abonnement Unibet Coolblue
pi_101008196
Natuurlijk, maar in deze laat ik het Budget even buiten beschouwing. Het gaat er meer om dat er 'iets' moet gebeuren, zoals Schild al aangeeft.

En gebouwen zuiveren, tsja, je weet zelf ook in hoeverre dat bij de Natres geoefend wordt...
You know how to curl up like a bitch, don't you, reporter?
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:43:03 #152
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_101008296
Ik weet hoe het gaat ja ;)
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_101008703
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:20 schreef Vinz0r het volgende:

[..]

Kans is best aanwezig hoor, vorig jaar 4daagse kwamen we ook aan met een transportje, stonden die gasten van natres daar ook beetje triggerhappy ons te controleren, we hoefden nog net niet al onze zakken etc te legen terwijl t toch behoorlijk duidelijk was dat wij niet van een of andere scoutingclub waren.
Lol, primeur, dit jaar voor t eerst verzorgt door beroeps. Je wil niet weten hoe het er aan toe ging bij de wacht. Vooral de laatste dag na 1500 uur. Beukenlaan vol met voertuigen, zo vast als een huis - chaos! Onduidelijke verantwoordelijkheden. Quote van gestresste wachtcommandant: laat aub volgend jaar de Natres dit weer regelen!. Verder ID van gasten in bewaren gegeven en hierna zoek? Op heel Heumensoort geen 1 patrouille gezien?!?

Sorry hoor, maar de Natres heeft dit heel afgelopen jaren best netjes gedaan en ik denk als ze dit jaar gaan evalueren dat de Natres er volgend jaar weer staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door slashdev op 21-08-2011 18:29:40 ]
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:29:31 #154
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101009888
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:39 schreef Vinz0r het volgende:
Op zich ben ik t wel met schild eens, blauwe club van maken en bijv met politie mee laten draaien bij grote evenementen zoals Qday etc.

Scheelt de politie weer uren die bijv bij onderzoeken/aangiftes etc ingezet kunnen worden.
Zwaar tegen. Een groene amateurclub zou ineens een geschikte blauwe amateurclub kunnen worden welke dan nog een deel opleiding moet krijgen, ineens in een spectrum opereren waarbij ze daadwerkelijk moeten denken en waarschijnlijk meer escaleren dan controleren?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:46:31 #155
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_101010429
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:56 schreef slashdev het volgende:
Sorry hoor, maar de Natres heeft dit heel afgelopen jaren best netjes gedaan en ik denk als ze dit jaar gaan evalueren dat de Natres er volgend jaar weer staan.
Of zal het komen omdat dat voor jullie het hoogtepunt van het jaar is en voor beroeps een verplichting waar ze niet op zitten te wachten?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:48:26 #156
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_101010480
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 18:29 schreef Esses het volgende:

[..]

Zwaar tegen. Een groene amateurclub zou ineens een geschikte blauwe amateurclub kunnen worden welke dan nog een deel opleiding moet krijgen, ineens in een spectrum opereren waarbij ze daadwerkelijk moeten denken en waarschijnlijk meer escaleren dan controleren?
De Groep Luchtmacht Reserve is ook een redelijke 'blauwe' club en die heeft het goed voor elkaar...
Het is wat dat betreft dus wel mogelijk.
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:55:03 #157
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101010682
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 11:55 schreef JAY-T het volgende:
Toch iets anders dan hoe wij (Groep Luchtmacht Reserve) het geleerd hebben..

In het begin bij dat hek, nooit de discussie aan gaan. Gewoon je mond houden en die gasten in de gaten houden, laat ze maar lekker lullen. Zodra ze over het hek komen direct op de grond en in de boeien.
De discussie niet aangaan ligt aan de setting in welke de oefening gedraaid is. Ik heb geen idee, in welke setting deze gedraaid is maar bij een "reguliere" beveiligingstaak is het stilstaan bek houden en ze lekker laten kloten om ze aan te kunnen houden ZEER onwenselijk. Daarbij zijn jullie ook zeer beperkt in de beveiligingsmogelijkheden (enkel door MINDEF aangewezen opjecten).
quote:
En die twee gasten bij de poort, dat duurde veel te lang met al dat trek en duwwerk (iets dat je sowieso wil voorkomen, een beetje afstand creëren tussen jezelf en de activist is wel zo fijn..) Zie ook dat ze aan iemands wapen zitten, op dat moment had het gewoon afgelopen moeten zijn en hadden ze plat op de grond moeten liggen, veel te lief opgetreden ;)
Hij raakte een wapen aan... klopt... maar stond voor de poort. Uit het filmpje kan ik opmaken dat het NA de poort pas tijdelijk militair terrein was. Op basis waarvan ga jij aanhouden? Strafbaar feit? "Hij raakte mij aan"?
quote:
Een Diemaco is bij dit soort optreden ook veel te onhandig, zit alleen maar in de weg.
Uitstekend te gebruiken als hard slagwapen.
quote:
Komt op deze manier ook veel dreigender over dan een Glock die in het holster zit
Niet erg, waarom denk je dat we met de BE met een MP5 werken.
quote:
(maar ik begreep dat jullie die niet hebben, evenals een wapenstok..)
Wapenstok is een overgewaardeerd wapen ;)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 21 augustus 2011 @ 18:56:00 #158
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101010720
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 18:48 schreef Schild het volgende:

[..]

De Groep Luchtmacht Reserve is ook een redelijke 'blauwe' club en die heeft het goed voor elkaar...
Het is wat dat betreft dus wel mogelijk.
De Groep Luchtmacht Reserve is een groep zonder bevoegdheden buiten de poort, welke absoluut NIET blauw is, immers "bewaking" is absoluut GEEN blauwe taak. Het spijt mij heel erg, maar er zitten te veel haken en ogen aan.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_101011220
Kunnen ze de natres niet bij de politie indelen alszijnde QRF?
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:12:20 #160
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101011251
Aan diegene van de GLR hier... Er staat iemand met een mes voor je... Wat doe je?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:14:02 #161
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_101011298
De Natres heeft wat dat betreft geen enkele bevoegdheid. De GLR krijgt lessen in aanhoudingstechnieken, geweldspiraal, en zijn hierbij gelijk aan de beroeps bewakingsclub. Ook mogen hun gebruik maken van wapenstok en handboeien..
Wat dat betreft zijn hun dus 'blauwer' bezig dan de Natres..al mag het in jouw (KMar) ogen niet de naam blauw hebben. ;)
pi_101011341
Ik mag er ook gebruik van maken. Maakt mij dat dan een politie agent?
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:15:43 #163
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101011347
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:14 schreef Schild het volgende:
De Natres heeft wat dat betreft geen enkele bevoegdheid. De GLR krijgt lessen in aanhoudingstechnieken, geweldspiraal, en zijn hierbij gelijk aan de beroeps bewakingsclub. Ook mogen hun gebruik maken van wapenstok en handboeien..
Wat dat betreft zijn hun dus 'blauwer' bezig dan de Natres..al mag het in jouw (KMar) ogen niet de naam blauw hebben. ;)
De Natres heeft, op het moment dat ze belast zijn met bewakingsdoeleinden, DEZELFDE bevoegdheden als de GLR. Aanhoudingstechnieken, geweldsspiraal, leuk en aardig... Wapenstok en handboeien, bevoegdheid heeft natres ook.

Wat is er nu blauwer?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_101011403
Smurfen, die zijn pas blauw!
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:31:15 #165
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_101011764
De Natres mag dan de bevoegdheid krijgen om handboeien, wapenstok e.d. te gebruiken, maar als ze dit nooit hebben geleerd om te gebruiken..?
Ook het verhaal met aanhoudingen e.d., ze mogen het dan misschien wel doen, maar als ze niet weten hoe, dan krijg je al snel dat gestuntel zoals in dat filmpje te zien is.
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:34:06 #166
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101011863
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:31 schreef Schild het volgende:
De Natres mag dan de bevoegdheid krijgen om handboeien, wapenstok e.d. te gebruiken, maar als ze dit nooit hebben geleerd om te gebruiken..?
Die bevoegdheid krijgen ze niet. Die bevoegdheid hebben ze, net als GLR ;)
quote:
Ook het verhaal met aanhoudingen e.d., ze mogen het dan misschien wel doen, maar als ze niet weten hoe, dan krijg je al snel dat gestuntel zoals in dat filmpje te zien is.
Iedere burger mag het doen ;)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_101012105
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 18:55 schreef Esses het volgende:

De discussie niet aangaan ligt aan de setting in welke de oefening gedraaid is. Ik heb geen idee, in welke setting deze gedraaid is maar bij een "reguliere" beveiligingstaak is het stilstaan bek houden en ze lekker laten kloten om ze aan te kunnen houden ZEER onwenselijk. Daarbij zijn jullie ook zeer beperkt in de beveiligingsmogelijkheden (enkel door MINDEF aangewezen opjecten).
Je kan ze uiteraard duidelijk maken dat ze op het punt staan om onbevoegd terrein te betreden en dat ze worden aangehouden wanneer ze dat daadwerkelijk doen etc. maar waar wil je verder met hun over discussiëren? Dat is vaak juist waar ze op uit zijn..

quote:
Hij raakte een wapen aan... klopt... maar stond voor de poort. Uit het filmpje kan ik opmaken dat het NA de poort pas tijdelijk militair terrein was. Op basis waarvan ga jij aanhouden? Strafbaar feit? "Hij raakte mij aan"?
Daarom enige afstand creëren tussen jezelf en de activist (geeft je ook tijd om te reageren op bijv. een aanval of wapen van hun kant) zodra ze dan binnen het hekwerk komen kun je ze aanhouden. Als je precies op de scheidingslijn gaat staan kunnen ze dus zulke dingen flikken als in het filmpje en is het overzicht kwijt.

quote:
Uitstekend te gebruiken als hard slagwapen.
Klopt. Maar met in de weg zitten bedoelde ik meer dat wanneer je iemand wilt aanhouden dat ding voor je zit te bungelen wat dus erg onhandig is..

quote:
Niet erg, waarom denk je dat we met de BE met een MP5 werken.
Wanneer de BE wordt ingezet is de dreiging waarschijnlijk al erg hoog. Tussen een activist die alleen verbaal bezig is en een militair met een Diemaco in de hand en de vinger langs de trekker zit nog een heel verschil. Geweldsspiraal..

quote:
Wapenstok is een overgewaardeerd wapen ;)
Niet mee eens, kan erg nuttig zijn.
pi_101012212
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:34 schreef Esses het volgende:

[quote]Die bevoegdheid krijgen ze niet. Die bevoegdheid hebben ze, net als GLR ;)
Officieel mag je pas een wapenstok en handboeien gebruiken wanneer je daar jaarlijks een AZV-examen voor aflegt..
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:46:59 #169
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101012285
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:44 schreef JAY-T het volgende:

[..]

Officieel mag je pas een wapenstok en handboeien gebruiken wanneer je daar jaarlijks een AZV-examen voor aflegt..
Foutttt, eenmalig je examen, vervolgens "geoefend" blijven, dus je herhalingsmomenten.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_101012362
Wij moeten toch echt jaarlijks opnieuw het examen afleggen waarvoor je moet slagen, toevallig nog 2 maanden geleden opnieuw examen gehad..
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:49:56 #171
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101012376
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:41 schreef JAY-T het volgende:

[..]

Je kan ze uiteraard duidelijk maken dat ze op het punt staan om onbevoegd terrein te betreden en dat ze worden aangehouden wanneer ze dat daadwerkelijk doen etc. maar waar wil je verder met hun over discussiëren? Dat is vaak juist waar ze op uit zijn..
Zoals ik zeg, afhankelijk van de situatie waarin je op dat moment bezig bent.
quote:
[..]

Daarom enige afstand creëren tussen jezelf en de activist (geeft je ook tijd om te reageren op bijv. een aanval of wapen van hun kant) zodra ze dan binnen het hekwerk komen kun je ze aanhouden. Als je precies op de scheidingslijn gaat staan kunnen ze dus zulke dingen flikken als in het filmpje en is het overzicht kwijt.
Nog beter zou gewoon het hek dicht doen zijn.
quote:
[..]

Klopt. Maar met in de weg zitten bedoelde ik meer dat wanneer je iemand wilt aanhouden dat ding voor je zit te bungelen wat dus erg onhandig is..
Hij kan ook op je rug ^^
quote:
[..]

Wanneer de BE wordt ingezet is de dreiging waarschijnlijk al erg hoog. Tussen een activist die alleen verbaal bezig is en een militair met een Diemaco in de hand en de vinger langs de trekker zit nog een heel verschil. Geweldsspiraal..
BE hoeft niet eens zo een veel hogere dreiging te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de diverse beveiligingsklusjes die de BE doet.
quote:
[..]

Niet mee eens, kan erg nuttig zijn.
In een reguliere beveiligings c.q. ordetaak is een wapenstok een overgewaardeerd wapen. Op pelotonsniveau is het een krachtig wapen. Verder is het daadwerkelijk overgewaardeerd.

Maar dan komt nog eens mijn vraag, gezien het feit dat de GLR zo blauw is.

Wat doe je als er iemand met een mes staat.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:50:24 #172
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101012391
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:49 schreef JAY-T het volgende:
Wij moeten toch echt jaarlijks opnieuw het examen afleggen waarvoor je moet slagen, toevallig nog 2 maanden geleden opnieuw examen gehad..
Tjah, dat is dan jullie eigen regelgeving mbt. geoefend blijven. Feitelijk heb je eenmalig een examen en vervolgens minimaal 4 herhalingsmomenten per jaar.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zondag 21 augustus 2011 @ 19:53:45 #173
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101012479
Ps. niet geoefend zijn (wettelijk) betekend wat anders dan als onderdeel niet de bevoegdheid hebben.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_101012618
Hoe het precies qua wettelijke regelgeving zit weet ik niet, wat ik weet is dat wij gewoon jaarlijks moeten slagen :)

Iemand die met een mes voor je staat is best wel situatie afhankelijk, wat is er aan voorafgegaan?
  zondag 21 augustus 2011 @ 20:04:47 #175
211797 Esses
Splendide mendax
pi_101012787
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 19:58 schreef JAY-T het volgende:
Hoe het precies qua wettelijke regelgeving zit weet ik niet, wat ik weet is dat wij gewoon jaarlijks moeten slagen :)

Iemand die met een mes voor je staat is best wel situatie afhankelijk, wat is er aan voorafgegaan?
Horecadienst, meneer staat daar, meneer heeft een mes. Je bent blauw, schets de casus ;)
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')