Laat ik beginnen te zeggen dat ik Wilders en de PVV op geen enkele wijze verantwoordelijk acht voor de daden van Breivik. Je kunt de partij veel verwijten, maar ze heeft medestanders nooit opgeroepen over te gaan tot gewelddadige actie.quote:Ongemakkelijke vragen voor de PVV
Alleen de dader, Anders Breivik, is verantwoordelijk voor die tientallen weggenomen levens. Maar de gebeurtenissen roepen wel (ongemakkelijke) vragen op. Voor Wilders en zijn geestverwanten.
Het duurde niet lang voor Geert Wilders een tweet de wereld instuurde. ‘Vreselijke aanslag in Oslo, zoveel onschuldige slachtoffers van gewelddadige, zieke geest. PVV rouwt mee met nabestaanden en Noorse volk.’ Zijn partij, liet hij ook nog weten, ‘verafschuwt alles waar die man voor staat en heeft gedaan’.
En zo zijn er velen, mensen die óók niets moeten weten van de islam en al jaren inbeuken op de elites die in hun ogen de multiculturele ?samenleving mogelijk hebben ?gemaakt. Zoals de Noorse blogger Fjordman en de Amerikaanse publicist Robert Spencer. Net als Wilders roepen zij nu in koor: dit is een gek, hier hebben wij niets, helemaal niets,mee te maken.
Alleen de dader is verantwoordelijk. Alleen hij en niemand anders.
Maar... het is ook te gemakkelijk om dit af te doen met een korte tweet. En om verontwaardigd alle kritische vragen aan de kant te schuiven. De reden: de overeenkomsten tussen het gedachtegoed van Breivik en dat van Wilders, zijn partij-ideoloog Martin Bosma en andere islamcritici in de wereld zijn simpelweg te groot.
‘Andrew Berwick’ is de eerste terrorist die zich expliciet beroept op de ideologie van Nieuw Rechts.
Iemand die doet wat Breivik deed kun je gek noemen. Zoals je dat van andere terroristen kunt zeggen. Maar hij is geen Karst T. (Apeldoorn), geen Tristan van der V. (Alphen). Er zit een consistentie in zijn wereldbeeld. De kern is zijn analyse van de multiculturele samenleving. In het naoorlogse Europa heeft de elite de westerse kernwaarden – vrijheid! – opgeofferd aan het relativisme. En de poorten wijd opengezet voor moslims, die die vrijheid van ons afpakken.
Elite onder de elite
Het was geen toeval dat Breivik zijn bloedbad aanrichtte in het zomerkamp van de Noorse Arbeiderspartij. De elite onder de elite, dat zijn de sociaal-democraten. Zij zijn de zondebok in het multiculturele drama. ‘Zolang de Arbeiderspartij vasthoudt aan haar ideologische koers, waarmee ze de Noorse cultuur deconstrueren en massa’s moslims importeren, is zij aansprakelijk wegens hoogverraad,’ verklaarde de schutter gisteren voor de rechter.
Iedereen die de politiek volgt in Nederland moet dit bekend voorkomen. ‘Cohen heeft Nederland dertig jaar laten volstromen met zijn islamitisch stemvee,’ sneerde Geert Wilders twee maanden terug aan het adres van de PvdA-voorman.
Nee, Wilders beschouwt zichzelf niet als ‘Nieuwe Tempelier’, zoals de Noorse fantast. Maar zijn partijgenoot Bosma schrijft opgewekt dat met de PVV ‘islambestrijding na eeuwen terug is in het hart van de Staten-Generaal’. Immers, Filips de Goede richtte die ooit op om steun te verwerven voor... de kruistochten.
Met alle verschillen die er ook zijn, kan dus niet worden ontkend dat de PVV-leider de kern van Breiviks wereldbeeld deelt. Zoals gezegd, hij niet alleen, maar Wilders is in Nederland de meest zichtbare representant van de anti-islamactivisten. En iemand die zijn ideologie met veel energie internationaal aan de man brengt.
Het grootste verschil – het kan niet genoeg benadrukt worden – is natuurlijk dat Wilders geweld veroordeelt. Maar ook hier wringt het, want tegelijk spuit hij felle oorlogsretoriek.
De PVV-leider strooit met verwijzingen naar de slag tegen de Moren bij Poitiers, naar die tegen de Turken bij Wenen én naar de Tweede Wereldoorlog. ‘Bevrijding’ van de islam is het doel, en wie niet meevecht een laffe ‘Chamberlain’. ‘Als je niet wilt dat je zelf wordt opgegeten, zal je toch de ander moeten opeten.’ (2008, in NRC).
Daarom zijn ongemakkelijke vragen terecht. Zoals het niet meer dan logisch is dat de dierenrechtenbeweging kritisch bevraagd werd na de moord op Pim Fortuyn. Zoals de islam vanzelfsprekend ter discussie staat door de jihadistische aanslagen.
Warme oorlog
Hoe zien Wilders, en zijn geestverwanten, die ‘oorlog tegen de islam’ nou voor zich? En waarom denkt hij, in tegenstelling tot Fortuyn, dat dit geen Koude Oorlog is maar een ‘warme’ (2007, HP De Tijd)? Betekent dit dat hij vindt dat afschrikking niet genoeg is, maar dat er echt gevochten moet worden? En hoe doe je dat dan, vechten tegen de islam?
In zijn proces stelde hij dat de ‘multiculturalistische elites’ een ‘totale oorlog’ tegen de bevolking voeren. Wat verwacht hij dan van zijn volgelingen? Als er inderdaad een oorlog woedt, is dan niet de logische consequentie dat die naar het zwaard grijpen en terugvechten? En waarom is zo’n aanslag tegen ‘de multiculturalistische elites’ dan opeens de actie van een gek?
Wilders keurt de aanslag echt af. Hij is, zoals iedereen, verdrietig over de moord op tientallen kinderen. Maar moet hij zich dan niet op zijn minst afvragen of hij zijn retoriek dient te matigen? Is dit geen moment voor enige zelfreflectie? Moet hij niet duidelijker, ja kristalhelder maken dat hij doelt op een geestelijke strijd, en niet een op het slagveld?
Die vragen hadden ook eerder gesteld kunnen, ja misschien wel moeten worden. De aanslag en de summiere reactie van Wilders maken ze weer actueel. Dat zal Pavlovreacties oproepen, zoals de afgelopen dagen al is gebeurd. ‘Oh jullie zeggen dat het Wilders’ schuld is!’ ‘Hoe durven jullie te suggereren dat...’ Gemakzuchtige excuses om een pijnlijke discussie te vermijden.
Dat dus. Als je daar aan toe gaat geven dan kun je alles gaan verbieden. In mijn ogen staat dit ongeveer gelijk aan de discussie die iedere keer weer oplaait om bepaalde games te verbieden.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:05 schreef Scorpie het volgende:
Nee, ik zou niet inzien waarom hij zijn toon zou moeten matigen. Dat staat in mijn boekje namelijk gelijk aan censuur. Vrijheid van meningsuiting is het hoogste goed, of je het nou eens of oneens bent met de persoon in kwestie.
De SP die de rijkste bevolkingsgroep in dit land wil 'aanpakken' getuigt ook van oorlogsretoriek. Stel dat een nutcase opeens miljonairs ging omleggen, zou de SP dat dan ook niet meer mogen zeggen? Vind ik niet.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:07 schreef bijdehand het volgende:
Dan zou elke partij zijn toon moeten matigen, omdat gekken alles verkeerd op kunnen vatten.
Daarom. En die hippiepartijen zorgen er ook voor dat mensen met een grote auto worden aangepakt. En als een stel veehouders wordt vermoord, moet de PvdD dan hun toon matigen?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De SP die de rijkste bevolkingsgroep in dit land wil 'aanpakken' getuigt ook van oorlogsretoriek. Stel dat een nutcase opeens miljonairs ging omleggen, zou de SP dat dan ook niet meer mogen zeggen? Vind ik niet.
Nee.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:11 schreef Scorpie het volgende:
We kunnen dus concluderen dat zodra we vragen aan iemand zijn/haar toon te matigen, het einde zoek is en we gaan doen aan zelfcensurering, wat een zeer kwalijke zaak is.
Ligt er natuurlijk aan wat de boodschap is, maar dat mag alleen in extreme gevallen vind ik. En triest dat de schuld toch een beetje in de schoenen van de PVV wordt geschoven...quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:11 schreef Scorpie het volgende:
We kunnen dus concluderen dat zodra we vragen aan iemand zijn/haar toon te matigen, het einde zoek is en we gaan doen aan zelfcensurering, wat een zeer kwalijke zaak is.
Komop zeg, op het moment dat je toevallig langs een moskee loopt net na het vrijdaggebed spuug je ook niet op de trap omdat je de ideologie veracht.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:11 schreef Scorpie het volgende:
Je wil dan ook de Islam verbieden? En natuurlijk de partijen die Volkert vd G hebben opgejut om Pim te doden?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:13 schreef betyar het volgende:
Vrijheid van meningsuiting heeft een grens. Alles heeft een grens, de vrijheid die Wilders en Co. nu hebben heeft geleid tot dit soort acties.
Vanaf de zijlijn gaan staan te roepen dat je er niks mee hebt is natuurlijk kolder, de haatzaaiende teksten naar mensen die in zijn weg liggen zorgen voor agressie. Ik leg de link Wilders/PVV en Anders Breivik wel. Deze man is gebrainwashed door de uitspraken van Wilders deze man is er vatbaar voor en er zullen nog wel meer van deze mensen komen, het kan gebeuren voor een totaal andere gedachte of doel maar tja, dat vrijheid van meningsuiting.
Wie heeft het over verbieden?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:16 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je wil dan ook de Islam verbieden? En natuurlijk de partijen die Volkert vd G hebben opgejut om Pim te doden?
Onjuist. Dat is juist het principe van vrijheid.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:13 schreef betyar het volgende:
Vrijheid van meningsuiting heeft een grens.
Onjuiste gevolgtrekking. De beste man was een bewonderaar van Wilders, maar daar houdt de vergelijking dan ook op.quote:Alles heeft een grens, de vrijheid die Wilders en Co. nu hebben heeft geleid tot dit soort acties.
Ja hoor, Wilders heeft echt direct invloed op een Noor die als een geflipte fluitketel mensen afschiet uit naam van 1 of andere Orde. Geloof je het zelf? Die man heeft issues, is geestelijk gestoord, en grijpt dit aan om zijn daden te rechtvaardigen.quote:Vanaf de zijlijn gaan staan te roepen dat je er niks mee hebt is natuurlijk kolder, de haatzaaiende teksten naar mensen die in zijn weg liggen zorgen voor agressie.
Dat komt omdat je niet goed inleest.quote:Ik leg de link Wilders/PVV en Anders Breivik wel.
Onzin. Stellen dat hij gebrainwashed is door Wilders getuigt van het feit dat je geen idee hebt wat de beste man voor ideologie aanhing. Wilders is een paar keer genoemd in zijn 1500 pagina`s tellend manifest als zijnde een conservist, maar daar houdt het dan ook op.quote:Deze man is gebrainwashed door de uitspraken van Wilders deze man is er vatbaar voor en er zullen nog wel meer van deze mensen komen, het kan gebeuren voor een totaal andere gedachte of doel maar tja, dat vrijheid van meningsuiting.
Censureren dan. Alle teksten die ook maar zouden kunnen oproepen tot geweld weghalen.quote:
Toon matigen houdt in dat je dingen niet mag zeggen zoals je ze wil zeggen, dat is dus een verbod.quote:
Dat mag je niet zeggen!quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toon matigen houdt in dat je dingen niet mag zeggen zoals je ze wil zeggen, dat is dus een verbod.
Sinds wanneer is spugen een vorm van vrijheid van meningsuiting? Het is eerder een overtreding.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:15 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Komop zeg, op het moment dat je toevallig langs een moskee loopt net na het vrijdaggebed spuug je ook niet op de trap omdat je de ideologie veracht.
Dat heeft niks te maken met zelfcensuur en ook niet met tolerantie, maar met beschaving, je laat de mensen in hun waarde, en berecht de mensen die onwettig bezig zijn.
Niks mis mee.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Censureren dan. Alle teksten die ook maar zouden kunnen oproepen tot geweld weghalen.
Je snapt dat dit voor alle politieke partijen, religeuze stromingen en overige invloedsrijke organen in Nederland zou gelden?quote:
Ik denk dat jij in deze zaak nu al gebrainwashed bent door je eigen kortzichtigheid.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:13 schreef betyar het volgende:
Deze man is gebrainwashed door de uitspraken van Wilders ...
Het word je niet verboden hoor. Je moet alleen rekening houden met consequenties als je mijn moeder een hoer en mijn zusje een slet noemt omdat je de vrijheid van meningsuiting hoog hebt staan.Ik denk dat je iig niet zo makkelijk op de koffie uitgenodigd word om de zaken uit te praten.quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toon matigen houdt in dat je dingen niet mag zeggen zoals je ze wil zeggen, dat is dus een verbod.
Voor iedereen geldt dat dan. Ik word altijd een beetje misselijk van mensen die alles willen verbieden wat niet in hun straatje pas, onder het kopje 'gevaarlijk'quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je snapt dat dit voor alle politieke partijen, religeuze stromingen en overige invloedsrijke organen in Nederland zou gelden?
En dat is nu niet zo, je wordt nu niet verantwoordelijk gehouden voor je uitspraken? Proces Wilders vergeten misschien?quote:Op dinsdag 26 juli 2011 09:21 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Het word je niet verboden hoor , je moet alleen rekening houden met consequenties als je mijn moeder een hoer en mijn zusje een slet noemt omdat je de vrijheid van meningsuiting hoog hebt staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |