quote:Dodental aanslagen Noorwegen naar 91
OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.
De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.
Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.
De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.
De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.
Grote bom
De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.
Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.
Autobom
Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.
De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.
Internationale organisaties
Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.
quote:Op zondag 24 juli 2011 12:50 schreef Tamashii het volgende:
EggsTC!
Wat ik me nou afvraag, hoe is hij daar terecht gekomen? Deed hij mee net als al die andere, of deed hij de hele tijd alsof hij politie was.
Woorden schijnen net zo gevaarlijk te zijn als kogels, als je triest links moet geloven.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:55 schreef FoolWithMokey het volgende:
Toen ik vandaag wakker werd, gokt ik erop dat nummer 40 al uit zou zijn, maar jullie hebben mij teleurgesteld.
Ik weet niet of ik het wel wil zien, maar misschien een linkje hier of anders even in DM....quote:Op zondag 24 juli 2011 12:54 schreef G.R.S. het volgende:
Nog net een schokkende foto op 4chan gezien. Damn, foto van wel erg dichtbij. *bibber*
Dan zou het een slowchat moeten zijn.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:55 schreef FoolWithMokey het volgende:
Toen ik vandaag wakker werd, gokt ik erop dat nummer 40 al uit zou zijn, maar jullie hebben mij teleurgesteld.
Logisch, zo'n beetje alles wat ze nu doen is direct of indirect aan de dreiging te koppelen.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:54 schreef Notenkast het volgende:
http://nyheter24.se/nyhet(...)samband-med-dadet?up
"Gewapende politie-inval in Oslo - gekoppeld aan bomaanslag"
Link in spoiler?quote:Op zondag 24 juli 2011 12:54 schreef G.R.S. het volgende:
Nog net een schokkende foto op 4chan gezien. Damn, foto van wel erg dichtbij. *bibber*
De kracht van woorden kunnen erg gevaarlijk zijn in bepaalde gevallen. Als men blijft herhalen dat iets slecht is, gaat men dat ook vanzelf geloven.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Woorden schijnen net zo gevaarlijk te zijn als kogels, als je triest links moet geloven.
Constant haat en angstzaaien heeft nou eenmaal gevolgen. Helemaal als het gebaseerd is op etniciteit en religie. De geschiedenis bewijst dit.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Woorden schijnen net zo gevaarlijk te zijn als kogels, als je triest links moet geloven.
Dat is dan wel lief van hemquote:"Ik heb altijd van Nederland gehouden", zegt hij ook. "Het zou erg jammer zijn als dat eens zo grote land, dat zo veel tijd en energie heeft gestoken in het bevechten van de zee, wordt vernietigd door een vloedgolf van sharia barbarij."
Is volgens mij nog steeds niet duidelijk. Hier wordt het bijvoorbeeld ontkend.quote:
@nu.nlquote:Gewapende Noorse politiemensen zijn zondag een operatie in de hoofdstad Oslo begonnen.
De actie houdt verband met de aanslagen van vrijdag in Oslo en op een eiland ten noordwesten van de stad. Dat heeft een politiewoordvoerder laten weten.
De gewapende politie-actie vindt volgens een politiewoordvoerder plaats in een voorstad ten noordoosten van het centrum van de hoofdstad, nabij snelweg E4 naar vliegveld Gardermoen en het noorden van het land.
Op 100 tot 350 meter van het adres van de inval is de gevechtsschool van de Noorse strijdkrachten gevestigd.
Bij de aanslagen op het eilandje Utoya en in Oslo kwamen vrijdag in totaal zeker 92 mensen om en vielen 97 gewonden. Een 32-jarige verdachte van de aanslagen is vrijdag aangehouden. Hij heeft bekend dat hij heeft geschoten en dat hij achter de bomaanslag zat.
Das gewoon Wilbers napraten. Hoewel ik dat niet mag zeggen in dit topique.quote:
Zijn moeder wel.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:58 schreef yavanna het volgende:
Zijn vader heeft volgens de krant Verdens Gang, gezegd al sinds 1995 geen contact meer met hem te hebben.
Da's toch een beetje 'wij van wc-eend'..quote:Op zondag 24 juli 2011 12:59 schreef Corkscrew het volgende:
[..]
Is volgens mij nog steeds niet duidelijk. Hier wordt het bijvoorbeeld ontkend.
hou toch eens op johquote:Op zondag 24 juli 2011 12:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
MAar die had gnoeroe en was dus geestelijk afgetakeld...quote:Op zondag 24 juli 2011 13:00 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Zijn moeder wel.
Zal ze echt niks gemerkt hebben van de activiteiten van haar zoon? Je kent je kind toch door en door?
Past wel helemaal in de PR-strategie uit zijn manifest.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:58 schreef yavanna het volgende:
Breivik zou om een openbare zitting hebben gevraagd, maandag.
Over die tsunami? Mensen die volslagen paranoïde zijn misschien.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:59 schreef Specularium het volgende:
[..]
Stiekem is iedereen het wel een beetje met hem eens.
De mensen die geloven in een tsunami van Islamisering ja. Maar die zijn wat mij betreft ook niet helemaal 100%.quote:Op zondag 24 juli 2011 12:59 schreef Specularium het volgende:
[..]
Stiekem is iedereen het wel een beetje met hem eens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |