ik hoor ook bij "wij".quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:17 schreef dolfina-chica het volgende:
Haai![]()
Ben zelf ADD'er dat valt onder het autistische spectrum. Ik werk met Autisten, AD(H)D'ers en alle andere leuke stempels die er maar te bedenken zijn.
Zolang jij duidelijk, consequent en structuur aanbiedt... zijn "wij" net als jij!!!
thanx hier kan ik wel iets mee denk ikquote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Hetzelfde doen als wanneer je voor een groep kinderen staat:
Rechtlijnig, kort en duidelijk zijn. Geen subtiele hints, autisten en mannen begrijpen die toch niet, zeg gewoon waar het op staat. Ook niet zomaar zonder aankondiging veranderen, gaat ook niet altijd goed met paniek tot gevolg.
Verder is het goed om problemen bespreekbaar te maken, is er ergens een probleem of een meningsverschil, vraag naar de mening en vraag waarom deze het denkt. Probeer ook niet als je een idee hebt nodeloos je zin door te drijven terwijl, even bot gezegd, de autist iets anders denkt. Dit win je toch niet, mensen met een stoornis in het autisme spectrum pinnen zich ergens helemaal op vast en gaar er vervolgens helemaal voor, ook al is het niet altijd haalbaar. Oftewel, de realiteit wordt hierbij uit het oog verloren. Ga dan niet als buitenstaander, maar wel wetende dat diegene aan een autisme spectrum stoornis lijdt, proberen deze hiervanaf te praten, dat red je niet. Beter motiveer je waarom je iets denkt en laat je het daadwerkelijke eraf praten over aan iemand die in deze persoon echt goed kent en ook vertrouwd wordt, bijv. een broertje/zus of een ouder. Deze kennen de persoon in kwestie dusdanig goed dat ze weten hoe ze dit moeten brengen.
Verder: Denk niet dat als jij iemand iets flikt wat niet in goede aarde valt, dit zomaar vergeten wordt. Vergeven is makkelijker, maar men blijft heel lang herinneren en toch ook stiekem een klein beetje kwalijk nemen wat jij deed. Hier geldt: Vertrouwen is zo geschaad, maar o zo moeilijk terug te winnen.
Als het goed is, heb jij ook het meeste aan wat hier boven is beschreven door pizza en door mij...quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:28 schreef Beetlebum het volgende:
[..]
ik hoor ook bij "wij".(ook ADD)
maar mede daarom vroeg ik me af hoe ik het beste met autisten om kan gaan.
omdat ik zelf al een andere manier van doen, laten en denken heb wilde ik weten of er nog dingen waren die 't makkelijker maken om hiermee om te gaan.
't botst soms namelijk met een bepaald persoon in mijn omgeving die autisme heeft omdat we anders denken en anders met bepaalde zaken omgaan...
Amen.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:34 schreef kievit19 het volgende:
een probleem is pas een probleem als je dat er van maakt, de rest kan je omheen werken.
Vandaar ook mijn stukje, iedereen is anders.. ook weer in het auti zijn...quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:50 schreef ayumu het volgende:
Mwah ik ken een autistisch jochie moet altijd opletten als je een grapje maakt en al helemaal als je dat naar zijn richting doet dat begrijpt ie dan niet zo goed en ja sociaal valt hij niet echt te noemen.
Verder zo niks op aan te merken
maar je kan niet ontkennen dat , dat soms tot geweldig mooie/grappige situaties leid!quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:52 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
Vandaar ook mijn stukje, iedereen is anders.. ook weer in het auti zijn...
Figuurlijke uitspraken worden vaak niet gesnapt.. En dan zijn grapjes vaak niet snapbaar.
M.i. moet je oppassen met grapjes ieders richting op. Het kan niet altijd even goed vallen. Autist of niet.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:50 schreef ayumu het volgende:
Mwah ik ken een autistisch jochie moet altijd opletten als je een grapje maakt en al helemaal als je dat naar zijn richting doet dat begrijpt ie dan niet zo goed en ja sociaal valt hij niet echt te noemen.
Verder zo niks op aan te merken
Tuurlijk altijd leuke situaties, zowel van mezelf of vanuit mijn werk.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:02 schreef kievit19 het volgende:
[..]
maar je kan niet ontkennen dat , dat soms tot geweldig mooie/grappige situaties leid!
edit: en wat hierboven ook gezged word, ieder mens is anders, autist of niet.
en als je er echt op gaat letten kun je iedereen wel autist noemen linksom of rechtsom, of je daar een punt van moet maken is helemaal aan jezelf.
want iedereen is gehecht aan de planning die hij/zij ijn het hoofd heeft, totdat dat opeens omgegooid word,dat je daarvan baalt is normaal maar zodra je dat laat blijken ben je in de ogen van "de kenners" opeens een autist?
Ja dat is zeker zo maar bij hem kan een opmerking hem al helemaal in de war schoppen.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:03 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
M.i. moet je oppassen met grapjes ieders richting op. Het kan niet altijd even goed vallen. Autist of niet.
Over dat jochie: Hoe ligt hij in de groep, wordt er normaal mee omgegaan of niet?
Foute school...quote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:29 schreef ayumu het volgende:
[..]
Ja dat is zeker zo maar bij hem kan een opmerking hem al helemaal in de war schoppen.
Het ligt ook aan zijn ouders moet ik zeggen die hebben weining interesse in hun kind hij is te lastig voor ze. Toen hij naar de eerste klas ging zei de mentor tijdens het kennismakings gesprek met heel de klas dat .... Autisme had en een beetje ''anders'' is dan de rest van de klas .
Dus in de groep liggen nee niet echt hij is het pispaaltje van heel die kloteschool, En buiten school is er vrij weining behalve zijn familie en thja mij dan.
dat agressief worden ken ik dan ook niet, omdat ik hier vooral ervaringen deel die ik met mijn zusje heb die dat dus niet heeft, althans ze heeft dan wel fikse "uitbarstingen" maar vooral tegen mijn moeder en vader, en dat is ook wat het voor mij soms moeilijk maakt dat ze nooit eens flink pissig op mij word ipv pa of ma om hun even te ontlasten zeg maar. maargoed dat zou een ander topic waard zijn.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:28 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
Tuurlijk altijd leuke situaties, zowel van mezelf of vanuit mijn werk.
Ieder mens heeft autie trekjes..
Maar nee.. je bent niet altijd een autie als je een paar dingen ervan hebt.
En als een planning omgegooid wordt, mag je er natuurlijk van balen en dat maakt je geen autie, wat wel met auties zo is, dat als je op het laatste moment een planning omgooit, dat je soms geen land met ze kan bezeilen.. tot agressief aan toe... dan vind ik (ook vanuit mijn werk en je weet ervan) dat je er wel degelijk rekening mee kan houden.
Wil ik het wel eens met je over hebbenquote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:36 schreef kievit19 het volgende:
[..]
dat agressief worden ken ik dan ook niet, omdat ik hier vooral ervaringen deel die ik met mijn zusje heb die dat dus niet heeft, althans ze heeft dan wel fikse "uitbarstingen" maar vooral tegen mijn moeder en vader, en dat is ook wat het voor mij soms moeilijk maakt dat ze nooit eens flink pissig op mij word ipv pa of ma om hun even te ontlasten zeg maar. maargoed dat zou een ander topic waard zijn.
Is de manier hoe jij wel met haar omgaat... En waarschijnlijk doet je grote zus dat anders, waardoor je dus andere situaties krijgt.quote:terugkomend op het autisme op zich: mijn zus (hiermee bedoel ik een oudere zus) kan nooit wat goed doen bij haar, terwijl dat ik als superheld word gezien op de een of andere rare manier (ik doe ook alleen mijn werk) ze spiegeld zich ook heel erg aan mij en de dingen die ik doe, wat als gevolg heeft dat ik soms wel op moet letten met de dingen die ik vertel/heb gedaan tegenover mijn ouders waar ze bij is. en ik kan het niet vaak genoeg zeggen , ik zou haar niet willen missen !!
Wat kan ik er van zeggen ik ben zijn vader niet en heb verder ook geen familie banden met hem.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:36 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
Foute school...
Duidelijke en goede uitleg binnen de klas... En hij werd geaccepteerd!!
Als je mensen/kinderen duidelijk maakt wat het is, wat het met iemand doet enz enz...
En een docent blijft er ook bovenop zitten dan is er veel minder aan de hand.
Negative. ADD is geen ASS.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:17 schreef dolfina-chica het volgende:
Haai![]()
Ben zelf ADD'er dat valt onder het autistische spectrum.
ADD = ADHD - Hyperactiviteit... = ASSquote:
Bron?quote:Op vrijdag 29 juli 2011 23:55 schreef dolfina-chica het volgende:
[..]
ADD = ADHD - Hyperactiviteit... = ASS
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |