Goeie vraag. Op zichzelf mag een vriendschap tussen een moslima en en niet-moslimman wel, maar het gaat er meer om dat er altijd gevaar zou zijn dat het niet bij een vriendschap blijft en dan mag het niet meer. Zo begrijp ik het althans/quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:11 schreef Crutch het volgende:
Huh? Mag dat niet?
Jullie hebben geen relatie toch?
Ik ook. Haar ouders schrijven haar nog geregeld de wet voor / zij laat haar ouders haar de wet voorschrijven. Ze vind thet contact met hen heel belangrijk en wil dat ze weten dat ze haar respecteert.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:12 schreef Marie30 het volgende:
Ik herken het niet en heb helaas ook geen tips voor je.
Ik vind het jammer dat in deze tijd vrouwen nog zo onderdrukt kunnen worden. Dat zou niet mogen.
[...]
Bedankt.quote:Succes Ts.
Ja, daar lijkt het wel een beetje op. Dan heb ik weinig kans denk ik, want haar familie vindt ze denk ik belangrijker dan een vriendschap.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:11 schreef Angel-Joy het volgende:
Haar ouders komen er zozo achter, die mensen roddelen zo veel en zo snel( de meesten dan) jij kunt er weinig aan doen, en als je iets probeert te doen, word je misschien wel bedreigd, weet je nooit... Het ligt er nu aan of jou vriendin voor jou kiest of voor haar familie eer
Nee, ze verzorgt haar dochter zelf en woont ook gewoon alleen. En inderdaad zou ik me schuldig voelen als haar iets zou overkomen. Vooral heel verdrietig maar ook schuldig.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:19 schreef Angel-Joy het volgende:
Haar dochter wordt zeker verzorgd door de hele familie?! Geen wonder dat haar kind dan huilt, ze krijgt geen rust! Maarja, eerlijk gezegd denk ik niet dat het zou werken, maar wonderen gebeuren... En ook al kiest zij jou, dan wordt ze verstoten door haar familie, of nog erger in sommige gevallen... Dan zou jij toch ook wel schuldig voelen?
Ja dat is cultuur. Daar doe je weinig aan. En familiebanden zijn daar veel sterker dan hier en dat is eigenlijk ook wel heel mooi van die cultuur.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:15 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Ik ook. Haar ouders schrijven haar nog geregeld de wet voor / zij laat haar ouders haar de wet voorschrijven. Ze vind thet contact met hen heel belangrijk en wil dat ze weten dat ze haar respecteert.
Tja, als dat je intentie is.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:14 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Goeie vraag. Op zichzelf mag een vriendschap tussen een moslima en en niet-moslimman wel, maar het gaat er meer om dat er altijd gevaar zou zijn dat het niet bij een vriendschap blijft en dan mag het niet meer. Zo begrijp ik het althans/
True to that.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Nou dat bekeren vind ik wel een erg bizar voorstel, dan wordt je leven echt één groot toneelstukje
Haha, wat ik allemaal wel niet heb gepretendeerd te zijn om een vrouw te versieren.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Nou dat bekeren vind ik wel een erg bizar voorstel, dan wordt je leven echt één groot toneelstukje
Dat valt ook wel weer mee hoor. Je bent alleen vrij veel geld kwijt omdat je voor alle rituelen waar je niet aan mee doet/geen zin in hebt compensatiegeld aan de moskee moet betalen. Als je dan ook nog eens af en toe je gezicht laat zien op deze plek kun je een gerespecteerd lid van de moslimgemeenschap worden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Dat zie ik mezelf niet zo snel doen. Wat ik jammer vind, is dat er niet een soort 'Verklaring van respect voor de islam' ofzo is en dat dat voldoende is. Die zie ik mezelf nog wel tekenen, net zoals ik dat zou kunnen doen voor de andere grote wereldgodsdiensten. Ik vind de islam best interessant, maar ik zou me nooit bekeren als ik de de diepe overtuiging had dat het waar was. En ik heb überhaupt geen diepe overtuigingen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:30 schreef Crutch het volgende:
[..]
Tja, als dat je intentie is.
Als je heul heul heul veel van haar houdt kun je je altijd nog tot moslim bekeren toch?
Serieus? Grappig zeg. Heb je enig idee wat het die persoon (ook een man?) kostte?quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:55 schreef jaha het volgende:
[..]
Dat valt ook wel weer mee hoor. Je bent alleen vrij veel geld kwijt omdat je voor alle rituelen waar je niet aan mee doet/geen zin in hebt compensatiegeld aan de moskee moet betalen. Als je dan ook nog eens af en toe je gezicht laat zien op deze plek kun je een gerespecteerd lid van de moslimgemeenschap worden.
[me=jaha] kent iemand die dat op deze manier heeft aangepakt.
[/me]
Bedankt voor de tip, alleen is haar ervaring (en dat is natuurlijk ook wel zo) dat er in alle (enigszins) grote steden (Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Gouda, Leiden) veel Marokkanen zijn.quote:Concrete tip voor de vriendschap: Spreek gewoon in een andere stad af. Daar is de kans dat de vrouw herkend wordt een stuk kleiner. Oh ja: geef haar een totaal ander soort hoofddoek cadeau. Die kan ze opzetten als jullie elkaar ontmoeten. Ook dan: kans op herkenning wordt een stuk kleiner.
als je een punt probeert te scoren, spel het dan goedquote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:14 schreef RHood314 het volgende:
Gewoon 3 woorden: Gebrek aan RUGGEGRAAT (bij dat vrouwmens dan)![]()
OUDE SPELLING!! ZO HEEFT MEESTER GREVEN MIJ DAT GELEERD!!! IK WEIGER MIJ AAN TE PASSEN!!!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:27 schreef Re het volgende:
[..]
als je een punt probeert te scoren, spel het dan goed
Jahaa, het is heel moeilijk om je te verplaatsen in een andere cultuur.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:14 schreef RHood314 het volgende:
Gewoon 3 woorden: Gebrek aan RUGGEGRAAT (bij dat vrouwmens dan)![]()
Nee, het heeft gewoon met lef en durf te maken. Mens heeft geen ruggengraat, dat is het hele probleem.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jahaa, het is heel moeilijk om je te verplaatsen in een andere cultuur.
Neuh niet mee eens, in het midden oosten is familie veel meer waard dan bij ons (en zoals ik al eerder zei, eigenlijk is dat een heel mooi iets wat wij lompe europeanen verleerd zijn). Daardoor zal een gemiddelde marokkaan ook veel meer waarde hechten aan de zaken die zijn/haar ouders aanwijzen / opleggen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:20 schreef RHood314 het volgende:
[..]
Nee, het heeft gewoon met lef en durf te maken. Mens heeft geen ruggengraat, dat is het hele probleem.
Tsja dat hangt er vanaf wat voor mensen het zijn, van niets tot boos en flinke ruzie, tot verstoting en eerwraak als uitsterste.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:51 schreef Megan88 het volgende:
Wat een moeilijke situatie en wat een stom geloof is het ookMaar wat zou er volgens haar gebeuren als iemand erachter komt dan?
och, zoals Daniel het zegt, het is meer iets cultuursgebonden en zelfs in nederland zijn dit soort dingen niet ongewoon, of je nou in Urk woont of in andere gesloten gemeenschappen (Je hebt nu die leuke serie, my big fat gipsy wedding, om maar eens een zijstraat te noemen) of bevolkingsgroepen. Het heeft zijn voor en nadelen maar zit gewoon ingebakken. Gelukkig zijn wij daarin wat losser geworden in de loop van de laaste paar decenniaquote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:51 schreef Megan88 het volgende:
Wat een moeilijke situatie en wat een stom geloof is het ookMaar wat zou er volgens haar gebeuren als iemand erachter komt dan?
Weet je, ik ga hier niet eens op reageren. Ok, even snel dan: Er is maar één iemand die aan deze situatie iets kan veranderen en dat is mevrouw zelf. De omgeving zal niet veranderen en TS waarschijnlijk ook niet. Om te veranderen is durf en lef nodig. Zolang mevrouwtje niet zelf het hef in handen neemt zal er NOOIT, maar ook NOOIT iets veranderen in haar omgeving.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Neuh niet mee eens, in het midden oosten is familie veel meer waard dan bij ons (en zoals ik al eerder zei, eigenlijk is dat een heel mooi iets wat wij lompe europeanen verleerd zijn). Daardoor zal een gemiddelde marokkaan ook veel meer waarde hechten aan de zaken die zijn/haar ouders aanwijzen / opleggen.
De prijs van het moeten missen van je familie en daarbij ineens alleen in de wereld te moeten staan is hoog als je heel je leven bent groot gebracht in zo'n soort samenleving.
[..]
Tsja dat hangt er vanaf wat voor mensen het zijn, van niets tot boos en flinke ruzie, tot verstoting en eerwraak als uitsterste.
En het is niet het geloof. Ik had een marokkaanse overbuurvrouw, getrouwd met een turkse man, beide moslim. Wat dat allemaal niet voor problemen heeft gegeven in de familie. Vooral binnen haar familie. Nee dat is meer iets cultureels, dan dat het met islam te maken heeft.
Volgens mij 10% van je inkomen. Maar goed, het is geen belastingdienst he, dus je kunt er best creatief mee omgaan. Er is niemand die ziet dat je toch niet stikem 5 keer per dag bidt. Ik ken een moslima (oud collega) en het enige wat zij doet aan de Ramadan is geen alcohol drinken. Tja, dat mag van haar geloof toch al sowieso niet - maar goed: alleen Allah ziet die biertjes natuurlijk, niet haar familie en dus is er geen probleem...quote:Serieus? Grappig zeg. Heb je enig idee wat het die persoon (ook een man?) kostte?
Ja en op Ibiza zijn veel Nederlanders, toch is de kans dat je iemand tegenkomt die familie van je is toch echt niet zo groot. En met een hoofddoekje lijken alle vrouwen toch op elkaar, dus dat is weer mooi meegenomen.quote:veel Marokkanen zijn.
Dat ligt binnen de moslimcultuur nou juist zo gevoelig. Vrouwen horen niet met mannen af te spreken en al zeker niet bij hen thuis. Wat wel mag is een zakelijk gesprek als dekmantel gebruiken voor flirten. Dat zie je dus veel vrouwen ook doen: Mooiste voorbeeld: In Istanbul werd ik aangesproken door een Turks meisje die me heel omslachtig zat uit te leggen dat ik het bonnetje was vergeten uit de pinautomaat, maar eigenlijk deed ze dat om contact met mij te leggen, en nu had ze een aanleiding die haar ouders zouden accepteren als smoes. Jammer genoeg komt mijn Turks niet veel verder dan "Evet" en zij sprak totaal geen Engels...quote:Anders zou je haar thuis kunnen uitnodigen.
Dat betwijfel ik in vele gevallen, tenzij je de sterkere aantrekkingskracht bedoelt tussen neefjes en nichten.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 22:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat is cultuur. Daar doe je weinig aan. En familiebanden zijn daar veel sterker dan hier en dat is eigenlijk ook wel heel mooi van die cultuur.
Dat heeft minder met islam en hoofddoekje te maken.
De ouders willen ws dat ze binnen haar eigen soort blijft.
Dat is heel normaal in het Midden-Oosten en noord Afrika.
Als je al een kans zou hebben dan moet je je tot moslim converteren èn haar ouders weten te paaien, maar dat is dus heeeeeeel erg lastig. Maargoed, het is ook weer niet onmogelijk soms gebeurd het weleens.
Omdat het nu amadan is, vindt ze dat onhandig/ongezellig, omdat ze dan niks kan eten en drinken.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 10:37 schreef Gripper het volgende:
Ik neem aan dat er bij jou thuis geen marokkaanse mannen zijn die haar kunnen zien. Of kan (mag/wil/durft?) ze alleen op openbare plekken met je af te spreken? Anders zou je haar thuis kunnen uitnodigen.
Weet ik niet. Van mij hoeft het ook niet want ik vind hoofddoeken juist mooi. Maar ik ben nog niet met haar alleen geweest (alleen in openbare gelegenheden).quote:Ze komt vrij traditioneel over, gaat de hoofddoek wel af als ze met jou is?
Dan heeft ze een probleem met haar ouders en volgens mij is ze uiteindelijk bang dat haar ouders dan geen contact meer met haar willen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:51 schreef Megan88 het volgende:
Ja maar vaak zijn die culturen wel sterk verbonden met het geloof, in dit geval de islam. Ik zelf denk dat alle narigheid zoals deze door een of ander religie komt, niet alleen islam, christelijke mensen kunnen net zo streng zijn, ze leven de regels na uit hun heilige boek waaruit die tradities zijn voortgekomen en waar ze niet los van willen komen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 11:57 schreef Daniel1976 het volgende:
En het is niet het geloof. Ik had een marokkaanse overbuurvrouw, getrouwd met een turkse man, beide moslim. Wat dat allemaal niet voor problemen heeft gegeven in de familie. Vooral binnen haar familie. Nee dat is meer iets cultureels, dan dat het met islam te maken heeft.
Oke maar geen sprake van eerwraak ofso? Hoe dan ook, zal zij een keuze moeten maken, je kan zelf weinig doen maar denk wel als eerst aan je veiligheid. Als iemand wraak wilt nemen dan ben jij hoogstwaarschijnlijk ook daar de dupe van.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 15:32 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Dan heeft ze een probleem met haar ouders en volgens mij is ze uiteindelijk bang dat haar ouders dan geen contact meer met haar willen.
Ze is 29 en ik snap wat je bedoelt. Maar onderschat niet het belang van familie en vooral van ouders in de Marokkaanse cultuur.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:11 schreef ConstanteVerandering het volgende:
Ik heb even een vraag, het zal er wel niet voor niks niet instaan, maar hoe jong is deze "vrouw" dat ze zich hier nog druk om maakt?
Okeej, dan vind ik dat ze zich iets volwassener moet opstellen, ik onderschat het belang/invloed van familie niet trouwens, maar ik ken genoeg meiden met islamitische achtergrond die daarin best hun eigen keuzes durven maken, ze zal wel haar redenen hebben om te denken dat haar familie het niet accepteert lijkt me, maar om dan even een praktische oplossing te bieden, ga gewoon als je samen ergens heen wilt lekker buiten je eigen stad wat doen, dan verklein je de kans behoorlijk dat er gepraat wordt.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:10 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Ze is 29 en ik snap wat je bedoelt. Maar onderschat niet het belang van familie en vooral van ouders in de Marokkaanse cultuur.
Dat vind ik ook.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 17:43 schreef ConstanteVerandering het volgende:
[..]
Okeej, dan vind ik dat ze zich iets volwassener moet opstellen,
Dat is ook zo. Maar zij heeft zoiets van 'Die Marokkanen zitten overal en het zijn vaak kleine wereldjes.'quote:ik onderschat het belang/invloed van familie niet trouwens, maar ik ken genoeg meiden met islamitische achtergrond die daarin best hun eigen keuzes durven maken, ze zal wel haar redenen hebben om te denken dat haar familie het niet accepteert lijkt me, maar om dan even een praktische oplossing te bieden, ga gewoon als je samen ergens heen wilt lekker buiten je eigen stad wat doen, dan verklein je de kans behoorlijk dat er gepraat wordt.
Zie drie posts voor de jouwe: 29.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:39 schreef Fingon het volgende:
Nou nou, hoe oud is marokkaanse dame in kwestie?
Ik zie bijvoorbeeld nooit Marokkaanse families wandelen op de hoge Veluwe. Dus daar kun je lekker met 'r naartoe voor een gezonde wandelingquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:52 schreef Extraneus het volgende:
Dat is ook zo. Maar zij heeft zoiets van 'Die Marokkanen zitten overal en het zijn vaak kleine wereldjes.'
Dat heb ik ook tegen haar gezegd ja. Maar dit soort tips zijn absoluut welkom.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 11:27 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik zie bijvoorbeeld nooit Marokkaanse families wandelen op de hoge Veluwe. Dus daar kun je lekker met 'r naartoe voor een gezonde wandeling
Niet per se hoor. Ik vind een wat closere vriendschap prima. We hebben geen seksuele relatie en dat hoeft van mij ook niet zo nodig. Ik vind de warmte van de vriendschap voldoende.quote:
Leugens. Een man wil altijd meer dan vriendschap met een vrouw. Als dat er niet van komt kan je wel gewoon vrienden blijven.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 12:48 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Niet per se hoor. Ik vind een wat closere vriendschap prima. We hebben geen seksuele relatie en dat hoeft van mij ook niet zo nodig. Ik vind de warmte van de vriendschap voldoende.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |