Even over het financiele gedoe van het vorige topic.
Ik krijg 238,36 euro aan studifinanciering (gift) + maximaal collegegeldkrediet (lening).
En als ik in een maand veel werk (wat waarschijnlijk niet meer kan als ik lange dagen op school in Nijmegen werk) verdien ik ongeveer hetzelfde bedrag, of net iets meer dan 200 euro.
Ik heb geen recht op een aanvullende beurs omdat mijn moeders inkomen modaal is en mijn vader in de AOW zit. Ook ik vind dat er niet genoeg naar omliggende zaken gekeken wordt.
Het 'inkomen' is misschien modaal, maar dat wil niet zeggen dat veel geld daarvan overblijft.
Al het geld aan inkomen gaat op aan rekeningen, mijn moeder betaalt een dubbele hypotheek omdat die destijds is berekend op een 2-persoons inkomen (mijn vader verdiende toen nog goed in de gemeenteraad). Toen hij eruit was gestemd ging het bij ons financieel downwards. We betaalden nogsteeds dezelfde bedragen terwijl al het inkomen wat we kregen van mijn moeder was.
We leven al 5 jaar van 1 brood per week, goedkope shit limonade, thee, koffie, water en een gebakken ei als diner.
Vanaf oktober is mijn moeder ook nog eens haar baan kwijt...
Mijn ouders hebben dus absoluut geen geld om mij ook maar ergens in te steunen.
Maar omdat mijn moeder modaal verdient, heb ik dus geen recht op aanvullende beurs.
Ik krijg het minimale wat je kan krijgen aan stufi, en ik vraag het maximale aan lening wat ik dus terug moet betalen met geld wat ik over 4 jaar hopelijk wel heb.
Mijn collegegeld bedraagt 1750 euro, mijn boeken rond de 500 euro (2e/3e/4e hands zelfs nog, als ik ze nieuw koop bijna 900 euro), en de introweek alleen al 111,25.
Verder ben ik bezig met mijn rijbewijs, waarmee ik al 200 euro in de maand kwijt ben (dat is dus mijn loon). Binnenkort hopelijk praktijkexamen maar dan ben ik ook alweer 243 euro kwijt.
Wat betalingen betreft zit ik echt met mijn handen in het haar, want ik KAN het niet betalen.
Ik heb gelukkig een tijd terug van mijn tante 200 euro mogen lenen voor mijn rijlessen, en nu 200 euro voor mijn boeken. Maar die moet ik dan ook weer 400 euro terugbetalen dus.
Wat ik ook raar vind is dat ik als tegemoetkoming scholieren (middelbare scholier 18+) meer kreeg dan de stufi nu. Ik kreeg 103 euro, en als student met veel meer dingen die je moet betalen maar 92 euro.
Conclusie: De overheid is kut en kortzichtig, en mensen zeiken over hun financiele stand van zaken terwijl het altijd nog erger kan.
Fuck the EBU.