20 jaar geleden zat ik bij boer en boerin Ploeg aan de keukentafel en die zeiden toen al hetzelfde. Ik geloof er niet in en vind dit soort uitspraken op een bepaalde manier ook opruiend.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:13 schreef LXIV het volgende:
Op een zeker moment moet je min of meer dan wel kiezen: wij of zij. If you are not with us, you are with hem. Ik acht de kans dat dit gebeurt de komende 30 jaar zeker op 50%. Of het nu moslims zijn of Christenen die de eerste klap uitdelen is helemaal niet relevant.
Nou, ik acht de kans dat die situatie ontstaat vrij groot is. En in zo'n geval wordt dat soort uitspraken nu eenmaal gebruikt. Het is precies hetzelfde verhaal als Bosnië, dat ik van dichtbij heb mogen meemaken. Daar was onder Tito ook een soort van multikul-samenleving, waar het wel broeide maar controleerbaar bleef. Totdat de vlam in de pan sloeg, en mensen min of meer gedwongen werden partij te kiezen.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Toch ben je dan weer bij de oorlogsretoriek. De oorlog is nakende, er zal partij gekozen moeten worden. Voor ons of voor hun..
Ik denk dat de AIVD deze extreemrechtjes al goed in de gaten houd.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laten we de AIVD dus maar eens voor de verandering op extreemrechtsjes inzetten?
Ik denk dat de enemy within in dit geval wel interessant is toch. Dat zijn niet de cultuurrelativisten, maar de absolutisten.
En nee ik hoef niet te kiezen nee. Niet tussen Christenen en Moslims, dat is mataglap, dan ga je mee in de gekte van Wilders, Breivik en alle andere absolutisten. Ik geloof dat economie de oplossing is. De vrije markt, de vrije samenleving, zij het min of meer hier en daar gereguleerd, waarin iedereen een plek kan vinden hetzij als werknemer hetzij als ondernemer, en dan een leven van liefde, geluk en voorspoed kan vinden.
Wat ik met 'je moet wel kiezen' bedoel is gewoon dat Nederland/Europa afglijdt naar een klimaat waarin voor de meeste mensen deze keuze onvermijdelijk is of lijkt. Als ze die keuze al bewust maken.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
20 jaar geleden zat ik bij boer en boerin Ploeg aan de keukentafel en die zeiden toen al hetzelfde. Ik geloof er niet in en vind dit soort uitspraken op een bepaalde manier ook opruiend.
-Edit- Wat sigme zegt dus.
En nu zeg je dan moeten wij ook maar kiezen? Heb jij niet last van PTSS?quote:Op zondag 24 juli 2011 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de AIVD deze extreemrechtjes al goed in de gaten houd.
Nee, jij als persoon hoeft niet te kiezen, natuurlijk niet. Je kunt ook weggaan. Maar hier heb ik het over de algemene massa. De sociale druk om het wel te doen.
Nogmaals: Bosnië heb ik zelf gezien. Dat waren best wel opgeleide mensen daar. Die hadden op school gewoon met Serven, Kroaten en moslims samen in de klas gezeten. Die hadden niks te winnen en alleen te verliezen met een oorlog. En toch waren ze op een zeker moment bijna allemaal aan het vechten.
Het is geen wet van meden en perzen dat het zover gaat komen hier.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat de AIVD deze extreemrechtjes al goed in de gaten houd.
Nee, jij als persoon hoeft niet te kiezen, natuurlijk niet. Je kunt ook weggaan. Maar hier heb ik het over de algemene massa. De sociale druk om het wel te doen.
Nogmaals: Bosnië heb ik zelf gezien. Dat waren best wel opgeleide mensen daar. Die hadden op school gewoon met Serven, Kroaten en moslims samen in de klas gezeten. Die hadden niks te winnen en alleen te verliezen met een oorlog. En toch waren ze op een zeker moment bijna allemaal aan het vechten.
Ik bedoel toch niet expliciet jij, Ryan3. Ik bedoel gewoon een klimaat waarin zulke keuze's als onvermijdelijk ervaren worden.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:28 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En nu zeg je dan moeten wij ook maar kiezen? Heb jij niet last van PTSS?
Ik wieger daaraan mee te doen, en niet alleen ik vele tallozen met me.
Jullie snappen niet wat ik bedoel. Het is niet dat jij voor een commissie moet komen waarin je een keuze moet maken om vervolgens bij een der partijen aan te sluiten.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is geen wet van meden en perzen dat het zover gaat komen hier.
En ik ga zeker niet kiezen op die manier.
Wij zitten in de situatie waarin zoiets onvermijdelijk is, denk je?quote:Op zondag 24 juli 2011 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik bedoel toch niet expliciet jij, Ryan3. Ik bedoel gewoon een klimaat waarin zulke keuze's als onvermijdelijk ervaren worden.
Natuurlijk weiger jij daarin mee te doen, dat zegt bijna iedereen. Net als iedereen zegt dat hij absoluut geweigerd had om deel te nemen aan de holocaust. Maar in de praktijk bleek dat bijna iedereen toch deed wat er hem gezegd werd. Dat is een sociaal mechanisme, dat heeft niks met jouw of mijn politieke voorkeur of moraal te doen.
quote:Op zondag 24 juli 2011 20:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik bedoel toch niet expliciet jij, Ryan3. Ik bedoel gewoon een klimaat waarin zulke keuze's als onvermijdelijk ervaren worden.
Natuurlijk weiger jij daarin mee te doen, dat zegt bijna iedereen. Net als iedereen zegt dat hij absoluut geweigerd had om deel te nemen aan de holocaust. Maar in de praktijk bleek dat bijna iedereen toch deed wat er hem gezegd werd. Dat is een sociaal mechanisme, dat heeft niks met jouw of mijn politieke voorkeur of moraal te doen.
Dat weet ik niet. Als de ene buurman ruzie heeft met de andere, kies ik ook geen partij en houdt me afzijdig.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wij zitten in de situatie waarin zoiets onvermijdelijk is, denk je?
Ik denk het niet, juist omdat ik Ryan3 en tallozen (werkelijkwaar tallozen) met mij dit niet geloven en daar ook nooit aan mee zullen doen.
Nee, ik acht de kans hierop aanwezig (50%).quote:Op zondag 24 juli 2011 20:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk het niet, juist omdat ik Ryan3 en tallozen (werkelijkwaar tallozen) met mij dit niet geloven en daar ook nooit aan mee zullen doen.
Al ben je zelf 100% neutraal, dan is het nog maar de vraag of een van de strijdende partijen jou als neutraal ziet.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:37 schreef sigme het volgende:
LXIV heeft wel gelijk dat in Joegoslavië men zich genoodzaakt zag ergens bij aan te sluiten dan wel ergens bij ingedeeld te worden. Of te vluchten. Neutraal blijven is niet altijd een reëele optie.
Jij wordt jihadist?quote:Op zondag 24 juli 2011 20:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Als de situatie zo is dat er echt partij gekozen MOET worden, dan is mijn keuze duidelijk natuurlijk.
Zo bedoel ik het ook min of meer. Er hoeft niet altijd sprake te zijn van een keuze om wel of niet te kiezen.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:34 schreef Gulo het volgende:
[..]
[..]
Dat weet ik niet. Als de ene buurman ruzie heeft met de andere, kies ik ook geen partij en houdt me afzijdig.
Probleem is natuurlijk wanneer zoiets op grote schaal escaleert dat ook jouw omgevingsveld (familie/vrienden) getroffen wordt. Dan is het waarschijnlijk al moeilijker om je afzijdig te houden.
En zelfs áls je je dan nog afzijdig wilt houden zou het zomaar kunnen dat een van de "strijdende" groepen jouw automatisch wel "indeelt" bij de andere groep dus dan wordt je er hoe dan ook in meegesleurd.
Ik begrijp je wel. Maar ik wil die kant niet uitgaan met mijn gedachten. Vind het ongewenst en heel gevaarlijk, mocht het zover komen. Krijg er rillingen van.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, ik acht de kans hierop aanwezig (50%).
Verder faal ik erin om jullie uit te leggen wat ik er mee bedoel. Het is 4 tegen 1 dus ligt het aan de boodschapper en niet de ontvangers. Het is in ieder geval niet zo dat ik jou of iemand anders daarvan beticht om onbewust of stiekem toch racist te zijn of te laf om in voorkomend geval te weigeren mee te doen. Het heeft met sociale dynamiek te maken.
Of je zit in een Servisch dorpje, dat bestormd wordt door een Kroatische militie. Jouw huis en familie staan ook in dat dorpje. Je krijgt een geweer in handen gedrukt. Wat doe je? Die Kroaten gaan uitleggen dat jij hier helemaal buiten wenst te blijven? Dat lukt niet op 200 meter afstand, en op 10 meter afstand ben je te laat.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:39 schreef Gulo het volgende:
[..]
Al ben je zelf 100% neutraal, dan is het nog maar de vraag of een van de strijdende partijen jou als neutraal ziet.
Deze zou jou namelijk puur op basis van je afkomst in het hokje vijand kunnen positioneren, dan wordt je er alsnog in meegesleept.
Dat is iets waar Ryan3 wel érg makkelijk overheen stapt.
Jezus man heb je nu nog steeds niet leren lezen en, nog veel belangrijker, leren interpreteren? Je snapt echt totaal niet wat hij probeert te zeggen omdat je gewoon niet begrijpend kan lezen.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je bergijpt het wel?quote:Op zondag 24 juli 2011 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik begrijp je wel. Maar ik wil die kant niet uitgaan met mijn gedachten. Vind het ongewenst en heel gevaarlijk, mocht het zover komen. Krijg er rillingen van.
En misschien dat ik het gevaar dus bagetalliseer?
Dat bedoel ik inderdaad. Ik vind het onbegrijpelijk dat hier mensen zo naïef zijn dat dit aan hun voorbij gaat zolang ze zich afzijdig houden. Dat gaat niet als iets op grote schaal escaleert.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of je zit in een Servisch dorpje, dat bestormd wordt door een Kroatische militie. Jouw huis en familie staan ook in dat dorpje. Je krijgt een geweer in handen gedrukt. Wat doe je? Die Kroaten gaan uitleggen dat jij hier helemaal buiten wenst te blijven? Dat lukt niet op 200 meter afstand, en op 10 meter afstand ben je te laat.
Dan heb je dus feitelijk geen keuze, maar je kiest wel!
De verste verte vind ik te positief. Als je vanaf 2000 vergelijkt met 1980 is wel duidelijk welke richting we opgaan. En die actie van eergisteren is weer een klein stapje in die richting.quote:Op zondag 24 juli 2011 20:37 schreef sigme het volgende:
LXIV heeft wel gelijk dat in Joegoslavië men zich genoodzaakt zag ergens bij aan te sluiten dan wel ergens bij ingedeeld te worden. Of te vluchten. Neutraal blijven is niet altijd een reëele optie.
Maar zolang dat in Europa in de verste verte niet het geval is, weiger ik erop te anticiperen.
Dan kies ik voor het Europese kamp natuurlijk.quote:
Als je bedoelt toevlucht te zoeken in een gebied die onder controle staat van jouw etniciteit .quote:Op zondag 24 juli 2011 20:37 schreef sigme het volgende:
Maar zolang dat in Europa in de verste verte niet het geval is, weiger ik erop te anticiperen.
Je zegt het haast alsof je hoopt dat het ooitquote:Op zondag 24 juli 2011 20:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dan kies ik voor het Europese kamp natuurlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |