abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100882055
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 01:33 schreef yvonne het volgende:

[..]

Tolkien heeft in WO1 gevochten en wel in een van de ergste slagen uit de geschiedenis.
Het lijkt me onmogelijk deze verschrikkingen niet in je werk mee te nemen.
De gruwelijkheden van oorlog heeft hij in zijn verhaal verwerkt bedoel je?
pi_100882077
Nee de weekenden dat hij vrij was, en ging picknicken met zn vrouw :')
I may be wrong, but it's highly unlikely.
  Admin donderdag 18 augustus 2011 @ 01:39:08 #53
2589 crew  yvonne
Vakkundig gesloopt.
pi_100882142
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 01:35 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

De gruwelijkheden van oorlog heeft hij in zijn verhaal verwerkt bedoel je?
Absoluut.
Even wat tekst:

quote:
What Tolkien Taught Me about the Battle of the Somme

J.R.R. Tolkien and the Somme were inextricably linked. I learned this forty-four years ago, shortly after I was elected to my first university appointment, at Merton College, Oxford. I was twenty-six years old.

In those days there was a strict seating order at college dinners. The head of the college sat in the centre, the senior fellows on either side of him, and the junior fellows at the far ends of the table. Also at the ends were the Emeritus Fellows, long retired, venerable, sometimes garrulous guardians of the college name. Several of them had served in the First World War. When they discovered a historian, new to his craft, filled with the keenness of a youngster amid his elders, they were happy to talk about those distant days, already more than forty years in the past.

Some enjoyed singing the songs of the trenches, in versions far ruder than those sung today. Tolkien was more reticent, yet when he did open up, full of terrible tales. There was never any boasting. The war's scars were too many, its reality too grim, to lead to self-glorification, or even to embellishment.

In 1916, the twenty-four-year-old Tolkien was a 2nd Lieutenant in the Lancashire Fusiliers. On the evening of July 14 — two weeks after the start of the Battle of the Somme — his battalion went into the line. He had never seen action before. What he later called the "animal horror" of the trenches was as yet unknown to him. But he already knew that one of his closest friends, Robert Gilson, had been killed on the first day.

Gilson, two years younger than Tolkien, had written home two nights before he was killed. "Guns firing at night are beautiful - if they were not so terrible. They have the grandeur of thunderstorms. But how one clutches at the glimpses of peaceful scenes. It would be wonderful to be a hundred miles from the firing line once again."

Tolkien was to experience many such nights. He was also to lose more friends. On July 22, three days after his first five-day spell in the trenches, his friend Ralph Payton was killed in action. Payton's body was never identified; his name is inscribed today on the Thiepval Memorial to the Missing.

Two days after Payton was killed, Tolkien returned to the trenches for a second five-day spell of front-line duty. As battalion Signals Officer, his task each time he went "up the line" was to supervise the communications to the brigade command post a mile and a half behind the trenches. The main method of communication was by pigeon.
As we talked of those far off times, Tolkien remembered, as vividly as if it were yesterday, the constant danger of German artillery shells, ranging throughout the area, falling with their screech and roar, and clouds of earth and mud, and the fearful cries of men who had been hit.

Like all the First World War soldiers at dinner in college, Tolkien knew that his stories seemed antique compared to the more recent memories of those who had fought in the Second World War. Several times he told me, in words he was later to use in his introduction to the second edition of The Lord of the Rings: "It seems now often forgotten that to be caught by youth in 1914 was no less hideous an experience than to have been involved in 1939 and the following years."

Forty-four years after my Merton conversations with Tolkien, I passed the Roman Catholic church at Bertrancourt, three miles behind the old front line. There, on August 6, he attended mass before setting off, the following morning, for the front-line trenches. It was his third spell up the line, and he was fortunate. During the five days that he ran the communications there, no British forward assault took place, and only four men were killed. One writes "only" because, at the time, the death of four soldiers on a battalion front seemed a small toll.

Like many old soldiers, Tolkien spoke of the stark, dull, ordinariness of much of life on the battlefield. But there were no lack of action. On September 27 he was back in the front line, organizing communications through the splintered maze of Thiepval Wood, as his battalion struggled, in vain, to enter the Schwaben Redoubt, a German strong point that had resisted all efforts to capture it since July 1. On the following day, when the battalion carried out a successful raid on a German machine-gun position that had caused havoc for the attackers, more than thirty Germans were taken prisoner.

Tolkien, who spoke German, later recalled with wry amusement how, when he offered a drink of water to a wounded German officer, the prisoner, while accepting the water, corrected him on his German pronunciation.

Tolkien and his signalers were always vulnerable. One of them, Private Sydney Sumner, had disappeared during intense shellfire on July 9. For two months no trace of him could be found. "Dear Sir", his wife wrote to Tolkien in hope and despair, "I would not care if only I knew how he went", and she added, "I know that they cannot all be saved to come home."

Sumner had left a one-year-old daughter at home. His name is on the Thiepval memorial to the missing: a memorial with more than 73,335 names on it. No one of those men was ever identified amid the cruel carnage of the battlefield, another facet of Tolkien's "animal horror" of the trenches.

On October 21 Tolkien was again in the front line with his signalers, following the first wave of infantrymen, who captured the German trench in front of them. During the attack, a German shell hit one of his signalers. Another rescued the signaler’s pigeon basket. On the following day the battalion chaplain, Captain Evers, who had disappeared during the fighting, returned to the British lines covered in blood. He has spent the night in No-Man's Land, under German artillery fire, tending the wounded.

On October 26, while in reserve, Tolkien's battalion was inspected by Sir Douglas Haig. The next day Tolkien was taken ill. He had contracted "trench fever", a bacterium in the bloodstream, through the burrowing of the ever-active lice. He was not to see active service again.

On November 18, the final day of the Battle of the Somme, Tolkien was struck off his battalion's strength and evacuated to Britain. He was never to forget his five months on the Somme. In The Lord of the Rings, Sam Gangee - the fictional character of whom Tolkien said that he was "a reflection of the English soldiers, of the privates and batmen I knew in the 1914 war, and recognized as so far superior to myself" - trips, "catching his foot in some old root or tussock. He fell and came heavily on his hands, which sank into the sticky ooze, so that his face was brought close to the surface of the dark mere. There was a faint hiss, a noisome smell went up…. Wrenching his hands out of the bog, he sprang back with a cry. "There are dead things, dead faces in the water," he said with horror."

I feel proud to have told the story of a battle of which Tolkien was my first eye-witness.

Martin Gilbert’s book: “The Somme: the Heroism and Horror of War” is published in paperback by Holt, and is also available through his website: www.martingilbert.com.
en:
quote:
For the longest time I could not understand the ending with Frodo. I could never understand why he was acting lost. Then while watching the Extended Version of ROTK, I saw a part that explained that Tolkien has fought in the first World War, then Frodo finally made scenes to me.

Frodo had returned from the war but the war was still with Frodo. When he states that his wound has never really healed. To me, Tolkien was talking about the lost men from WW1 who never were really home and suffered the rest of their lives because of what they had seen and done in the war. When I rewatched the film after learning this, Frodo becomes more of an empty person to me. He did all that was asked of him and a whole lot more, but now that the war was over, he had not found love nor joy. I always thought that Gandalf knew this and blamed himself for it.
Van:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2000
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_100882281
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 01:37 schreef Ghostbuster het volgende:
Nee de weekenden dat hij vrij was, en ging picknicken met zn vrouw :')
En dit vind je nuttig? :N
pi_100882338
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 01:39 schreef yvonne het volgende:

[..]

Absoluut.
Even wat tekst:

[..]

en:

[..]

Van:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2000
Dat is alvast nog een sterk punt. :)
pi_100883414
Het monster Balrog is een soort demoon of zoiets?
pi_100887398

En Dolf dan in deze tekenfilm. Is dat niet racistisch of raar? :p

Ik denk dat als je iets zoekt je het overal wel kan vinden.
pi_100887611
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:34 schreef Argo het volgende:

En Dolf dan in deze tekenfilm. Is dat niet racistisch of raar? :p

Ik denk dat als je iets zoekt je het overal wel kan vinden.
wat is er raar aan dolf?
pi_100888451
Dolf is een gelikte zakenman.
En de tekenfilm maakt het goed met het mooie bruine meisjeseend.
Hoe heet ze weer?
pi_100888489
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk.
Wel een master tekenfilm!!
pi_100888527
En zielig :'(
  Admin donderdag 18 augustus 2011 @ 11:16:13 #62
2589 crew  yvonne
Vakkundig gesloopt.
pi_100888579
Nou, je wordt nog veel zieliger als je er niet mee ophoudt je eigen topic te verslowchatten.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_100888700
quote:
18s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 11:16 schreef yvonne het volgende:
Nou, je wordt nog veel zieliger als je er niet mee ophoudt je eigen topic te verslowchatten.
Ik was enthousiast over Alfred.
Weet jij dan hoe het bruine meisjeseend heet?
pi_100896421
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 10:41 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

wat is er raar aan dolf?
Hijs zwart en saboteert de dijk, en wilt de democratie afzetten, zijn naam is Dolf, en hij heeft een snor je zou er zomaar Adolf van kunnen maken, of je zou zomaar kunnen zeggen dat omdat hij zwart is en dingen doet saboteren dat het een slechte getinte eend is.

Je zou dit in het kader racisme kunnen stoppen of kunnen zeggen ''wat is er mis mee''

Ik vind er dan ook helemaal niks mee, maar ik denk dat bij lord of the rings en andere dingen dat zelfde ook geld. Daarom zeg ik al als ik een stok wil om mee te slaan vind ik die heus. Maar ik denk dat je het gewoon met rust moet laten, er worden geen negers in afgeslacht. En als orcen op trompotten speelde, dat komt ook niet echt mooi over. Of op Triangels... :')

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2011 15:12:11 ]
pi_100897396
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:11 schreef Argo het volgende:

[..]

Hijs zwart en saboteert de dijk, en wilt de democratie afzetten, zijn naam is Dolf, en hij heeft een snor je zou er zomaar Adolf van kunnen maken, of je zou zomaar kunnen zeggen dat omdat hij zwart is en dingen doet saboteren dat het een slechte getinte eend is.

Je zou dit in het kader racisme kunnen stoppen of kunnen zeggen ''wat is er mis mee''

Ik vind er dan ook helemaal niks mee, maar ik denk dat bij lord of the rings en andere dingen dat zelfde ook geld. Daarom zeg ik al als ik een stok wil om mee te slaan vind ik die heus. Maar ik denk dat je het gewoon met rust moet laten, er worden geen negers in afgeslacht. En als orcen op trompotten speelde, dat komt ook niet echt mooi over. Of op Triangels... :')
dolf is zwart omdat kraaien zwart zijn
(met in zijn geval wat ekster bloed)
en is behalve zijn veren zo blank neergezet als mogelijk is.

daarbij is Dolf als hoofd van de kraaien partij inderdaad Adolf, inclusief snor en swastika kraaienpoot op zijn arm

soms in combinatie met Napoleon

en zijn er daadwerkelijk negers in de serie oa in de form van Alfreds vriendin
pi_100913626
Goed uitgelegd van Dolf.
Het meisje heet toch Winnie, kwam ik vanmiddag op.
pi_100913958
Die mol, zijn 'adoptievader' is ook bruin :P
pi_100925534
Orks (Engels: Orcs), of Aardmannen (Engels: Goblins) zijn mythologische wezens. Het zijn vaak slechte, domme en trolachtige wezens, die het kwade belichamen. Ze komen voor in verhalen, sprookjes, boeken, films, computerspellen en muziek.

Aardmannetjes in volksverhalen en sprookjesAardmannetjes en hun verwanten duiken overvloedig op in de mondelinge overlevering van noordwest-Europa. Al naar de aard van de overlevering of de luim van de verteller kunnen ze dus verschillende eigenschappen hebben. Toch zijn er wel kenmerken die in veel verhalen terugkeren:

Shrek (een oger) van zandEen groene kruising tussen mens en aardmannetje vinden we in Shrek, de titelfiguur van de film. Hij is een goedmoedige maar nukkige Oger, en echtgenoot van de parttime mens/ogre Fiona. Merk op dat Fiona's gedaanteverwisseling tussen de dag en de nacht, die ze voor Shrek verbergt, een van de vele variaties is op verschil tussen het dagleven en nachtleven van aardmannetjesachtigen, en ook typerend is voor hun deels verborgen bestaan.

Tolkiens trollen zijn eigenlijk groot uitgevallen aardmannetjes. De dwergen zijn wat moeilijker te plaatsen, maar ook zij hebben wel iets van aardmannetjes. De orks in In de ban van de Ring leven in grote groepen en zijn misschien verwant aan mensen omdat ze, in tegenstelling tot de trollen, een zekere hang naar het grootse hebben. Tolkien vermeldt dat ze zeer bedreven waren in het perfectioneren van wapens en marteltuig, en een fascinatie hadden voor eenvoudige maar gewelddadige machinerie. De Uruk-hais van Tolkien zijn gebaseerd op hobgoblins uit volksverhalen, maar dit was minstens een gedeeltelijke vergissing, zoals hijzelf in zijn brieven toegeeft. Nadere studie van de folklore leerde hem dat de Hobgoblin in feite een kleiner en vriendelijk familielid van de Goblin is.[1]

Helemaal aan de andere kant van de stamboom staan de 's nachts dansende sommeltjes op Texel. Die hebben eerder kabouterachtige kenmerken. In de boeken van Marten Toonder komen verscheidene wezens voor met aardmannetjes-trekjes. In het verleden is er soms begripsverwarring geweest met kabouters, waardoor deze ook aardmannetjes genoemd werden. In werkelijkheid is de kabouter echter niet verwant met de aardmannetjes.

Al deze figuren zijn wel schatplichtig aan de figuren uit Europese volksvehalen, maar niet identiek. Een vrij willekeurige lijst van overige verwanten:

Noorwegen - Trol -
Engeland - Ogre, Goblin en zijn vriendelijke verwant de Hobgoblin
Griekenland - Kallikantzaros, komt alleen rond de winterzonnewende bovengronds.

Tolkien was de eerste die het woord in deze betekenis gebruikte, naar eigen zeggen gebaseerd op het Oudengelse woord orc of ork dat zou staan voor voor "demon, helduivel" (en niet verwant aan de ook wel gebruikte aanduiding voor de orka, een zeezoogdier).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ork

Ork staat voor helduivel? Het wordt hier vergeleken met een goblin.
Of is afkomstig van een goblin?
Shrek is een half aardmannetje of half ork?
pi_100925576
Ze kunnen niet tegen zonlicht, deze wezens. Orks, goblins, ogres.
Ik ben vergeten of die van Tolkien ook niet tegen zon kunnen. Weet iemand dat?
pi_100926180

Ze lijken op de ninja turtles. :P
pi_100933112
Dit topic is zo'n ongelofelijke bullshit. Tolkiens verhaal zou zogenaamd onze eigen geschiedenis moeten zijn. Midden aarde is het huidige Europa, dus de mensen die daar wonen en het tegen Sauron opnemen zijn wit. De gebieden waar Sauron de macht heeft zijn dus te vergelijken met het midden oosten en Noord-Afrika waar dus niet-witte mensen wonen. Er staat nergens dat deze mensen ook echt minder of slecht zijn.

- De "kleuren" wit en zwart worden altijd geassocieerd met goed en slecht. Dit is niet iets unieks van Tolkiens boeken. Ze kunnen de nazgul wel een wit gewaad geven maar dat komt dus niet echt eng over.
- Orcs zijn niet menselijk en ook niet zwart trouwens. Je kan net zo goed zeggen dat de kraaien van Sauron racistisch zijn omdat ze zowel zwart als evil zijn.
- Orcs hebben trommels, Gondor gebruikt hoorns. Beiden zijn gebruikt door Afrikaanse stammen.
- De meeste belangrijke negatieve personages zijn wit. Bijvoorbeeld: Mouth of Sauron, Smeagol, Nazgul in het geestenrijk, Saruman the white, Denethor.
- Er zijn slaven met een witte huidskleur. Hobbits in de Shire zijn niet gelijkwaardig ten opzichte van elkaar. Sam is bijvoorbeeld ondergeschikt aan Frodo. Dit is voor een groot deel weggelaten in de films.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 03:31 schreef anonymoussie het volgende:
Ze kunnen niet tegen zonlicht, deze wezens. Orks, goblins, ogres.
Ik ben vergeten of die van Tolkien ook niet tegen zon kunnen. Weet iemand dat?
Goblins zitten in de bergen en mijnen zoals Moria en kunnen niet tegen licht. Orcs hebben het het liefst zo donker mogelijk maar gaan niet persee dood door zonlicht volgens mij. Trollen verstenen als de zon op ze schijnt. De uruk hai van Saruman kunnen wel tegen licht.
pi_100944267
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 18:23 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Smurfen nazi's!! Daar heb ik nog nooit van gehoord :P
Smurfenland blijkt nazidorp

Je kan overal wel wat achter zoeken, wat niet betekent dat dit niet met opzet zou kunnen zijn gedaan. Maar toch.
pi_100944903
Omdat ze allemaal blauw zijn :')
I may be wrong, but it's highly unlikely.
pi_100945644
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 11:57 schreef terdege het volgende:
Dit topic is zo'n ongelofelijke bullshit. Tolkiens verhaal zou zogenaamd onze eigen geschiedenis moeten zijn. Midden aarde is het huidige Europa, dus de mensen die daar wonen en het tegen Sauron opnemen zijn wit. De gebieden waar Sauron de macht heeft zijn dus te vergelijken met het midden oosten en Noord-Afrika waar dus niet-witte mensen wonen. Er staat nergens dat deze mensen ook echt minder of slecht zijn.

- De "kleuren" wit en zwart worden altijd geassocieerd met goed en slecht. Dit is niet iets unieks van Tolkiens boeken. Ze kunnen de nazgul wel een wit gewaad geven maar dat komt dus niet echt eng over.
- Orcs zijn niet menselijk en ook niet zwart trouwens. Je kan net zo goed zeggen dat de kraaien van Sauron racistisch zijn omdat ze zowel zwart als evil zijn.
- Orcs hebben trommels, Gondor gebruikt hoorns. Beiden zijn gebruikt door Afrikaanse stammen.
- De meeste belangrijke negatieve personages zijn wit. Bijvoorbeeld: Mouth of Sauron, Smeagol, Nazgul in het geestenrijk, Saruman the white, Denethor.
- Er zijn slaven met een witte huidskleur. Hobbits in de Shire zijn niet gelijkwaardig ten opzichte van elkaar. Sam is bijvoorbeeld ondergeschikt aan Frodo. Dit is voor een groot deel weggelaten in de films.

[..]

Goblins zitten in de bergen en mijnen zoals Moria en kunnen niet tegen licht. Orcs hebben het het liefst zo donker mogelijk maar gaan niet persee dood door zonlicht volgens mij. Trollen verstenen als de zon op ze schijnt. De uruk hai van Saruman kunnen wel tegen licht.
Als het zo een bullshit is, waarom dan toch regearen.
Mag ik geen topic openen met vragen daarin. Misschien heb jij er al in verdiept, dat probeer ik nu.
Volgens de ene is middle earth helemaal geen europa, volgens de ander weer wel.
Kan je ook nog bronnen weergeven?
pi_100946069
Om te begrijpen wat de intenties van Tolkien zijn geweest om LOTR te schrijven moet je eigenlijk zijn eigen woorden terug halen.

Op deze site: http://www.ring-quest-book.co.uk/8/J.R.R._Tolkien/ staat bijv. dat de boeken niet door hem verzonnen zijn, maar hem "ingegeven" zijn. Hmmm, interventie van God?

Ik dacht gelezen te hebben (toen ik nog helemaal Tolkienfan was) dat de boeken enkel gelezen dienen te worden als sprookjes, dat ze zo bedoelt zijn......voor zijn kinderen. Zo las ik in die tijd ook, ik dacht in de Silmarillion, dat Orcs een soort gevallen elven zijn. Ze zijn niet op MA gezet als dusdanig maar geworden wat ze zijn door gruweldaden van Morgoth.

In LOTR is er een gevecht tussen de manschappen van Faramir en de Zuiderlingen waar Faramir duidelijk stelt dat er in een oorlog geen winnaars zijn enkel verliezers en dat ook deze dode Zuiderlingen gezinnen hebben die nu zonder vader/man zitten.

Dit is slechts 1 voorbeeld dat LOTR niet bedoelt is als racistisch, misschien juist wel niet. Misschien is het wel bedoelt om te laten zien hoe onzinnig het is om oorlog te voeren, om het even tussen wie of wat. Gollum en Sam bijv. Sam kan Gollum niet luchten of zien, niks van doen met racisme.

Ik heb het iig nooit zo bekeken, beetje vergezocht. Wat ik wel altijd gedacht heb is dat het geschreven moet zijn door iemand die zich iig verdiept heeft in God, de Duivel en het ontstaan van de aarde. De Silmarillion zou je kunnen lezen als een soor bijbel, zelfde soort verhalen van "In den beginne" tot complete stambomen.
3x links is ook rechts
When a yawn turns beautiful: https://www.youtube.com/watch?v=GZlJo4Bvzt4
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')