abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100528297
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:41 schreef Rezania het volgende:

[..]

Oh, oké dat wist ik niet. Maar had je dan geen speciale regelingen op het mbo?
Nope, ik weet het pas 1 jaartje dat ik ASS heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door cafpow op 09-08-2011 23:24:59 ]
pi_100529017
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:06 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Studie... ik heb economie gestudeerd, werk nu bij een ministerie waar ik ramingen en beleidsanalyses maak. Het is interessant werk met leuke collega’s. Er wordt ook van alles buiten werktijd georganiseerd. Omdat het geen routinematig werk is (zoals in een magazijn), is het ook in voltijd prima te doen. Heb je al een idee wat je leuk vindt? Belangrijk is dat er werk in te vinden is.

Grappig dat het jou wel bevalt, groepen speciaal voor mensen met autisme. Heb je het gevoel dat je op dezelfde golflengte zit? Is het een voordeel of soms ook minder prettig om steeds herkenning in elkaar te vinden?

Zodra je op de universiteit komt, kom je in een heel andere wereld. Een wereld waarin mensen hun grenzen verleggen. Dat lijkt me best een cultuurschok vergeleken met een omgeving waar iedereen autisme heeft.
Ik denk dat ik iets met economie/M&O of natuurkunde/scheikunde wil doen. Ik weet het nog niet zeker ,maar op dit moment leun ik toch er meer richting natuurkunde/scheikunde. Een ding weet ik zeker, ik ga geen talen studeren :P

Het op vakantie gaat met andere autisten heeft zo zijn voordelen, je kan heel makkelijk over autisme praten, omdat iedereen er ervaring mee heeft. En qua herkenning, daar stoor ik me niet veel aan. Maar ik moet wel toegeven dat deze vakantie voor hoogfunctionerende autisten was, je moet dan ook op sociaal gebied goed ontwikkeld zijn en minstens een IQ van 110 hebben. En er gingen ook 10 begeleiders mee, het was namelijk 1 op 2 begeleiding, maar iedereen was het er over eens: dat was echt overdreven. De begeleiding was alleen met zoveel om de werkdruk per begeleider laag te houden. Ben jij eigenlijk wel eens op zo'n speciale vakantie geweest voor alleen autisten?

Wat bedoel je met grenzen verleggen? En hoezo zou dat een cultuurschok veroorzaken als ik uit een omgeving komt met alleen maar autisten?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:22:52 #278
297051 schaal_9
Caissière B
pi_100529093
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2011 14:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Welkom terug allemaal :)
Welkom, mister! Verveel je je nog niet nu je minder post op FOK?
Ik moet soms alle zeilen bijzetten om 2 dagen weekend te vullen, laat staan 7 :P

Het gaat weer eens over de arbeidsmarkt, en ineens vond ik dit artikel:

Mijn carrière is net begonnen en alweer voorbij

Veel mensen, al dan niet met Asperger, zijn hem voorgegaan...
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_100529113
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:09 schreef cafpow het volgende:

[..]

Nope, ik weet het pas 1 jaartje dat ik ASA heb.
Oh, ik ken iemand die wist pas 1 maand dat ze een autist was en toen werd ze van het regulier naar het speciaal onderwijs verplaats, dat was een echte schok voor haar. Had jij daar ook last van of niet?
pi_100529652
Een IQ vanaf 110 = hoogfunctionerend?
-weg-
pi_100529752
Oh, en ik hou van alle soorten muziek.. Maar dat weten veel wel, alleen de vraag komt vaak weer naar boven bij nieuwe mensen :D Maar ik ga echt wel van uiterste tot uiterste.
-weg-
pi_100529927
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:30 schreef Auti het volgende:
Een IQ vanaf 110 = hoogfunctionerend?
Ik zei hoogfunctionerend autisme, niet hoogbegaafd, er is een verschil. Hoogbegaafd betekent natuurlijk dat je een hoog IQ hebt en heel veel kennis enzo.

Hoogfunctionerend autisme betekent dat je ontwikkelde sociale vaardigheden hebt, normaal tot bovengemiddeld IQ en geen extreme persoonlijkheid. Dus eigenlijk 5% autist en 95% normaal, niet bot bedoeld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:32 schreef Auti het volgende:
Oh, en ik hou van alle soorten muziek.. Maar dat weten veel wel, alleen de vraag komt vaak weer naar boven bij nieuwe mensen :D Maar ik ga echt wel van uiterste tot uiterste.
Herkenbaar, ik hou ook van alle soorten muziek behalve metal en Nederlandstalige carnavalsmuziek. Helaas bestaat mijn klas voor het grootste deel uit metalheads die me altijd bekritiseren omdat ik pop, hip-hop, dance, trance enzo luister.
pi_100530461
Ja.. carnavalsmuziek.. of volksmuziek... daar ben ik niet zo fan van.
Maar voor de rest heb ik geen problemen met metal, ik luister ook extreme metal.
Maar ook alle andere soorten muziek, ik vind dance, trance, hardcore/terror ook best.
En rap/hip-hop, ook Nederlandstalig, maar ook synthesizer muziek en orkesten en klassiek.
Ik vind bijvoorbeeld Kitaro ook erg goed of Yanni, dat is erg apart en "alto" maar ik vind het mooi.
Het gaat om het geluid en wat daar in zit.
-weg-
pi_100530529

Dit is heel erg goed.
-weg-
pi_100530602
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:45 schreef Auti het volgende:
Ja.. carnavalsmuziek.. of volksmuziek... daar ben ik niet zo fan van.
Maar voor de rest heb ik geen problemen met metal, ik luister ook extreme metal.
Maar ook alle andere soorten muziek, ik vind dance, trance, hardcore/terror ook best.
En rap/hip-hop, ook Nederlandstalig, maar ook synthesizer muziek en orkesten en klassiek.
Ik vind bijvoorbeeld Kitaro ook erg goed of Yanni, dat is erg apart en "alto" maar ik vind het mooi.
Het gaat om het geluid en wat daar in zit.
Ik zat ff te luisteren naar de eerste op Youtube als je als zoekterm Kitaro gebruikt, doet me denken aan Ierland :P Ik luister op dit moment veel Ellie Goulding, Armin van Buuren en Tinie Tempah. Maar dat is waarschijnlijk over twee weken weer over, ik heb me eigen persoonlijke hypes namelijk :P
pi_100530768
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:46 schreef Auti het volgende:

Dit is heel erg goed.
Oké, blijkbaar is jou muzieksmaak nog breder dan de mijne :P Niet echt mijn smaak, dit soort muziek, ik had het eigenlijk nog nooit gehoord maar ik vind het gewoon niks.
pi_100530773
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:47 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik zat ff te luisteren naar de eerste op Youtube als je als zoekterm Kitaro gebruikt, doet me denken aan Ierland :P Ik luister op dit moment veel Ellie Goulding, Armin van Buuren en Tinie Tempah. Maar dat is waarschijnlijk over twee weken weer over, ik heb me eigen persoonlijke hypes namelijk :P
Ik heb ook periodes :D Dat is wel typisch denk ik.. maar ik wissel dus af.
-weg-
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:56:44 #288
297051 schaal_9
Caissière B
pi_100531097
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:21 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik denk dat ik iets met economie/M&O of natuurkunde/scheikunde wil doen. Ik weet het nog niet zeker ,maar op dit moment leun ik toch er meer richting natuurkunde/scheikunde. Een ding weet ik zeker, ik ga geen talen studeren :P

Het op vakantie gaat met andere autisten heeft zo zijn voordelen, je kan heel makkelijk over autisme praten, omdat iedereen er ervaring mee heeft. En qua herkenning, daar stoor ik me niet veel aan. Maar ik moet wel toegeven dat deze vakantie voor hoogfunctionerende autisten was, je moet dan ook op sociaal gebied goed ontwikkeld zijn en minstens een IQ van 110 hebben. En er gingen ook 10 begeleiders mee, het was namelijk 1 op 2 begeleiding, maar iedereen was het er over eens: dat was echt overdreven. De begeleiding was alleen met zoveel om de werkdruk per begeleider laag te houden. Ben jij eigenlijk wel eens op zo'n speciale vakantie geweest voor alleen autisten?

Wat bedoel je met grenzen verleggen? En hoezo zou dat een cultuurschok veroorzaken als ik uit een omgeving komt met alleen maar autisten?
Hoogfunctionerend en een IQ vanaf 110. Dat daar ook een groep voor is, is nieuw voor mij. Ik moest in eerste instantie denken aan mensen die zich in de reguliere wereld niet goed weten te redden. Maar je bent op sociaal gebied goed ontwikkeld; hoe ben je eigenlijk bij de SVA gekomen?

Je gaat straks universiteit doen en daarna verdien je (als alles goed gaat) een salaris waar heel veel mensen met Asperger niet eens in de buurt komen. Wist je dat ‘hoogfunctionerend’ autisme al vanaf een IQ van 85 begint? Niet iedereen in die groep kan zelfstandig zijn financiën beheren.

Ik ben een keer, in 2003, drie weken naar Egypte geweest (vroeger...) Dat was met een gewone groep (toen had ik ook nog geen diagnose). Zo’n reis is niet goedkoop. Het lijkt me niet eenvoudig om daar een groep autisten voor te vinden. Ik denk dat als zij een goede baan hebben, ze minder behoefte hebben om met ‘lotgenoten’ wat te ondernemen, of over autisme te praten.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_100531228
Ik had ook wel aan een universiteit willen studeren. :{
signatuurloos
pi_100531604
Idem dito.
-weg-
pi_100531810
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:59 schreef Captain_Maximum het volgende:
Het is niet zaligmakend, rampzalig hoeveel figuren daar rondlopen die niet gespeend zijn van enige algemene ontwikkeling of intellect, dat is mij echt enorm tegen gevallen. ;(
pi_100531935
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:56 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Hoogfunctionerend en een IQ vanaf 110. Dat daar ook een groep voor is, is nieuw voor mij. Ik moest in eerste instantie denken aan mensen die zich in de reguliere wereld niet goed weten te redden. Maar je bent op sociaal gebied goed ontwikkeld; hoe ben je eigenlijk bij de SVA gekomen?

Je gaat straks universiteit doen en daarna verdien je (als alles goed gaat) een salaris waar heel veel mensen met Asperger niet eens in de buurt komen. Wist je dat ‘hoogfunctionerend’ autisme al vanaf een IQ van 85 begint? Niet iedereen in die groep kan zelfstandig zijn financiën beheren.

Ik ben een keer, in 2003, drie weken naar Egypte geweest (vroeger...) Dat was met een gewone groep (toen had ik ook nog geen diagnose). Zo’n reis is niet goedkoop. Het lijkt me niet eenvoudig om daar een groep autisten voor te vinden. Ik denk dat als zij een goede baan hebben, ze minder behoefte hebben om met ‘lotgenoten’ wat te ondernemen, of over autisme te praten.
Ik ben bij SVA terecht gekomen door het NVA tijdschrift, mijn moeder heeft daar namelijk een abbonnoment op sinds er autisme bij me was vastgesteld. Dat was in groep 8 en toen ben ik naar het Leo Kannercollege gegaan. Een school voor VSO, daar hebben ze in samenwerking met het Centrum Autisme begeleiding bij een psychologe geregeld en werd ik ook in sociale groepen geplaatst. Dat, in combinatie met opgroeien, heeft echt enorm geholpen om me socialer en daarmee ook 'normaler' te maken.

Ik wist geeneens dat hoogfunctionerend autisme al bij een IQ van 85 begint, persoonlijk vind ik dat veels te laag. Mijn school bied via het Centrum Autisme ook speciale cursussen aan, bijvoorbeeld: Hoe te reizen met het OV? en Hoe ga ik om met mijn persoonlijke financiën? Ik heb dat soort cursussen nog nooit nodig gehad, maar voor een paar klasgenoten heeft het zeer zeker geholpen.

Ik denk dat je gelijk hebt dat een reis naar Egypte met autisten moeilijk te vinden is. Maar het is niet zo dat als autisten zijn geïntegreerd in de maatschappij met een goede baan enzo, ze niet meer willen omgaan met andere autisten, of bang zijn om mensen te vertellen dat ze autisme hebben. Wij, mijn klas, kreeg namelijk een rondleiding Shell R&D, als onderdeel van het examen namelijk oriëntatie en beroep, en we werden rondgeleid door een autist. Hij was een belangrijk figuur en had mensen onder hem staan en mensen waar hij internationaal mee samenwerkte. Maar hij wist pas een jaar dat hij Asperger had en dus ging hij opzoek naar andere autisten. Hij wist er een paar te vinden en ze hadden samen een soort vriendengroep op werk, omdat ze elkaar zo goed begrijpen.

PS: Ik heb PDD-NOS, wou ik gewoon ff kwijt :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:59 schreef Captain_Maximum het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:05 schreef Auti het volgende:
Idem dito.
Zijn jullie nooit naar de uni gegaan vanwege jullie autisme ofzo? Of heeft het andere redenen?
pi_100531993
Onder ander en door mijn niet erkende dyslexie.
signatuurloos
pi_100532116
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:12 schreef Captain_Maximum het volgende:
Onder ander en door mijn niet erkende dyslexie.
Zijn daar geen tests voor?
pi_100532231
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:14 schreef Rezania het volgende:

[..]

Zijn daar geen tests voor?
Het is al getest, maar toen was ik al 22 jaar en bezig aan de kunstacademie. Op mijn 25e kwamen ze pas achter dat ik Asperger heb.
signatuurloos
pi_100532303
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:16 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Het is al getest, maar toen was ik al 22 jaar en bezig aan de kunstacademie. Op mijn 25e kwamen ze pas achter dat ik Asperger heb.
Je kan altijd nu nog terug gaan naar de uni natuurlijk, als je de motivatie en het geld hebt. Maar een autist op de kunstacademie, dat is de eerste keer dat ik daar over hoor. Wat voor kunst maak je dan?
pi_100532388
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:17 schreef Rezania het volgende:

[..]

Je kan altijd nu nog terug gaan naar de uni natuurlijk, als je de movatie en het geld hebt.
Motivatie heb ik wel. Geld daarentegen is nogal lastig, aangezien een 2e studie sinds kort niet meer te betalen is.
signatuurloos
pi_100532467
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:19 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Motivatie heb ik wel. Geld daarentegen is nogal lastig, aangezien een 2e studie sinds kort niet meer te betalen is.
Nou, er zit blijkbaar nogal een groot verschil in. Een masterstudie wiskunde bijvoorbeeld kost in Leiden ¤20.000,- per jaar en in Groningen maar ¤11.000,- per jaar
pi_100532696
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:21 schreef Rezania het volgende:

[..]

Nou, er zit blijkbaar nogal een groot verschil in. Een masterstudie wiskunde bijvoorbeeld kost in Leiden ¤20.000,- per jaar en in Groningen maar ¤11.000,- per jaar
Dat komt doordat ze geen overheidsbijdrage krijgen voor een tweede studie, dus mogen ze zelf de prijs bepalen. Helaas woon ik in de buurt van Leiden. :P Sowieso moet ik dan eerst nog mijn bachelor halen.
signatuurloos
pi_100532726
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 23:17 schreef Rezania het volgende:

[..]

Je kan altijd nu nog terug gaan naar de uni natuurlijk, als je de motivatie en het geld hebt. Maar een autist op de kunstacademie, dat is de eerste keer dat ik daar over hoor. Wat voor kunst maak je dan?
Ik zou dolgraag naar de kunstacademie willen! Niet iedere autist is fantasieloos; sterker nog, als ze de juiste kant op gestimuleerd worden zijn autisten vaak juist erg creatief en onconventioneel.
Het gaat pas mis als je autisten in een maatschappij zet waar anderen verwachten dat ze zich aan regeltjes houden, vooral als ze die regeltjes niet snappen.
Maar als je ze de ruimte geeft, zijn autisten vaak juist heel goed in staat om creatieve dingen te doen!
(Een van mijn autistische talenten - vind ik zelf - is dat ik erg goed "out of the box" kan denken, en dus met oplossingen en voorstellen kom waar niemand op komt. Dat is ook een van de vele vormen van creativiteit. En gelukkig heb ik er meer ;) )
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')