abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99841498
Noot van de mods:
Dit is een mooie discussie, dat willen we graag zo houden en daarom graag geen extreme uitlatingen. Dit is uitdrukkelijk ook geen discussie over Geert Wilders of de PVV, ook al heeft de schutter aangegeven daarmee te sympathiseren. Dan blijft het leuk voor iedereen ^O^
Over BNW ja of nee:

Nee, niemand heeft het over in vervolg/voortaan
En er is ook al vaker gezegd dat degenen die willen speculeren en/of motieven van de dader willen bespreken een tweede topic hier in NWS kunnen aanmaken

Voor [Noorwegen] Aanslagen: de analyse

[Noorwegen] Aanslagen: de analyse

Na de explosie

Voor de explosie

quote:
Dodental aanslagen Noorwegen naar 91

OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.

De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.

Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.

De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.

De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.

Grote bom

De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.

Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.

Autobom

Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.

De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.

Internationale organisaties

Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.

Links / Livestreams
http://nrk.no/
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14254705
Aanslagen in beeld
Dossier: Bloedbad Oslo

Zie ook voor laatste nieuws en updates
Zeker tachtig doden op Noors eiland

Deze meneer deed het allemaal:

Ron Paul 2012
pi_99841516
quote:
"I saw many dead people," said Elise, whose father, Vidar Myhre, didn't want her to disclose her last name. "He first shot people on the island. Afterward he started shooting people in the water."

Read more: http://www.foxnews.com/wo(...)lizer/#ixzz1SwGeSP78
:')

Ik moest lachen. Tenzij Myhre de 2e naam van die vader is.
Ron Paul 2012
pi_99841531
Smsen zou denk ik wel het laatste zijn wat ik zou doen- zou geen zinnig woord uitkomen.. ;(
pi_99841534
Jorgen Benone was on the island and said he saw people being shot by the man.

He said he saw people jumping into the water to try and save themselves, but he thought that "many lost their lives trying to escape".
"I was terrified for my life - I thought of all the people I love," he said.
The mayor of Oslo, Fabian Stang, said he would not have believed Norway could be attacked.
He said he wished he could have been on Utoya "to stand in front of the young people and ask the gunman to shoot me instead."
pi_99841541
Dit ooggetuigen verslag werd in het vorige topic geplaatst. Heftig:

http://translate.google.c(...)a-utoeya%3Fref%3Dmst
pi_99841580
is er al meer bekend over de mogelijke tweede dader?
pi_99841595
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:32 schreef Miendientje het volgende:
Dit ooggetuigen verslag werd in het vorige topic geplaatst. Heftig:

http://translate.google.c(...)a-utoeya%3Fref%3Dmst
Zag het op FB bij één van m'n Noorse vrienden. Verschrikkelijk..
pi_99841599

Mensen die weg proberen te zwemmen.
  † In Memoriam † zaterdag 23 juli 2011 @ 16:34:06 #9
43556 miss_dynastie
pi_99841603
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:32 schreef Captainp00face het volgende:
Smsen zou denk ik wel het laatste zijn wat ik zou doen- zou geen zinnig woord uitkomen.. ;(
Je zag dat bij 9/11 toch ook? Dat mensen in hun doodsangst afscheid wilden nemen van hun geliefden? ;(
pi_99841607
quote:
9s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:28 schreef Paaskonijn het volgende:

[..]

Ik ook. 2 uur lang. Kan je toch niet voorstellen.
Nee, bij het idee zelf word ik wel echt zo bang maar dat is gewoon half niet zoals zij zich moeten hebben gevoeld ;(. Ik zeg ook al serieus de hele dag dat ik nu wel even genoeg nieuws heb gehoord hier over maar het lukt niet ;(.
Baby darling doll face honey
  zaterdag 23 juli 2011 @ 16:34:20 #11
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99841610
Wat is het beroep van die man? :{
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  zaterdag 23 juli 2011 @ 16:34:46 #12
8875 Mdk
Smart-ass
pi_99841629
Deze al voorbij gekomen? Zouden al zijn reacties op document.no zijn.

http://translate.google.n(...)s-behring-breivik%2F
Latest releases: http://www.dekooker.nl
pi_99841639
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:34 schreef SemperSenseo het volgende:
Tuinier.
Ron Paul 2012
pi_99841647
quote:
eigen bedrijf iets agrarisch
pi_99841656
quote:
Director van Breivik Geofarm.
pi_99841658
quote:
groenteboer dacht ik
pi_99841661
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe
Don’t take my kindness for weakness and then expect me to treat you the same
pi_99841688
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:34 schreef Mdk het volgende:
Deze al voorbij gekomen? Zouden al zijn reacties op document.no zijn.

http://translate.google.n(...)s-behring-breivik%2F
Serieus als je zelfs maar 3 seconden heel vlug kijkt dan denk je al "terrrrringg"
Baby darling doll face honey
  zaterdag 23 juli 2011 @ 16:36:39 #19
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_99841705
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:35 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

eigen bedrijf iets agrarisch
Zo kwam ie waarschijnlijk makkelijk aan kunstmest voor de bom.
pi_99841713
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:24 schreef kidkash19 het volgende:
[..]
Als je enkele maanden misschien wel jaren hebt gepland is dit gewoon mogelijk in je eentje. Ik vraag me af wat je lastig vind aan het maken van een bom, in een auto laden, auto plaatsen, andere auto pakken met wapens en munitie en politiepak, afreizen richting eiland, bootje pakken en schieten.....
Echter zei je in jouw vorige post: "Er is juist niks groots gepland aan deze actie," Dat is dus in tegenspraak met een planning van jaren. Hoeveel terroristen/ moordenaars zijn er die solo een aanslag hebben weten te plegen van een dergelijk formaat? Zeer, zeer weinig. Alleen die Oklahoma city bombing is vergelijkbaar. Dit is een zeer professionele actie geweest. En jij doet dit af alsof jij of iemand anders dit ook wel even zou kunnen. Ik denk dat je je daar sterk in vergist.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 16:37:37 #21
8875 Mdk
Smart-ass
pi_99841750
quote:
15s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:36 schreef Crack_ het volgende:

[..]

Serieus als je zelfs maar 3 seconden heel vlug kijkt dan denk je al "terrrrringg"
Vond vooral dit opvallend:

quote:
I have worked with the project for 14 years with several projects related to web solutions, have the financial education + two other Bachelor's degrees, earned my first million as an entrepreneur at the age of 24 and have many friends who today are successful entrepreneurs in most industries. Several of my friends are experts on the development of social networking sites (one of them runs Deiligst.no, Norway's probably the most profitable online communities despite the frayed moral concept).
Als het waar is zou die in ieder geval geld genoeg hebben..
Latest releases: http://www.dekooker.nl
pi_99841765
wat betreft dat vrijmetselaarschap; hij was lid van deze loge, hoewel hij er minimaal contact mee had...
(bron)
pi_99841773
En dit kon niemand helaas voorkomen...
Noot noot.
pi_99841809
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 16:37 schreef Mdk het volgende:

[..]

Vond vooral dit opvallend:

[..]

Als het waar is zou die in ieder geval geld genoeg hebben..
Nee, hij verdiende helemaal niet zoveel, voor Noorse begrippen. Stond ergens anders een link naar zijn inkomen (in noorwegen is 'alles' openbaar)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')