abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:03:30 #101
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_109344526
quote:
‘Student verkeerd voorgelicht over collegegeld’

De UvA heeft één van de 49 studenten die beweren verkeerd te zijn voorgelicht over de hoogte van het collegegeld voor een tweede studie in het gelijk gesteld. Student natuur- & sterrenkunde Kim Pronk mag het studiejaar daarom afmaken voor 1700 euro in plaats van 11.000 euro.

Pronk volgt een tweede studie, heeft studievertraging opgelopen en zou daarom onder een nieuw en strenger regime vallen. Maar net als veel andere studenten zegt ze nooit te zijn geďnformeerd over het hogere collegegeld. Inmiddels erkent de Centrale Studentenadministratie van de universiteit dat Pronk hiervan niet ‘expliciet’ op de hoogte is gesteld en daarom mag blijven studeren voor het lagere tarief.

Ongunstig
Met ingang van dit jaar geldt voor de tweede studie niet het wettelijke collegegeld, maar het hogere instellingscollegegeld. Dat bedrag kan oplopen tot ruim 10.000 euro. Voor een bepaalde groep studenten aan de UvA pakt die maatregel erg ongunstig uit. Zij zijn voor dit studiejaar begonnen aan een tweede bachelor of master, maar inmiddels uitgelopen. En dat betekent volgens de UvA dat de uitzonderingsregel die bestond niet meer geldt. De studenten hoefden het hogere bedrag niet te betalen, zolang ze hun studie op tijd zouden afronden.

Vanwege een zwangerschap liep Pronk vertraging op. In juni vorig jaar schreef ze zich in voor het huidige collegejaar, haar laatste studiejaar. ‘De administratie heeft me toen laten weten dat ik 1700 euro moest betalen,’ zei ze eerder tegen Folia Magazine. ‘Op de website van de UvA heb ik ter controle zelfs de Collegegeld Wizard ingevuld. Daar kwam het bedrag van 1700 euro uit.’

Ten minste 49 hebben een hogere rekening gekregen, terwijl studieadviseurs hen eerder zouden hebben verzekerd dat ze konden blijven studeren voor lagere collegegeldtarief van 1700 euro. Studentenbond Asva noemde de wijze waarop de UvA met deze groep is omgegaan eerder ronduit onbeschoft. De bond dringt aan op een ‘generaal pardon’ bij het College van Bestuur en voorziet een groot deel van deze studenten van rechtshulp.

Per geval
Dat een van de studenten nu niet meer het hogere collegegeld hoeft te betalen, betekent volgens een woordvoerder van de UvA niet dat dit voor de hele groep zal gelden. ‘We zullen het per geval bekijken.’ De universiteit heeft in overleg met de Asva inmiddels een procedure opgestart om de getroffen studenten binnen een paar weken duidelijkheid te verschaffen.
http://www.foliaweb.nl/st(...)ht-over-collegegeld/
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_109469609
Met veel interesse dit topic doorgelezen, interessante informatie! Mijn vriendin bevindt zich in een situatie die ik al een aantal keer heb zien langskomen, maar ik leg 'm toch maar weer even uit. Op dit moment studeert zij naar 1,5 jaar met een Master Psychologie aan de RuG. Zij wil daarna nog een Master doen binnen Psychologie, maar aan de UvA, VU of UU. Langstudeerdersboete ŕ 50% van ¤3000,- is geen probleem.

Op dit moment heeft zij alle vakken binnen haar huidige Master gehaald, en is ze bezig met het afronden van haar stage(verslag) en scriptie. Aangezien zij een 2e Master alleen kan bekostigen als dit tegen het instellingsgeld-tarief kan worden betaald zijn we nu op zoek naar de mogelijkheden. Paar vraagjes, misschien zijn er mensen hier die er al ervaring mee hebben;

- Kan je een afgeronde stage/scriptie open laten staan en het cijfer pas eind volgend studiejaar laten bijschrijven? In overleg met begeleider zijn hier natuurlijk mogelijkheden, maar het liefst heeft ze al wel een afgeronde scriptie en laat ze deze later bijschrijven.
- Kan je een extra vak kiezen voor bijvoorbeeld 5EC, en dit vak open laten staan? Of kan dit alleen als je nog niet aan de volledige studielast aan EC's hebt voldaan?
- Sta je officieel nog inschreven als student bij een willekeurige Master zolang je geen diploma aanvraagt? Is dit je 'eigen verantwoordelijkheid'?

Ik realiseer mij dat dit misschien vragen zijn die ze bij een opleiding zelf het beste kunnen beantwoorden, ben misschien meer op zoek naar wat ervaringsdeskundigen. Alvast bedankt!
Haiai
pi_109979036
Heeft iemand enig idee wat de huidige stand van zaken is in de onderhandelingen tussen de uni's en de studentenorganisaties wbt de kosten van een tweede master? Op basis van dit enigzinds gedateerde krantenartikel zouden de daadwekelijke kosten nog niet vast staan en afhankelijk zijn van de uitkomst van deze onderhandelingen.

http://www.nu.nl/binnenla(...)-baseren-kosten.html
pi_109979215
Volgens mij moet je na het afronden van je eerste master gewoon instellingscollegegeld gaan betalen voor een tweede master. De hoogte van dit bedrag verschilt per universiteit, bij Utrecht ligt dit rond de 14.000 euro.
DavidDuchovny: Alle programma's op SBS 6 zijn van grootse kwaliteit
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:16:40 #105
123170 alors
zlata1234
pi_109979473
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 19:44 schreef Tiroz het volgende:
Met veel interesse dit topic doorgelezen, interessante informatie! Mijn vriendin bevindt zich in een situatie die ik al een aantal keer heb zien langskomen, maar ik leg 'm toch maar weer even uit. Op dit moment studeert zij naar 1,5 jaar met een Master Psychologie aan de RuG. Zij wil daarna nog een Master doen binnen Psychologie, maar aan de UvA, VU of UU. Langstudeerdersboete ŕ 50% van ¤3000,- is geen probleem.

Op dit moment heeft zij alle vakken binnen haar huidige Master gehaald, en is ze bezig met het afronden van haar stage(verslag) en scriptie. Aangezien zij een 2e Master alleen kan bekostigen als dit tegen het instellingsgeld-tarief kan worden betaald zijn we nu op zoek naar de mogelijkheden. Paar vraagjes, misschien zijn er mensen hier die er al ervaring mee hebben;

- Kan je een afgeronde stage/scriptie open laten staan en het cijfer pas eind volgend studiejaar laten bijschrijven? In overleg met begeleider zijn hier natuurlijk mogelijkheden, maar het liefst heeft ze al wel een afgeronde scriptie en laat ze deze later bijschrijven.
- Kan je een extra vak kiezen voor bijvoorbeeld 5EC, en dit vak open laten staan? Of kan dit alleen als je nog niet aan de volledige studielast aan EC's hebt voldaan?
- Sta je officieel nog inschreven als student bij een willekeurige Master zolang je geen diploma aanvraagt? Is dit je 'eigen verantwoordelijkheid'?

Ik realiseer mij dat dit misschien vragen zijn die ze bij een opleiding zelf het beste kunnen beantwoorden, ben misschien meer op zoek naar wat ervaringsdeskundigen. Alvast bedankt!
Ze moeten even langsgaan bij een decaan ofzo, ze kunnen het cijfer dan inhouden tot na 1oktober, dan staat ze in september dus ingeschreven als student die nog geen master heeft behaald en dat is het peilingsmoment dus dat telt.
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:40:58 #106
258802 Yreal
henk..!
pi_109980601
behalve dat als de situatie in de loop van het jaar veranderd ze alsnog naar ratio instellingsgeld mogen rekenen
  vrijdag 6 april 2012 @ 14:21:58 #107
124676 RobertoCarlos
pi_109982446
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 13:05 schreef jay85 het volgende:
Heeft iemand enig idee wat de huidige stand van zaken is in de onderhandelingen tussen de uni's en de studentenorganisaties wbt de kosten van een tweede master? Op basis van dit enigzinds gedateerde krantenartikel zouden de daadwekelijke kosten nog niet vast staan en afhankelijk zijn van de uitkomst van deze onderhandelingen.

http://www.nu.nl/binnenla(...)-baseren-kosten.html
Dit is geen onderhandeling, maar een juridische procedure tegen de uni's. De (hoge) collegegelden staan op dit moment vast. Wat precies de svz is van de juridische procedure kun je het beste vragen op de site van het SCAU zelf: www.scau.nl
pi_110100036
Dus als ik het goed heb kan ik nu aan een tweejarige master (UT) beginnen en tegelijkertijd aan een eenjarige master bij een andere instelling?

Dan betaal ik dus collegegeld bij instelleng A (UT) en wat moet ik dan tegen instelling B zeggen? Die vragen dan ca 10.000 of niet ook al sta ik als master student ingeschreven omdat ik het het bedrag aan instelling A (UT) betaald heb.

Bedankt!
  maandag 9 april 2012 @ 18:17:01 #109
124676 RobertoCarlos
pi_110102623
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 17:04 schreef hamhendriks het volgende:
Dus als ik het goed heb kan ik nu aan een tweejarige master (UT) beginnen en tegelijkertijd aan een eenjarige master bij een andere instelling?

Dan betaal ik dus collegegeld bij instelleng A (UT) en wat moet ik dan tegen instelling B zeggen? Die vragen dan ca 10.000 of niet ook al sta ik als master student ingeschreven omdat ik het het bedrag aan instelling A (UT) betaald heb.

Bedankt!
Bij de meest uni's is het collegegeld gratis als je al ergens anders ingeschreven staat. Dat verandert wel een beetje (de EUR doet dat bijv, niet meer dacht ik). Wel wordt het een probleem als je de 1-jarige master hebt afgerond dat dan de 2-jarige master echt alleen je 2e studie is. Dat jaar moet je dan zekers de volle mep dokken..
pi_110105378
quote:
2s.gif Op maandag 9 april 2012 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Bij de meest uni's is het collegegeld gratis als je al ergens anders ingeschreven staat. Dat verandert wel een beetje (de EUR doet dat bijv, niet meer dacht ik). Wel wordt het een probleem als je de 1-jarige master hebt afgerond dat dan de 2-jarige master echt alleen je 2e studie is. Dat jaar moet je dan zekers de volle mep dokken..
Maar dan zou je dus je diploma niet kunnen aanvragen of met opzet een vak niet halen van je 1-jarige studie als je ze tegelijkertijd start.
  maandag 9 april 2012 @ 20:26:49 #111
124676 RobertoCarlos
pi_110107802
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 19:34 schreef hamhendriks het volgende:

[..]

Maar dan zou je dus je diploma niet kunnen aanvragen of met opzet een vak niet halen van je 1-jarige studie als je ze tegelijkertijd start.
Dat zou kunnen.... ik weet edoch niet of dat met dat diploma in de praktijk werkt, maar dat met dat vak wel.
  maandag 7 mei 2012 @ 15:32:35 #112
374668 Tom87
www.stcau.nl
pi_111250205
De Stichting Collectieve Actie Universiteiten is nog steeds bezig om via de rechter meer redelijke prijzen af te dwingen. SCAU voert onder andere aan dat de onderwijsinstellingen misbruik maken van hun bevoegdheden en dat zij een kartel vormen. Het is mogelijk je als belanghebbende aan te melden en zo de stichting te steunen en te profiteren van deze procedure.

Meer in het algemeen spant SCAU zich in door middel van deze procedure maar ook door middel van lobbywerk en opiniestukken het Nederlandse hoger onderwijs meer klantgericht en meer kostengeorienteerd te maken.

Nogmaals: Het is mogelijk je als belanghebbende aan te melden en zo de stichting te steunen en te profiteren van de activiteiten van de stichting.

Meer informatie is te vinden op www.stcau.nl en op onze facebookpagina door te zoeken op STCAU of SCAU.

Vr gr
Tom
  maandag 7 mei 2012 @ 22:41:09 #113
124676 RobertoCarlos
pi_111269710
Inderdaad SCAU is goed bezig! :Y
pi_111452923
Ook ik zit met een flink aantal vragen over het starten van een tweede studie. Ik heb ze gedeeltelijk kunnen beantwoorden met het eindeloos overheids- en universiteitswebsites navigeren maar nu wil ik toch graag het plaatje rond:

Ik zou dit jaar klaar kunnen zijn met mijn bachelor bestuurskunde aan de EUR. Ik moet slechts mijn bachelorscriptie afmaken. Nu weet ik 100% zeker dat ik niets wil in deze richting, en dat ik ook nog eigenlijk niet toe ben aan een master/afstuderen. Ik heb een tweede studie gevonden die goed aansluit op wat ik wil, en waar ik een 'toekomst in zie': Informatiekunde in Utrecht. De berekening langstudeerboete (3000 voor twee jaar als ik bestuurskunde nog niet afrond) versus instellingsgeld (9600 euro in utrecht - is dit per jaar of voor de gehele bachelor?) heb ik gedaan. Het zou voordelig zijn als ik bestuurskunde nog laat wachten. Nu zeggen mijn ouders echter dat ze me kunnen steunen met het instellingsgeld, en dat ze liever hebben (en ik ook eigenlijk, voor de rust in mijn hoofd) dat ik bestuurskunde toch afrond.

Hoe zou het er uit zien als ik bestuurskunde dit jaar afrond? Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar? Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb :)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:03:08 #115
124676 RobertoCarlos
pi_111453546
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 10:19 schreef sigh. het volgende:
1) Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar?
2) Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb :)
Bij vraag 1: als je, na afronden van de bachelor bestuurskunde, als 2e studie Informatiekunde begint in Utrecht betaal je 9500 euri per jaar.

vraag 2) als je nog recht hebt op stufi kun je dat volgens mij gewoon gebruiken, incl. OV

[ Bericht 8% gewijzigd door RobertoCarlos op 12-05-2012 11:11:02 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:09:24 #116
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_111453644
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 10:19 schreef sigh. het volgende:
Hoe zou het er uit zien als ik bestuurskunde dit jaar afrond? Betaal ik 9600 euro verspreid over 3 jaar? Hoe zit het met mijn studiefinanciering en OV-chipkaart? Dat zijn de drie (2) vragen die ik heb :)
1) 9600 per jaar.
2) Studiefinanciering krijg je nu nog 5 jaar voor een bachelor + 2 jarige WO master. Dus je kunt nog 2 jaar studiefinanciering krijgen. En die "master"-studiefinanciering krijg je dan gewoon in je bachelorjaren.
3) Je hebt nu nog recht op een OV-chipkaart voor de nominale studieduur (3 jaar bachelor + 2 jaar master) + 3 jaar, dus in totaal 8 jaar. Dus je zou nog 5 jaar moeten kunnen krijgen.

Echter zijn ze druk bezig met bezuinigingsplannen. Ze willen/wilden onder andere de studiefinanciering voor de master opheffen en het recht op de OV-chipkaart met 2 jaar verkorten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Thormodo op 12-05-2012 11:21:54 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:12:00 #117
258802 Yreal
henk..!
pi_111453702
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:09 schreef Thormodo het volgende:

[..]

1) 9600 per jaar.
2) Studiefinanciering krijg je nu nog 5 jaar voor een bachelor + 2 jarige WO master. Dus je kunt nog 2 jaar studiefinanciering krijgen.
3) Je hebt nu nog recht op een OV-chipkaart voor de nominale studieduur (3 jaar bachelor + 2 jaar master) + 3 jaar, dus in totaal 8 jaar. Dus je zou nog 5 jaar moeten kunnen krijgen.

Echter zijn ze druk bezig met bezuinigingsplannen. Ze willen/wilden onder andere de studiefinanciering voor de master opheffen en het recht op de OV-chipkaart met 2 jaar verkorten.
ik dacht dat dat laatste er al door was?
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:15:48 #118
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_111453756
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:12 schreef Yreal het volgende:

[..]

ik dacht dat dat laatste er al door was?
Volgens mij zijn het tot nu toe alleen nog maar wetsvoorstellen geweest en is er nog niks doorgevoerd.
En straks met een nieuwe regering zal er ook nog wel het één en ander veranderen.

http://www.oras.nl/2012masterstufi-blijft-behouden-langstudeerboete-gaat-door#more-2766

Na maanden van onduidelijkheid en onzekerheid over de toekomst van de studiefinanciering in de masterfase, is er sinds gisteren eindelijk duidelijkheid voor de studenten van aankomend jaar. De masterstufi blijft in ieder geval aankomend jaar behouden. De langstudeerboete zal wel gewoon doorgaan en niet afgeschaft worden, zoals in de Catshuisplannen stond. In het volledige plan wordt voor de rest niet veel gezegd over het onderwijs in Nederland.

Toekomst masterstufi
Ondanks dat de studiefinanciering in de masterfase aankomend jaar nog niet zal worden afgeschaft, staat de toekomst van de masterstufi wel op losse schroeven.

OV reisrecht
Ook de plannen van Zijlstra om het reisrecht met 2 jaar in te korten zal volgend jaar niet ingaan. En ook de voorwaarden voor het aanvragen van de aanvullende beurs zullen niet veranderen zoals omschreven in het plan studeren is investeren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Thormodo op 12-05-2012 11:20:51 ]
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:16:53 #119
258802 Yreal
henk..!
pi_111453772
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:15 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het tot nu toe alleen nog maar wetsvoorstellen geweest en is er nog niks doorgevoerd.
alleen langstudeerder is erdoor :o dat is wel beter ^O^
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:06:55 #120
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111461645
Niet voor de deeltijdstudenten!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 13 mei 2012 @ 11:15:56 #121
124676 RobertoCarlos
pi_111485507
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bron?
  zondag 13 mei 2012 @ 11:58:13 #122
258802 Yreal
henk..!
pi_111486384
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als dat zo is schrijf ik mij volgend jaar niet in op het hbo en ga ik lekker als deeltijder op de uni rondlopen :') 14.gif

Nee effe serieus, als langstudeerder niet meer zou gelden voor deeltijders ben ik heel gelukkig !
  zondag 13 mei 2012 @ 18:49:34 #123
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111500996
quote:
Bron?
Lees nog eens goed en deze keer zorgvuldiger.
Voor deeltijdstudenten geldt dezelfde nominale studieduur als voor de voltijdstudenten, deeltijdstudenten zijn niet vrijgesteld van de Halbeheffing dus...
Het is nogal duideli.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 13 mei 2012 @ 18:54:15 #124
124676 RobertoCarlos
pi_111501179
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Lees nog eens goed en deze keer zorgvuldiger.
Voor deeltijdstudenten geldt dezelfde nominale studieduur als voor de voltijdstudenten, deeltijdstudenten zijn niet vrijgesteld van de Halbeheffing dus...
Het is nogal duideli.
Ok, dus je hebt geen bron dat de DT-studenten erbuiten vallen zoals je eerder zei. Ok, geeft niet.
  woensdag 30 mei 2012 @ 12:25:08 #125
124676 RobertoCarlos
pi_112209981
Weet iemand hoelang de afspraak tussen studentenorganisaties en de VSNU eigenlijk geldt dat je nog het lage tarief betaalt zolang je maar 2 studies tegelijkertijd blijft doen?

[ Bericht 21% gewijzigd door RobertoCarlos op 30-05-2012 17:31:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')