ja die snapte ik ook niet helemaal...quote:
Nooit neequote:
Ik zou die driehoek liever een eind achter de auto plaatsen...quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:16 schreef Palomar het volgende:
gevarendriehoek een eind ervoor al neerzetten
quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:15 schreef deadly_kiss het volgende:
heeft niet elke tunnel van die raampjes in de zijwanden met brandblussers/ telefoons?
http://www.anwb.nl/verkee(...)id-in-de-tunnel.html
Verlaat voorzichtig de auto.
Wacht in uw auto op hulp
..
niet echt lang hoorquote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:43 schreef TC_Artemis het volgende:
Ligt er aan hoe ver je bent.. maar in z'n 1 en er uit op je startmotor is ook nog een optie. Ben alleen benieuwd hoe lang die het volhoud zonder af te sterven.
Een paar meter redt je toch wel. Niet genoeg om een tunnel uit te komen iig.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:43 schreef TC_Artemis het volgende:
Ligt er aan hoe ver je bent.. maar in z'n 1 en er uit op je startmotor is ook nog een optie. Ben alleen benieuwd hoe lang die het volhoud zonder af te sterven.
Dat is misschien meer iets om net die paar meter te verplaatsen als je met pech op een spoorwegovergang stil staat en er komt een trein aanstormenquote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:43 schreef TC_Artemis het volgende:
Ligt er aan hoe ver je bent.. maar in z'n 1 en er uit op je startmotor is ook nog een optie. Ben alleen benieuwd hoe lang die het volhoud zonder af te sterven.
Goed om te weten dat Volvo niet alleen test op NCAP maar ook uitgebreide eigen tests heeft, zoals bij aanrijdingen van achterquote:Op woensdag 27 juli 2011 22:08 schreef Piles het volgende:
Oh, en waarom je niet in de auto moet blijven bij pech: http://www.ijsselnieuws.n(...)ening--112&Itemid=11
Ja, in Nederland misschien. Maar zodra je wat fatsoenlijke tunnels door stevige granieten bergen krijgt kun je niet achter een vangrail gaan staan. De 'vangrail' is dan namelijk de rand van de tunnel. Dan heb je dus de keus: in je auto zitten en hopen dat je niet geschept wordt, of op de weg staan en hopen dat je niet geschept wordt. Nou, dan weet ik het wel!quote:Op vrijdag 22 juli 2011 12:23 schreef Piles het volgende:
[.. in de auto blijven wachten ..]
Nooit nee![]()
Dat gaat echt regelmatig fout, ook buiten tunnels. Van de week nog op de A2 waar een politieauto met pech op de vluchtstrook stond.
Auto verlaten, achter de vangrail oid gaan staan, 112 bellen met mobiel of noodtelefoon en proberen het achterop komend verkeer te waarschuwen.
Ik neem aan dat het overgrote deel van de Europese tunnels een noodexit hebben of minimaal een nood-nis zoals bijvoorbeeld de A12 bij denhaag utrechtsebaanquote:Op woensdag 27 juli 2011 22:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, in Nederland misschien. Maar zodra je wat fatsoenlijke tunnels door stevige granieten bergen krijgt kun je niet achter een vangrail gaan staan. De 'vangrail' is dan namelijk de rand van de tunnel. Dan heb je dus de keus: in je auto zitten en hopen dat je niet geschept wordt, of op de weg staan en hopen dat je niet geschept wordt. Nou, dan weet ik het wel!
In de grotere Nederlandse tunnels onder bijvoorbeeld rivieren is vaak ook geen vangrail of vluchtstrook. Dat neemt niet weg dat het nog steeds veiliger is om je auto te verlaten en een eindje voor je auto te wachten. 15m vind ik daarvoor zelfs nog wat weinig, ik zou eerder zeggen 30 meter. Als er in volle vaart een auto op jouw auto klapt dan zul je je verbazen over hoever je auto nog verplaatst wordt door de klap. Zelfs als de auto op de handrem en in de versnelling staat. Met 15 meter heb je dan te weinig tijd om te reageren op die gebeurtenis.quote:Op woensdag 27 juli 2011 22:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, in Nederland misschien. Maar zodra je wat fatsoenlijke tunnels door stevige granieten bergen krijgt kun je niet achter een vangrail gaan staan. De 'vangrail' is dan namelijk de rand van de tunnel. Dan heb je dus de keus: in je auto zitten en hopen dat je niet geschept wordt, of op de weg staan en hopen dat je niet geschept wordt. Nou, dan weet ik het wel!
Eh, bij de Botlektunnel staat iig niet 24/7 een sleper klaar - ik heb er met pech gestaan.... Kon nog wel op eigen kracht de tunnel uitkomen met 50 keer starten, paar meter hikken, en weer 30 seconden wachten voor 'ie opnieuw startte, maar heeft me toch een minuut of 5 gekost. Heb 'm daarna gelijk om de hoek geparkeerd achter de vluchtstrook, maar moest daarna toch echt drie kwartier wachten op een sleper. Geen rood kruis gezien, wel een hoop middelvingers. Alsof ik voor m'n lol stil sta op de rechterbaan.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 22:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij ECHTE tunnels in Nederland: Voordat jij fatsoenlijk je auto aan de rechterkant hebt stilgezet, bent uitgestapt en naar de dichtsbijzijnde alarmtelefoon bent gelopen is je auto door de verkeerscentrale al lang opgemerkt, wordt de rijstrook of eventueel de hele tunnelbuis afgekruist en is er al een sleepwagen onderweg. Bij de belangrijkste verkeerstunnels (o.a. tunnels A73, Beneluxtunnel, Kiltunnel, Westerscheldetunnel, Botlektunnel) is 24u per dag iemand aanwezig bij de tunnel en hebben ze een eigen servicewagen waarmee ze kunnen afslepen.
Lang geleden? 112 gebeld?quote:Op donderdag 28 juli 2011 18:42 schreef JF_ het volgende:
[..]
Eh, bij de Botlektunnel staat iig niet 24/7 een sleper klaar - ik heb er met pech gestaan.... Kon nog wel op eigen kracht de tunnel uitkomen met 50 keer starten, paar meter hikken, en weer 30 seconden wachten voor 'ie opnieuw startte, maar heeft me toch een minuut of 5 gekost. Heb 'm daarna gelijk om de hoek geparkeerd achter de vluchtstrook, maar moest daarna toch echt drie kwartier wachten op een sleper. Geen rood kruis gezien, wel een hoop middelvingers. Alsof ik voor m'n lol stil sta op de rechterbaan.
rond Tomasson- Botlek- en Beneluxtunnel rijdt overdag om de 30 minuten aan ANWB sleepwagen, welke ook oproepbaar is voor de tunnelsupervisiequote:Op donderdag 28 juli 2011 18:42 schreef JF_ het volgende:
[..]
Eh, bij de Botlektunnel staat iig niet 24/7 een sleper klaar - ik heb er met pech gestaan.... Kon nog wel op eigen kracht de tunnel uitkomen met 50 keer starten, paar meter hikken, en weer 30 seconden wachten voor 'ie opnieuw startte, maar heeft me toch een minuut of 5 gekost. Heb 'm daarna gelijk om de hoek geparkeerd achter de vluchtstrook, maar moest daarna toch echt drie kwartier wachten op een sleper. Geen rood kruis gezien, wel een hoop middelvingers. Alsof ik voor m'n lol stil sta op de rechterbaan.
Maandje of drie terug, denk ik, tegen 't einde van de avondspits. Heb er niet eens aan gedacht om 112 te bellen, m'n eerste gedachte was puur instinct: 'zorg dat je op een veilige plek komt'. Blijven wachten op het laagste punt van een tunnel waar vrachtverkeer met 100kmh door de begrenzer omlaag dendert leek me nou niet echt een veilige optie. Zolang er nog beweging in zit leek het me beter om door te rijden naar een stuk *met* vluchtstrook, de auto vind 't niet fijn, maar 't is minder desastreus dan een vrachtwagen in je kofferbak.quote:Op donderdag 28 juli 2011 18:43 schreef Piles het volgende:[/b]
[..]
Lang geleden? 112 gebeld?
Tegenwoordig zou het niet meer voor mogen komen zoals jij omschrijft
Die 24/7-dienst ken ik niet trouwens, maar RWS of politie zouden er behoorlijk snel moeten zijn, net als het rode kruis.
Dat is als een vrachtauto door de automatische hoogtemeting te hoog gemeten word. Stoplichten springen op rood, dan laten auto´s die evt ervoor staan op groen door rijden. Daarna als de betreffende vrachtauto vooraan staat word er dmv een megafoon gesommeerd via een zijweg de snelweg te verlaten.quote:Op donderdag 28 juli 2011 20:43 schreef Karina het volgende:
Volgens mij gaan bij de Coentunnel de lichten op rood zodat er niemand meer de tunnel in rijdt (weleens meegemaakt toen een vrachtwagen vast zat).
Er is alleen geen zijweg bij de Coentunnel.quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:15 schreef blup het volgende:
[..]
Dat is als een vrachtauto door de automatische hoogtemeting te hoog gemeten word. Stoplichten springen op rood, dan laten auto´s die evt ervoor staan op groen door rijden. Daarna als de betreffende vrachtauto vooraan staat word er dmv een megafoon gesommeerd via een zijweg de snelweg te verlaten.
Die horen bij Rijkswaterstaat en slepen je gewoon naar de dichtstbijzjinde parking/garage vanaf de dichtstbijzijnde afrit. En ja, helaas ervaring, gelukkig was de sleepauto een eigen voertuig van ons en zijn we door de stad doorgegaan, maar RWS helpt totdat je van de snelweg af bent. Ze halen je geheel van de snelweg af en daarna zoek je het maar uit dus.quote:Op donderdag 28 juli 2011 19:54 schreef Ivo1985 het volgende:
De tunnelslepers zijn er alleen om je weg te halen uit de tunnel waar geen vluchtstrook aanwezig is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |