quote:Arrestatie in Polen om aanslag Oslo
AMSTERDAM - De politie in Polen heeft een man gearresteerd die in verband wordt gebracht met de bomaanslag in Oslo van afgelopen vrijdag. Dat heeft de Noorse publieke omroep NRK maandag op basis van Poolse media gemeld.
quote:Breivik voorgeleid achter gesloten deuren
Anders Breivik, die vrijdag in Noorwegen 93 mensen doodde, is voorgeleid aan een Noorse rechter. Rechter Kim Heger heeft besloten om de zitting achter gesloten deuren te laten plaatsvinden na een verzoek van het Openbaar Ministerie.
Het is niet duidelijk wat voor kleding Breivik aan heeft. Hij zou van plan zijn om in een Tempeliers-achtig uniform te verschijnen.
Rechtszaken vinden in Noorwegen meestal plaats achter gesloten deuren, maar dat hoeft niet. Breivik had om een openbare zitting gevraagd zodat hij aan de hele wereldpers kon uitleggen waarom hij tot zijn daad is gekomen.
Maar de rechter ging niet in op dat verzoek. Het OM had een zitting achter gesloten deuren gevraagd om juist te voorkomen dat Breivik een platform zou krijgen voor de verspreiding van zijn ideologie.
Opluchting
Verslaggever Jeroen Wollaars zei dat er in Noorwegen met opluchting is gereageerd op het besluit van de rechter. "Breivik wordt inmiddels gehaat in Noorwegen. Het besluit van de rechter is met applaus ontvangen", aldus Wollaars.
Breivik heeft bekend de aanslagen te hebben gepleegd. Hij ziet er echter geen misdaad in.
De rechter moet vandaag beslissen over verlenging van het voorarrest. Dat kan hij voor maximaal acht weken doen. Daarna moet er opnieuw besloten worden over verlenging.
De rechter moet ook beslissen over de voorwaarden van de verlenging. Zo kan worden bepaald dat Breivik afgezien van zijn advocaat niemand mag spreken en geen nieuws mag zien of kranten mag lezen.
Medisch onderzoek
Op een later moment zal hij medisch worden onderzocht. Volgens Noorse juristen begint het eigenlijke proces mogelijk pas over een jaar.
De langste gevangenisstraf die in Noorwegen kan worden opgelegd is 21 jaar. Als een rechtbank oordeelt dat de veroordeelde dan nog een gevaar is voor zijn omgeving, kan dat met steeds vijf jaar worden verlengd.
quote:Dodental aanslagen Noorwegen mogelijk omlaag
AMSTERDAM – Het dodental als gevolg van de aanslagen in Noorwegen vorige week vrijdag wordt mogelijk naar beneden bijgesteld. Dit heeft de Noorse politie maandag laten weten, zo meldt persbureau Reuters.
Het officiële dodenaantal van de aanslagen staat momenteel op 93. De politie ging er tot nu toe vanuit dat op het eiland Utoya minstens 86 jongeren omkwamen, maar het gaat waarschijnlijk om minder doden.
De 32-jarige Anders Behring Breivik is vooralsnog de enige verdachte van de bloedige aanslagen.
Breivik werd vrijdag aangehouden op Utoya, kort nadat hij daar met vuurwapens een bloedbad had aangericht bij een jeugdkamp van de regerende Arbeiderspartij.
Kort voor de schietpartij was bij het kantoor van premier Jens Stoltenberg in Oslo, ruim 30 kilometer verderop, een autobom ontploft. Daarbij vielen zeker zeven doden.
quote:Noorse OM wil besloten voorgeleiding
OSLO - Het Openbaar Ministerie in Noorwegen heeft erop aangedrongen dat de voorgeleiding maandagmiddag van de verdachte van de aanslagen van vrijdag achter gesloten deuren plaatsheeft.
Eerder had de politie daarom gevraagd.
De reden is dat de politie Anders Behring Breivik geen ruimte wil geven ten overstaan van de wereldpers zijn ideologie te verspreiden.
De rechtbank bepaalt of de zitting besloten blijft. De zitting wordt geleid door Kim Heger, een rechter die ervaren is in terrorismezaken.
Uniform
De verdachte van de aanslagen in Noorwegen zelf wil juist dat de zitting openbaar is, om het publiek te kunnen uitleggen hoe hij tot zijn daden is gekomen. Ook heeft hij toestemming gevraagd om in uniform te verschijnen.
Het OM heeft ook laten weten dat het acht weken nodig denkt te hebben om de zaak tegen de verdachte, de 32-jarige Anders Behring Breivik, voor te bereiden. Breivik heeft bekend dat hij vrijdag een autobom tot ontploffing heeft gebracht in het centrum van Oslo en een bloedbad heeft aangericht in een jeugdkamp van de regerende Arbeiderspartij op het eiland Utøya, maar ontkent daarmee een misdaad te hebben gepleegd.
Het dodental van de aanslagen staat op 93, maar dit wordt maandag mogelijk naar beneden bijgesteld. Een onbekend aantal mensen wordt nog vermist.
Oud-premier
De Noorse krant Aftenposten meldde zonder bronvermelding dat Breivik heeft gezegd dat hij in het jeugdkamp had willen aankomen toen oud-premier Gro Harlem Brundtland daar op bezoek was. Harlem Brundtland was echter al vertrokken toen Breivik op Utøya aankwam. De politie wilde niet op het bericht ingaan.
quote:Franse politie doet inval bij vader schutter
AMSTERDAM – De Franse politie heeft maandag een inval gedaan in het huis van de vader van de man die wordt verdacht van de aanslagen in Noorwegen, Anders Behring Breivik.
Dit meldt het persbureau AP maandag. Het huis van Jens Breivik (76) staat in Cournanel, in het zuiden van Frankrijk. De omgeving van het huis is afgezet door de politie.
De vader is volgens mediaberichten naar Spanje vertrokken. De man, een oud-diplomaat, heeft tegenover Noorse media verklaard dat hij sinds 1995 geen contact meer had met zijn zoon.
Ik zie het zo voor me. En dan Engels praten met een dik Noors accent, terwijl hij zijn kat aait in zijn troon.quote:Op maandag 25 juli 2011 14:47 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Hij zal ook wel een witte langharige kat hebben.
quote:3.62 Grand Master Overseer – the Overseer Organisation
An Overseer, Master Overseer or the Grand Master Overseer (for phase 1) is a volunteer who serves the PCCTS, Knights Templar as a civillian administrator, care-taker and logistical officer.
The Overseer’s primary task will be to handle certain practical, logistical or administrative tasks for the PCCTS and for any fallen Christian Martyrs.
Primary tasks include:
Running an informational website/announcement portal
Contribute to provide proper legal defence for any apprehended Justiciar Knight after a failed or successful operation
Award commendations to Justiciar Knights
Provide the military uniform with the appropriate insignia for any apprehended Justiciar Knights
Provide the Justiciar Knight tombstone for any fallen members
Finance the above activities by donations and gifts etc.
quote:3.64 Knights Templar orders, commendations, uniform, title, tombstone and relevant information
All Justiciar Knights (self appointed in P1, approved by the Grand Master Overseer in P2/3) will have the opportunity to earn the following commendations:
As long as an Overseer organisation has not yet been created (in P1), it is up to each Justiciar Knight to follow the specific commendation regulations and guidelines in regards to taking credit for specific efforts. Until an Overseer organisation has been established (P1), it is up to each and every Justiciar Knight cell commander to provide his cell operatives with the commendations earned. These commendations should not be acquired until after a successful operation has been executed. Just ensure that you have the necessary order information available and your lawyer (or friend/family member) will be able to order the commendations for you.
Leer die lui eens fatsoenlijk tekstballonnetjes tekenen.quote:Op maandag 25 juli 2011 14:58 schreef superworm het volgende:
Gut, die lui bij dat PVV-forum zijn echt idioot.
[ http://img839.imageshack.us/img839/2994/joopdenatuurlijktegenha.jpg (copy/paste deze link) ]
quote:Straf voor Breivik maximaal 31 jaar
Breivik kan maximaal 21 jaar gevangenisstraf krijgen, met mogelijk twee verlengingen van vijf jaar. Dit is als er sprake is van gerede kans op herhaling.
Levenslang is in het Scandinavische land maximaal 21 jaar. Bovendien komen de meeste moordenaars er na tweederde van hun straf vrij, en kunnen ze doorgaans op verlof na een derde van de straf.
In onder meer België, Denemarken, Duitsland, Finland, Italië, Oostenrijk, Polen, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden betekent 'levenslang' dat de veroordeelde voor onbepaalde tijd in gevangenschap zit en in de praktijk vrijwel altijd na een aantal jaar vrijkomt door middel van een beroep, gratie of een voorwaardelijke invrijheidstelling.
Maar in ondermeer Canada, Griekenland, Noorwegen, Portugal en Spanje bestaat een echte levenslange gevangenisstraf niet en wordt 'levenslang' automatisch omgezet in een vast aantal jaren. In Noorwegen is dat 21 jaar.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)ximaal-31-jaar.dhtml
Forum voor de Vrijheidquote:Op maandag 25 juli 2011 15:01 schreef Frutsel het volgende:
Welk forum zou dat zijn?
Gasten op radio1 zeiden eerder dat er wel fora's zijn waar een deel PVV aanhang zit, maar dat er geen pvv-forum zou zijn. Maar goed..
Fransisco vraagt er ook zelf om.quote:Op maandag 25 juli 2011 14:58 schreef superworm het volgende:
Gut, die lui bij dat PVV-forum zijn echt idioot.
[ http://img839.imageshack.us/img839/2994/joopdenatuurlijktegenha.jpg (copy/paste deze link) ]
Volgens mij las ik gisteren nog dat die 5-jaarsverlenging in principe tot de dood kan worden ingezet.quote:
Wat ik heb gehoord is het maximum 21 jaar (wetsvoorstel voor 30 jaar lag al klaar maar nog niet ingestemd, dus geldt niet voor dit geval) en daarna kan het elke keer met 5 jaar verlengd worden als de kans op herhaling als groot wordt gezien. Op dat verlengen zit geen maximum.quote:
Maximaal 31 jaar maar?quote:
Dat meende ik ook gelezen te hebben, maar echt een eenduidig beeld krijg ik nog niet.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:03 schreef Caland het volgende:
[..]
Volgens mij las ik gisteren nog dat die 5-jaarsverlenging in principe tot de dood kan worden ingezet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaringquote:Op maandag 25 juli 2011 15:04 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Dat meende ik ook gelezen te hebben, maar echt een eenduidig beeld krijg ik nog niet.
Veel mensen daar vreten volledig kritiekloos alles wat ze goed uitkomt; zo radicaliseer je binnen no-time...quote:Op maandag 25 juli 2011 15:03 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/showthread.php?t=26251 Dit soort posts, walgelijk
Hij heeft bekend maar zegt de wet niet overtreden te hebben. Lijkt me een ziekelijke stoornis van de geestvermogens...quote:Op maandag 25 juli 2011 15:05 schreef Caland het volgende:
[..]
http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring
Aangezien hij denk ik niet voor TBS in aanmerking komt.
Da's iets anders dan ontoerekeningsvatbaarheid.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:09 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Hij heeft bekend maar zegt de wet niet overtreden te hebben. Lijkt me een ziekelijke stoornis van de geestvermogens...
Hoe kun je in godsnaam denken dat moord wettelijk toegestaan is? Ziet hij het als zelfverdediging of zo?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:09 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Hij heeft bekend maar zegt de wet niet overtreden te hebben. Lijkt me een ziekelijke stoornis van de geestvermogens...
Heb die formulering gecopieerd uit het wiki artikel over tbs.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:09 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Da's iets anders dan ontoerekeningsvatbaarheid.
Ik heb gisteravond en nacht dat handvest doorgelezen, en de hele nacht op allerlei fora en nieuwssites reacties gelezen. Wat een verschrikkelijke reacties lees je overal, ik wordt niet alleen misselijk, maar ook boos. Het erge is, dit is precies wat AB wil bereiken.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:08 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Veel mensen daar vreten volledig kritiekloos alles wat ze goed uitkomt; zo radicaliseer je binnen no-time...
Ik stop altijd na een post of 4, 5 te lezen, dan word ik een beetje misselijk.
Die spoort toch echt niet hoor, hij lijkt zich als held te zien die de boel even gaat 'redden'.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:11 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam denken dat moord wettelijk toegestaan is? Ziet hij het als zelfverdediging of zo?
Het ondervolk mag ook een mening hebben.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:03 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/showthread.php?t=26251 Dit soort posts, walgelijk
quote:Op maandag 25 juli 2011 14:57 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat is iedereen diep van binnen een beetje. Dit topic bewijst het ook nog.
De toenemende individualisatie van de samenleving is hier schuldig aan. Iedereen heeft zijn eigen waarheidje en iedereen die het daar niet mee eens is is achterlijk of geïndoctrineerd.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:12 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Ik heb gisteravond en nacht dat handvest doorgelezen, en de hele nacht op allerlei fora rondgedwaald. Wat een verschrikkelijke reacties lees je overal, ik wordt niet alleen misselijk, maar ook boos. Het erge is, dit is precies wat AB wil bereiken.
We leven godverdomme in een democratie, als je je niet kan vinden in de huidige koers doe je maar gewoon mee aan het democratische proces.
van het pvv forumquote:Zoals het er nu uit ziet is de aanslagpleger een rechts extremist.
In dat geval is de aanslag het enig juiste antwoord op een totalitaire linkse staat waar rechtse mensen monddood worden gemaakt.
ALs je geen debat meer kan voeren met woorden dan maar met bommen.
Hulde aan de aanslagpleger.
By th way, ( voor de AIVD en Kafka, die ook meelezen) ik heb geen plannen voor een aanslag. Daar heb ik de balllen niet voor.
Het is helemaal geen forum van de PVV hoor.quote:
Dat zegt niet alles. Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met dyslectie.quote:Op maandag 25 juli 2011 14:48 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Toen ik 14 was kon ik beter spellen. Hoogbegaafd m'n reet.
Ach joh, hou toch op met linken naar van dit soort posts. We weten dat er mensen zijn die zo denken en de sfeer wordt er ook hier niet beter op als we dit allemaal lezen en er over door blijven gaan.quote:
Vrijheid van meningsuiting toch.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:15 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
... ik mag hopen dat het pvv forum hier actie op onderneemt...
Ja, maar meestal niet.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:16 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat zegt niet alles. Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met dyslectie.
Misselijkquote:
quote:De voorgeleiding van Anders Behring Breivik voor de rechtbank in Oslo is vanmiddag na minder dan uur beëindigd. De man achter de terreuraanslagen van vrijdag werd in een Mercedes jeep gebracht en werd geflankeerd door politieagenten.
Bij aankomst sloegen enkele omstanders op de ramen van het voertuig waarvan verondersteld wordt dat het Anders Breivik vervoerde. “Verdomde verrader”, werd geroepen. “Iedereen hier wil hem dood zien”, meende een van de jonge betogers. De rechtbank werd extreem zwaar beveiligd, de politie zette onder meer honden in die getraind zijn in het opsporen van explosieven.
Ook Breiviks advocaat Geir Lippe moest het ontgelden. “Kunt u uw cliënt zeggen dat hij zal branden in de hel?” en “hoe kunt u hem verdedigen?” waren vragen die de raadsman naar het hoofd geslingerd kreeg, meldt de Noorse omroep NRK.
De uitkomsten van de voorgeleiding worden later vandaag pas bekendgemaakt door de rechtbank. De zitting vond achter gesloten deuren plaats, de media werden buiten gehouden omdat de rechter Breivik niet het podium wilde geven waarnaar hij zou verlangen. Ook was er angst voor gecodeerde berichten die de massamoordenaar zou kunnen verspreiden als hij publiekelijk zou kunnen spreken. De openbaar aanklager wilde zijn arrest met acht weken laten verlengen, een periode die verlengd kan worden in aanloop naar een strafzaak
Ik denk dat het internet hier mee schuldig aan is. Het is makkelijk om overal je extreme ideeën bevestigd te zien. mensen roepen zaken die ze nooit in het echte leven zouden durven verkondigen. Geniet ervan zo lang het nog kan, de wetgeving over het goedpraten van terreur zal er nu wel door komen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:13 schreef Kikvors het volgende:
[..]
De toenemende individualisatie van de samenleving is hier schuldig aan. Iedereen heeft zijn eigen waarheidje en iedereen die het daar niet mee eens is is achterlijk of geïndoctrineerd.
jammer dat die noren uit het artikel het principe van een advocaat en een rechtstaat niet helemaal snappenquote:
quote:Opluchting
Verslaggever Jeroen Wollaars zei dat er in Noorwegen met opluchting is gereageerd op het besluit van de rechter. "Breivik wordt inmiddels gehaat in Noorwegen. Het besluit van de rechter is met applaus ontvangen", aldus Wollaars.
Breivik heeft bekend de aanslagen te hebben gepleegd. Hij ziet er echter geen misdaad in.
Medisch onderzoek
Op een later moment zal Breivik medisch worden onderzocht. Volgens Noorse juristen begint het eigenlijke proces mogelijk pas over een jaar.
Nee, dat soort posts moeten hier bediscussieerd kunnen worden. Juist omdat we weten dat er mensen zijn die zo denken, en AB hier oproept tot het volgen van zijn voorbeeld.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ach joh, hou toch op met linken naar van dit soort posts. We weten dat er mensen zijn die zo denken en de sfeer wordt er ook hier niet beter op als we dit allemaal lezen en er over door blijven gaan.
Geen idee hoe Trouw aan die informatie komt, maar ik lees dat het men het tot de dood kan blijven verlengen:quote:
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Life_imprisonment_in_Norwayquote:By law it is possible to receive life imprisonment in Norway
[..]
If the additional time is served, and the offender is still considered dangerous, a prisoner can continue to receive up to five years additional containment, and this, in theory, could result in actual life imprisonment
Ach...het prikt de mythe door dat Henk en Ingrid zo'n hekel aan geweld hebben. Ze staan voorop om een massamoord op kinderen goed te praten en linksmenschen te lynchen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:15 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
... ik mag hopen dat het pvv forum hier actie op onderneemt...
Pfff.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ach...het prikt de mythe door dat Henk en Ingrid zo'n hekel aan geweld hebben. Ze staan voorop om een massamoord op kinderen goed te praten en linksmenschen te lynchen.
Hij is slim en heeft dit alles lang van tevoren zien aankomen; in zijn hoofd is hij een soort puppet-master die aan te touwtjes trekt. Dat manifest heb ik bewust gescand, en toen een maximaal aantal uren gelezen. Ik ga geen dagen besteden aan de hersenspinsels van een moordenaar.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:12 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Ik heb gisteravond en nacht dat handvest doorgelezen, en de hele nacht op allerlei fora rondgedwaald. Wat een verschrikkelijke reacties lees je overal, ik wordt niet alleen misselijk, maar ook boos. Het erge is, dit is precies wat AB wil bereiken.
We leven godverdomme in een democratie, als je je niet kan vinden in de huidige koers doe je maar gewoon mee aan het democratische proces.
Nou doe jij hetzelfde. Hou op 'rechts' op een hoop te gooien, net als zo'n Anders met 'links' doet.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ach...het prikt de mythe door dat Henk en Ingrid zo'n hekel aan geweld hebben. Ze staan voorop om een massamoord op kinderen goed te praten en linksmenschen te lynchen.
Wat een onzin, het is gewoon een mening van iemand. Ik ben blij dat hij het zo kan uiten en hiermee zijn frustraties kwijt kan, zou dat niet kunnen dan krijg je pas veel bommenleggers.quote:
Dat begrijp ik dan ook weer nooit....iedereen moet een advocaat hebben en daar je onvrede op richten is stupide.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:18 schreef deedeetee het volgende:
Ook Breiviks advocaat Geir Lippe moest het ontgelden. “Kunt u uw cliënt zeggen dat hij zal branden in de hel?” en “hoe kunt u hem verdedigen?” waren vragen die de raadsman naar het hoofd geslingerd kreeg, meldt de Noorse omroep NRK.
Dit komt toch aardig over als oproepen tot geweld.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat een onzin, het is gewoon een mening van iemand. Ik ben blij dat hij het zo kan uiten en hiermee zijn frustraties kwijt kan, zou dat niet kunnen dan krijg je pas veel bommenleggers.
Hoe zou je je voelen als het over je eigen familie zou gaan?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Wat een onzin, het is gewoon een mening van iemand. Ik ben blij dat hij het zo kan uiten en hiermee zijn frustraties kwijt kan, zou dat niet kunnen dan krijg je pas veel bommenleggers.
Ja.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Duidelijk dat daar wat mogelijk terroristjes zitten.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:03 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Altijd leuk als mensen in de gebiedende wijs gaan praten.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou doe jij hetzelfde. Hou op 'rechts' op een hoop te gooien, net als zo'n Anders met 'links' doet.
Ik denk niet dat er één persoon is te vinden die nav deze post gelijk zijn bommengordel uit de schuur haalt. Het is gewoon een mening van een gefrustreerd persoon, laat het lekker staan om de domheid aan de mensen te tonen of ga ermee in discussie.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dit komt toch aardig over als oproepen tot geweld.
En misschien begon 'Anders' ook wel zo. Dit is echt geen garantie dat hij wel geen bommenlegger gaat worden.
Extreemrechts, niet "gewoon" rechts.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:23 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou doe jij hetzelfde. Hou op 'rechts' op een hoop te gooien, net als zo'n Anders met 'links' doet.
Ik denk dat als een extreem linkse kraker die dagelijks op twitter zet dat ze Wilders dood moeten schieten en een bom in zijn auto zouden moeten leggen wel een bezoekje krijgt van één of andere dienst/instantie.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:23 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Prima toch? Des te meer reden om die post te laten staan, mocht het strafbaar zijn dan merkt die poster dat vanzelf wel.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:31 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Ik denk dat als een linkse kraker die dagelijks op twitter zet dat ze Wilders dood moeten schieten en een bom in zijn auto zouden moeten leggen wel een bezoekje krijgt van één of andere dienst/instantie.
Zijn Henk en Ingrid nu ineens al extreem-rechts?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:30 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Extreemrechts, niet "gewoon" rechts.
Da's nogal een verschil.
Die mensen op dat forum wel.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zijn Henk en Ingrid nu ineens al extreem-rechts?
Voor veel mensen staat democratie inmiddels gelijk aan achterkamertjes, pluche en meer van die populistische terminologie; "er wordt toch niet geluisterd, er gebeurt toch niets." Dat wil zeggen: "er zit niet meer geld in mijn knip dan een jaar geleden en mijn Turkse buurman draait nog steeds van die rare muziek..."quote:Op maandag 25 juli 2011 15:12 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
zie hem dan glimlachen met zn rotkopquote:Op maandag 25 juli 2011 15:34 schreef Notenkast het volgende:
Hij had dus geen uniform aan.
[ afbeelding ]
Hij ziet er tevreden uit.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:34 schreef Notenkast het volgende:
[ afbeelding ]
Daar zou je wel 's gelijk in kunnen hebben.quote:Mijns inziens doen zijn politieke standpunten/motivatie totaal niet terzake; hij moet op zijn daden beoordeeld worden. Maar bijna niemand kan het laten deze zaak aan te grijpen om zich links of rechts op te stellen. Als je het over radicaliseren en vergroten van tegenstellingen hebt, heeft AB zijn doel nu al bereikt...
Het maakt niet uit wat Breivik als reden aangeeft voor zijn daden, het blijven wrede en totaal niet te excuseren moorden. Niets kan aanleiding zijn voor zo'n koelbloedig uitgevoerde moordpartij. Wat Breivik op dat eiland deed gaat werkelijke alle perken te buiten. En zo hoop ik ook dat er over hem geoordeeld gaat worden.quote:De Fjordman zelf heeft ondertussen op zijn weblog zijn grote afkeer getoond van Breiviks daden. "Wie zulke onuitsprekelijke wreedheden begaat is een monster en verdient net zo weinig medelijden als hij zijn onschuldige, ongewapende slachtoffers gaf."
"Hoe ik me voel nu ik weet dat de vermeende dader van deze wreedheden mij heeft geciteerd in zijn veelbesproken boek? Absoluut afschuwelijk", schrijft Fjordman. "Wat kan ik anders zeggen. Ik wil benadrukken dat ik zijn lange boek of manifest nog niet heb gelezen en ik heb noch de tijd noch de maag om dit nu te doen."
quote:Een eigenaar van een bedrijf in chemicaliën is in de Zuid-Poolse provincie Dolnoslaskie opgepakt in verband met de aanslagen van afgelopen vrijdag in Noorwegen. Dat meldde het radiostation RMF FM vandaag.
Het bedrijf zou chemicaliën hebben geleverd die gebruikt zijn bij de aanslagen. De eigenaar is inmiddels voorgeleid. Volgens de Poolse veiligheidsdienst heeft Anders Breivik, de verdachte van de Noorse aanslagen, alleen in commerciëel opzicht contact gehad met de Pool. De verhandelde producten zouden niet illegaal zijn en gemakkelijk te verkrijgen.
Het verzoek tot arrestatie kwam van de Noorse politie en werd reeds vrijdag gedaan. De politie heeft de arrestatie inmiddels bevestigd bij monde van woordvoerder Mariusz Sokolowski. De verdachte is eigenaar van een bedrijf dat via internet chemicaliën zou hebben verkocht waarmee je een bom kunt maken. De verdachte is een bekende van de politie.
De Poolse veiligheidsdiensten meldden vandaag dat er tot op heden geen aanwijzingen zijn dat de arrestant een medestander is van aanslagpleger Anders Behring Breivik. De contacten zouden puur zakelijk van aard zijn. Volgens de veiligheidsdiensten waren de verkochte producten niet illegaal en vrij te koop.
Breivik wordt verantwoordelijk gehouden voor de bomaanslag op regeringsgebouwen in Oslo en de schietpartij op het eilandje Utoya van vrijdag, waarbij zeker 93 doden vielen.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)agen-Noorwegen.dhtml
Hij kijkt nog blij ook. Hij heeft er zin in.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:34 schreef Notenkast het volgende:
[ afbeelding ]
Ja, hij denkt "Why so serious?"quote:Op maandag 25 juli 2011 15:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij kijkt nog blij ook. Hij heeft er zin in.
Ben blij als die nuances ook in de toekomst worden gemaakt wanneer een moslim een aanslag pleegt.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:35 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Daar zou je wel 's gelijk in kunnen hebben.
Ik kwam net dit tegen
[..]
Het maakt niet uit wat Breivik als reden aangeeft voor zijn daden, het blijven wrede en totaal niet te excuseren moorden. Niets kan aanleiding zijn voor zo'n koelbloedig uitgevoerde moordpartij. Wat Breivik op dat eiland deed gaat werkelijke alle perken te buiten. En zo hoop ik ook dat er over hem geoordeeld gaat worden.
http://www.americanthinke(...)eding_in_norway.htmlquote:"An appeaser is one who feeds a crocodile -- hoping it will eat him last." Winston Churchill
Norway, which has a sordid history of feeding the anti-Semitic, anti-Israel beast, woke up this morning to the shock of the Islamist beast feeding on Norwegian blood.
Today a bewildered Oslo is learning a truth they might have learned in 1939: the beast of fanatacism grows more insatiable with every act of appeasement.
Maar wanneer een dag later opgemerkt werd dat de dader een fan van Shapiro was, dan is dit een weerzinwekkende poging van links om de tragedie politiek te misbruiken...quote:It is so appropriate to see these weak sister Norway type get what they deserve. Maybe they eventually will show some intestinal fortitude and round up Islam and dump them on some dock in the middle east.
Hij heeft toegegeven ja dat hij de aanslagen heeft gepleegd.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:36 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik zie op de BBC 'Suspect pleads not guilty'? Hij had toch al bekend?
Hij zegt dat hij het gedaan had, maar hij ziet het niet als guilt blijkbaarquote:Op maandag 25 juli 2011 15:36 schreef miss_dynastie het volgende:
Dat uitgestreken gezicht... alsof er niks aan de hand is.... zo van :quote:Op maandag 25 juli 2011 15:34 schreef Notenkast het volgende:
[ afbeelding ]
Maar hij vind zichzelf niet schuldig aan een misdrijf. Hij vindt namelijk dat wat hij gedaan heeft goed en noodzakelijk was.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:36 schreef miss_dynastie het volgende:
Niet eens zo'n gekke vergelijking.quote:
Ah op die manier... ze zijn het op de BBC ook aan het uitleggen nu, maar ik was weer eens te nieuwsgierigquote:Op maandag 25 juli 2011 15:38 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Hij heeft toegegeven ja dat hij de aanslagen heeft gepleegd.
Maar hij vind dat het geen misdaad is. Dus jaaaa...
als 't goed is zijn dergelijke functionarissen goed getraind om hun emoties tijdens het uitvoeren van hun functie onder controle te houdenquote:Op maandag 25 juli 2011 15:40 schreef Caland het volgende:
Wel respect voor die politieagenten die zo dichtbij hem komen. Je moet je toch flink inhouden om hem niet eens flink onder handen te nemen als er geen camera's en dergelijke bij zijn lijkt me.
Precies. Je zult maar naast hem moeten zitten in die auto. Of een verhoor afnemen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:40 schreef Caland het volgende:
Wel respect voor die politieagenten die zo dichtbij hem komen. Je moet je toch flink inhouden om hem niet eens flink onder handen te nemen als er geen camera's en dergelijke bij zijn lijkt me.
mwah. Stukje professionaliteit natuurlijk.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:40 schreef Caland het volgende:
zelfs het rode shirtjequote:Op maandag 25 juli 2011 15:43 schreef marcodej het volgende:
[ afbeelding ]
Ik vind de gelijkenis treffend.
Ik denk wel dat ze daar rekening mee hebben gehouden voordat ze de mensen aanwezen voor deze taak.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:42 schreef Apotheose het volgende:
[..]
mwah. Stukje professionaliteit natuurlijk.Tenzij het een van die politiemannen zelf is overkomen. As in: dat zij iemand zijn kwijtgeraakt op dat eiland of in dat gebouw... Dan zou ik me ook in moeten houden ja...
Ik snap er ook geen biet vanquote:Op maandag 25 juli 2011 15:41 schreef Madame_Paon het volgende:
Maar hij vindt de islam verschrikkelijk om de manier waarop ze mensen behandelen, maar zelf vermoordt hij wel even iets van 93 ongewapende en onschuldige mensen?
Waar is dat van?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:43 schreef marcodej het volgende:
[ afbeelding ]
In dat geval wordt je niet op deze job gezet.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:42 schreef Apotheose het volgende:
[..]
mwah. Stukje professionaliteit natuurlijk.Tenzij het een van die politiemannen zelf is overkomen. As in: dat zij iemand zijn kwijtgeraakt op dat eiland of in dat gebouw... Dan zou ik me ook in moeten houden ja...
Nee man. Hoe heet die acteur ook weer?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:43 schreef marcodej het volgende:
[ afbeelding ]
waarom? het is standaard procedure voor die mensen, lijkt me. het is hun werk en daar zijn ze voor getraind.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:44 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik denk wel dat ze daar rekening mee hebben gehouden voordat ze de mensen aanwezen voor deze taak.
Die persoonlijk betrokken zijn mogen zich echt niet met zijn zaak bemoeien hoor.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:42 schreef Apotheose het volgende:
[..]
Kevin Spacey in de film "Se7en". Spacey speelt daarin een koelbloedige en freaky seriemoordenaar.quote:
Kevin Spaceyquote:Op maandag 25 juli 2011 15:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee man. Hoe heet die acteur ook weer?
In ieder geval, Anders heeft blauwe ogen en blond haar. Hij lijkt een beetje op een blonde graaf dracula, vind ik.
Denk toch dat ze in geval van persoonlijke betrokkenheid iemand niet op zo'n zaak zetten. Volgens mij zijn daar regels voor.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
waarom? het is standaard procedure voor die mensen, lijkt me. het is hun werk en daar zijn ze voor getraind.
.quote:Breivik: Arbeiderspartij bracht moslims naar Noorwegen
De Noorse Arbeiderspartij is verantwoordelijk voor de 'massa-importatie' van moslims. Dat heeft verdachte Anders Breivik vandaag tijdens de voorgeleiding gezegd tegenover de rechtbank in Oslo.
Dat heeft de rechtbank bekendgemaakt. Breivik wilde naar eigen zeggen de toekomst van de Labourpartij vernietigen, door jongeren op een partijbijeenkomst dood te schieten
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)naar-Noorwegen.dhtml
Inderdaad. We blijven wel mensen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Denk toch dat ze in geval van persoonlijke betrokkenheid iemand niet op zo'n zaak zetten. Volgens mij zijn daar regels voor.
Volgens mij zit hij continue in zijn 'edele tempeliers' rolquote:
Het gaat om de uitstraling natuurlijk.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee man. Hoe heet die acteur ook weer?
In ieder geval, Anders heeft blauwe ogen en blond haar. Hij lijkt een beetje op een blonde graaf dracula, vind ik.
Nu zal Lacoste steeds geassocieerd worden met Breivik zeker.quote:
quote:Op maandag 25 juli 2011 15:48 schreef alors het volgende:
[..]
ja dacht ik ook al, zullen ze blij mee zijn bij Lacoste...
Dus toch om de toekomst vd partij te vernietigen.quote:
dat ben ik met je eens, maar dat is een bijzondere situatie die bij uitzondering voorkomt. in andere gevallen vind ik dat je van iedere professioneel betrokken persoon mag verwachten dat ie professioneel handelt tegenover de dader, hoe gruwelijk de daad ook is.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Denk toch dat ze in geval van persoonlijke betrokkenheid iemand niet op zo'n zaak zetten. Volgens mij zijn daar regels voor.
Begin hoe langer hoe meer te denken dat de man toch behoorlijk gestoord is hoor. Hoewel er wel meer moordenaars zijn geweest met net zo'n uitgestreken en zelfvoldaan gezicht.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:47 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Volgens mij zit hij continue in zijn 'edele tempeliers' rol
nee idd. Had ik niet zo snel bij stilgestaanquote:Op maandag 25 juli 2011 15:45 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In dat geval wordt je niet op deze job gezet.
Ik denk juist dat door deze schietpartij de overlevenden zich veel sterker zullen inzetten voor de ideologieën van de partij. Of is dat te ver gedacht?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:49 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dus toch om de toekomst vd partij te vernietigen.
Natuurlijk. Maar als je eigen familie of vrienden er bij betrokken zijn verwachten ze dat niet van je. Dan zetten ze je niet op die zaak.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:49 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
dat ben ik met je eens, maar dat is een bijzondere situatie die bij uitzondering voorkomt. in andere gevallen vind ik dat je van iedere professioneel betrokken persoon mag verwachten dat ie professioneel handelt tegenover de dader, hoe gruwelijk de daad ook is.
dat beaam ik toch ook?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:51 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar als je eigen familie of vrienden er bij betrokken zijn verwachten ze dat niet van je. Dan zetten ze je niet op die zaak.
Dat lijkt me een logische gedachte.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk juist dat door deze schietpartij de overlevenden zich veel sterker zullen inzetten voor de ideologieën van de partij. Of is dat te ver gedacht?
Misschien. Maar misschien gaat er ook angst heersen. Misschien zijn er mensen bij die na dit te hebben meegemaakt en overleefd besluiten helemaal uit de politiek stappen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik denk juist dat door deze schietpartij de overlevenden zich veel sterker zullen inzetten voor de ideologieën van de partij. Of is dat te ver gedacht?
Hij draagt makeup op die foto's.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:52 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat lijkt me een logische gedachte.
Wat ziet 'ie er anders uit, trouwens... de eerste foto's lijken wel gephotoshopt, vergeleken met hoe hij er nu uitziet
Moeilijk te zeggen....hangt denk ik van het individu af. De 1 zal zich idd nog harder in gaan zetten en de ander heeft mss een levenslang trauma. De gevolgen van (extreme) tegenslag kunnen enorm variëren.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Het land is blijkbaar echt niet toegerust op dit soort mega-criminelen...quote:Op maandag 25 juli 2011 15:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Slecht ook dat er geen geblindeerde ramen worden gebruikt..
Daar dacht ik ook al aan. Had niet verwacht dat hij zo goed in beeld zou komen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Eigenlijk wel. Hij geniet van de aandacht. Als niemand het ziet is het voor hem een stuk minder leuk natuurlijk.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Idd. Als daar zoveel wapens in omloop zijn, hoeft er maar 1 iemand op het idee te komen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
quote:De rechter eist 8 weken eenzame opsluiting. Breivik mag geen kranten, brieven of bezoekers ontvangen
8 weken maar? Van mij mag hij de eerstkomende 10 jaar in eenzame opsluiting.quote:
Dit is wat minder mooi, als het waar is:quote:
quote:Breivik: Ik handelde niet alleen
Anders Breivik, de man die verdacht wordt van de bomaanslag en schietpartij in Noorwegen, handelde niet alleen. 'Er zijn nog twee cellen actief in onze organisatie', zei hij vandaag tijdens zijn voorgeleiding tegen de rechter.
Dat heeft de rechtbank in Oslo zojuist bekendgemaakt. De rechter eist 8 weken eenzame opsluiting. Breivik mag geen kranten, brieven of bezoekers ontvangen.
Breivik wilde naar eigen zeggen de toekomst van de Noorse Labourpartij vernietigen, door jongeren op een partijbijeenkomst dood te schieten. Hij acht de partij verantwoordelijk voor de 'massa-importatie' van moslims.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)naar-Noorwegen.dhtml
En op dezelfde pagina:quote:Can the Left Resist the Temptation to Exploit the Norway Attacks? "Right-wing fundamentalist Christian. It’s a slam-dunk for the liberal-left; the ultimate caricature of conservative extremism; the bogeyman that had until now existed largely in their imaginations made real.
quote:Norway: A Postscript "Many facts are still unknown, but at this point it appears that a key ingredient in the tragedy was the fact that the killer had the only gun on the island. It is, really, one of the ultimate horror scenarios: hundreds of kids, accompanied by a relative handful of adults, isolated on an island with a crazed killer. The outcome might have been very different if some of those adults had been armed."
Die vergelijking kwam ook mij op. Motief is totaal anders maar verder veel overeenkomsten: een kalme, doordachte moordenaar die alles onder controle heeft en veel geschreven hersenspinsels achterlaat. (geweldige film btw)quote:Op maandag 25 juli 2011 15:45 schreef marcodej het volgende:
Kevin Spacey in de film "Se7en". Spacey speelt daarin een koelbloedige en freaky seriemoordenaar.
Het gaat me niet zozeer om zijn uiterlijk, maar om die glimlach, blik in zijn ogen en de gehele setting.
Je moet geen wetten gaan veranderen omdat iedereen wat emotioneel is.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:02 schreef Bittere_Bal het volgende:
achteraf, en dat is natuurlijk heel erg makkelijk, zal deze persoon in een land waar meer wapens voor handen zijn nooit zo lang zijn gang hebben kunnen gaan op dat eilandje. Maar het blijft een te extreem geval om daar je wapenwetten op aan te passen.
hier doelde ik opquote:Op maandag 25 juli 2011 15:59 schreef meth1745 het volgende:
En op dezelfde pagina:
[quote]Norway: A Postscript "Many facts are still unknown, but at this point it appears that a key ingredient in the tragedy was the fact that the killer had the only gun on the island. It is, really, one of the ultimate horror scenarios: hundreds of kids, accompanied by a relative handful of adults, isolated on an island with a crazed killer. The outcome might have been very different if some of those adults had been armed."
Mee eens maar het is ronduit belachelijk dat zelfs de politie geen wapens heeftquote:Op maandag 25 juli 2011 16:02 schreef Bittere_Bal het volgende:
achteraf, en dat is natuurlijk heel erg makkelijk, zal deze persoon in een land waar meer wapens voor handen zijn nooit zo lang zijn gang hebben kunnen gaan op dat eilandje. Maar het blijft een te extreem geval om daar je wapenwetten op aan te passen.
Maar dan krijgt Anders wat minder aandacht (die hij zo te zien wel fijn vindt).quote:Op maandag 25 juli 2011 16:02 schreef Biogarde het volgende:
Dat blinderen van auto's zou nodig zijn omdat? Om te voorkomen dat ie naar buiten kijkt? Of iemand naar binnen kijkt?
Het zou voor die agenten/militairen voorin de auto een kleine moeite zijn een bivakmuts op te doen (zoals je dat vaker ziet, ook in NLD). Maar ze doen het niet. Waarom? Geen idee, maar zie ook niet in waarom het wel zou moeten. Represailles? Nee. Alsof je de agent gaat omleggen die je naar een cel reed.
Beiden.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:02 schreef Biogarde het volgende:
Dat blinderen van auto's zou nodig zijn omdat? Om te voorkomen dat ie naar buiten kijkt? Of iemand naar binnen kijkt?
Rustig doorgaan met ademhalen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:57 schreef deedeetee het volgende:
Als ik zo naar die zelfvoldane blik in zijn ogen kijk dan bekruipen me toch de griezels. Die kerel zal toch niet nog meer narigheid als extratje achter de mouw hebben. Wie weet wat hij nog meer heeft georganiseerd dat nog te gebeuren staat ?![]()
Bom met tijdmechanisme b.v. Of moordpartij door collega maniak ofzo.
Ik ben benieuwd. Waarom zou hij liegen?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:04 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Rustig doorgaan met ademhalen.
Hij claimt dat er nog 2 cellen actief zijn in zijn organisatie, dus het is afwachten of dat idd zo is.
Is juist een nobel streven, waar je een harde prijs voor kan betalen.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:03 schreef Confetti het volgende:
[..]
Mee eens maar het is ronduit belachelijk dat zelfs de politie geen wapens heeft
Toen er 9 jaar geleden echter Marokkaanse jongens in Ede stonden te juichen op 11 september sprak men daar (terecht) schande van, en ik vermoed dat de schrijvers van dat soort absurde berichten vooraan stonden om dat gedrag destijds te veroordelen.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:21 schreef PLAE@ het volgende:
Dat vind ik nog wel meevallen. Zulke zielepieten hou je altijd overigens. Zowel bij extreem-links als rechts. 1 pot nat
Geert Wilders houdt zich nu even stil, maar als het moment daar is zullen we wel weer van hem horen.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:06 schreef SoldMayor het volgende:
Ik vraag me af of pvv nu veel stemmen verliest door alle media aandacht rondom dit verhaal.
Als het waar is dat er nog 2 andere actieve cellen zijn, waarom zou hij dat dan zeggen?quote:Op maandag 25 juli 2011 15:57 schreef Kingstown het volgende:
Dit is wat minder mooi, als het waar is:
Hij heeft al wereldwijde aandacht. En mensen op straat leggen bij het zien van 2 jeeps en een motor echt niet gelijk de link met de dader. En doen ze dat wel, dan zijn ze al voorbij voor ze er erg in hebben. Als je 'm iets zou willen misgunnen, dan zijn er zoveel andere manieren. Niets iets waar je in gaat investeren. Denk aan aanpassen auto's.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar dan krijgt Anders wat minder aandacht (die hij zo te zien wel fijn vindt).
Tsja....dat zijn vragen voor de psych.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:05 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Waarom zou hij liegen?
Maar aan de andere kant: waarom zou hij dat nu allemaal al opbiechten?
quote:Op maandag 25 juli 2011 16:06 schreef SoldMayor het volgende:
Ik vraag me af of pvv nu veel stemmen verliest door alle media aandacht rondom dit verhaal.
Hij heeft geen enkele reden om te liegen. Zeker niet omdat ie dit jaren heeft voor heeft weten te bereiden en tot op de details perfect.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:07 schreef eight het volgende:
[..]
Als het waar is dat er nog 2 andere actieve cellen zijn, waarom zou hij dat dan zeggen?
Ik geloof dit niet echt, het is waarschijnlijk bedoelt om angst in te peperen of hij gaat ervan uit dat zijn voorbeeld gevolgd wordt.
Er stond vast een heel leger aan journalisten en fotografen klaar die nu toch best wat aardige foto's hebben gemaakt die nu al weer veel besproken zijn.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:07 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Hij heeft al wereldwijde aandacht. En mensen op straat leggen bij het zien van 2 jeeps en een motor echt niet gelijk de link met de dader. En doen ze dat wel, dan zijn ze al voorbij voor ze er erg in hebben. Als je 'm iets zou willen misgunnen, dan zijn er zoveel andere manieren. Niets iets waar je in gaat investeren. Denk aan aanpassen auto's.
Nee, het is vakantie.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:06 schreef SoldMayor het volgende:
Nee, maar het is wel verstandig om deze opnieuw tegen het licht te houden.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:03 schreef Specularium het volgende:
Je moet geen wetten gaan veranderen omdat iedereen wat emotioneel is.
In een garage. Waar alleen een beetje media bij mocht. Agenten gezien bij de 'poorten'?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Er stond vast een heel leger aan journalisten en fotografen klaar die nu toch best wat aardige foto's hebben gemaakt die nu al weer veel besproken zijn.
Ja wat?quote:
Hij is zelfs heel blij met de -in zijn ogen- geslaagde missie en popelt om alles aan iedereen te vertellen.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:08 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Hij heeft geen enkele reden om te liegen. Zeker niet omdat ie dit jaren heeft voor heeft weten te bereiden en tot op de details perfect.
die wetswijziging zou dan het gevolg zijn van deze gebeurtenis. hoe erg de gebeurtenis ook is, hoe groot is de kans (kijkende naar het verleden) dat zoiets op korte termijn weer gebeurt?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:09 schreef eight het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel verstandig om deze opnieuw tegen het licht te houden.
Een wetswijziging gaat sowieso niet van de een op de andere dag
Jaquote:Op maandag 25 juli 2011 16:07 schreef Mishu het volgende:
Was de politie bij de uiteindelijke overmeestering wel bewapend?
Ja, met een klappertjespistool en een lasso.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:07 schreef Mishu het volgende:
Het is ook een emotionele reactie. Denk niet dat een land er nou zo veel veiliger op wordt als iedereen met een wapen rondloopt. Dit is ook wel statistisch aan te tonen volgens mij. Alleen voor het gevoel mbt tot Oslo had ik het wel heel fijn gevonden als er een paar rednecks met bijbehorende rifles op het eiland hadden gezeten..quote:Op maandag 25 juli 2011 16:09 schreef eight het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:07 schreef Mishu het volgende:
quote:Op maandag 25 juli 2011 16:12 schreef Bittere_Bal het volgende:
Alleen voor het gevoel mbt tot Oslo had ik het wel heel fijn gevonden als er een paar rednecks met bijbehorende rifles op het eiland hadden gezeten..
Bij het uit het water helpen op dat eiland/aan het vaste land waren ook agenten te zien met wapens netjes in hun holster.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?
In de NRC van zaterdag staat een foto van agenten die iemand helpen bij die ontplofiing en daar is duidelijk een gun, analoog aan NL-Polizei, te zien. Ik ga ff kijken of iets online kan vinden.
Nog meer angst zaaien is natuurlijk altijd een goede reden.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:08 schreef Biogarde het volgende:
Hij heeft geen enkele reden om te liegen. Zeker niet omdat ie dit jaren heeft voor heeft weten te bereiden en tot op de details perfect.
Hij is angst aan het zaaien.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:05 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Waarom zou hij liegen?
Maar aan de andere kant: waarom zou hij dat nu allemaal al opbiechten?
Zo kijkt hij wel ja. Zo van: wacht maar wat er straks gebeurt tijdens de hoorzitting.quote:Op maandag 25 juli 2011 15:57 schreef deedeetee het volgende:
Als ik zo naar die zelfvoldane blik in zijn ogen kijk dan bekruipen me toch de griezels. Die kerel zal toch niet nog meer narigheid als extratje achter de mouw hebben. Wie weet wat hij nog meer heeft georganiseerd dat nog te gebeuren staat ?![]()
Bom met tijdmechanisme b.v. Of moordpartij door collega maniak ofzo.
Als de jongeren van politieke partij X hier op Schiermonnikoog een meeting houden, dan is er ook maar 1 plaatselijke bromsnor als het mee zit.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:12 schreef Bittere_Bal het volgende:
[..]
Het is ook een emotionele reactie. Denk niet dat een land er nou zo veel veiliger op wordt als iedereen met een wapen rondloopt. Dit is ook wel statistisch aan te tonen volgens mij. Alleen voor het gevoel mbt tot Oslo had ik het wel heel fijn gevonden als er een paar rednecks met bijbehorende rifles op het eiland hadden gezeten..
En wanneer dit opnieuw gebeurt zeggen we: eigen schuld, hadden jullie pacifisten maar wapens moeten dragen? Maw het recht om wapens te dragen wordt een morele plicht om wapens te dragen?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:09 schreef eight het volgende:
[..]
Er zijn al heel veel wapens in omloop in Noorwegen, en nog is er niemand in de buurt geweest die er een bij zich had en/of durfde, koel genoeg was en kon schieten...quote:Op maandag 25 juli 2011 16:02 schreef Bittere_Bal het volgende:
Ja. En ik hoop dat dat zo kan blijven.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:16 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als de jongeren van politieke partij X hier op Schiermonnikoog een meeting houden, dan is er ook maar 1 plaatselijke bromsnor als het mee zit.
Statistisch gezien is die kans te verwaarlozen. Toch is het vrij normaal dat wetten worden aangepast op ervaringen uit het verleden. Bovendien geef je hier als overheid ook een signaal af aan burgers zodat hun zich veiliger gaan voelen.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:10 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
die wetswijziging zou dan het gevolg zijn van deze gebeurtenis. hoe erg de gebeurtenis ook is, hoe groot is de kans (kijkende naar het verleden) dat zoiets op korte termijn weer gebeurt?
Het ging hem volgens mij vooral om dat 1500 pagina's tellende werk van hem en de maatschappelijke reactie die dit zou uitlokken.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:17 schreef MouzurX het volgende:
Weet je het lijkt me gewoon raar om 9 jaar te plannen en dan 1 aanslag te plegen.
In die 9 jaar kan je tientallen aanslagen plegen en tegelijkertijd het manifest uitbrengen.
quote:Op maandag 25 juli 2011 15:35 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Voor veel mensen staat democratie inmiddels gelijk aan achterkamertjes, pluche en meer van die populistische terminologie; "er wordt toch niet geluisterd, er gebeurt toch niets." Dat wil zeggen: "er zit niet meer geld in mijn knip dan een jaar geleden en mijn Turkse buurman draait nog steeds van die rare muziek..."
Kort door de bocht is de trend. Snel, makkelijk, geen verantwoordelijkheid; het internet is daar ook debet aan. Tot een fatsoenlijk debat komt je op een forum praktisch nooit. Wat iemand niet wil horen, leest hij niet - en als het je te heet wordt, dan zet je toch gewoon je pc uit? Op plaatsen met praktisch enkel gelijkgestemden, zoals dat 'van de Vrijheid'-forum fokken mensen elkaar enkel op tot nog extremere (waan)ideeen:
"O, die jongeren op dat eiland wilden iets tegen Israel ondernemen? Bedankt voor de info. Dan is die actie van AB misschien best oké..."
Sommige mensen zijn direct bereid om elke halve roddel voor waarheid aan te nemen, omdat ze een positie hebben gekozen en die enkel willen versterken met informatie (niet eens feiten, bronnen, onderbouwingen) die ze vervolgens als grote (complot)theorieen weer aan gelijkgestemden kunnen voeren.
En wat betreft 'multikul': de term 'mislukte multiculturele samenleving' impliceert de mogelijkheid van een geslaagde. Hoe zou die eruit moeten zien? Iedereen op klompen met een kaas op zijn hoofd?
Ik denk dat ie op een grotere explosie hoopte. Vermoed dat niet alle ANFO gedetoneerd is.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:17 schreef MouzurX het volgende:
Weet je het lijkt me gewoon raar om 9 jaar te plannen en dan 1 aanslag te plegen.
In die 9 jaar kan je tientallen aanslagen plegen en tegelijkertijd het manifest uitbrengen.
De aanslag was plan B. Hij wilde eerst zijn gedachtegoed bekend maken, maar toen dat niet aansloeg koos hij voor plan B.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:17 schreef MouzurX het volgende:
ja burgers laten zich graag door de overheid gevoelens van veiligheid aanpraten, maar vergeten dan dat een surveillancestaat op de loer ligt. je moet niet altijd buigen voor het kwaad, zeker niet als het een uniek geval is.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:18 schreef eight het volgende:
[..]
Statistisch gezien is die kans te verwaarlozen. Toch is het vrij normaal dat wetten worden aangepast op ervaringen uit het verleden. Bovendien geef je hier als overheid ook een signaal af aan burgers zodat hun zich veiliger gaan voelen.
Dan is de kans om vroegtijdig gepakt te worden veel groter.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:21 schreef MouzurX het volgende:
Lezen jullie mijn reactie wel?
Tijdens meerdere aanslagen kan je het manifest ook bekend maken.
Soort van anonymous achtig iets.
Misschien komen die nog.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:21 schreef MouzurX het volgende:
Lezen jullie mijn reactie wel?
Tijdens meerdere aanslagen kan je het manifest ook bekend maken.
Soort van anonymous achtig iets.
Ik vermoed dat het idee 9 jaar geleden is ontstaan maar dat hij er destijds zowel financieel als mentaal niet klaar voor was. Hij schrijft ook in het manifest dat een aanslag zijn laatste redmiddel was. Hij heeft eerst geprobeerd een soort partij op te richten maar dat lukte financieel niet.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:17 schreef MouzurX het volgende:
En wat betreft 'multikul': de term 'mislukte multiculturele samenleving' impliceert de mogelijkheid van een geslaagde. Hoe zou die eruit moeten zien? Iedereen op klompen met een kaas op zijn hoofd?
sowieso komen er meer aanslagen, oorlogen enz.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:22 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Misschien komen die nog.
Van zijn mede-kruisvaarders.
Wat hebben klompen en kaas met rassen te maken?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:25 schreef Gulo het volgende:
[..]
![]()
In dat laatste geval zou er sowieso geen sprake meer zijn van een multiculturele samenleving, hooguit van een multiraciale samenleving.
Dat zijn zaken die, ook in de politiek, nog al eens door elkaar gehaald worden. Als iedereen zich volledig zou aanpassen naar een bepaalde cultuur is er per definitie sprake van een monoculturele samenleving.
Wat dat betreft begrijp ik ook niet wat je nu eigenlijk bedoelt?
Als je in een land van 4,5 miljoen inwoners waar per 100 inwoners 32 pistolen zijn, en jaarlijks slechts 30 moorden dan heb je simpelweg te maken met een in principe vrij vreedzaam land en kun je het waarschijnlijk ook prima zonder wapens af.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:06 schreef Specularium het volgende:
[..]
Is juist een nobel streven, waar je een harde prijs voor kan betalen.
Als iedereen typisch Nederlands wordt, kun je het geen mulitculturele samenleving meer noemen, wel een multiraciale.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:25 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Wat hebben klompen en kaas met rassen te maken?
Mee eens, alleen als zoiets gebeurt ga je achteraf analyseren hoe het voorkomen had kunnen worden of iig minder slachtoffers waren gevallen.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:20 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
ja burgers laten zich graag door de overheid gevoelens van veiligheid aanpraten, maar vergeten dan dat een surveillancestaat op de loer ligt. je moet niet altijd buigen voor het kwaad, zeker niet als het een uniek geval is.
ow zoquote:Op maandag 25 juli 2011 16:27 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Als iedereen typisch Nederlands wordt, kun je het geen mulitculturele samenleving meer noemen, wel een multiraciale.
maar waarom? hoe vaak is zoiets gebeurd? niet bewapend zijn van de politie vind ik een heel sterk principieel signaal. je moet dat niet zomaar aan de kant schuiven voor zo'n gek.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:27 schreef eight het volgende:
[..]
Mee eens, alleen als zoiets gebeurt ga je achteraf analyseren hoe het voorkomen had kunnen worden of iig minder slachtoffers waren gevallen.
Agenten bewapenen is imo voor de hand liggend, helemaal in land waar veel burgers ook wapens bezitten.
[..]
Voor veel mensen staat democratie inmiddels gelijk aan achterkamertjes, pluche en meer van die populistische terminologie; "er wordt toch niet geluisterd, er gebeurt toch niets." Dat wil zeggen: "er zit niet meer geld in mijn knip dan een jaar geleden en mijn Turkse buurman draait nog steeds van die rare muziek..."
Kort door de bocht is de trend. Snel, makkelijk, geen verantwoordelijkheid; het internet is daar ook debet aan. Tot een fatsoenlijk debat komt je op een forum praktisch nooit. Wat iemand niet wil horen, leest hij niet - en als het je te heet wordt, dan zet je toch gewoon je pc uit? Op plaatsen met praktisch enkel gelijkgestemden, zoals dat 'van de Vrijheid'-forum fokken mensen elkaar enkel op tot nog extremere (waan)ideeen:
"O, die jongeren op dat eiland wilden iets tegen Israel ondernemen? Bedankt voor de info. Dan is die actie van AB misschien best oké..."
Sommige mensen zijn direct bereid om elke halve roddel voor waarheid aan te nemen, omdat ze een positie hebben gekozen en die enkel willen versterken met informatie (niet eens feiten, bronnen, onderbouwingen) die ze vervolgens als grote (complot)theorieen weer aan gelijkgestemden kunnen voeren.
principieel heel mooi. maar misschien ook een beetje naief als je de huidige wereld in beschouwing neemt?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:30 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
maar waarom? hoe vaak is zoiets gebeurd? niet bewapend zijn van de politie vind ik een heel sterk principieel signaal. je moet dat niet zomaar aan de kant schuiven voor zo'n gek.
wat hebben sommige scholieren tegen sommige medescholieren? vaak is het een kwestie van anders zijn. erg achterlijk, maar ook menselijkquote:Op maandag 25 juli 2011 16:31 schreef Mishu het volgende:
Wat hebben sommige Nederlanders eigen tegen islamitische Nederlanders?
Wat hebben mensen tegen BMW rijders. Men associeert het ene met het andere.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:31 schreef Mishu het volgende:
Ik denk dat veel Nederlanders problemen hebben met die marrokkaanse relgasten en dat koppelen ze aan de Islam. Echter heb die weinig te maken met de Islam. Ze roken, drinken, gebruiken drugs en gaan zelden naar de moskee... Neemt niet weg dat ze alsnog een probleem zijn in sommige steden.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:31 schreef Mishu het volgende:
En men mag vinden dat dat een walgelijke mening is. PVV-steuners die de Noorse daden "niet zo erg vinden" (laat ik me voorzichtig uitdrukken) zijn wat mij betreft ook walgelijk. En dat noemen ze dan een "forum voor de vrijheid".quote:
En als ze dat zelf niet doen wordt het wel gedaan door misselijke populisten als Wilders etc.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik denk dat veel Nederlanders problemen hebben met die marrokkaanse relgasten en dat koppelen ze aan de Islam.
Ja en nee. Na 11/9 is de wereld ook nooit meer hetzelfde geworden en dat geldt voor Noorwegen nu waarschijnlijk ook.Natuurlijk kan dit een incident zijn, maar er bestaat ook een kans dat dit een startschot is voor een reeks meer gewelddadige aanslagen. Met dat doel is ook zijn manuscript geschreven. Je zult als overheid toch een signaal moeten afgeven.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:30 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
maar waarom? hoe vaak is zoiets gebeurd? niet bewapend zijn van de politie vind ik een heel sterk principieel signaal. je moet dat niet zomaar aan de kant schuiven voor zo'n gek.
quote:Op maandag 25 juli 2011 16:40 schreef Klaudias het volgende:
http://twitter.com/#!/TijsvandenBrink/status/95480597740392449
"Snel, broeders en zusters! Flink de nadruk er op leggen dat hij een vrijmetselaar was en niet een christen!"
Die naam slaat inderdaad helemaal nergens op.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:39 schreef maartena het volgende:
[..]
En men mag vinden dat dat een walgelijke mening is. PVV-steuners die de Noorse daden "niet zo erg vinden" (laat ik me voorzichtig uitdrukken) zijn wat mij betreft ook walgelijk. En dat noemen ze dan een "forum voor de vrijheid".
ja treurigquote:Op maandag 25 juli 2011 16:40 schreef Klaudias het volgende:
"Snel, broeders en zusters! Flink de nadruk er op leggen dat hij een vrijmetselaar was en niet een christen!"
Ach, waarschijnlijk keurt 98% van de PVV stemmers deze Noorse daad ook af. Ik zie de PVV stemmers dan ook meer als een teken van onvrede en angst zonder dat daar goede argumenten tegenover staan.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:39 schreef maartena het volgende:
En men mag vinden dat dat een walgelijke mening is. PVV-steuners die de Noorse daden "niet zo erg vinden" (laat ik me voorzichtig uitdrukken) zijn wat mij betreft ook walgelijk. En dat noemen ze dan een "forum voor de vrijheid".
Ik ben bang dat dat percentage lager ligt ...quote:Op maandag 25 juli 2011 16:43 schreef eight het volgende:
[..]
Ach, waarschijnlijk keurt 98% van de PVV stemmers deze Noorse daad ook af. Ik zie de PVV stemmers dan ook meer als een teken van onvrede en angst zonder dat daar goede argumenten tegenover staan.
moet je eens opletten hoe groepen/ bendes in Afrika zichzelf noemen, vrijheids strijders enz.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:41 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Die naam slaat inderdaad helemaal nergens op.
Net als Partij van de Vrijheid.
Onder vrijheid valt ook vrijheid van geloof ...
quote:Prime Minister Jens Stoltenberg has stated clearly that the terror will be met with more democracy and more openness. Foreign Minister Jonas Gahr Støre has made clear that tomorrow's Norway will be fully recognisable. Not only have these phrases been repeated. They have been implemented. The city centre was quickly reopened. Norwegian politicians and the Royal Family have spent the last days meeting with large crowds of people, with limited security, always at a discreet distance.
Even more interesting, perhaps, there hasn't even been a public outcry for more security for the politicians to address. No opposition politicians, not even social media voices, have demanded more public security or pointed to the lack thereof as potential discouragements to the attacks. There has been no visible debate on gun laws or even on the sale of fertilizer, used by the attacker. Neither has there been calls for stricter legal punishment, Norway has 21 years as its maximum prison sentence. The limits to rhetoric in public debates have not been addressed. Norwegian terrorism expert Tore Bjørgo explained in an interview that more extensive computer surveillance could possibly have detected the attacker's plans. But quickly added: "Although this is obviously a level of monitoring the Norwegian people would not agree to."
Men ziet islamitisch gerelateerde aanslagen in de wereld, alsmede stenigingen, vrouwenbesnijdenissen, en andere mens-onterende zaken.... en alhoewel dit plaatsvind in verre landen, vertaald men dit op een of andere manier naar moslims in Nederland.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:31 schreef Mishu het volgende:
Wat een bullshit. Zeker van zo'n zwevend zelfcoachfiguur?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:46 schreef capricia het volgende:
"Seems we have more to fear from the fear of multiculturalism, than from multiculturalism itself."
Nouja, bullshit ...quote:Op maandag 25 juli 2011 16:47 schreef Specularium het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Zeker van zo'n zwevend zelfcoachfiguur?
En in zekere zin zijn moslim extremisten ook bang voor een multiculturele samenleving in de moslimlanden.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:48 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Nouja, bullshit ...
Als de angst voor de multiculture samenleving zo'n bloedbad oplevert, ben ik het er wel mee eens.
Dit bloedbad is natuurlijk helemaal niks als je zo'n groot kader pakt als de multiculture samenleving.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:48 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Nouja, bullshit ...
Als de angst voor de multiculture samenleving zo'n bloedbad oplevert, ben ik het er wel mee eens.
Maar dan is het de schuld van het wanbeleid, niet van de samenleving. Die is daar een gevolg van.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:48 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Nouja, bullshit ...
Sociopatische massa- en seriemoordenaars zijn over het algemeen prima te vertrouwen...quote:Op maandag 25 juli 2011 16:08 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dat zullen ze nooit toestaan. Ik kan geen moslimland bedenken dat enorme groepen niet moslims binnen zou halen indien hier een keer de pleuris uitbreekt. Die hebben dan zoiets van: zoek het zelf lekker uit.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:49 schreef Klaudias het volgende:
[..]
En in zekere zin zijn moslim extremisten ook bang voor een multiculturele samenleving in de moslimlanden.
Mooi post. Het is schrijnend om te zien dat men (media) zijn manifest zonder vraagtekens als waar aanneemt.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:57 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Sociopatische massa- en seriemoordenaars zijn over het algemeen prima te vertrouwen...
2083 is grotendeels bij elkaar geplagieerd en gelogen; de tijdlijn in zijn logboek (2002-2011) wordt door bijna iedereen klakkeloos overgenomen. Het roepen dat er meer cellen actief zijn doet hij enkel om zijn grootheidswaanzin en narcisme te bevredigen, en om de angst en het effect van zijn terreur-acties te vergroten.
Het verhaal dat hij WoW als 'dekmantel' gebruikte is een justificatie achteraf en pertinent onwaar (hij was de 'leider' van een zeer bekende groep spelers die het grootste deel van de dag online was) . Zijn verwijzing naar Modern Warfare 2 als 'ideale trainingssimulator' is een slecht verpakte poging het debat daarover verder op te porren. Verwarring en angst zaaien en - bovenal - het verder uiteen drijven van links en rechts in het politiek/maatschappelijke spectrum is zijn hoofddoel.
Als vanaf een jaar of 15 was AB ondernemer/belegger. Het bedrijf dat hij rond 2001 opzette was simpelweg een volgende manier om geld te verdienen - niet meer, niet minder. Toen het niet liep zoals hij graag wilde (5 ton is niet echt een vetpot over 4 jaar) en een WoW-verslaving opliep, teleurgesteld raakte in de politiek (rond 2005/6) is het radicaliseren pas écht begonnen. In eerste instantie kanaliseerde hij zijn woede door middel van het manifest 2083 - hij had praktisch al zijn hoop hierop gevestigd, was (en is) er zeer trots op. Maar degenen die hij genoeg vertrouwde om zijn denkbeelden mee te delen reageerde niet zoals AB dat zich had voorgesteld. Iedereen was gek, behalve hij.
De daadwerkelijke plannen en voorbereidingen voor een aanslag stammen op zijn vroegst uit 2008, ik denk zelf 2009.
Verhalen over Templar Knights, andere cellen, een voorbereiding vanaf 2002 en dat alles wat hij schrijft, denkt en doet één groot samenhangend geheel zou zijn, is gefabriceerd om zichzelf groter te laten overkomen dan hij in zijn eigen hoofd al is.
Wat voor achtergrond heb jij eigenlijk? Waar zijn je analyses op gebaseerd? Geen wantrouwen, maar ben gewoon nieuwsgierig hoe en wat.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:57 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Sociopatische massa- en seriemoordenaars zijn over het algemeen prima te vertrouwen...
2083 is grotendeels bij elkaar geplagieerd en gelogen; de tijdlijn in zijn logboek (2002-2011) wordt door bijna iedereen klakkeloos overgenomen. Het roepen dat er meer cellen actief zijn doet hij enkel om zijn grootheidswaanzin en narcisme te bevredigen, en om de angst en het effect van zijn terreur-acties te vergroten.
Het verhaal dat hij WoW als 'dekmantel' gebruikte is een justificatie achteraf en pertinent onwaar (hij was de 'leider' van een zeer bekende groep spelers die het grootste deel van de dag online was) . Zijn verwijzing naar Modern Warfare 2 als 'ideale trainingssimulator' is een slecht verpakte poging het debat daarover verder op te porren. Verwarring en angst zaaien en - bovenal - het verder uiteen drijven van links en rechts in het politiek/maatschappelijke spectrum is zijn hoofddoel.
Al vanaf een jaar of 15 was AB ondernemer/belegger. Het bedrijf dat hij rond 2001 opzette was simpelweg een volgende manier om geld te verdienen - niet meer, niet minder. Toen het niet liep zoals hij graag wilde (5 ton is niet echt een vetpot over 4 jaar) en een WoW-verslaving opliep, teleurgesteld raakte in de politiek (rond 2005/6) is het radicaliseren pas écht begonnen. In eerste instantie kanaliseerde hij zijn woede door middel van het manifest 2083 - hij had praktisch al zijn hoop hierop gevestigd, was (en is) er zeer trots op. Maar degenen die hij genoeg vertrouwde om zijn denkbeelden mee te delen reageerde niet zoals AB dat zich had voorgesteld. Iedereen was gek, behalve hij.
De daadwerkelijke plannen en voorbereidingen voor een aanslag stammen op zijn vroegst uit 2008, ik denk zelf 2009.
Verhalen over Templar Knights, andere cellen, een voorbereiding vanaf 2002 en dat alles wat hij schrijft, denkt en doet één groot samenhangend geheel zou zijn, is gefabriceerd om zichzelf groter te laten overkomen dan hij in zijn eigen hoofd al is.
Het zijn de laagste van de laagste mensen. Amper te bestrijden zonder zelf wat principes overboord te gooien. Maar ik mag hopen dat de veiligheidsdiensten dat soort gelederen net zo hard bestrijden als dat ze moslimterroristen bestreden net na 9/11. Het is één pot nat, met als verschil dat de autochtone terrorist een zielig hoopje mens is die tegen een niet-bestaande vijand vecht. De moslimterrorist heeft veel meer reden om boos te zijn, bijvoorbeeld de Westerse militaire, economische en culturele invasie van de Islamitische wereld (en de rest van de wereld ook, wat dat betreft). En Beivirik maar janken dat z'n eigen cultuurtje een klein beetje veranderd.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:39 schreef maartena het volgende:
[..]
Draai het eens om. In het manuscript wordt ook nergens ontkend dat hij het spel dagelijks veel speelde. Op de momenten dat hij bezig was met de voorbereiding gebruikte hij het spel echter ook als dekmantel. We hebben het over een jarenlange periode dus waar jij een leugen ziet is mij niet duidelijk.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:57 schreef HuffTheTalbot het volgende:
Het verhaal dat hij WoW als 'dekmantel' gebruikte is een justificatie achteraf en pertinent onwaar (hij was de 'leider' van een zeer bekende groep spelers die het grootste deel van de dag online was) .
5 ton over 4 jaar, over wat voor zaak en welke valuta praten we hier?quote:Op maandag 25 juli 2011 16:57 schreef HuffTheTalbot het volgende:
Al vanaf een jaar of 15 was AB ondernemer/belegger. Het bedrijf dat hij rond 2001 opzette was simpelweg een volgende manier om geld te verdienen - niet meer, niet minder. Toen het niet liep zoals hij graag wilde (5 ton is niet echt een vetpot over 4 jaar)
Het zou leuker zijn als ze er zelf hun eigen verhaaltje van maakten zoals in deze post? Lijkt me nogal logisch dat ze in eerste instantie op dat verhaal afgaan. Daarbij geven ze ook gewoon aan dat ze dergelijke informatie uit het manuscript halen, dus ik zou niet weten wat daar mis mee is.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:59 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Mooi post. Het is schrijnend om te zien dat men (media) zijn manifest zonder vraagtekens als waar aanneemt.
500.000 euro meen ik. Hij had het over een minimum van 250.000 euro als financiering voor z'n operatie.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:06 schreef Wokkel het volgende:
[..]
5 ton over 4 jaar, over wat voor zaak en welke valuta praten we hier?
En waarom zullen ze dat nooit toestaan? Omdat ze het niet willen, of omdat ze het gewoonweg niet kunnen (gebrek aan capaciteit e.d.). Ze nemen zelfs elkaars vluchtelingen niet op. Het is al een wonder dat Tunesie heeft toegestaan dat Libiers binnen hun grenzen mogen kampen.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:59 schreef Mercer het volgende:
[..]
Dat zullen ze nooit toestaan. Ik kan geen moslimland bedenken dat enorme groepen niet moslims binnen zou halen indien hier een keer de pleuris uitbreekt. Die hebben dan zoiets van: zoek het zelf lekker uit.
Precies. Het zijn juist de lezers die het voor waar aannemen.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:07 schreef kLowJow het volgende:
Het zou leuker zijn als ze er zelf hun eigen verhaaltje van maakten zoals in deze post? Lijkt me nogal logisch dat ze in eerste instantie op dat verhaal afgaan. Daarbij geven ze ook gewoon aan dat ze dergelijke informatie uit het manuscript halen, dus ik zou niet weten wat daar mis mee is.
Euro's. Ik zou er wel voor tekenen hoor.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:06 schreef Wokkel het volgende:
[..]
5 ton over 4 jaar, over wat voor zaak en welke valuta praten we hier?
twitter:wol twitterde op maandag 25-07-2011 om 17:06:11Aantal doden naar beneden bijgesteld tot 76 (68 op Utoya, 8 in Oslo) reageer retweet
nu.nlquote:AMSTERDAM - Het dodental van de aanslagen in Noorwegen is teruggebracht naar 68.
Inderdaad, dat is helemaal niet verkeerd en zeker wel een aardige vetpot.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:08 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Euro's. Ik zou er wel voor tekenen hoor.
Dit valt natuurlijk nog te bezien. Persoonlijk denk ik ook dat ze verzonnen zijn maar met de reden om niet als een eenling beschouwd te worden. Gelijkdenkende mensen zullen eerder 'in actie' komen met het idee dat er daadwerkelijk een georganiseerde beweging bestaat.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:57 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Nou hoe minder hoe beter, maar het is dus echt een choas geweest als ze daar nu pas achter komen.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
Wat een verschil in aantal slachtoffers... Kwalijk.
Armoede speelt zeker een rol, echter staan islamitische landen absoluut niet open voor een ander geloof. Het wordt zelf verketterd. Als je dit vergelijkt met westerse landen zijn wij zeer tolerant.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:07 schreef Mutant01 het volgende:
En waarom zullen ze dat nooit toestaan? Omdat ze het niet willen, of omdat ze het gewoonweg niet kunnen (gebrek aan capaciteit e.d.). Ze nemen zelfs elkaars vluchtelingen niet op. Het is al een wonder dat Tunesie heeft toegestaan dat Libiers binnen hun grenzen mogen kampen.
Wat de neuk, dat is gewoon een verschil van bijna 20.quote:
Totaal? of:quote:AMSTERDAM - Het dodental van de aanslagen in Noorwegen is teruggebracht naar 68.
quote:Aantal doden naar beneden bijgesteld tot 76 (68 op Utoya, 8 in Oslo)
Je gooit het weer compleet over een andere boeg. Er zijn genoeg Islamitische landen waar je als andersgelovigen goed kunt leven, mits je geen missionaris bent. Als je mensen actief gaat bekeren, heb je een probleem. Voor de rest kan het geen enkele moslim schelen wat je al dan niet doet.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:11 schreef eight het volgende:
[..]
Armoede speelt zeker een rol, echter staan islamitische landen absoluut niet open voor een ander geloof. Het wordt zelf verketterd. Als je dit vergelijkt met westerse landen zijn wij zeer tolerant.
Zeker goed nieuws. Het geeft trouwens wel aan dat de Noorse politie volledig incompetent is.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
AMSTERDAM - Het dodental van de aanslagen in Noorwegen is teruggebracht naar 68.
nu.nl
Volledig incompetent zelfs. Toe maar.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:13 schreef eight het volgende:
[..]
Zeker goed nieuws. Het geeft trouwens wel aan dat de Noorse politie volledig incompetent is.
Nee.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:13 schreef eight het volgende:
[..]
Zeker goed nieuws. Het geeft trouwens wel aan dat de Noorse politie volledig incompetent is.
...zolang je het maar binnenshuis doet. Dat is hier toch anders.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:13 schreef Mutant01 het volgende:
Je gooit het weer compleet over een andere boeg. Er zijn genoeg Islamitische landen waar je als andersgelovigen goed kunt leven, mits je geen missionaris bent. Als je mensen actief gaat bekeren, heb je een probleem. Voor de rest kan het geen enkele moslim schelen wat je al dan niet doet.
Nee hoor. Je hoeft het niet binnenshuis te doen.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:14 schreef eight het volgende:
[..]
...zolang je het maar binnenshuis doet. Dat is hier toch anders.
want? Zo moeilijk is het niet om pas met berichtgeving naar buiten te komen voordat je iets zeker weet.quote:
Is natuurlijk totaal niet relevant.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Discussies over de islam kunnen ergens anders.
Alle mensen en organisaties die genoemd worden in 2083 kunnen weinig anders dan zich 'laten kennen'.quote:Op maandag 25 juli 2011 16:40 schreef Klaudias het volgende:
alphen tochquote:
Eigenlijk best wel sterk verwoord. Ik moest ook wel terugdenken aan een discussie op fok dat extreem-rechts helemaal niet in de gaten hoeft te worden gehouden, vanwege statistieken over het verleden, en ondanks diverse rapporten over groei in Europa en mogelijk gevaar. Of dat wanneer je Wilders politiek tot in het extreme doortrekt je alleen maar extreem veel vrijheid zou hebben...quote:Op maandag 25 juli 2011 16:14 schreef frankieVeen het volgende:
Wie de islam verantwoordelijk houdt voor geweld, ziet Anders Behring Breivik voortaan in de spiegel.
Reageren in de vorm van distantie.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:16 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Alle mensen en organisaties die genoemd worden in 2083 kunnen weinig anders dan zich 'laten kennen'.
Geen reactie geven: Het risico lopen als onbetrokken/meelevend of 'verdacht' over te komen
Wel een reactie geven: Je laten chanteren door een sociopatische massamoordenaar.
Zonder AB had TvdB misschien niet eens geweten wat een vrijmetselaar is... Iedereen verliest en AB (glim)lacht. Hij verheugt zich nu al op de film...
http://www.nu.nl/opmerkel(...)tuarium-stelten.htmlquote:Op maandag 25 juli 2011 17:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
AMSTERDAM - Het dodental van de aanslagen in Noorwegen is teruggebracht naar 68.
nu.nl
Hij draait het verhaal om. Toen hij 'maar ' 500.000 had verdiend (hij wilde 3 miljoen) VOOR ZICHZELF - zijn wannabe playboy lifestyle (kleding, appartement, dure flessen drank etc) begon hij te speculeren in een poging het bedrag alsnog op te krikken. Toen dat niet lukte ontstond het plan voor het manifest. Door het kleine fortuin dat hij overhad hoefde hij niet te werken terwijl hij het schreef.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:07 schreef waht het volgende:
[..]
500.000 euro meen ik. Hij had het over een minimum van 250.000 euro als financiering voor z'n operatie.
68 + 9 in Osloquote:Op maandag 25 juli 2011 17:13 schreef eight het volgende:
[..]
Goh. Interessant.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:26 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Hij draait het verhaal om. Toen hij 'maar ' 500.000 had verdiend (hij wilde 3 miljoen) VOOR ZICHZELF - zijn wannabe playboy lifestyle (kleding, appartement, dure flessen drank etc) begon hij te speculeren in een poging het bedrag alsnog op te krikken. Toen dat niet lukte ontstond het plan voor het manifest. Door het kleine fortuin dat hij overhad hoefde hij niet te werken terwijl hij het schreef.
Tegenvallende IT-bedrijf --> teleurstelling
Niet genoeg geld on te rentenieren --> teleurstelling
Manifest schrijven dat nooit het bedoelde publiek zal bereiken / overtuigen (met zijn aanpak op dat moment) --> teleurstelling
"Was alles dan voor niets?" vroeg hij zich af. Op het moment dat hij het plan opvatte om een aanslag te plegen, heeft hij alles in zijn eigen leven sinds 9/11/2001 een passende rol toebedeeld - mede om de zinloze zaken (zoals het jaar dat hij verloor aan WoW) zin te geven en onderdeel te maken van het 'masterplan'.
Dat is heel moeilijk gezien de bloedhonden die media zijn geworden. Dan maar foute informatie, alles beter dan geen informatie.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:15 schreef eight het volgende:
[..]
want? Zo moeilijk is het niet om pas met berichtgeving naar buiten te komen voordat je iets zeker weet.
In het manuscript staat dat hij 3 miljoen nodig had voor een politieke beweging. Welke bron beweert dat het eigenlijk voor zichzelf was?quote:Op maandag 25 juli 2011 17:26 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Hij draait het verhaal om. Toen hij 'maar ' 500.000 had verdiend (hij wilde 3 miljoen) VOOR ZICHZELF
Oh de multi-culturele samenleving heeft wel meer doden opgeleverd hoor, als we op die manier gaan beginnen:quote:Op maandag 25 juli 2011 16:48 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Nouja, bullshit ...
Vreemde redenatie. Hiermee tast de politie namelijk haar geloofwaardigheid aan.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:28 schreef waht het volgende:
Dan maar foute informatie, alles beter dan geen informatie.
Godwin.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh de multi-culturele samenleving heeft wel meer doden opgeleverd hoor, als we op die manier gaan beginnen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bizar groot verschil. Hoe kan dit nou? Eerst werd er over bijna 100 gesproken en nu dit?quote:Op maandag 25 juli 2011 17:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/opmerkel(...)tuarium-stelten.html
Of een groep dubbel geteld.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:26 schreef Montov het volgende:
Beetje apart. Bij Enschede had je nog een geval waarbij men 1 dode teveel had geteld omdat pas later bleek dat diverse lichaamsdelen bijelkaar hoorde, maar nu ~16 doden minder? Wellicht dat er een aantal vermisten terecht zijn.
Alles beter dan foute informatie.quote:Op maandag 25 juli 2011 17:28 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk gezien de bloedhonden die media zijn geworden. Dan maar foute informatie, alles beter dan geen informatie.
Dat heeft ie jou verteld ?quote:Op maandag 25 juli 2011 17:26 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Hij draait het verhaal om. Toen hij 'maar ' 500.000 had verdiend (hij wilde 3 miljoen) VOOR ZICHZELF - zijn wannabe playboy lifestyle (kleding, appartement, dure flessen drank etc) begon hij te speculeren in een poging het bedrag alsnog op te krikken. Toen dat niet lukte ontstond het plan voor het manifest. Door het kleine fortuin dat hij overhad hoefde hij niet te werken terwijl hij het schreef.
Tegenvallend IT-bedrijf --> teleurstelling
Niet genoeg geld on te rentenieren --> teleurstelling
Manifest schrijven dat nooit het bedoelde publiek zal bereiken / overtuigen (met zijn aanpak op dat moment) --> teleurstelling
"Was alles dan voor niets?" vroeg hij zich af. Op het moment dat hij het plan opvatte om een aanslag te plegen, heeft hij alles in zijn eigen leven sinds 9/11/2001 een passende rol toebedeeld - mede om de zinloze zaken (zoals het jaar dat hij verloor aan WoW) zin te geven en onderdeel te maken van het 'masterplan'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |