen. Dan heb je een dubbele verliessituatie, dat zou jammer zijn.
Zerg schreef:
pi_100327610
Je slaat wel een beetje door hoor Mikkie :P
Veel ongelukken zullen niet ontstaan door verkeerde banden, maar door onoplettendheid van bestuurders :') Denk dat dat een veel groter probleem is dan een paar mensen die op matig rubber rijden.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 21:06:38 #61
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_100327736
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 21:04 schreef Piles het volgende:
Veel ongelukken zullen niet ontstaan door verkeerde banden, maar door onoplettendheid van bestuurders :')
Dat wilde ik ook net zeggen. Niemand ontkent dat het gevaarlijker is. Het is alleen niet nodig om eeuwig je punt te benadrukken icm met vergelijkingen die niet volledig kloppen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_100328140
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 21:04 schreef Piles het volgende:
Veel ongelukken zullen niet ontstaan door verkeerde banden, maar door onoplettendheid van bestuurders :') Denk dat dat een veel groter probleem is dan een paar mensen die op matig rubber rijden.
Ja duh. Als te gematigd reageert blijft 't bij niemand hangen :P.
Zerg schreef:
pi_100346004
Gister weer een autootje opgehaald! (gratis :P).

Toen ik bijna thuis was zag ik opeens "Stop Politie" in mn binnenspiegel. Ze vroegen om mn rijbewijs, wat ik toevallig bij me had. Bleek dat ze gezien hadden dat ik een extra rondje over de rotonde reed (ff testen in hoeverre de as defect was, die ratelde een beetje), dat vonden ze verdacht. De laatste tijd zijn in de buurt vrij veel inbraken gepleegd, dus ze zijn erg alert op mensen die de buurt lijken te verkennen.

Ze hebben even mn gegevens gecheckt, daarna was alles in orde, en kon ik weer verder gaan :P
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 16:46:28 #64
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_100358693
Ik ben een goeie broer :D O-) Scheelt m'n zusje 8 km lopen. :P

Verwacht binnenkort een topic over scooterproblemen :')
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_100363346
Haha, ik ben ook een goede broer, heb mn broertje met nog wat andere vrienden van hem opgehaald uit Renesse :D

Wel lache al die brakke figuren in de auto :P
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_100363460
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:53 schreef FalleNk810i het volgende:
Haha, ik ben ook een goede broer, heb mn broertje met nog wat andere vrienden van hem opgehaald uit Renesse :D

Wel lache al die brakke figuren in de auto :P
Mooi eiland ook hè? :7 Welke route heb je gereden? :)
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:57:23 #67
251095 Purdey
Better off alone..
pi_100366011
De astra is verkocht! Aan een jongen die 23 augustus rijexamen moet doen, dus hopen dat ie het haalt en gelijk de weg op kan :)
So, here is the truth about the truth. It hurts, and so we lie.
pi_100366802
Zo net terug van 3weken Turkije, totaal 9450 km gereden in 3weken tijd... :X
Het was geweldig, prachtige wegen (Vooral Oostenrijk).

Hier een paar pics:

Videootje volgt nog :D
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:20:23 #69
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_100366991
Nice!

Je hebt hier niks gemist. Of ja, een hoop kutweer.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:34:32 #70
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_100367593
godver, ook geen geluk met de auto.... Nu loopt de rechterachterrem aan!

kwam bij me werk waar ik wat op ging halen, loop langs de auto en denk; "wat een warmte!" Velg kokend heet.....

bij me ouders de auto op de krik, wiel eraf, gekeken, ja, loopt iets aan, maar kon er niks aan doen. Wel iets gewrikt met een schroevendraaier. Weer een stuk gereden, niks....vaag...

Maar de weg naar huis was het weer raak, en het enigste wat ik anders gedaan heb na het op d krik hebben is de handrem weer gebruikt.... Lijkt alsof daardoor de rem weer hangt.

Morgenvroeg gelijk maar naar de garage en na laten kijken.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 23:43:14 #71
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_100376423
Zou goed kunnen dat de handrem blijft aanlopen inderdaad. Snel iets aan laten doen, dit is niet handig :P
Zerg schreef:
pi_100378168
*O* Morgen voor het allereerst helemaal in mijn eentje een stukje rijden *O*

Het is niet zo heel ver, 28 kilometer ongeveer, maar dat maakt niet uit! :) Alleen is alleen *O*
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 07:15:53 #73
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_100383561
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 00:19 schreef Hitomi het volgende:
*O* Morgen voor het allereerst helemaal in mijn eentje een stukje rijden *O*

Het is niet zo heel ver, 28 kilometer ongeveer, maar dat maakt niet uit! :) Alleen is alleen *O*
Good luck :)
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_100389376
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:55 schreef Piles het volgende:

[..]

Mooi eiland ook hè? :7 Welke route heb je gereden? :)
Eh, vondt t wel een chille route ja, af en toe een beetje saai, alleen die wegen vlak langs het water enzo zijn wel tof ^O^

Eh kwam vanuit richting Rotterdam dus via de A15 en dan richting Hellevoetsluis.

http://maps.google.nl/map(...)J0tA&mra=ls&t=h&z=11

Mocht overigens met het busje van mn ouders, exact zo een maar dan iets andere kleur:

Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_100389539
:W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')