http://www.foliaweb.nl/st(...)ht-over-collegegeld/quote:‘Student verkeerd voorgelicht over collegegeld’
De UvA heeft één van de 49 studenten die beweren verkeerd te zijn voorgelicht over de hoogte van het collegegeld voor een tweede studie in het gelijk gesteld. Student natuur- & sterrenkunde Kim Pronk mag het studiejaar daarom afmaken voor 1700 euro in plaats van 11.000 euro.
Pronk volgt een tweede studie, heeft studievertraging opgelopen en zou daarom onder een nieuw en strenger regime vallen. Maar net als veel andere studenten zegt ze nooit te zijn geïnformeerd over het hogere collegegeld. Inmiddels erkent de Centrale Studentenadministratie van de universiteit dat Pronk hiervan niet ‘expliciet’ op de hoogte is gesteld en daarom mag blijven studeren voor het lagere tarief.
Ongunstig
Met ingang van dit jaar geldt voor de tweede studie niet het wettelijke collegegeld, maar het hogere instellingscollegegeld. Dat bedrag kan oplopen tot ruim 10.000 euro. Voor een bepaalde groep studenten aan de UvA pakt die maatregel erg ongunstig uit. Zij zijn voor dit studiejaar begonnen aan een tweede bachelor of master, maar inmiddels uitgelopen. En dat betekent volgens de UvA dat de uitzonderingsregel die bestond niet meer geldt. De studenten hoefden het hogere bedrag niet te betalen, zolang ze hun studie op tijd zouden afronden.
Vanwege een zwangerschap liep Pronk vertraging op. In juni vorig jaar schreef ze zich in voor het huidige collegejaar, haar laatste studiejaar. ‘De administratie heeft me toen laten weten dat ik 1700 euro moest betalen,’ zei ze eerder tegen Folia Magazine. ‘Op de website van de UvA heb ik ter controle zelfs de Collegegeld Wizard ingevuld. Daar kwam het bedrag van 1700 euro uit.’
Ten minste 49 hebben een hogere rekening gekregen, terwijl studieadviseurs hen eerder zouden hebben verzekerd dat ze konden blijven studeren voor lagere collegegeldtarief van 1700 euro. Studentenbond Asva noemde de wijze waarop de UvA met deze groep is omgegaan eerder ronduit onbeschoft. De bond dringt aan op een ‘generaal pardon’ bij het College van Bestuur en voorziet een groot deel van deze studenten van rechtshulp.
Per geval
Dat een van de studenten nu niet meer het hogere collegegeld hoeft te betalen, betekent volgens een woordvoerder van de UvA niet dat dit voor de hele groep zal gelden. ‘We zullen het per geval bekijken.’ De universiteit heeft in overleg met de Asva inmiddels een procedure opgestart om de getroffen studenten binnen een paar weken duidelijkheid te verschaffen.
Ze moeten even langsgaan bij een decaan ofzo, ze kunnen het cijfer dan inhouden tot na 1oktober, dan staat ze in september dus ingeschreven als student die nog geen master heeft behaald en dat is het peilingsmoment dus dat telt.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 19:44 schreef Tiroz het volgende:
Met veel interesse dit topic doorgelezen, interessante informatie! Mijn vriendin bevindt zich in een situatie die ik al een aantal keer heb zien langskomen, maar ik leg 'm toch maar weer even uit. Op dit moment studeert zij naar 1,5 jaar met een Master Psychologie aan de RuG. Zij wil daarna nog een Master doen binnen Psychologie, maar aan de UvA, VU of UU. Langstudeerdersboete à 50% van ¤3000,- is geen probleem.
Op dit moment heeft zij alle vakken binnen haar huidige Master gehaald, en is ze bezig met het afronden van haar stage(verslag) en scriptie. Aangezien zij een 2e Master alleen kan bekostigen als dit tegen het instellingsgeld-tarief kan worden betaald zijn we nu op zoek naar de mogelijkheden. Paar vraagjes, misschien zijn er mensen hier die er al ervaring mee hebben;
- Kan je een afgeronde stage/scriptie open laten staan en het cijfer pas eind volgend studiejaar laten bijschrijven? In overleg met begeleider zijn hier natuurlijk mogelijkheden, maar het liefst heeft ze al wel een afgeronde scriptie en laat ze deze later bijschrijven.
- Kan je een extra vak kiezen voor bijvoorbeeld 5EC, en dit vak open laten staan? Of kan dit alleen als je nog niet aan de volledige studielast aan EC's hebt voldaan?
- Sta je officieel nog inschreven als student bij een willekeurige Master zolang je geen diploma aanvraagt? Is dit je 'eigen verantwoordelijkheid'?
Ik realiseer mij dat dit misschien vragen zijn die ze bij een opleiding zelf het beste kunnen beantwoorden, ben misschien meer op zoek naar wat ervaringsdeskundigen. Alvast bedankt!
Dit is geen onderhandeling, maar een juridische procedure tegen de uni's. De (hoge) collegegelden staan op dit moment vast. Wat precies de svz is van de juridische procedure kun je het beste vragen op de site van het SCAU zelf: www.scau.nlquote:Op vrijdag 6 april 2012 13:05 schreef jay85 het volgende:
Heeft iemand enig idee wat de huidige stand van zaken is in de onderhandelingen tussen de uni's en de studentenorganisaties wbt de kosten van een tweede master? Op basis van dit enigzinds gedateerde krantenartikel zouden de daadwekelijke kosten nog niet vast staan en afhankelijk zijn van de uitkomst van deze onderhandelingen.
http://www.nu.nl/binnenla(...)-baseren-kosten.html
Bij de meest uni's is het collegegeld gratis als je al ergens anders ingeschreven staat. Dat verandert wel een beetje (de EUR doet dat bijv, niet meer dacht ik). Wel wordt het een probleem als je de 1-jarige master hebt afgerond dat dan de 2-jarige master echt alleen je 2e studie is. Dat jaar moet je dan zekers de volle mep dokken..quote:Op maandag 9 april 2012 17:04 schreef hamhendriks het volgende:
Dus als ik het goed heb kan ik nu aan een tweejarige master (UT) beginnen en tegelijkertijd aan een eenjarige master bij een andere instelling?
Dan betaal ik dus collegegeld bij instelleng A (UT) en wat moet ik dan tegen instelling B zeggen? Die vragen dan ca 10.000 of niet ook al sta ik als master student ingeschreven omdat ik het het bedrag aan instelling A (UT) betaald heb.
Bedankt!
Maar dan zou je dus je diploma niet kunnen aanvragen of met opzet een vak niet halen van je 1-jarige studie als je ze tegelijkertijd start.quote:Op maandag 9 april 2012 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Bij de meest uni's is het collegegeld gratis als je al ergens anders ingeschreven staat. Dat verandert wel een beetje (de EUR doet dat bijv, niet meer dacht ik). Wel wordt het een probleem als je de 1-jarige master hebt afgerond dat dan de 2-jarige master echt alleen je 2e studie is. Dat jaar moet je dan zekers de volle mep dokken..
Dat zou kunnen.... ik weet edoch niet of dat met dat diploma in de praktijk werkt, maar dat met dat vak wel.quote:Op maandag 9 april 2012 19:34 schreef hamhendriks het volgende:
[..]
Maar dan zou je dus je diploma niet kunnen aanvragen of met opzet een vak niet halen van je 1-jarige studie als je ze tegelijkertijd start.
Bij vraag 1: als je, na afronden van de bachelor bestuurskunde, als 2e studie Informatiekunde begint in Utrecht betaal je 9500 euri per jaar.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 10:19 schreef sigh. het volgende:
1) Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar?
2) Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb
1) 9600 per jaar.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 10:19 schreef sigh. het volgende:
Hoe zou het er uit zien als ik bestuurskunde dit jaar afrond? Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar? Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb
ik dacht dat dat laatste er al door was?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:09 schreef Thormodo het volgende:
[..]
1) 9600 per jaar.
2) Studiefinanciering krijg je nu nog 5 jaar voor een bachelor + 2 jarige WO master. Dus je kunt nog 2 jaar studiefinanciering krijgen.
3) Je hebt nu nog recht op een OV-chipkaart voor de nominale studieduur (3 jaar bachelor + 2 jaar master) + 3 jaar, dus in totaal 8 jaar. Dus je zou nog 5 jaar moeten kunnen krijgen.
Echter zijn ze druk bezig met bezuinigingsplannen. Ze willen/wilden onder andere de studiefinanciering voor de master opheffen en het recht op de OV-chipkaart met 2 jaar verkorten.
Volgens mij zijn het tot nu toe alleen nog maar wetsvoorstellen geweest en is er nog niks doorgevoerd.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:12 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik dacht dat dat laatste er al door was?
alleen langstudeerder is erdoorquote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:15 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het tot nu toe alleen nog maar wetsvoorstellen geweest en is er nog niks doorgevoerd.
Als dat zo is schrijf ik mij volgend jaar niet in op het hbo en ga ik lekker als deeltijder op de uni rondlopenquote:
Lees nog eens goed en deze keer zorgvuldiger.quote:Bron?
Ok, dus je hebt geen bron dat de DT-studenten erbuiten vallen zoals je eerder zei. Ok, geeft niet.quote:Op zondag 13 mei 2012 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lees nog eens goed en deze keer zorgvuldiger.
Voor deeltijdstudenten geldt dezelfde nominale studieduur als voor de voltijdstudenten, deeltijdstudenten zijn niet vrijgesteld van de Halbeheffing dus...
Het is nogal duideli.
Ik zou bij god niet weten wat jij met deze vage zin bedoelt (buiten wat vallen??) maar ik zal het nog een laatste keer in Jip-en-Janneketaal uitleggen.quote:Ok, dus je hebt geen bron dat de DT-studenten erbuiten vallen zoals je eerder zei.
In mijn eerste jaar had ik geen enkel verplicht college. Bij deelname aan de werkcolleges kon je een bonus verdienen (0,5 punt hoger op je tentamen). Ondertussen zijn de werkcolleges voor geschiedenis verplicht (alleen in het eerste jaar). Rechten heeft volgens mij helemaal geen verplichte colleges, maar ook daar kun je een bonus verdienen door naar de werkcolleges te gaan en af en toe een opdracht in te leveren.quote:Op donderdag 7 juni 2012 00:46 schreef Rnnz het volgende:
'Weinig verplichte colleges/practica'.. dan komt de hamvraag: hoeveel contacturen heb je ongeveer per week met deze twee studies?
Dat klopt geloof ik niet helemaal, ik betaal namelijk voor de UU nu instellingesgeld (Master) en voor mijn in eerste instantie eerste bachelorstudie (Fontys) wettelijk collegegeld.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hier een goed overzicht voor diegenen die willen weten welk soort collegegeld ze moeten betalen bij het volgen van een 2e studie
http://www.google.nl/url?(...)GGshpY4huN1g&cad=rja
Waarom zou dat een probleem zijn?quote:Op zondag 8 juli 2012 17:54 schreef Muziekvlinder het volgende:
Bedankt voor de info!
Wat ik me nu alleen nog afvraag.
Stel je staat voor 2 masteropleidingen ingeschreven (de een dus in Leiden, de ander in Tilburg). En ik zou halverwege besluiten toch met die in Tilburg te stoppen. Heb ik dan een probleem of mag dit gewoon?
Als je het hebt over de langstudeerboete, dan ontloop je dat niet. Die geldt namelijk ook voor DT-studenten die nu beginnnen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 10:07 schreef Kaas- het volgende:
Nu biedt mijn universiteit rechten ook in deeltijd aan, terwijl je het in exact dezelfde tijd afrondt (alleen zijn de colleges dan 's avonds). Is het correct dat als ik de studie op papier in deeltijd ga doen, ik de boetes/instellingscollegegeld etc. ontloop?
Zoals jij het nu hier beschrijft klopt dat niet. Op zich logisch ook want dan zou iedereen zich als DT-student inschrijven om het hoge tarief te ontlopen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 22:54 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor je reactie RC!
Ik bedoelde bij nader inzien dat ik geruchten hoorde dat je als DT-student geen instellingscollegegeld hoeft te betalen en het je dan (afgezien van een evt. langstudeerboete) dus eigenlijk gewoon niks extra kost als je een extra bachelor op papier in deeltijd doet. Weet je daar toevallig meer van?
Dat kost je niks extraquote:Op zondag 22 juli 2012 21:35 schreef MrQQCC het volgende:
Ik kon niet het volgende concreet vinden in dit topic, misschien dat ik er overheen op gelezen...
Kan ik als ik volgend jaar Fiscaal Recht ga doen, daarnaast nog Nederlands Recht volgen?
Kost dit extra collegegeld, nee toch?
Ik betaal toch eenmalig het wettelijk collegegeld.
Geen idee eigenlijkquote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:10 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom zou dat een probleem zijn?
Misschien wist je het al, maar anders toch wel handig om te weten: Ik weet dat alle rechtenopleidingen hetzelfde eerste jaar hebben, dus dan hoef je niet persé een hogere studielast te verwachten.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:35 schreef MrQQCC het volgende:
Ik kon niet het volgende concreet vinden in dit topic, misschien dat ik er overheen op gelezen...
Kan ik als ik volgend jaar Fiscaal Recht ga doen, daarnaast nog Nederlands Recht volgen?
Kost dit extra collegegeld, nee toch?
Ik betaal toch eenmalig het wettelijk collegegeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |