quote:'Als u deze maand iemands leven kunt redden, zou u dat dan doen?' Deze vraag staat centraal in een project over orgaandonatie tijdens de Ramadan. Met dit project grijpt Donorvoorlichting van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) specifiek de Islamitische vastenmaand aan om het thema orgaandonatie bij Turkse en Marokkaanse moslims in Rotterdam onder de aandacht te brengen.
Er is een groot tekort aan organen waardoor tientallen patiënten jaarlijks overlijden die te lang op een donororgaan moesten wachten. Als meer mensen zich als donor registreren, kunnen meer levens gered worden.
In de vastenmaand staan eenheid en saamhorigheid centraal. Daarom kiest NTS-Donorvoorlichting ervoor om juist tijdens de Ramadan de discussie over orgaandonatie en -registratie bij de islamitische gemeenschap in Rotterdam aan te zwengelen. Speciaal voor deze campagne zijn folders (inclusief donorformulieren) en posters ontwikkeld. Hierin staat te lezen wat de Islam zegt over orgaandonatie. Volgens een meerderheid van moslimgeleerden in islamitische landen is orgaandonatie binnen de Islam toegestaan. Dit is echter bij veel gelovige moslims onbekend.
De folders worden vanaf 23 augustus verspreid bij Turkse en Marokkaanse organisaties in Rotterdam. Daarnaast worden moskeeën en andere Islamitische organisaties actief benaderd om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn het thema islam en orgaandonatie bij hun achterban onder de aandacht te brengen.
Die smiley zegt wat anders.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:27 schreef BansheeBoy het volgende:
Vrouwtje heeft me al heel veel lekkers beloofd voor morgen.²
Shbakiya, hrira, l-msemen, legendarische loempia's.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:28 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Die smiley zegt wat anders.
Joh, gewoon veel kwark en yoghurt naar binnen werken tijdens sahor en iftar, dan komt het wel goed.quote:
http://www.eltawheed.nl/index.php?nav=gebedstijdenquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:32 schreef Irakeesje het volgende:
Succes en ramadan mubarak voor iedereen (ook voor de nietmoslims!)
Half 10 mogen we weer eten he?
quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Succes!
Vandaar! Ik vroeg me al af waarom ik iemand morgen precies om 21.40 moest komen injecteren.
Normaal krijgt ie z'n injectie 's morgens
Alstu!quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:36 schreef Irakeesje het volgende:
bedankt Ayca en Triggershot!
hopelijk word ik niet dikker over een maand
vorige ramadan viel ik wel af, maar kwam dat allemaal gelijk weer terug (en meer) tijdens Iedquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alstu!
Angst van ieder meisje tijdens de Ramadan en de ontkenning van ieder man.
Hmm, wat is dan typisch Iraaks tijdens de Ied?quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:37 schreef Irakeesje het volgende:
[..]
vorige ramadan viel ik wel af, maar kwam dat allemaal gelijk weer terug (en meer) tijdens Ied.
Zo vaaaaaaaaaaaaak!quote:
Dat zei een Hollandse vriendin van me ook, 3 uur later zat ze weer te eten.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:32 schreef Monopoly het volgende:
Het niet kunnen roken lijkt me echt klote.
Ik heb het altijd al gezegd, ik ga een keer meedoen ( ben helemaal niet religieus )
Maar ik wil meemaken hoe het nou is...
Hoezo stiekem? Je ben toch Moslim?quote:
Parttime, bij uitgaansevenementen en feestdagen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:42 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hoezo stiekem? Je ben toch Moslim?²
Lijkt me leuk. ;D Vorig jaar ook in Marokko gevast.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:42 schreef Julis het volgende:
Ik ga voor het eerst in mijn leven in Turkije vasten. Ik ben benieuwd naar de sfeer. Onder ander het getrommel is nieuw voor mij.
Ramazanınız mübarek olsun.
Ik had maar zó je verpleegster kunnen zijn jaquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:42 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
[strange] Zorgen om ziekenhuisbezoek
Maakte me daarom zorgen.²
Dat zou wel epic zijn.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:43 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik had maar zó je verpleegster kunnen zijn ja
"Deegkoekjes" met kokos, noten, dadels of andere zoeten dingen erin en soort van baklava maar dan meer noten en ander soort bladerdeeg! En wat ook echt typisch Iraaks is, ben ik de naam van kwijtquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hmm, wat is dan typisch Iraaks tijdens de Ied?
Ja, wil ik ook wel een keer doen. Waar kom je vandaan in Marokko?quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:43 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Lijkt me leuk. ;D Vorig jaar ook in Marokko gevast.
Vasten in Marokko en Turkije is gewoon prachtig. Vooral om te zien hoe het straatleven 's avonds omtovert van een niemandsland naar een uitgaansgelegenheid. Prachtig is hetquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:43 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
alle voordelen te pakken dusquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Parttime, bij uitgaansevenementen en feestdagen.
Yvonnes mond stroomt al vol, en ze vast niet eens.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:45 schreef Irakeesje het volgende:
[..]
"Deegkoekjes" met kokos, noten, dadels of andere zoeten dingen erin en soort van baklava maar dan meer noten en ander soort bladerdeeg! En wat ook echt typisch Iraaks is, ben ik de naam van kwijt. Ik zal er een foto van maken zodra het thuis is
!
Eigenlijk Al Hoceima, maar de bestemming is altijd Tetouan.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:45 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja, wil ik ook wel een keer doen. Waar kom je vandaan in Marokko?²
Ja iddquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:45 schreef o.us het volgende:
[..]
Vasten in Marokko en Turkije is gewoon prachtig. Vooral om te zien hoe het straatleven 's avonds omtovert van een niemandsland naar een uitgaansgelegenheid. Prachtig is het.
quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:43 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Ik weet hoe jij je voelt. Ik moet volgende week zondag naar China, tijdens de ramadan. Dat wordt pas spannendquote:
Ah, nooit geweest. Heb wel vrienden die daar vandaan komen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:46 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Eigenlijk Al Hoceima, maar de bestemming is altijd Tetouan.
Turkse worst eten voor het starten!quote:
Meestal kom je idd vooral Turkse baklava of Marokkaanse koekjes tegen. In Utrecht is er een Egyptenaar die Iraakse en Syrische lekkernijen verkoopt! Ook uit andere Arabische landen heeft hij lekkersquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Yvonnes mond stroomt al vol, en ze vast niet eens.
Worden zulke dingen ook ergens verkocht? Is misschien wel interessant.
Ik bereid me alvast voor op de vragen van de Hollanders. Geen water? Geen kauwgom? Een hapje dan? Niemand kijkt hoor. ;oquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:49 schreef Julis het volgende:
[..]Lijkt me ook! Sowieso is het wat fijner als andere mensen in je omgeving ook vasten.
Het jammere is dat wat dat betreft Syrië meer op Turkije lijkt qua keuken dan op Irak / Egypte. dus mocht je kunnen helpen met namen... heel graagquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:49 schreef Irakeesje het volgende:
[..]
Meestal kom je idd vooral Turkse baklava of Marokkaanse koekjes tegen. In Utrecht is er een Egyptenaar die Iraakse en Syrische lekkernijen verkoopt! Ook uit andere Arabische landen heeft hij lekkers
Mensen die je geld aanbieden om te eten en dan verbaast zijn dat je het niet doet.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:50 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Ik bereid me alvast voor op de vragen van de Hollanders. Geen water? Geen kauwgom? Een hapje dan? Niemand kijkt hoor. ;o
Weer naar China?quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:49 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik weet hoe jij je voelt. Ik moet volgende week zondag naar China, tijdens de ramadan. Dat wordt pas spannend.
Ooit meegemaakt?quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:51 schreef Ayca het volgende:
[..]
Mensen die je geld aanbieden om te eten en dan verbaast zijn dat je het niet doet.
want als je het zelf wou, was je er zonder hun bevestiging dat niemand mee kijkt niet mee weggekomen natuurlijkquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:50 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Ik bereid me alvast voor op de vragen van de Hollanders. Geen water? Geen kauwgom? Een hapje dan? Niemand kijkt hoor. ;o
Aal Imraan reciteert hij echt superieur.quote:
Klopt maar ik vind sowieso de Turkse en Arabische keuken niet veel verschillen. Ik ben er van de week zeker nog wel, dan zal ik even kijken hoe het heetquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het jammere is dat wat dat betreft Syrië meer op Turkije lijkt qua keuken dan op Irak / Egypte. dus mocht je kunnen helpen met namen... heel graag
Jij kent hem.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Aal Imraan reciteert hij echt superieur.
Jaquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:52 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Ooit meegemaakt?Wat triest.
quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:50 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
me too, ik ga 15 augustus vliegen richting antalyaquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:42 schreef Julis het volgende:
Ik ga voor het eerst in mijn leven in Turkije vasten. Ik ben benieuwd naar de sfeer. Onder ander het getrommel is nieuw voor mij.
Ramazanınız mübarek olsun.
Nee precies, eerlijk gezegd vind ik de Arabische wel wat gevarieerder... Bij de Turken moet het vooral zoet, suiker, zoet, suiker, zei ik al zoet of suiker?quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:53 schreef Irakeesje het volgende:
[..]
Klopt maar ik vind sowieso de Turkse en Arabische keuken niet veel verschillen. Ik ben er van de week zeker nog wel, dan zal ik even kijken hoe het heet
Shlonak?quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:54 schreef Aloulou het volgende:
ramadan mubarak iedereen.
zit al tijdje in tunesie en ga hier ook "ramadannen".
quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
want als je het zelf wou, was je er zonder hun bevestiging dat niemand mee kijkt niet mee weggekomen natuurlijk
Sommige mensen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:53 schreef Ayca het volgende:
[..]
Jawas een pvv'er als dat van belang is
Het lijkt me vooral moeilijk om in Antalya te vastenquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:54 schreef Slayage het volgende:
[..]
me too, ik ga 15 augustus vliegen richting antalya
Ik heb een enkeltje geboekt. Ik ga samen met een informant en een maat daar een appartement zoeken voor mijn stage die in januari begint.. dus ik ga pas terug als ik een crib heb gevonden of tot mijn colleges weer beginnenquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:51 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Weer naar China?Haha wel leuk, maar succes. Hoelang blijf je daar?
dezelfde vragen van dezelfde mensenquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:53 schreef BansheeBoy het volgende:
Standaard vragen elk jaar weer:
- Mag je niks eten en drinken?
- Mag je ook niks drinken?
- Ook geen water?²
Vriend van me.quote:
Ja, dat is het ergste.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
dezelfde vragen van dezelfde mensen
bi 5ayr hmdlh. demonstraties ff tijdelijk op stop gezet tot na 'idquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Shlonak?
Moet jij niet demonstreren?
Eik deze:quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:56 schreef BansheeBoy het volgende:
Hier, deze bedoelt Triggershot:
WoW!!!²
Inderdaadquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
dezelfde vragen van dezelfde mensen
ik vlieg naar antalya, maar als het goed is moet mijn moeder dan in sutculer/isparta zijn, is een stuk koeler en een heel stuk minder vochtigquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:56 schreef Julis het volgende:
[..]
Het lijkt me vooral moeilijk om in Antalya te vasten. Ik was daar vorige week. Pff, het was er elke dag rond de veertig graden. Maar succes en veel plezier natuurlijk
.
Die Egyptenaar is trouwens best bekend in Utrecht, een hele lieve man maar toch belazert hij de boel vaakquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee precies, eerlijk gezegd vind ik de Arabische wel wat gevarieerder... Bij de Turken moet het vooral zoet, suiker, zoet, suiker, zei ik al zoet of suiker?
Tof
Haha, ik zie het al voor mequote:Op maandag 1 augustus 2011 00:58 schreef Aloulou het volgende:
[..]
bi 5ayr hmdlh. demonstraties ff tijdelijk op stop gezet tot na 'id
Hahaquote:Op maandag 1 augustus 2011 01:00 schreef Irakeesje het volgende:
[..]
Die Egyptenaar is trouwens best bekend in Utrecht, een hele lieve man maar toch belazert hij de boel vaak.
hhahahahahaahah, inderdaad. Vreselijk!quote:Op maandag 1 augustus 2011 01:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Haha
Ik erger me sowieso enorm aan de Egyptische djim die ze uitspreken als Khiem
Wel apart, Ramadan in China.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:56 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik heb een enkeltje geboekt. Ik ga samen met een informant en een maat daar een appartement zoeken voor mijn stage die in januari begint.. dus ik ga pas terug als ik een crib heb gevonden of tot mijn colleges weer beginnenIk vraag me af hoe het dan zit met de ramadan want als ik daar eenmaal ben ben ik niet meer op reis natuurlijk. En in Beijing is het ontzettend warm nu. Ben benieuwd
.
Ana Khayied.quote:Op maandag 1 augustus 2011 01:01 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
hhahahahahaahah, inderdaad. Vreselijk!![]()
²
Op jou en Yvonne na danquote:Op maandag 1 augustus 2011 01:04 schreef Irakeesje het volgende:
[..]![]()
!
allemaal marokkanen en turken hier btw?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |