abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 juli 2011 @ 00:50:17 #1
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_99988202
quote:
Tijdreizen blijkt natuurkundig onmogelijk

AMSTERDAM - Wetenschappers uit Hong Kong hebben met een natuurkundig experiment aangetoond dat tijdreizen onmogelijk is.

Een foton, oftewel een enkel lichtdeeltje, kan niet sneller reizen dan de lichtsnelheid. Dat meldt hoofdonderzoeker Shengwang Du van de Universiteit van Hong Kong in het wetenschappelijk tijdschrift Physical Review Letters.

De uitkomsten van het onderzoek bewijzen volgens de wetenschappers dat de speciale relativiteitstheorie van Albert Einstein klopt en dat niets sneller kan reizen dan het licht. Tijdreizen is daardoor natuurkundig gezien onmogelijk.

Lichtsnelheid
De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door een enkele foton te produceren in het laboratorium en het voorste deel van de optische lichtgolf in kaart te brengen. Uit hun metingen blijkt dat dit deel van het licht in vacuüm nooit sneller kan reizen dan de lichtsnelheid.

Hieruit kan worden opgemaakt dat ook het het deeltje zelf zich niet sneller kan voortbewegen dan de lichtsnelheid.

Theorie
Tien jaar geleden ontstond de opvatting sommige deeltjes zich wel sneller dan het licht zouden kunnen verplaatsen. Wetenschappers namen toen voor het eerst superluminale - oftewel sneller dan de lichtsnelheid reizende - lichtgolven waar.

Deze deeltjes zouden door die snelheid in theorie door de tijd kunnen reizen. Later bleek het echter alleen om een visueel effect te gaan. De deeltjes reisden in werkelijkheid helemaal niet sneller dan het licht.

Snelheidslimiet
De nieuwe studie bewijst volgens Shengwang Du definitief dat reizen met een snelheid die groter is dan de lichtsnelheid onmogelijk is voor fotonen.

“Onze studie toont aan dat enkele fotonen zich ook aan de snelheidslimiet van het universum moeten houden”, verklaart de onderzoeker op Discovery News.

“Onze ontdekking bevestigt de speciale relativiteitstheorie van Einstein", aldus Du. "Hij claimde terecht dat de lichtsnelheid de belangrijkste verkeerswet is in het universum: oftewel niets kan sneller reizen dan het licht. Een lichteffect kan dus ook niet zichtbaar worden, voordat het wordt veroorzaakt.”
bron: http://www.nu.nl/wetensch(...)ndig-onmogelijk.html
Andere wetenschappers echter hebben andere theorieën.
Zoals de laatste 'through the wormhole" ook laat zien deze afleveringen zijn overigens nu wel op youtube te vinden.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_99988345
maar tijd bestaat eigenlijk niet... is verzonnen door de mensheid.
Je kan trouwens al tijdreizen... als je met de vliegtuig over de verschillende tijdszones vliegt.
pi_99988405
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 27 juli 2011 00:53 schreef DeRakker. \
Je kan trouwens al tijdreizen... als je met de vliegtuig over de verschillende tijdszones vliegt.
Hahah, wat een grap :{
  woensdag 27 juli 2011 @ 00:56:00 #4
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_99988418
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:53 schreef DeRakker. het volgende:
maar tijd bestaat eigenlijk niet... is verzonnen door de mensheid.
Mijn aanname is een andere, tijd bestaat wel, en hier is die zoals wij hem indeelden en ervaren.
Over een tijdzone reizen maakt je niet jonger of ouder en je kijkt niet naar oude/nieuwe data, ergo is geen tijdreizen.
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_99988463
Als het hier 1 uur is en aan de andere kant van de wereld 6 uur, dan scheelt dat wel in tijd, maar het is hetzelfde moment.
pi_99988568
En daarnaast lijkt tijdreizen mij idd erg onmogelijk :P
Het is gewoon niet logisch,
pi_99988801
Waarom is er die snelheidsgrens van bijna 300.000 km per seconde? Waarom geen 1 miljoen km per seconde of 100.000 km per seconde of wat? :?
pi_99989763
Je zou natuurlijk met je ruimteschip in de buurt van een zwart gat kunnen gaan hangen, zoals die in het centrum van de melkweg, waardoor de tijd veel langzamer verstrijkt, als je dan na een paar jaar terug gaat naar Aarde is het hier ineens 2050 terwijl je zelf maar een paar jaar ouder bent

[ Bericht 1% gewijzigd door David1979 op 27-07-2011 01:52:19 ]
pi_99991850
'time is just a curve in space' :Y
  woensdag 27 juli 2011 @ 10:14:13 #10
107405 DarkY.NL
www.darky.nl
pi_99994269
als je nu 2 van deze deeltjes op elkaar laat botsen in een scherpe hoek (zodat het lijkt dat de een de ander duwt), zal dan 1 deeltje niet voor 0,0000001 ms sneller dan het licht gaan?
pi_99997046
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 10:14 schreef DarkY.NL het volgende:
als je nu 2 van deze deeltjes op elkaar laat botsen in een scherpe hoek (zodat het lijkt dat de een de ander duwt), zal dan 1 deeltje niet voor 0,0000001 ms sneller dan het licht gaan?
Nee. Ze wisselen energie uit, actie = -reactie. Het duwtje dat de ene aan de andere geeft, geeft de andere ook aan de ene. Ze vertragen daardoor allebei, en worden door elkaar ook weer versneld. Als het een volledig elastische botsing betreft, gaan ze vervolgens parallel aan elkaar door, met de lichtsnelheid, onder een hoek van 135 graden ten opzichte van de oorspronkelijke hoek van inval.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  woensdag 27 juli 2011 @ 11:53:55 #12
107405 DarkY.NL
www.darky.nl
pi_99997560
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 11:41 schreef Maurice76 het volgende:

[..]

Nee. Ze wisselen energie uit, actie = -reactie. Het duwtje dat de ene aan de andere geeft, geeft de andere ook aan de ene. Ze vertragen daardoor allebei, en worden door elkaar ook weer versneld. Als het een volledig elastische botsing betreft, gaan ze vervolgens parallel aan elkaar door, met de lichtsnelheid, onder een hoek van 135 graden ten opzichte van de oorspronkelijke hoek van inval.
dus als er 2 deeltjes achter elkaar aan "vliegen" en er tussen energie uitwisseling plaatsvind moet dat dan toch sneller dan het licht gaan :)
pi_100000651
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 11:53 schreef DarkY.NL het volgende:

[..]

dus als er 2 deeltjes achter elkaar aan "vliegen" en er tussen energie uitwisseling plaatsvind moet dat dan toch sneller dan het licht gaan :)
Er vindt geen uitwisseling plaats aangezien ze elkaar niet raken.

Ik ben een absolute leek op het gebied maar ik weet 1 ding: het universum voorkomt altijd dat er iets de lichtsnelheid overschrijdt.

Trucjes zoals een ruimteschip dat op halve lichtsnelheid vliegt en dat een lichtbundel vooruit werpt werken ook niet. Die lichtbundel zal zich niet met anderhalve keer de lichtsnelheid voortbewegen dan.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 27 juli 2011 @ 13:25:45 #14
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_100002337
en dan vanaf 5 minuut 30 seconden.
Wat voor ons opgaat, hier in ons zonnestelsel, hoeft elders niet zo te zijn. Elders kan licht dus sneller gaan, of trager. Ik sta daar voor open.

Op het moment dat we 'licht' kunnen laten gedrag als materie, zie dan eens 3 horizontaal op een verticale as geplaatste hefbomen (van licht of ander materiaal) voor je, die elkaar kunnen raken, elke lange kant de volgende diens korte kant.

We zetten de korte kant van de eerste 'hefboom' in beweging met een lichtbundel, de lange kant raakt een 2e hefboom diens korte kant, diens lange kant raakt een andere hefboom diens korte kant, en diens lange kant gaat veeeeeel sneller dan het licht.

Dan hebben we alleen nog het probleem van inertie en de menselijke massa, ons lichaam bij die snelheden.
De lichtaandrijving hebben we dan, als een waterstraal onder een waterscooter, maar dan van 'licht'.
  woensdag 27 juli 2011 @ 13:31:58 #15
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_100002557
Ik bedenk me nog een simpele aandrijving wanneer licht als materie kan werken.

Het grote tandwiel, en het kleine tandwiel.

Breng het grote tandwiel in ronddraaiende toestand met licht op lichtsnelheid, en het kleine tandwiel gaat nOg sneller rond.
  woensdag 27 juli 2011 @ 13:57:14 #16
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_100003573
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 13:31 schreef fokthesystem het volgende:

Breng het grote tandwiel in ronddraaiende toestand met licht op lichtsnelheid, en het kleine tandwiel gaat nOg sneller rond.
Het grote tandwiel kan je niet op lichtsnelheid brengen maar zelfs als je het op 99,99999999 % van de lichtsnelheid weet te brengen draait het kleine tandwiel alsnog niet met meer dan de lichtsnelheid.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
  woensdag 27 juli 2011 @ 18:22:23 #17
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_100013442
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 13:31 schreef fokthesystem het volgende:

De omtreksnelheid blijft hetzelfde hoor, alleen de hoeksnelheid verandert. Zeg ik dat goed? Het is zo lang geleden :')
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_100014019
Je bedoelt de boogsnelheid.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  woensdag 27 juli 2011 @ 19:37:36 #19
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_100016338
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 13:57 schreef Hanoying het volgende:
Het grote tandwiel kan je niet op lichtsnelheid brengen maar zelfs als je het op 99,99999999 % van de lichtsnelheid weet te brengen draait het kleine tandwiel alsnog niet met meer dan de lichtsnelheid.
Dat klinkt inderdaad goed.
Stel je nu echter voor dat op beide tandwielen er op 10 cm van het middelpunt een 'plankje' is met een knikker er op, die ook boven zich een plankje heeft dat ie eerst zal moet breken om weg te kunnen schieten, iets dat gebeurt na bijv 3 omwentelingen wanneer er genoeg kracht ontstaat door de middelpunt vliedende kracht.

Bij het grote tandwiel zal de knikker met een afgeleide snelheid van 1 maal de lichtsnelheid op het tandwiel, worden afgeworpen.
Bij het kleinere tandwiel moet dat eerder / sneller zijn, want meer omwentelingen t.o.v. de grotere aandrijver wanneer die 1 maal rond gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door fokthesystem op 27-07-2011 20:49:15 ]
  woensdag 27 juli 2011 @ 20:04:01 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100017447
Natuurlijk is tijdreizen mogelijk, als je met een snel vliegtuig reist veranderd jouw persoonlijke tijd tov de wereld. Hoe sneller je reist, hoe groter het verschil. Dit effect bestaat echt en is zo groot dat de GPS satellieten die een nauwkeurige klok hebben daarop gecorrigeerd moeten worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100017500
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 19:37 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Dat klinkt inderdaad goed.
Stel je nu echter voor dat op beide tandwielen er op 10 cm van het middelpunt een 'plankje' is met een knikker er op, die ook boven zich een plankje heeft dat ie eerst zal moet breken om weg te kunnen schieten, iets dat gebeurt na bijv 3 omwentelingen wanneer er genoeg kracht ontstaat door de middelpunt vliedende kracht.

Bij het grote tandwiel zal de knikker met een afgeleide snelheid van 1 maal de lichtsnelheid op het tandwiel, worden afgeworpen.
Bij het kleinere tandwiel moet dat sneller zijn, want meer omwentelingen t.o.v. de grotere aandrijver wanneer die 1 maal rond gaat.
En dat werkt dus niet, iets met de relativiteitstheorie enzo. Het klinkt voor ons heel logisch dat het wel zou werken maar dat is dus schijnbaar niet. Maar als je daar uitleg over wil hebben zou ik naar het wetenschapsforum gaan, zoals al gezegd: ik weet er niet genoeg van, ik weet alleen maar dat het gewoonweg niet gaat werken.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 27 juli 2011 @ 21:21:11 #22
65918 IBAZ
broeinest
pi_100020535
Tijd bestaat niet. Het is een persoonlijke ervaring. Die inderdaad beïnvloed kan worden door zoiets als reizen. Voor een molecuul of zijn onderliggende componenten bestaat iets als tijd niet.
  woensdag 27 juli 2011 @ 21:30:02 #23
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_100020916
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 21:21 schreef IBAZ het volgende:
Tijd bestaat niet.
Wel zoals wij het kennen en ingedeeld(!) hebben.
Zo wordt men maar, zeg ff, 80 jaar.
En een vliegreis van amsterdam naar praag duurt net geen 2 uur.
Als je langer dan x minuten je adem inhoudt ga je dood, of loopt minimaal hersenbeschadiging op.
Tijd is er, alleen die tijd zoals wij hem kennen, en dan 10 jaar vooruit of terug zien te komen, dat is waar het om gaat, of dat wel/niet kan. En stel dat het kan op 1 of andere wijze, is die wijze dan ook geschikt voor mensen... bijv. zie 'aliens' die er (nemen we nu even aan) wellicht geen enkele moeite mee hebben en dat kunnen, net zo makkelijk als wij in NL bijv. kunnen fietsen of op klompen lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door fokthesystem op 27-07-2011 23:16:06 ]
  woensdag 27 juli 2011 @ 21:48:26 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100021743
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 21:21 schreef IBAZ het volgende:
Tijd bestaat niet. Het is een persoonlijke ervaring. Die inderdaad beïnvloed kan worden door zoiets als reizen. Voor een molecuul of zijn onderliggende componenten bestaat iets als tijd niet.
Onzin
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 27 juli 2011 @ 23:21:46 #25
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_100026705
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2011 21:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin
Geef dan ook even aan waarom je dat vindt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')