abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100194821
Nee, er zal niets sneller gaan dan het licht. Alleen fotonen kunnen er niet meer aan ontsnappen, oftewel de "escape velocity" (een abstract begrip) komt dan boven de lichtsnelheid te liggen. Aangezien niets sneller dan het licht kan, zie je dus ook niets zodra een object een dusdanige "escape velocity" krijgt. Stephen Hawkings heeft ooit beredeneerd dat een zwart gat zou kunnen verdampen, als een deeltje exact op die grens uiteen zou vallen in meerdere delen, waarvan er dan een of meer net buiten die grens komen en vervolgens het heelal inschieten.

De koude grens is een echte, harde, absolute grens. Bij het absolute nulpunt stoppen namelijk alle harmonieuze trillingen, vervalt alle vorm van samenhang tussen elementaire deeltjes en valt materie dus letterlijk uit elkaar. Het betekent letterlijk dat de materie nul energie heeft om te bewegen/trillen - en zoals je weet, wordt warmte veroorzaakt door trillingen.

N.B.: het absolute nulpunt is nog nooit bereikt, maar er zijn wel allerlei proeven gedaan die er zeer dicht bij zijn geweest. De vraag is of het absolute nulpunt ook daadwerkelijk te bereiken is, want je zult op een bepaalde manier toch ook dat allerlaatste restje energie moeten kunnen ontrekken.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_100196044
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 14:47 schreef fokthesystem het volgende:
Zwarte gaten, ook een theorie. Zo veel aantrekkingskracht, 'zwaartekracht', licht kan er niet aan ontsnappen.
M.a.w. de 'zwaarte kracht' is er sneller dan het licht (?)
Indien een bundel licht er in de buurt komt, zal die mogelijk (is nooit gemeten vermoed ik) ineens versnellen boven de huidige bekende uiterste snelheidsgrens in 'de algemeen bekende ruimte'.
Want wat wij absoluut vacuüm, of absolute koude grens (0 graden kelvin en dat is -273 graden) noemen, die grenzen kunnen elders in het universum wel anders liggen.
Want neem die koude grens, -273, er bOven kunnen wij mensen al duizenden graden maken, dus er onder zal ooit ook wel lukken.
Zoals Maurice boven mij al zegt is dit onzin. Lees je eerst even wat in. Temperatuur wordt veroorzaakt door de trilling die deeltjes uitvoeren, hoe lager de temperatuur hoe minder beweging de deeltjes uitvoeren. Om een temperatuur onder 0 K te krijgen moet je de deeltjes dus zo hard afkoelen dat ze een negatieve beweging uitvoeren, en dat bestaat niet :) (ik heb geen idee of het zou kunnen als een negatieve beweging wel bestond, maar dat doet er niet toe)
pi_100197322
Laatst een leuke theorie gezien op TV. Stel we hebben een trein die rond de aarde reist met 99,99% van de lichtsnelheid. Als nu iemand in die trein naar voren zou lopen, zou hij dus in theorie sneller dan het licht moeten gaan. Maar omdat niets sneller dan het licht kan gaan, vertraagt de tijd aan boord van de trein. En als de tijd aan boord van de trein vertraagt, gaat de tijd buiten de trein dus relatief gezien sneller. En dus reis je in de tijd. Want een treinreis van een dag die vertraagd is naar een uur, betekent dat als je uitstapt je zelf een uur hebt gereisd terwijl de wereld om je heen een dag ouder is geworden.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_100197391
Het gps systeem houdt daar rekening mee, anders zou het niet werken.
pi_100197406
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 16:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
Laatst een leuke theorie gezien op TV. Stel we hebben een trein die rond de aarde reist met 99,99% van de lichtsnelheid. Als nu iemand in die trein naar voren zou lopen, zou hij dus in theorie sneller dan het licht moeten gaan. Maar omdat niets sneller dan het licht kan gaan, vertraagt de tijd aan boord van de trein. En als de tijd aan boord van de trein vertraagt, gaat de tijd buiten de trein dus relatief gezien sneller. En dus reis je in de tijd. Want een treinreis van een dag die vertraagd is naar een uur, betekent dat als je uitstapt je zelf een uur hebt gereisd terwijl de wereld om je heen een dag ouder is geworden.
Dat geldt ook al als je in een trein stilzit die met 99,99% van de lichtsnelheid reist :) Hoe sneller je beweegt, hoe langzamer de tijd gaat. De astronauten in het ISS komen een paar seconden jonger terug dan dat ze zouden zijn als ze op aarde waren gebleven!
  maandag 1 augustus 2011 @ 16:35:43 #131
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_100197462
onmogelijk, of toch NIET . . .
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_100197477
quote:
99s.gif Op maandag 1 augustus 2011 16:35 schreef Asics het volgende:
onmogelijk, of toch NIET . . .
dankje :')
pi_100197862
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 16:30 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dit is geen theorie, maar gewoon correct toegepaste natuurkunde. Praktisch gezien onmogelijk, maar het is wel juist.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_100198723
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 16:46 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Dit is geen theorie, maar gewoon correct toegepaste natuurkunde. Praktisch gezien onmogelijk, maar het is wel juist.
Dus mits snelheid is tijdreizen wel mogelijk? Wat waren die onderzoekers dan voor pipo's? Wij hebben hier aangetoond dat het wel kan.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_100199055
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 17:08 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dus mits snelheid is tijdreizen wel mogelijk? Wat waren die onderzoekers dan voor pipo's? Wij hebben hier aangetoond dat het wel kan.
Het onderzoek ging volgens mij over terug in de tijd reizen, vooruit is peanuts (in theorie dan)
pi_100199200
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 17:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het onderzoek ging volgens mij over terug in de tijd reizen, vooruit is peanuts (in theorie dan)
Dat doen we al met een snelheid van ruwweg 1 seconde per seconde 8-) .
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_100199439
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 17:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat moet je er wel bij zeggen ja :P .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_100199701
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat moet je er wel bij zeggen ja :P .
We moeten een standaard disclaimer maken in de stijl van 'Geld lenen kost geld' en 'In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst' voor dit soort uitspraken. ;)
pi_100199807
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 17:08 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dit is niet echt tijdreizen natuurlijk. Dit gebeurt namelijk al bij astronauten in shuttles en raketten. Wel in veel mindere mate uiteraard, maar het gebeurt.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_100201148
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 17:39 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Dit is niet echt tijdreizen natuurlijk. Dit gebeurt namelijk al bij astronauten in shuttles en raketten. Wel in veel mindere mate uiteraard, maar het gebeurt.
Eigenlijk is terug in de tijd reizen een 'reis' (als in onderneming, je moet er moeite voor doen) en vooruit in de tijd reizen een logisch gevolg van je snelheid.
pi_100202688
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 18:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Eigenlijk is terug in de tijd reizen een 'reis' (als in onderneming, je moet er moeite voor doen) en vooruit in de tijd reizen een logisch gevolg van je snelheid.
Terug in de tijd reizen zou ook een logisch gevolg van je snelheid zijn, maar dat zijn alleen onbereikbare snelheden ;)
pi_100202748
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 19:03 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]

Terug in de tijd reizen zou ook een logisch gevolg van je snelheid zijn, maar dat zijn alleen onbereikbare snelheden ;)
Kun jij mij uitleggen waarom je terug in de tijd reist als je sneller dan het licht gaat? Dat snap ik echt niet namelijk. (en dan nemen we aan dat je daadwerkelijk sneller dan het licht kunt )
pi_100203371
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 19:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Kun jij mij uitleggen waarom je terug in de tijd reist als je sneller dan het licht gaat? Dat snap ik echt niet namelijk. (en dan nemen we aan dat je daadwerkelijk sneller dan het licht kunt )
Dat zal wel volgen uit het feit dat tijd steeds langzamer verloopt naarmate je de lichtsnelheid nadert en dat het boven de lichtsnelheid zelfs negatief wordt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_100204547
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 19:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat zal wel volgen uit het feit dat tijd steeds langzamer verloopt naarmate je de lichtsnelheid nadert en dat het boven de lichtsnelheid zelfs negatief wordt.
Dat zal wel ja, maar dat is niet echt een uitleg. Bovendien snap ik niet waarom dat zo omkeerbaar zou moeten zijn (:
pi_100205015
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 19:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat zal wel ja, maar dat is niet echt een uitleg. Bovendien snap ik niet waarom dat zo omkeerbaar zou moeten zijn (:
Het zal wel gewoon uit de formules komen rollen die dat hele gebeuren beschrijven.
pi_100205153
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Het zal wel gewoon uit de formules komen rollen die dat hele gebeuren beschrijven.
Maar geen uitleg dus? -O-
pi_100205472
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Maar geen uitleg dus? -O-
Ik ben bang dat als je technische uitleg nodig hebt je gewoon moet zorgen dat je die formules kan lezen en niet geheel onbelangrijk, ook begrijpt.
pi_100205530
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik ben bang dat als je technische uitleg nodig hebt je gewoon moet zorgen dat je die formules kan lezen en niet geheel onbelangrijk, ook begrijpt.
De hele algemene relativiteitstheorie leren vanachter m'n laptop dus. Ik wou dat ik het kon.
pi_100206566
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 20:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

De hele algemene relativiteitstheorie leren vanachter m'n laptop dus. Ik wou dat ik het kon.
Pretty much :P .
pi_100210446
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 19:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als je een ruimte-tijd diagram tekent en je neemt daarbij een v>c, dan kan je zien dat je bijvoorbeeld eerder terugbent dan dat je vertrekt. En dus terug in de tijd bent gegaan :)

Er is verder geen uitleg, het volgt uit de theorie :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')