Nope, ik weet het pas 1 jaartje dat ik ASS heb.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:41 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, oké dat wist ik niet. Maar had je dan geen speciale regelingen op het mbo?
Ik denk dat ik iets met economie/M&O of natuurkunde/scheikunde wil doen. Ik weet het nog niet zeker ,maar op dit moment leun ik toch er meer richting natuurkunde/scheikunde. Een ding weet ik zeker, ik ga geen talen studerenquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:06 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Studie... ik heb economie gestudeerd, werk nu bij een ministerie waar ik ramingen en beleidsanalyses maak. Het is interessant werk met leuke collega’s. Er wordt ook van alles buiten werktijd georganiseerd. Omdat het geen routinematig werk is (zoals in een magazijn), is het ook in voltijd prima te doen. Heb je al een idee wat je leuk vindt? Belangrijk is dat er werk in te vinden is.
Grappig dat het jou wel bevalt, groepen speciaal voor mensen met autisme. Heb je het gevoel dat je op dezelfde golflengte zit? Is het een voordeel of soms ook minder prettig om steeds herkenning in elkaar te vinden?
Zodra je op de universiteit komt, kom je in een heel andere wereld. Een wereld waarin mensen hun grenzen verleggen. Dat lijkt me best een cultuurschok vergeleken met een omgeving waar iedereen autisme heeft.
Welkom, mister! Verveel je je nog niet nu je minder post op FOK?quote:
Oh, ik ken iemand die wist pas 1 maand dat ze een autist was en toen werd ze van het regulier naar het speciaal onderwijs verplaats, dat was een echte schok voor haar. Had jij daar ook last van of niet?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:09 schreef cafpow het volgende:
[..]
Nope, ik weet het pas 1 jaartje dat ik ASA heb.
Ik zei hoogfunctionerend autisme, niet hoogbegaafd, er is een verschil. Hoogbegaafd betekent natuurlijk dat je een hoog IQ hebt en heel veel kennis enzo.quote:
Herkenbaar, ik hou ook van alle soorten muziek behalve metal en Nederlandstalige carnavalsmuziek. Helaas bestaat mijn klas voor het grootste deel uit metalheads die me altijd bekritiseren omdat ik pop, hip-hop, dance, trance enzo luister.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:32 schreef Auti het volgende:
Oh, en ik hou van alle soorten muziek.. Maar dat weten veel wel, alleen de vraag komt vaak weer naar boven bij nieuwe mensenMaar ik ga echt wel van uiterste tot uiterste.
Ik zat ff te luisteren naar de eerste op Youtube als je als zoekterm Kitaro gebruikt, doet me denken aan Ierlandquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:45 schreef Auti het volgende:
Ja.. carnavalsmuziek.. of volksmuziek... daar ben ik niet zo fan van.
Maar voor de rest heb ik geen problemen met metal, ik luister ook extreme metal.
Maar ook alle andere soorten muziek, ik vind dance, trance, hardcore/terror ook best.
En rap/hip-hop, ook Nederlandstalig, maar ook synthesizer muziek en orkesten en klassiek.
Ik vind bijvoorbeeld Kitaro ook erg goed of Yanni, dat is erg apart en "alto" maar ik vind het mooi.
Het gaat om het geluid en wat daar in zit.
Oké, blijkbaar is jou muzieksmaak nog breder dan de mijnequote:
Ik heb ook periodesquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik zat ff te luisteren naar de eerste op Youtube als je als zoekterm Kitaro gebruikt, doet me denken aan IerlandIk luister op dit moment veel Ellie Goulding, Armin van Buuren en Tinie Tempah. Maar dat is waarschijnlijk over twee weken weer over, ik heb me eigen persoonlijke hypes namelijk
Hoogfunctionerend en een IQ vanaf 110. Dat daar ook een groep voor is, is nieuw voor mij. Ik moest in eerste instantie denken aan mensen die zich in de reguliere wereld niet goed weten te redden. Maar je bent op sociaal gebied goed ontwikkeld; hoe ben je eigenlijk bij de SVA gekomen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:21 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik denk dat ik iets met economie/M&O of natuurkunde/scheikunde wil doen. Ik weet het nog niet zeker ,maar op dit moment leun ik toch er meer richting natuurkunde/scheikunde. Een ding weet ik zeker, ik ga geen talen studeren
Het op vakantie gaat met andere autisten heeft zo zijn voordelen, je kan heel makkelijk over autisme praten, omdat iedereen er ervaring mee heeft. En qua herkenning, daar stoor ik me niet veel aan. Maar ik moet wel toegeven dat deze vakantie voor hoogfunctionerende autisten was, je moet dan ook op sociaal gebied goed ontwikkeld zijn en minstens een IQ van 110 hebben. En er gingen ook 10 begeleiders mee, het was namelijk 1 op 2 begeleiding, maar iedereen was het er over eens: dat was echt overdreven. De begeleiding was alleen met zoveel om de werkdruk per begeleider laag te houden. Ben jij eigenlijk wel eens op zo'n speciale vakantie geweest voor alleen autisten?
Wat bedoel je met grenzen verleggen? En hoezo zou dat een cultuurschok veroorzaken als ik uit een omgeving komt met alleen maar autisten?
Het is niet zaligmakend, rampzalig hoeveel figuren daar rondlopen die niet gespeend zijn van enige algemene ontwikkeling of intellect, dat is mij echt enorm tegen gevallen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:59 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik had ook wel aan een universiteit willen studeren.
Ik ben bij SVA terecht gekomen door het NVA tijdschrift, mijn moeder heeft daar namelijk een abbonnoment op sinds er autisme bij me was vastgesteld. Dat was in groep 8 en toen ben ik naar het Leo Kannercollege gegaan. Een school voor VSO, daar hebben ze in samenwerking met het Centrum Autisme begeleiding bij een psychologe geregeld en werd ik ook in sociale groepen geplaatst. Dat, in combinatie met opgroeien, heeft echt enorm geholpen om me socialer en daarmee ook 'normaler' te maken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:56 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Hoogfunctionerend en een IQ vanaf 110. Dat daar ook een groep voor is, is nieuw voor mij. Ik moest in eerste instantie denken aan mensen die zich in de reguliere wereld niet goed weten te redden. Maar je bent op sociaal gebied goed ontwikkeld; hoe ben je eigenlijk bij de SVA gekomen?
Je gaat straks universiteit doen en daarna verdien je (als alles goed gaat) een salaris waar heel veel mensen met Asperger niet eens in de buurt komen. Wist je dat hoogfunctionerend autisme al vanaf een IQ van 85 begint? Niet iedereen in die groep kan zelfstandig zijn financiën beheren.
Ik ben een keer, in 2003, drie weken naar Egypte geweest (vroeger...) Dat was met een gewone groep (toen had ik ook nog geen diagnose). Zo’n reis is niet goedkoop. Het lijkt me niet eenvoudig om daar een groep autisten voor te vinden. Ik denk dat als zij een goede baan hebben, ze minder behoefte hebben om met lotgenoten wat te ondernemen, of over autisme te praten.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:59 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik had ook wel aan een universiteit willen studeren.
Zijn jullie nooit naar de uni gegaan vanwege jullie autisme ofzo? Of heeft het andere redenen?quote:
Zijn daar geen tests voor?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:12 schreef Captain_Maximum het volgende:
Onder ander en door mijn niet erkende dyslexie.
Het is al getest, maar toen was ik al 22 jaar en bezig aan de kunstacademie. Op mijn 25e kwamen ze pas achter dat ik Asperger heb.quote:
Je kan altijd nu nog terug gaan naar de uni natuurlijk, als je de motivatie en het geld hebt. Maar een autist op de kunstacademie, dat is de eerste keer dat ik daar over hoor. Wat voor kunst maak je dan?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:16 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Het is al getest, maar toen was ik al 22 jaar en bezig aan de kunstacademie. Op mijn 25e kwamen ze pas achter dat ik Asperger heb.
Motivatie heb ik wel. Geld daarentegen is nogal lastig, aangezien een 2e studie sinds kort niet meer te betalen is.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:17 schreef Rezania het volgende:
[..]
Je kan altijd nu nog terug gaan naar de uni natuurlijk, als je de movatie en het geld hebt.
Nou, er zit blijkbaar nogal een groot verschil in. Een masterstudie wiskunde bijvoorbeeld kost in Leiden ¤20.000,- per jaar en in Groningen maar ¤11.000,- per jaarquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:19 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Motivatie heb ik wel. Geld daarentegen is nogal lastig, aangezien een 2e studie sinds kort niet meer te betalen is.
Dat komt doordat ze geen overheidsbijdrage krijgen voor een tweede studie, dus mogen ze zelf de prijs bepalen. Helaas woon ik in de buurt van Leiden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:21 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nou, er zit blijkbaar nogal een groot verschil in. Een masterstudie wiskunde bijvoorbeeld kost in Leiden ¤20.000,- per jaar en in Groningen maar ¤11.000,- per jaar
Ik zou dolgraag naar de kunstacademie willen! Niet iedere autist is fantasieloos; sterker nog, als ze de juiste kant op gestimuleerd worden zijn autisten vaak juist erg creatief en onconventioneel.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:17 schreef Rezania het volgende:
[..]
Je kan altijd nu nog terug gaan naar de uni natuurlijk, als je de motivatie en het geld hebt. Maar een autist op de kunstacademie, dat is de eerste keer dat ik daar over hoor. Wat voor kunst maak je dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |