abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:03:30 #101
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_109344526
quote:
‘Student verkeerd voorgelicht over collegegeld’

De UvA heeft één van de 49 studenten die beweren verkeerd te zijn voorgelicht over de hoogte van het collegegeld voor een tweede studie in het gelijk gesteld. Student natuur- & sterrenkunde Kim Pronk mag het studiejaar daarom afmaken voor 1700 euro in plaats van 11.000 euro.

Pronk volgt een tweede studie, heeft studievertraging opgelopen en zou daarom onder een nieuw en strenger regime vallen. Maar net als veel andere studenten zegt ze nooit te zijn geïnformeerd over het hogere collegegeld. Inmiddels erkent de Centrale Studentenadministratie van de universiteit dat Pronk hiervan niet ‘expliciet’ op de hoogte is gesteld en daarom mag blijven studeren voor het lagere tarief.

Ongunstig
Met ingang van dit jaar geldt voor de tweede studie niet het wettelijke collegegeld, maar het hogere instellingscollegegeld. Dat bedrag kan oplopen tot ruim 10.000 euro. Voor een bepaalde groep studenten aan de UvA pakt die maatregel erg ongunstig uit. Zij zijn voor dit studiejaar begonnen aan een tweede bachelor of master, maar inmiddels uitgelopen. En dat betekent volgens de UvA dat de uitzonderingsregel die bestond niet meer geldt. De studenten hoefden het hogere bedrag niet te betalen, zolang ze hun studie op tijd zouden afronden.

Vanwege een zwangerschap liep Pronk vertraging op. In juni vorig jaar schreef ze zich in voor het huidige collegejaar, haar laatste studiejaar. ‘De administratie heeft me toen laten weten dat ik 1700 euro moest betalen,’ zei ze eerder tegen Folia Magazine. ‘Op de website van de UvA heb ik ter controle zelfs de Collegegeld Wizard ingevuld. Daar kwam het bedrag van 1700 euro uit.’

Ten minste 49 hebben een hogere rekening gekregen, terwijl studieadviseurs hen eerder zouden hebben verzekerd dat ze konden blijven studeren voor lagere collegegeldtarief van 1700 euro. Studentenbond Asva noemde de wijze waarop de UvA met deze groep is omgegaan eerder ronduit onbeschoft. De bond dringt aan op een ‘generaal pardon’ bij het College van Bestuur en voorziet een groot deel van deze studenten van rechtshulp.

Per geval
Dat een van de studenten nu niet meer het hogere collegegeld hoeft te betalen, betekent volgens een woordvoerder van de UvA niet dat dit voor de hele groep zal gelden. ‘We zullen het per geval bekijken.’ De universiteit heeft in overleg met de Asva inmiddels een procedure opgestart om de getroffen studenten binnen een paar weken duidelijkheid te verschaffen.
http://www.foliaweb.nl/st(...)ht-over-collegegeld/
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_109469609
Met veel interesse dit topic doorgelezen, interessante informatie! Mijn vriendin bevindt zich in een situatie die ik al een aantal keer heb zien langskomen, maar ik leg 'm toch maar weer even uit. Op dit moment studeert zij naar 1,5 jaar met een Master Psychologie aan de RuG. Zij wil daarna nog een Master doen binnen Psychologie, maar aan de UvA, VU of UU. Langstudeerdersboete à 50% van ¤3000,- is geen probleem.

Op dit moment heeft zij alle vakken binnen haar huidige Master gehaald, en is ze bezig met het afronden van haar stage(verslag) en scriptie. Aangezien zij een 2e Master alleen kan bekostigen als dit tegen het instellingsgeld-tarief kan worden betaald zijn we nu op zoek naar de mogelijkheden. Paar vraagjes, misschien zijn er mensen hier die er al ervaring mee hebben;

- Kan je een afgeronde stage/scriptie open laten staan en het cijfer pas eind volgend studiejaar laten bijschrijven? In overleg met begeleider zijn hier natuurlijk mogelijkheden, maar het liefst heeft ze al wel een afgeronde scriptie en laat ze deze later bijschrijven.
- Kan je een extra vak kiezen voor bijvoorbeeld 5EC, en dit vak open laten staan? Of kan dit alleen als je nog niet aan de volledige studielast aan EC's hebt voldaan?
- Sta je officieel nog inschreven als student bij een willekeurige Master zolang je geen diploma aanvraagt? Is dit je 'eigen verantwoordelijkheid'?

Ik realiseer mij dat dit misschien vragen zijn die ze bij een opleiding zelf het beste kunnen beantwoorden, ben misschien meer op zoek naar wat ervaringsdeskundigen. Alvast bedankt!
Haiai
pi_109979036
Heeft iemand enig idee wat de huidige stand van zaken is in de onderhandelingen tussen de uni's en de studentenorganisaties wbt de kosten van een tweede master? Op basis van dit enigzinds gedateerde krantenartikel zouden de daadwekelijke kosten nog niet vast staan en afhankelijk zijn van de uitkomst van deze onderhandelingen.

http://www.nu.nl/binnenla(...)-baseren-kosten.html
pi_109979215
Volgens mij moet je na het afronden van je eerste master gewoon instellingscollegegeld gaan betalen voor een tweede master. De hoogte van dit bedrag verschilt per universiteit, bij Utrecht ligt dit rond de 14.000 euro.
DavidDuchovny: Alle programma's op SBS 6 zijn van grootse kwaliteit
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:16:40 #105
123170 alors
zlata1234
pi_109979473
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 19:44 schreef Tiroz het volgende:
Met veel interesse dit topic doorgelezen, interessante informatie! Mijn vriendin bevindt zich in een situatie die ik al een aantal keer heb zien langskomen, maar ik leg 'm toch maar weer even uit. Op dit moment studeert zij naar 1,5 jaar met een Master Psychologie aan de RuG. Zij wil daarna nog een Master doen binnen Psychologie, maar aan de UvA, VU of UU. Langstudeerdersboete à 50% van ¤3000,- is geen probleem.

Op dit moment heeft zij alle vakken binnen haar huidige Master gehaald, en is ze bezig met het afronden van haar stage(verslag) en scriptie. Aangezien zij een 2e Master alleen kan bekostigen als dit tegen het instellingsgeld-tarief kan worden betaald zijn we nu op zoek naar de mogelijkheden. Paar vraagjes, misschien zijn er mensen hier die er al ervaring mee hebben;

- Kan je een afgeronde stage/scriptie open laten staan en het cijfer pas eind volgend studiejaar laten bijschrijven? In overleg met begeleider zijn hier natuurlijk mogelijkheden, maar het liefst heeft ze al wel een afgeronde scriptie en laat ze deze later bijschrijven.
- Kan je een extra vak kiezen voor bijvoorbeeld 5EC, en dit vak open laten staan? Of kan dit alleen als je nog niet aan de volledige studielast aan EC's hebt voldaan?
- Sta je officieel nog inschreven als student bij een willekeurige Master zolang je geen diploma aanvraagt? Is dit je 'eigen verantwoordelijkheid'?

Ik realiseer mij dat dit misschien vragen zijn die ze bij een opleiding zelf het beste kunnen beantwoorden, ben misschien meer op zoek naar wat ervaringsdeskundigen. Alvast bedankt!
Ze moeten even langsgaan bij een decaan ofzo, ze kunnen het cijfer dan inhouden tot na 1oktober, dan staat ze in september dus ingeschreven als student die nog geen master heeft behaald en dat is het peilingsmoment dus dat telt.
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:40:58 #106
258802 Yreal
henk..!
pi_109980601
behalve dat als de situatie in de loop van het jaar veranderd ze alsnog naar ratio instellingsgeld mogen rekenen
  vrijdag 6 april 2012 @ 14:21:58 #107
124676 RobertoCarlos
pi_109982446
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 13:05 schreef jay85 het volgende:
Heeft iemand enig idee wat de huidige stand van zaken is in de onderhandelingen tussen de uni's en de studentenorganisaties wbt de kosten van een tweede master? Op basis van dit enigzinds gedateerde krantenartikel zouden de daadwekelijke kosten nog niet vast staan en afhankelijk zijn van de uitkomst van deze onderhandelingen.

http://www.nu.nl/binnenla(...)-baseren-kosten.html
Dit is geen onderhandeling, maar een juridische procedure tegen de uni's. De (hoge) collegegelden staan op dit moment vast. Wat precies de svz is van de juridische procedure kun je het beste vragen op de site van het SCAU zelf: www.scau.nl
pi_110100036
Dus als ik het goed heb kan ik nu aan een tweejarige master (UT) beginnen en tegelijkertijd aan een eenjarige master bij een andere instelling?

Dan betaal ik dus collegegeld bij instelleng A (UT) en wat moet ik dan tegen instelling B zeggen? Die vragen dan ca 10.000 of niet ook al sta ik als master student ingeschreven omdat ik het het bedrag aan instelling A (UT) betaald heb.

Bedankt!
  maandag 9 april 2012 @ 18:17:01 #109
124676 RobertoCarlos
pi_110102623
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 17:04 schreef hamhendriks het volgende:
Dus als ik het goed heb kan ik nu aan een tweejarige master (UT) beginnen en tegelijkertijd aan een eenjarige master bij een andere instelling?

Dan betaal ik dus collegegeld bij instelleng A (UT) en wat moet ik dan tegen instelling B zeggen? Die vragen dan ca 10.000 of niet ook al sta ik als master student ingeschreven omdat ik het het bedrag aan instelling A (UT) betaald heb.

Bedankt!
Bij de meest uni's is het collegegeld gratis als je al ergens anders ingeschreven staat. Dat verandert wel een beetje (de EUR doet dat bijv, niet meer dacht ik). Wel wordt het een probleem als je de 1-jarige master hebt afgerond dat dan de 2-jarige master echt alleen je 2e studie is. Dat jaar moet je dan zekers de volle mep dokken..
pi_110105378
quote:
2s.gif Op maandag 9 april 2012 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Bij de meest uni's is het collegegeld gratis als je al ergens anders ingeschreven staat. Dat verandert wel een beetje (de EUR doet dat bijv, niet meer dacht ik). Wel wordt het een probleem als je de 1-jarige master hebt afgerond dat dan de 2-jarige master echt alleen je 2e studie is. Dat jaar moet je dan zekers de volle mep dokken..
Maar dan zou je dus je diploma niet kunnen aanvragen of met opzet een vak niet halen van je 1-jarige studie als je ze tegelijkertijd start.
  maandag 9 april 2012 @ 20:26:49 #111
124676 RobertoCarlos
pi_110107802
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 19:34 schreef hamhendriks het volgende:

[..]

Maar dan zou je dus je diploma niet kunnen aanvragen of met opzet een vak niet halen van je 1-jarige studie als je ze tegelijkertijd start.
Dat zou kunnen.... ik weet edoch niet of dat met dat diploma in de praktijk werkt, maar dat met dat vak wel.
  maandag 7 mei 2012 @ 15:32:35 #112
374668 Tom87
www.stcau.nl
pi_111250205
De Stichting Collectieve Actie Universiteiten is nog steeds bezig om via de rechter meer redelijke prijzen af te dwingen. SCAU voert onder andere aan dat de onderwijsinstellingen misbruik maken van hun bevoegdheden en dat zij een kartel vormen. Het is mogelijk je als belanghebbende aan te melden en zo de stichting te steunen en te profiteren van deze procedure.

Meer in het algemeen spant SCAU zich in door middel van deze procedure maar ook door middel van lobbywerk en opiniestukken het Nederlandse hoger onderwijs meer klantgericht en meer kostengeorienteerd te maken.

Nogmaals: Het is mogelijk je als belanghebbende aan te melden en zo de stichting te steunen en te profiteren van de activiteiten van de stichting.

Meer informatie is te vinden op www.stcau.nl en op onze facebookpagina door te zoeken op STCAU of SCAU.

Vr gr
Tom
  maandag 7 mei 2012 @ 22:41:09 #113
124676 RobertoCarlos
pi_111269710
Inderdaad SCAU is goed bezig! :Y
pi_111452923
Ook ik zit met een flink aantal vragen over het starten van een tweede studie. Ik heb ze gedeeltelijk kunnen beantwoorden met het eindeloos overheids- en universiteitswebsites navigeren maar nu wil ik toch graag het plaatje rond:

Ik zou dit jaar klaar kunnen zijn met mijn bachelor bestuurskunde aan de EUR. Ik moet slechts mijn bachelorscriptie afmaken. Nu weet ik 100% zeker dat ik niets wil in deze richting, en dat ik ook nog eigenlijk niet toe ben aan een master/afstuderen. Ik heb een tweede studie gevonden die goed aansluit op wat ik wil, en waar ik een 'toekomst in zie': Informatiekunde in Utrecht. De berekening langstudeerboete (3000 voor twee jaar als ik bestuurskunde nog niet afrond) versus instellingsgeld (9600 euro in utrecht - is dit per jaar of voor de gehele bachelor?) heb ik gedaan. Het zou voordelig zijn als ik bestuurskunde nog laat wachten. Nu zeggen mijn ouders echter dat ze me kunnen steunen met het instellingsgeld, en dat ze liever hebben (en ik ook eigenlijk, voor de rust in mijn hoofd) dat ik bestuurskunde toch afrond.

Hoe zou het er uit zien als ik bestuurskunde dit jaar afrond? Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar? Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb :)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:03:08 #115
124676 RobertoCarlos
pi_111453546
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 10:19 schreef sigh. het volgende:
1) Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar?
2) Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb :)
Bij vraag 1: als je, na afronden van de bachelor bestuurskunde, als 2e studie Informatiekunde begint in Utrecht betaal je 9500 euri per jaar.

vraag 2) als je nog recht hebt op stufi kun je dat volgens mij gewoon gebruiken, incl. OV

[ Bericht 8% gewijzigd door RobertoCarlos op 12-05-2012 11:11:02 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:09:24 #116
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_111453644
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 10:19 schreef sigh. het volgende:
Hoe zou het er uit zien als ik bestuurskunde dit jaar afrond? Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar? Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb :)
1) 9600 per jaar.
2) Studiefinanciering krijg je nu nog 5 jaar voor een bachelor + 2 jarige WO master. Dus je kunt nog 2 jaar studiefinanciering krijgen. En die "master"-studiefinanciering krijg je dan gewoon in je bachelorjaren.
3) Je hebt nu nog recht op een OV-chipkaart voor de nominale studieduur (3 jaar bachelor + 2 jaar master) + 3 jaar, dus in totaal 8 jaar. Dus je zou nog 5 jaar moeten kunnen krijgen.

Echter zijn ze druk bezig met bezuinigingsplannen. Ze willen/wilden onder andere de studiefinanciering voor de master opheffen en het recht op de OV-chipkaart met 2 jaar verkorten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Thormodo op 12-05-2012 11:21:54 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:12:00 #117
258802 Yreal
henk..!
pi_111453702
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:09 schreef Thormodo het volgende:

[..]

1) 9600 per jaar.
2) Studiefinanciering krijg je nu nog 5 jaar voor een bachelor + 2 jarige WO master. Dus je kunt nog 2 jaar studiefinanciering krijgen.
3) Je hebt nu nog recht op een OV-chipkaart voor de nominale studieduur (3 jaar bachelor + 2 jaar master) + 3 jaar, dus in totaal 8 jaar. Dus je zou nog 5 jaar moeten kunnen krijgen.

Echter zijn ze druk bezig met bezuinigingsplannen. Ze willen/wilden onder andere de studiefinanciering voor de master opheffen en het recht op de OV-chipkaart met 2 jaar verkorten.
ik dacht dat dat laatste er al door was?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:15:48 #118
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_111453756
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:12 schreef Yreal het volgende:

[..]

ik dacht dat dat laatste er al door was?
Volgens mij zijn het tot nu toe alleen nog maar wetsvoorstellen geweest en is er nog niks doorgevoerd.
En straks met een nieuwe regering zal er ook nog wel het één en ander veranderen.

http://www.oras.nl/2012masterstufi-blijft-behouden-langstudeerboete-gaat-door#more-2766

Na maanden van onduidelijkheid en onzekerheid over de toekomst van de studiefinanciering in de masterfase, is er sinds gisteren eindelijk duidelijkheid voor de studenten van aankomend jaar. De masterstufi blijft in ieder geval aankomend jaar behouden. De langstudeerboete zal wel gewoon doorgaan en niet afgeschaft worden, zoals in de Catshuisplannen stond. In het volledige plan wordt voor de rest niet veel gezegd over het onderwijs in Nederland.

Toekomst masterstufi
Ondanks dat de studiefinanciering in de masterfase aankomend jaar nog niet zal worden afgeschaft, staat de toekomst van de masterstufi wel op losse schroeven.

OV reisrecht
Ook de plannen van Zijlstra om het reisrecht met 2 jaar in te korten zal volgend jaar niet ingaan. En ook de voorwaarden voor het aanvragen van de aanvullende beurs zullen niet veranderen zoals omschreven in het plan studeren is investeren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Thormodo op 12-05-2012 11:20:51 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:16:53 #119
258802 Yreal
henk..!
pi_111453772
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:15 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het tot nu toe alleen nog maar wetsvoorstellen geweest en is er nog niks doorgevoerd.
alleen langstudeerder is erdoor :o dat is wel beter ^O^
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:06:55 #120
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111461645
Niet voor de deeltijdstudenten!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 13 mei 2012 @ 11:15:56 #121
124676 RobertoCarlos
pi_111485507
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bron?
  zondag 13 mei 2012 @ 11:58:13 #122
258802 Yreal
henk..!
pi_111486384
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als dat zo is schrijf ik mij volgend jaar niet in op het hbo en ga ik lekker als deeltijder op de uni rondlopen :') 14.gif

Nee effe serieus, als langstudeerder niet meer zou gelden voor deeltijders ben ik heel gelukkig !
  zondag 13 mei 2012 @ 18:49:34 #123
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111500996
quote:
Bron?
Lees nog eens goed en deze keer zorgvuldiger.
Voor deeltijdstudenten geldt dezelfde nominale studieduur als voor de voltijdstudenten, deeltijdstudenten zijn niet vrijgesteld van de Halbeheffing dus...
Het is nogal duideli.
#NoDAPL
  zondag 13 mei 2012 @ 18:54:15 #124
124676 RobertoCarlos
pi_111501179
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Lees nog eens goed en deze keer zorgvuldiger.
Voor deeltijdstudenten geldt dezelfde nominale studieduur als voor de voltijdstudenten, deeltijdstudenten zijn niet vrijgesteld van de Halbeheffing dus...
Het is nogal duideli.
Ok, dus je hebt geen bron dat de DT-studenten erbuiten vallen zoals je eerder zei. Ok, geeft niet.
  woensdag 30 mei 2012 @ 12:25:08 #125
124676 RobertoCarlos
pi_112209981
Weet iemand hoelang de afspraak tussen studentenorganisaties en de VSNU eigenlijk geldt dat je nog het lage tarief betaalt zolang je maar 2 studies tegelijkertijd blijft doen?

[ Bericht 21% gewijzigd door RobertoCarlos op 30-05-2012 17:31:16 ]
  woensdag 30 mei 2012 @ 17:47:38 #126
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_112225817
quote:
Ok, dus je hebt geen bron dat de DT-studenten erbuiten vallen zoals je eerder zei.
Ik zou bij god niet weten wat jij met deze vage zin bedoelt (buiten wat vallen??) maar ik zal het nog een laatste keer in Jip-en-Janneketaal uitleggen.
Voor een deeltijdopleiding geldt dezelfde nominale studieduur als voor dezelfde voltijdopleiding.
Ergo, het is onmogelijk om een fatsoenlijke WO-opleiding (een met een werklast van ongeveer 40 uur per week of meer) binnen nominaal+1 jaar af te ronden als je in deeltijd studeert.
Ergo, elke student die een serieuze WO-opleiding volgt in deeltijd wordt genaaid met de Halbeheffing.
Ergo, het is niet beter voor de deeltijdstudenten dat het kabinet is gevallen en dat de Kunduzcoalitie de ruil 'sociaal' leenstelsel vs. Halbeheffing afwees.
Een simpele feitelijke redenering.
#NoDAPL
pi_112527579
Hallo,

ik heb net eindexamen gedaan en wil in september beginnen met studeren. Leren is me altijd goed afgegaan en naar mijn idee haalde ik betere resultaten wanneer ik het wat drukker had, omdat ik dan minder de neiging had schoolwerk uit te stellen (zo van: ik heb nog genoeg tijd, dat komt later wel). Daarom denk ik erover om aan twee studies te beginnen, namelijk geschiedenis en rechtsgeleerdheid. Ik wil echter niet al mijn tijd kwijt zijn aan studeren, het lijkt me leuk om nog tijd over te hebben om sociaal te doen, muziek te maken, te werken etc.

Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen of rechten en geschiedenis goed te combineren zijn, of kan ik beter aan één studie beginnen?

Alvast bedankt!
pi_112529784
Leuk, zit ook met de gedachte om rechten en geschiedenis te combineren. Even mee spieken.
  woensdag 6 juni 2012 @ 18:35:14 #129
258802 Yreal
henk..!
pi_112530848
Rechten is naast alles te volgen, maar of het een zinnige combinatie oplevert?

Ik zou zeggen, opzich wel. Maar dat is een beetje afhankelijk of je iets in de rechten of in de geschiedenis gaat doen.
pi_112535693
Momenteel combineer ik geschiedenis met internationaal en Europees recht. Binnen geschiedenis richt ik me vooral op economische geschiedenis en internationale betrekkingen. Zelf vind ik de combinatie erg mooi. Het vult elkaar erg goed aan, dit geldt vooral voor int. en Europees recht denk ik. Ik doe vier aanvullende tentamens om civiel effect te krijgen, omdat ik de mogelijkheid voor advocatuur open wil houden. Beide studies zijn opzich goed te combineren omdat je weinig (verplichte) colleges/practica hebt. Als je een beetje intelligent bent en een goede leerstrategie hebt kun je heel wat vakken te gelijk doen zonder 24/7 met je studie bezig te zijn.

Daarnaast kies ik ervoor om een aantal vakken statistiek bij economie (altijd handig om gedaan te hebben) en nog wat extra economie te volgen (zit al wel wat in zowel int./Eur. recht als geschiedenis), zodat ik gewoon een erg brede basis heb en al m'n interesses bediend zijn. :)

Het is een erg mooie extra uitdaging, twee studies naast elkaar. Naar mijn idee vullen geschiedenis en rechten elkaar erg mooi aan. Ik zou zeggen: ga er voor! Of je nou binnen rechten of binnen geschiedenis iets wilt doen, het is gewoon en erg nuttige tweede dimentie. Zowel in een juridische functie (nuttige vaardigheden van geschiedenis: goed kunnen schrijven / oorzaak gevolg abstraheren / sterk in hoofd-bijzaken analyse etc) als in een meer historische functie als bijvoorbeeld clingendael / buza waar rechten natuurlijk op zichzelf al een heel goede achtergrond is.

Welke richting denk je zelf te willen doen?

[ Bericht 16% gewijzigd door Valid op 06-06-2012 20:15:53 ]
pi_112538111
Allereerst bedankt voor je reactie :).

Goed om te weten dat je met twee studies én extra vakken nog tijd overhoudt. Het lijkt me zelf erg belangrijk om breed opgeleid te zijn, daarom wil ik rechten en geschiedenis doen, simpelweg omdat je daar veel te weten komt. Ik heb geen idee waar ik me later beroepsmatig mee bezig wil houden, maar ik denk dat je met deze combinatie op best veel plekken aan de slag kunt.

Ook weet ik nog niet welke specialisatie ik wil gaan doen, dat geldt voor zowel rechten als geschiedenis. Waarschijnlijk ga ik naar Leiden en daar hoef je je voor rechten pas na de bachelorfase te specialiseren, maar voor wat ik er van weet lijken Europees recht, Internationaal recht of Staats- en bestuursrecht me het leukst. Voor geschiedenis moet je al na een jaar kiezen, economische en sociale geschiedenis, maar ook moderne geschiedenis, trekken me wel, alleen kan ik dat pas met zekerheid zeggen als ik die vakken daadwerkelijk gehad heb.
pi_112552718
'Weinig verplichte colleges/practica'.. dan komt de hamvraag: hoeveel contacturen heb je ongeveer per week met deze twee studies?
pi_112556560
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:46 schreef Rnnz het volgende:
'Weinig verplichte colleges/practica'.. dan komt de hamvraag: hoeveel contacturen heb je ongeveer per week met deze twee studies?
In mijn eerste jaar had ik geen enkel verplicht college. Bij deelname aan de werkcolleges kon je een bonus verdienen (0,5 punt hoger op je tentamen). Ondertussen zijn de werkcolleges voor geschiedenis verplicht (alleen in het eerste jaar). Rechten heeft volgens mij helemaal geen verplichte colleges, maar ook daar kun je een bonus verdienen door naar de werkcolleges te gaan en af en toe een opdracht in te leveren.

Hoorcollege: hier zit je met iedereen die het vak volgt in een grote zaal te luisteren en aantekeningen te maken
Werkcollege: hier zit je met een kleiner groepje (ong. 25 studenten) en behandel je opdrachten die je voorbereid hebt.

Bij geschiedenis heb je meestal drie vakken tegelijk. Ervan uitgaande dat je voor alledrie de vakken een hoorcollege en werkcollege hebt is komt dit uit op twaalf uur per week (beide duren 2 uur).

Bij rechten heb je iets meer college -als je overal heen gaat. Zal rond de 15 liggen ofzo. Na het eerste jaar wordt het bij beide studies minder. :)

Wat ik al zei: het meeste/niks is veplicht. Zelf pik ik de interessante hoorcolleges eruit (vaak bij geschiedenis!). Je kunt er voor kiezen om alle colleges af te lopen of om twee maanden zelfstudie te doen en dan het tentamen te maken.
pi_112705875
Duidelijk, klinkt alsof het goed te doen is als je je zaakjes maar op orde houdt. :)

Voor mij geldt dat ik eerst m'n hbo-opleiding moet afronden en daarna moet kijken of ik het wil en kan opbrengen om nog een bachelor te doen. De manier van lesgeven lijkt me op de universiteit in ieder geval een stuk fijner, zeker als ik bekijk dat er op het hbo een aanwezigheidsplicht geldt en ik ontzettend veel tijd kwijt ben aan alle projecten.
pi_113504998
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik met mijn vraag in het goede topic zit, zo niet dan hoor ik het graag ;)
Ben super blij dat ik dit gevonden heb, want volgens mij zitten veel meer mensen in mijn situatie, en ik heb geen idee wat ik nu precies moet doen.

Even een situatieschets.

Op dit moment heb ik een Bachelor Bestuurskunde afgerond aan de Universiteit van Tilburg. In september 2011 ben ik toen aan een pre-master Wijsbegeerte begonnen in Tilburg. Daarnaast in januari 2012 begonnen aan een Master Bestuurskunde aan de Universiteit van Leiden.
De pre-master heb ik ondertussen helemaal afgesloten. Nu wil ik in September 2012 beginnen aan mijn Master Wijsbegeerte in Tilburg en natuurlijk ook doorgaan met de Master Bestuurskunde in Leiden die ik in principe eind februari beging maart afrond.

Opzich zou hier toch niks aan de hand moeten zijn of wel? Ingeschreven voor de tweede master, terwijl ik nog met m'n eerste master bezig ben. Of zie ik dat verkeerd?

Heel misschien heb ik vanaf september een stage, voor drie dagen in de week. Stel nu dat ik erachter kom dat het me toch niet gaat lukken om de Wijsbegeerte Master er nog bij te doen en ik zou me bijvoorbeeld halverwege het jaar uitschrijven. Kom ik dan in de problemen?

Ik zie even door de bomen het bos niet meer. En wil graag weten hoe lang ik voor beide studies zou hebben om zo nog voor een normaal tarief af te maken. De langstudeerdersboete is nog tot daaraantoe, maar het instellingstarief kan ik never nooit betalen.

Alvast ontzettend bedankt!!
  donderdag 28 juni 2012 @ 18:23:37 #136
124676 RobertoCarlos
pi_113521380
Volgens mij is het collegegeld voor Wijsbegeerte aan de UvT (als 2e studie) tot en met seizoen 12/13 zo'n 1700 euri, dus volgens mij is er geen probleem :)
Zie hier: http://www.tilburgunivers(...)ploverzicht12-13.pdf
  zaterdag 7 juli 2012 @ 19:31:09 #137
124676 RobertoCarlos
pi_113900519
Hier een goed overzicht voor diegenen die willen weten welk soort collegegeld ze moeten betalen bij het volgen van een 2e studie
http://www.google.nl/url?(...)GGshpY4huN1g&cad=rja
pi_113903381
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 19:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hier een goed overzicht voor diegenen die willen weten welk soort collegegeld ze moeten betalen bij het volgen van een 2e studie
http://www.google.nl/url?(...)GGshpY4huN1g&cad=rja
Dat klopt geloof ik niet helemaal, ik betaal namelijk voor de UU nu instellingesgeld (Master) en voor mijn in eerste instantie eerste bachelorstudie (Fontys) wettelijk collegegeld.

Ter info: in 2004 begonnen aan Fontys
In 2008 - 2011 Bachelor aan UU, met intentie om Fontys tegelijkertijd af te ronden
2011 - heden Master UU
pi_113933703
Bedankt voor de info!
Wat ik me nu alleen nog afvraag.
Stel je staat voor 2 masteropleidingen ingeschreven (de een dus in Leiden, de ander in Tilburg). En ik zou halverwege besluiten toch met die in Tilburg te stoppen. Heb ik dan een probleem of mag dit gewoon?
  dinsdag 10 juli 2012 @ 00:10:29 #140
124676 RobertoCarlos
pi_113995787
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 17:54 schreef Muziekvlinder het volgende:
Bedankt voor de info!
Wat ik me nu alleen nog afvraag.
Stel je staat voor 2 masteropleidingen ingeschreven (de een dus in Leiden, de ander in Tilburg). En ik zou halverwege besluiten toch met die in Tilburg te stoppen. Heb ik dan een probleem of mag dit gewoon?
Waarom zou dat een probleem zijn?
pi_114404324
Ik ben nu bezig met een bachelordiploma economie en wil er na het al een paar jaar in mijn achterhoofd te hebben waarschijnlijk toch ook nog rechten erbij gaan doen.

Ik zou dan aan de nieuwe bachelor beginnen nog voordat ik de andere heb afgerond (en in die andere wil ik daarna ook gewoon verdergaan voor een master).

Nu biedt mijn universiteit rechten ook in deeltijd aan, terwijl je het in exact dezelfde tijd afrondt (alleen zijn de colleges dan 's avonds). Is het correct dat als ik de studie op papier in deeltijd ga doen, ik de boetes/instellingscollegegeld etc. ontloop?

Ik vraag het liever hiet, omdat ik de studieadviseur waarschijnlijk geen plezier doe met dit soort verzoeken.. ;)
pi_114407201
Ik zou het toch even vragen. Sommige universiteiten kennen een overgangsregeling, sommige niet. Grote kans dat je wel moet betalen namelijk.. De meeste universiteiten zijn niet meer zo soepel. En daar is de studieadviseur voor ;)
  vrijdag 20 juli 2012 @ 19:18:17 #143
124676 RobertoCarlos
pi_114472347
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 10:07 schreef Kaas- het volgende:
Nu biedt mijn universiteit rechten ook in deeltijd aan, terwijl je het in exact dezelfde tijd afrondt (alleen zijn de colleges dan 's avonds). Is het correct dat als ik de studie op papier in deeltijd ga doen, ik de boetes/instellingscollegegeld etc. ontloop?
Als je het hebt over de langstudeerboete, dan ontloop je dat niet. Die geldt namelijk ook voor DT-studenten die nu beginnnen.

Let wel op dat als je 1 van de 2 studies afgerond hebt, je voor die overgebleven bachelorstudie (rechten dan dus) het instellingstarief (het hoge collegegeld) moet betalen gedurende de jaren dat bezig bent rechten als enige studie af te maken.
pi_114480585
Bedankt voor je reactie RC!

Ik bedoelde bij nader inzien dat ik geruchten hoorde dat je als DT-student geen instellingscollegegeld hoeft te betalen en het je dan (afgezien van een evt. langstudeerboete) dus eigenlijk gewoon niks extra kost als je een extra bachelor op papier in deeltijd doet. Weet je daar toevallig meer van?
  vrijdag 20 juli 2012 @ 23:43:00 #145
124676 RobertoCarlos
pi_114482947
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 22:54 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor je reactie RC!

Ik bedoelde bij nader inzien dat ik geruchten hoorde dat je als DT-student geen instellingscollegegeld hoeft te betalen en het je dan (afgezien van een evt. langstudeerboete) dus eigenlijk gewoon niks extra kost als je een extra bachelor op papier in deeltijd doet. Weet je daar toevallig meer van?
Zoals jij het nu hier beschrijft klopt dat niet. Op zich logisch ook want dan zou iedereen zich als DT-student inschrijven om het hoge tarief te ontlopen.
Ik denk dat men in de war is met wat ik in mijn vorige post beschreef, dus die speciale regeling dat als je 2 studies tegelijk studeert, je geen hoog collegegeld hoeft te betalen.
pi_114544667
Ik kon niet het volgende concreet vinden in dit topic, misschien dat ik er overheen op gelezen...

Kan ik als ik volgend jaar Fiscaal Recht ga doen, daarnaast nog Nederlands Recht volgen?
Kost dit extra collegegeld, nee toch?

Ik betaal toch eenmalig het wettelijk collegegeld.
  zondag 22 juli 2012 @ 21:40:42 #147
258802 Yreal
henk..!
pi_114544873
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:35 schreef MrQQCC het volgende:
Ik kon niet het volgende concreet vinden in dit topic, misschien dat ik er overheen op gelezen...

Kan ik als ik volgend jaar Fiscaal Recht ga doen, daarnaast nog Nederlands Recht volgen?

Dat kost je niks extra
pi_114577897
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:10 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Waarom zou dat een probleem zijn?
Geen idee eigenlijk ;) Je weet maar nooit...
  dinsdag 24 juli 2012 @ 09:02:55 #149
380484 De_Fietser
Just Biking
pi_114595111
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 21:35 schreef MrQQCC het volgende:

Misschien wist je het al, maar anders toch wel handig om te weten: Ik weet dat alle rechtenopleidingen hetzelfde eerste jaar hebben, dus dan hoef je niet persé een hogere studielast te verwachten.
There's no money in poetry, but then there's no poetry in money, either.
Actief in Sport, Travel, Theater, Taal en Kunst.
Leest momenteel: Mike's election guide.
  dinsdag 24 juli 2012 @ 16:53:01 #150
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_114608464
Zolang ze niet dezelfde examens hebben zegt dat niets maar sowieso vind ik dat je een hogere studielast niet uit de weg moet gaan.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')