Maar uiteindelijk gaat het toch verschillen en kan je in de knop komen door gelijktijdige tentamens.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 09:02 schreef De_Fietser het volgende:
[..]
Misschien wist je het al, maar anders toch wel handig om te weten: Ik weet dat alle rechtenopleidingen hetzelfde eerste jaar hebben, dus dan hoef je niet persé een hogere studielast te verwachten.
Dit kan lastig worden, aangezien de afspraak dat je een 2e master mag doen als je tegelijkertijd ingeschreven staat voor een andere, per 1-9-2013 verloopt.. Dan betaal je vanaf die datum dus het hele hoge tarief. Ik weet niet welke studies je waar wilt doen, dat kan nog een beetje uitmaken.quote:Op zondag 2 september 2012 17:49 schreef JohnSpek het volgende:
Ik heb dit jaar mijn bachelordiploma behaald. Ik heb mij ingeschreven voor twee masters en ben van plan ze beiden in februari 2014 af te ronden.
Zover ik weet (lees; informatie van een half jaar terug) betaal ik jaarlijks het wettelijk collegeld van rond de 1700 euro.
Klopt dit nog? Of is er alweer nieuwe wetgeving?
En dat klopt dus niet, helaas maar waar..quote:Op zondag 2 september 2012 21:46 schreef GlowMouse het volgende:
Er is niks aan de hand zolang je geen diploma aanvraagt voordat je met allebei klaar bent.
jawel, het wettelijk tarief is dan van toepassing en daarvoor mag je zoveel opleidingen doen als je wiltquote:Op zondag 2 september 2012 23:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En dat klopt dus niet, helaas maar waar..
Het gaat niet om de langstudeerboete, maar om de afspraak die is gemaakt door de VSNU en de studentenorganisaties. Die loopt per 1-9-2013 af, zoals je weet.quote:Op zondag 2 september 2012 23:34 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
jawel, het wettelijk tarief is dan van toepassing en daarvoor mag je zoveel opleidingen doen als je wilt
de langstudeermaatregel komt hij niet mee in aanraking omdat hij al snel klaar is
Er is een tekort in de zorg en in het onderwijs. Vandaar dat die twee studies worden ontzien, want dan hopen ze dat mensen die studies gaan volgen. Et voila,.. tekort wordt opgevuldquote:Op vrijdag 7 september 2012 17:19 schreef Shreyas het volgende:
Waarom worden alleen tweede bachelors/masters in het onderwijs en gezondheidszorg ontzien? Het lijkt me ook dat dat voor Betá en TU studies moet gelden.
Ja dat snap ik maar er is toch ook een enorm tekort aan Betámensen?quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:46 schreef Maraca het volgende:
[..]
Er is een tekort in de zorg en in het onderwijs. Vandaar dat die twee studies worden ontzien, want dan hopen ze dat mensen die studies gaan volgen. Et voila,.. tekort wordt opgevuld
Jammer trouwens dat je deze vraag niet eerder hebt gesteld. Halbe was vanmorgen op het forum en dan had je het hem zelf kunnen vragen.quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:50 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar er is toch ook een enorm tekort aan Betámensen?
Ik had geen vrijquote:Op vrijdag 7 september 2012 17:52 schreef Maraca het volgende:
[..]
Jammer trouwens dat je deze vraag niet eerder hebt gesteld. Halbe was vanmorgen op het forum en dan had je het hem zelf kunnen vragen.
Je had het ook in het andere topic kunnen stellenquote:
Oh dat wist ik nietquote:Op vrijdag 7 september 2012 17:53 schreef Maraca het volgende:
[..]
Je had het ook in het andere topic kunnen stellenDie vragen werden ook meegenomen als je niet op het forum kon zijn op dat tijdstip.
Op zich een goede vraag en de keuze van onderwijs en de gezondheidszorg is ook niet echt goed onderbouwd. Want het is nog maar de vraag of het tekort aan mensen in bijvoorbeeld de verpleging oid komt door een gebrek aan studenten.quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:19 schreef Shreyas het volgende:
Waarom worden alleen tweede bachelors/masters in het onderwijs en gezondheidszorg ontzien? Het lijkt me ook dat dat voor Betá en TU studies moet gelden.
Bron?quote:Op zondag 2 september 2012 20:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit kan lastig worden, aangezien de afspraak dat je een 2e master mag doen als je tegelijkertijd ingeschreven staat voor een andere, per 1-9-2013 verloopt.. Dan betaal je vanaf die datum dus het hele hoge tarief. Ik weet niet welke studies je waar wilt doen, dat kan nog een beetje uitmaken.
Tenzij je tijdens de verkiezingen op de goeie partij stemt natuurlijk
beta heeft geen maatschappelijke functie, zorg en onderwijs wel.quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:50 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar er is toch ook een enorm tekort aan Betámensen?
graag. als het bbc eraan gaat heb ik een probleemquote:Op zaterdag 8 september 2012 13:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit hele draadje. Maar ik google wel ff voor je
Dit akkoord loopt per 1-9-2013 af.quote:
Nee oke, je moet beide opleidingen dus gewoon tegelijk afrondenquote:Op zaterdag 8 september 2012 13:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit akkoord loopt per 1-9-2013 af.
http://lsvb.nl/2007/10/23(...)so-vsnu-en-hbo-raad/
En ook hier bijvoorbeeld bij punt 4: http://www.google.nl/url?(...)kTrlBm1WJkhQ&cad=rja
Op zoveel domheid ga ik gewoon NIET reageren...quote:Op zaterdag 8 september 2012 12:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
beta heeft geen maatschappelijke functie, zorg en onderwijs wel.
Yep, heeft verder niets te maken met de BBCquote:Op zaterdag 8 september 2012 13:29 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee oke, je moet beide opleidingen dus gewoon tegelijk afronden
Je begrijpt best wat ik bedoelquote:Op zaterdag 8 september 2012 13:30 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Op zoveel domheid ga ik gewoon NIET reageren...
Dat we natuurlijk niet zonder beta's kunnen, snap ik ook wel. Maar die vervullen geen onmisbare functie waar verpleegkundige dat wel doen. Zonder beta's gaan we namelijk niet dood.quote:
Zonder meetapparatuur of medicijnen en zonder verpleegtehuis dat niet instort heb je niets aan verpleegkundigenquote:Op zaterdag 8 september 2012 13:43 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat we natuurlijk niet zonder beta's kunnen, snap ik ook wel. Maar die vervullen geen onmisbare functie waar verpleegkundige dat wel doen. Zonder beta's gaan we namelijk niet dood.
Klopt, maar de politiek is tegenwoordig gericht op enkel de korte termijnquote:Op zaterdag 8 september 2012 13:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Zonder meetapparatuur of medicijnen en zonder verpleegtehuis dat niet instort heb je niets aan verpleegkundigen![]()
Kijk maar eens naar de geschiedenis, vrijwel alle maatschappelijke ontwikkelingen zijn ontstaan door technische ontwikkelingen
Ok dan. Ik ga wel eens ff uitzoeken hoe het komt dat men die keuze zo gemaakt heeft voor onderwijs en gezondheidszorgquote:Op zaterdag 8 september 2012 14:41 schreef Yreal het volgende:
[..]
Klopt, maar de politiek is tegenwoordig gericht op enkel de korte termijn
http://universonline.nl/2012/09/07/premaster-rechten-wordt-duur/quote:Premaster rechten wordt duur
Premasterstudenten die willen studeren aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Tilburg moeten in de toekomst het instellingstarief van 10.000 euro betalen. Dat werd duidelijk bij de Faculteitsraad van Tilburg Law School. Reden daarvoor is dat de meeste andere universiteiten in Nederland al het instellingstarief hanteren voor de premasters.
Het verhoogde collegegeld is volgens decaan Randall Lesaffer een logisch vervolg op de strengere selectie van pre-masterstudenten die in het collegejaar 2012-2013 is doorgevoerd. Deze selectie houdt in dat pre-masterstudenten met de vooropleiding HBO-Rechten, die toegelaten willen worden voor de premasters van Rechtsgeleerdheid, Law & Technology of Ondernemingsrecht eerst een toetst moeten afleggen. Pas als zij deze toets met succes afronden, worden zij toegelaten.
Wanneer je naar het maatschappelijk belang (wat het oplevert, in de brede zin) kijkt dan heb je ongetwijfeld gelijk. Ik begrijp waarom het onderwijs is vrijgesteld, politici denken dat er een tekort is aan eerstegraadsleraren hetgeen voor sommige regio's en voor sommige vakken vast ook wel zal kloppen maar zeker niet overal in Nederland en voor alle vakken. Een minstens zo'n groot probleem is dat schoolbesturen veel liever een goedkopere en minder kritische tweedegraadsleraar inhuren dan een duurdere en kritischere eerstegraadsleraar.quote:Op vrijdag 7 september 2012 17:19 schreef Shreyas het volgende:
In Eindhoven voorlopig ook niet. Gelukkig!quote:Op zaterdag 8 september 2012 10:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
Aan de TU in Delft snappen ze het wel: daar heeft de uni zelf besloten om niet de hoge tarieven voor een tweede studie in te voeren...
Idd is dat in Delft ook zo.... plus dat de BSA vrij hoog is en steeds hoger wordt. Omdat het voltijd is moet je dus in 1 jaar iets van 45 ects halen en dat maakt het extra lastig...quote:Op donderdag 13 september 2012 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Eindhoven voorlopig ook niet. Gelukkig!
Spijtig genoeg zijn deze opleidingen praktisch onmogelijk in deeltijd te volgen door alle practica, projecten enz.
Je moet de voltijd en deeltijd opleiding tegelijk volgen. dus 6 jaar lang zowel studie 1 als 2.quote:Op maandag 24 september 2012 18:34 schreef JoelBaka het volgende:
Door de lang studeer boete ben ik een beetje de weg kwijt met hoe je nou twee studies kan volgen zonder bizarre kosten te moeten betalen.
Ik zit steeds te kijken naar verschillende opties en momenteel heb ik dit idee in mijn hoofd:
- Een voltijd opleiding (3 jaar)
- Een deeltijd opleiding (5-6 jaar)
- Een master (2 jaar)
En dat dus tegelijkertijd, evt met de 2e deeltijdopleiding een jaar later beginnen.
Dus zo wordt het dan:
Jaar 1 - Opleiding 1 (+ Opleiding 2)
Jaar 2 - Opleiding 1 + Opleiding 2
Jaar 3 - Opleiding 1 + Opleiding 2
Jaar 4 - Opleiding 2 + Master
Jaar 5 - Opleiding 2 + Master
(Jaar 6 - Opleiding 2)
Maar volgens mij moet ik dan echt heel erg veel geld gaan ophoesten.
Jullie enig idee?
Bedankt voor de doorverwijzing, studeer te Delft, dus geen probleem hierquote:Op donderdag 13 september 2012 22:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Idd is dat in Delft ook zo.... plus dat de BSA vrij hoog is en steeds hoger wordt. Omdat het voltijd is moet je dus in 1 jaar iets van 45 ects halen en dat maakt het extra lastig...
Hier even verder. Klopt. Ik ben nu ook al druk aan het werken en sparen én voorbereiden qua keuzes, opties en kansen. Ik heb allerlei plannen, ik wil het ook doen omdat ik op die manier simpelweg nog gemotiveerder raak omdat ik dan 'moet' en ik weet dat ik het kan. Ik denk niet dat zo'n regeling gerealiseerd kan worden. Het is toch simpelweg jouw keuze én de consequenties zijn dan toch ook simpelweg voor jou. Mag ik hopen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nou ja, het kost je heel veel doekoes.....
Iemand enig idee of deze combi's haalbaar zijn?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:25 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Tsjah, gewoon wat haalbaar is. Maar als ik de contacturen bij elkaar optel dan kom je toch al snel uit op 26 uur per week plus nog thuis aan de studies zitten, nou kan ik dat nu nog niet goed inschatten maar dat lijkt me toch een beetje lastig? En het instellingstarief neem ik er dan wel bij, liever echt wat leren en plezier hebben en daarin investeren
Edit:
Ik zit overigens aan twee alfa studies of een alfa en een gamma studie te denken
(Literatuurwetenschap + Filosofie/Politicologie/Geschiedenis/Engelse Taal en Cultuur etc etc)
Ik gooi deze even in de herhalingquote:Op donderdag 13 september 2012 20:02 schreef fh101 het volgende:
Hoe doen jullie dat met scripties? Zijn er mensen die deze allebei tegelijk schrijven? En is dat te doen of kan je beter een voor een doen?
Dit is mijn laatste bachelorjaar, en ik heb begin deze zomer besloten dat ik ook voor een tweede bachelor ga. Deze lijkt in principe veel op de eerste, waardoor ik maar een half jaar uitloop heb. Maar nu moet ik in dit ene jaartje dus wel 2 scripties schrijven. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben?
Zijn al die contacturen verplicht? Dan zou het wel heel zwaar worden denk ik. Als ze niet verplicht zijn kun je kijken wat je thuis kunt doen, dat kan al heel veel schelen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:30 schreef JoelBaka het volgende:
Ik quote hier even mijn eigen post in een ander topic
[..]
Iemand enig idee of deze combi's haalbaar zijn?
Niet allemaal, ik neem aan het grootste deel hoor college's (niet verplicht) en misschien een paar verplichte werkgroepen dus qua contacturen valt er denk ik wel omheen te komen. Alleen tentamens misschien niet. Maar hoe het qua echte studielast zit, geen idee o.o En dat wil ik dus graag een beetje wetenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:32 schreef fh101 het volgende:
[..]
Zijn al die contacturen verplicht? Dan zou het wel heel zwaar worden. Als ze niet verplicht zijn kun je kijken wat je thuis kunt doen, dat kan al heel veel schelen.
Het kan natuurlijk, maar het is hetzelfde verhaal als dat ik hierboven beschreef, discipline, misschien wat minder sociaal doen etc. en blijven ploeteren. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel de studies op elkaar lijken, dat maakt het natuurlijk wel weer makkelijk...quote:
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:45 schreef RobertoCarlos het volgende:
Die combi's lijken me op zich goed haalbaar, maar dat hangt wel af van hoeveel contacturen echt verplicht zijn. Bij sommige uni's zijn ze daar strenger/schoolser in dan bij anderen. Als je echt overal moet opdraven kan het nog wel, maar colleges (en dan met name hoorcolleges) zijn niet altijd even efficiënt.
Je moet natuurlijk sowieso discipline en focus hebben, weten hoe je moet leren en sommige dingen handig kunnen aanpakken.
Het is erg lastig om voor iemand ander te bepalen hoeveel de studielast is, iedereen leert op zijn/haar eigen manier en in zijn/haar eigen tempo. Je kunt het sowieso een tentamenperiode proberen.
Super! Bedankt allebeiquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:12 schreef Ryon het volgende:
Het hangt er, in mijn ervaring, met name van af hoe leuk je het vindt om te studeren en hoeveel college vrije dagen je wilt hebben in de week. Dit ook met het oog op een bijbaantje of eventuele andere activiteiten.
Twee studies (alfa/gamma) betekent in de praktijk dat je 4 a 5 dagen per week op de universiteit zit naast de benodigde zelfstudie uren. Sommige studie combinaties bieden vrijstellingen aan (fiscaal recht, economie, bepaalde taal studies) maar meestal moet je er wel vanuit gaan dat je rond de 60 punten per semester moet halen. Dit is prima te doen als je het niet doet voor het resultaat, maar omdat je het leuk vindt om een divers en groot aantal aan vakken te volgen. De afwisseling maakt het ook makkelijker, je hebt minder het gevoel alleen maar met hetzelfde bezig te zijn dus in zoverre is het soms zelfs makkelijker om twee verschillende studies te doen i.p.v een.
Ik zou er ook geen te big deal van maken qua belasting. Het standaardprogramma van 60 punten per jaar is gericht op de modale student (die volgens veel universiteiten 28 uur per studiepunt oid nodig heeft). Als je iets enthousiaster of leergieriger bent dan dat dan is het al redelijk snel interessant om die 60 punten te verhogen naar 80, of 100 of 120. Lukt het je niet vanwege tijdgebrek, zorg er dan voor dat je wel gewoon lekker gaat met je hoofdstudie en je tweede studie kan dan altijd nog via een minor bij geschreven worden.
Nee, inderdaad. Meestal bedoelt iedereen het hartstikke goed, maar vaak spreekt men uit ervaring van 'de meeste' en dan kan dat advies soms niet kloppen. Wat je al zegt de veilige weg wordt mij meestal aangeraden terwijl dat uiteindelijk heel demotiverend werkt. Dus ik ga dit keer eens zelf experimenteren en niet gelijk uitgaan van anderen, maar het wel in mijn achterhoofd houden!quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:37 schreef Ryon het volgende:
Naar anderen luisteren is trouwens niet altijd een slecht idee, maar soms is het belangrijker om even te experimenteren en met eigen ogen zien wat er allemaal mogelijk is. Mensen hebben de neiging om elkaar de veilige weg aan te praten en elkaar te corrigeren als iemand buiten gebaande paden wil treden. Dat kan soms goed zijn, maar soms ook een beperking vormen.
Dat is ook helemaal waar, ik moet daar ook zeker aan werken want ik heb de neiging om in de boeken te duiken en mezelf daarin te 'verstoppen'. Ik zal daar dus ook wel echt rekening mee houden, gewoon een beetje knutselen en kijken wat werkt!quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:37 schreef Ryon het volgende:
Bedenk wel dat de overstap van het leven als middelbare scholier naar het leven als student een vrije grote kan zijn. Hoewel het een kwestie van smaak is zou ik het studentenleven niet laten beperken vanwege studieverplichtingen. Er is namelijk een heleboel te doen tijdens je studententijd en je zal merken, zeker als je een alfa/gamma studie doet, dat het 'echte leven' zich met name afspeelt buiten de muren van de universiteit. Door jezelf teveel binnen deze muren op te sluiten mis je wellicht een boel hele belangrijke ervaringen. Als je literatuur of de maatschappij wil bestuderen dan moet je daarvoor ook het culturele en maatschappelijke leven in durven duiken.
Oke, bedankt! Ja, de basiskosten zoals huur, studie, boeken, telefoonkosten e.d. zullen mijn ouders financieren. Dus dat zit wel goed, maar als ik elke week aan de zuip ga dan zal een bijbaantje inderdaad wel van pas komenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:37 schreef Ryon het volgende:
Ik kan je het nog steeds aanraden om meteen te beginnen met twee studies. Ik zou dan kiezen met twee brede, verschillende studies en vervolgens kijken waar je de meeste klik mee hebt en vandaar verder uitbouwen. Maar goed, als je student bent moet er ook een kamer, bierrekening en andere onzin betaald worden dus tijd voor een bijbaantje kan zeker van pas komen. Kwestie van je WoW account (of iets dergelijks) opzeggen.
Thanks. De studies lijken ontzettend op elkaar, het zijn eigenlijk twee verschillende richtingen binnen 1 overkoepelende bachelor. Ik hoop alleen niet dat ik daardoor mezelf juist in de war ga brengen door alles door elkaar te halenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:48 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk, maar het is hetzelfde verhaal als dat ik hierboven beschreef, discipline, misschien wat minder sociaal doen etc. en blijven ploeteren. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel de studies op elkaar lijken, dat maakt het natuurlijk wel weer makkelijk...
Moeilijk om dat precies te zeggen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |