Bronquote:Formatie Paars Plus liep niet vast op ontslagrecht en WW
door Derk Stokmans
Een van de redenen die premier en VVD-leider Mark Rutte opgaf voor het vastlopen van de formatie van Paars Plus, blijkt niet te kloppen. De PvdA was wel degelijk bereid te praten over een hervorming van ontslagrecht en de WW. Rutte zei na het mislukken van de onderhandelingen tussen VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, eind juli 2010, dat de PvdA daartoe niet bereid was. Uit gesprekken met betrokkenen en interne stukken blijkt nu dat er gesproken werd over aanpassing van het ontslagrecht en de duur van de WW-uitkering, zo schrijft NRC Handelsblad vandaag.
Het hervormen van de arbeidsmarkt is een van de maatregelen die substantieel kan bijdragen aan het gezond maken van de overheidsfinanciën. Voor de PvdA liggen aanpassingen van de regels op de arbeidsmarkt zeer gevoelig. Daarom eiste de partij tijdens de formatie dat ook werkgevers en werknemers zich achter een eventuele hervorming zouden scharen.
Tijdens de onderhandelingen kwamen ook andere radicale gedachten voorbij. De partijleiders praatten over een grootscheepse herziening van het belastingstelsel. Ze dachten aan een kabinet van acht ministers dat als team samen op het departement van Algemene Zaken zou zitten, het managen van de ministeries overlatend aan de staatssecretarissen. De partijen wilden „verdere stappen zetten in het ‘vrijwillig levenseinde’”. De partijen leken ook overeenstemming te kunnen bereiken over een algeheel boerkaverbod.
Behalve dat links Nederland nu gewoon eens gelijk had? Da's wel vervelend!quote:Op zondag 24 juli 2011 14:09 schreef Cerbie het volgende:
Er valt weinig nieuws over te zeggen als 99% van de posters toch niet het volledige artikel kunnen lezen. Dan wordt dit topic gewoon een herhaling van zetten uit de vorige paarsplus-topics.
Moet ik me nu aangevallen voelen? Als de volle tekst overtuigend uiteenzet dat het allemaal de schuld van de VVD is wil ik dat best erkennen.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Behalve dat links Nederland nu gewoon eens gelijk had? Da's wel vervelend!
Waar exact gelijk in? Dat de ware reden is dat men een schurfthekel had aan de PvdA?Dat leek mij toch bekend.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Behalve dat links Nederland nu gewoon eens gelijk had? Da's wel vervelend!
nu.nlquote:Reactie RVD
In een reactie laat een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst weten dat premier Rutte zich niet herkent in het beeld dat in het NRC-artikel wordt geschetst. “De formatie is om zakelijke en inhoudelijke redenen afgekapt”, aldus de voorlichter.
Laten we inderdaad maar gewoon een kabinet nemen dat past bij het profiel van onze kiezers: links haten om het links haten en geen zinnige constructies kiezen.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waar exact gelijk in? Dat de ware reden is dat men een schurfthekel had aan de PvdA?Dat leek mij toch bekend.
Ik wist dat D66 bestond uit naieve figuren maar jij slaat alles
Dat speelde een klein beetje mee, maar de ware reden was natuurlijk dat Rutte & een groot deel van de VVD veel liever met de PVV en CDA wilde regeren, alleen moest Rutte krampachtig opereren omdat een deel van de aanhang van het CDA niet stond te springen om te regeren met de PVV. Rutte heeft maar voor een deel gekregen wat hij wilde. Het CDA regeert mee, maar de PVV regeert niet mee. Er is wel een gedoogakkoord tot stand gekomen met de PVV, maar de PVV kan wel mooi oppositie voeren tegen het kabinet op punten die niet zijn opgenomen in het gedoogakkoord.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waar exact gelijk in? Dat de ware reden is dat men een schurfthekel had aan de PvdA? Dat leek mij toch bekend.
Tsjah, ideaal is het niet, dat geef ik onmiddelijk toe.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Laten we inderdaad maar gewoon een kabinet nemen dat past bij het profiel van onze kiezers: links haten om het links haten en geen zinnige constructies kiezen.
Jammer Erik, heel jammer.
Een zinnige constructie is er een van partijen die het meest overeenkomen. PaarsPlus zou een slap zooitje geworden zijn, aan elkaar geplakt met slappe compromissen.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Laten we inderdaad maar gewoon een kabinet nemen dat past bij het profiel van onze kiezers: links haten om het links haten en geen zinnige constructies kiezen.
Jammer Erik, heel jammer.
Hahahahahaha LOL, dat kun je van zo ongeveer elke partij concluderen die ooit op het pluche gezeten heeft.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bron
We kunnen concluderen dat de VVD geen fatsoenlijke en dappere partij meer is. Alles voor de rancune, alles voor de macht.
Welterusten Nederland.
Friek heeft een naiviteitsdrankje gedronken ofzo. Ik kan dit niet helemaal plaatsen eigenlijkquote:Op zondag 24 juli 2011 14:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hahahahahaha LOL, dat kun je van zo ongeveer elke partij concluderen die ooit op het pluche gezeten heeft.
Links is er nog steeds uitermate zuur over dat ze niet aan de macht zijn.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:34 schreef Janneke141 het volgende:
De VVD had helemaal geen zin in een links avontuur en dat is ook logisch want het is niet de beste weg om de overheidsuitgaven te drukken. Volgens mij was dat van links tot rechts al lang bekend, dus waarom dit nu nieuws is begrijp ik niet zo goed.
De VVD had geen zin in links om meer cultuur-politieke redenen dan vanwege de overheidsuitgaven. Kom, net voor de zomer, laten we de overdrachtsbelasting verlagen, pleuren we meteen 2 miljard euro door de plee.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:34 schreef Janneke141 het volgende:
De VVD had helemaal geen zin in een links avontuur en dat is ook logisch want het is niet de beste weg om de overheidsuitgaven te drukken. Volgens mij was dat van links tot rechts al lang bekend, dus waarom dit nu nieuws is begrijp ik niet zo goed.
Ja als ze dan een onredelijke belasting aan willen pakken, doe dan het erfrecht.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:37 schreef skrn het volgende:
[..]
De VVD had geen zin in links om meer cultuur-politieke redenen dan vanwege de overheidsuitgaven. Kom, net voor de zomer, laten we de overdrachtsbelasting verlagen, pleuren we meteen 2 miljard euro door de plee.
Dat weet je niet maar enorm hard bezuinigd wordt er niet. En cultuursubsidies afschaffen zet eigenlijk niet echt zoden aan de dijk (hoewel ik vind dat er wel genoeg cultuursubsidies in Nederland waren, eigenlijk te veel). Een miljard of defensie hier, wat bij de zorg daar, wat bij de gemeentes, maar echt buitengewoon hard bezuinigd wordt er niet.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:38 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik vraag me het eigenlijk af: hoe is PaarsPlus linkser (op economisch vlak) dan de huidige regeringscombinatie?
We moeten niet vergeten en dat blijf ik roepen, dat de pvv in wezen verschrikkelijk links is.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:41 schreef skrn het volgende:
[..]
Dat weet je niet maar enorm hard bezuinigd wordt er niet. En cultuursubsidies afschaffen zet eigenlijk niet echt zoden aan de dijk (hoewel ik vind dat er wel genoeg cultuursubsidies in Nederland waren, eigenlijk te veel). Een miljard of defensie hier, wat bij de zorg daar, wat bij de gemeentes, maar echt buitengewoon hard bezuinigd wordt er niet.
Gevoelsmatig vind ik die ook onredelijk, maar ik heb nog steeds niet kunnen beargumenteren waarom erfgenamen er wel recht op hebben. Eigendomsovergang puur vanwege overlijden naar de overheid vind ik per definitie onwenselijk, maar mensen die roepen dat ze "recht hebben op een erfenis" heb ik altijd zo iets van: waarom dan.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:39 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja als ze dan een onredelijke belasting aan willen pakken, doe dan het erfrecht.
Je zou van de VVD mogen verwachten dat ze wat harder het mes zetten in de zieligheidsindustrie, maar de SP-achtige sociale punten van de PVV verhinderen dat nogal. Het bijna afschaffen van het PGB is een begin, maar ook niet meer dan dat.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:41 schreef skrn het volgende:
[..]
Dat weet je niet maar enorm hard bezuinigd wordt er niet. En cultuursubsidies afschaffen zet eigenlijk niet echt zoden aan de dijk (hoewel ik vind dat er wel genoeg cultuursubsidies in Nederland waren, eigenlijk te veel). Een miljard of defensie hier, wat bij de zorg daar, wat bij de gemeentes, maar echt buitengewoon hard bezuinigd wordt er niet.
Daar valt nog wel wat te snijden inderdaad.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je zou van de VVD mogen verwachten dat ze wat harder het mes zetten in de zieligheidsindustrie, maar de SP-achtige sociale punten van de PVV verhinderen dat nogal. Het bijna afschaffen van het PGB is een begin, maar ook niet meer dan dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |