abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99760632
Dag (modder) fokkers!

Ik wil graag een occasion kopen, om ca. 24.000 km per jaar mee te rijden (95 % snelweg)
Nu wil ik dit natuurlijk zo economisch verantwoord mogelijk doen en ben ik het een en ander tegen elkaar af aan het wegen.
Ik zou jullie mening hierover erg appricieren en hopelijk helpt me dat om uiteindelijk een besluit te nemen.

Budget: 6000 - 7000 euro
enkel voor woon-werk verkeer, dus maar voor 1 persoon dus hij hoeft niet groot te zijn.
Ik wil me op de snelweg gewoon aan de snelheidsrestricties houden dus hij hoeft niet retesnel te zijn.
Cruise control zou erg fijn zijn.

Opties:
Benzine --> C1, 107 of aygo?
Voordelen:
-Binnen budget te koop vanaf bouwjaar 2006 met weinig beperkte aantal kilometers gelopen
-Zuinig ( 1 op 22 gemiddeld)
-geen wegenbelasting
Nadelen:
- weinig opties
- ik weet niet of het comfortabel rijd voor de 100 km die ik per dag af leg
- hoe rijd het op de snelweg?
- weinig vermogen

LPG- G3
Voordelen:
- Erg economisch, goedkoop tanken
Nadelen:
- Groter risico op hoge onderhoudskosten
- Duurder in aanschaf (vaak al veel kilometers gelopen en ouder)
- Minder betrouwbaar dan benzine en diesel?

Diesel
Voordelen:
- Economischer dan benzine, echter niet in vergelijk met een 107, C1 of aygo
-Betrouwbare motoren
- Rijd schijnbaar wel lekker
Nadelen:
- Duurder in aanschaf (vaak al veel kilometers gelopen en ouder)
- Duurder in wegenbelasting

Bedankt!
  donderdag 21 juli 2011 @ 18:31:24 #2
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_99760725
Diesel. Zeker met een 2e hands auto haal je de hogere wegenbelasting er wel uit met 24k/jaar. EN het rijdt lekker :)
opgezegd@fok.nl
  donderdag 21 juli 2011 @ 18:31:45 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_99760737
Zoek zo'n auto zonder BPM en wegenbelasting.
So we just called him Fred
  donderdag 21 juli 2011 @ 18:34:08 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_99760814
LPG is tegenwoordig niet echt interessant meer voor deze kilometrages.
Als je een wat grotere auto zou willen, dan zou diesel echt de betere optie zijn, als je met een kleintje uitkunt, waar het op lijkt, dan is benzine net zo goed.
Wat je "lekker rijden" vind hangt natuurlijk helemaal van je rijstijl af.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 21 juli 2011 @ 18:35:06 #5
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_99760846
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:31 schreef FredvZ het volgende:
Zoek zo'n auto zonder BPM en wegenbelasting.
Dat rijdt meestal voor geen meter.
opgezegd@fok.nl
pi_99760993
Bedankt voor de snelle reacties!

@ foxje
Vergeleken met benzine van een vergelijkbare auto wel, maar als ik het vergelijk met zo.n 107, c1 of aygo waar ik geen wegenbelasting voor hoeft te betalen en die 1 op 22 rijden dan haal je dat niet

Voorbeeld, even enkel verzekering en benzinekosten bij 2000 km per maand:
C1, 107 of aygo
1 op 22 = 91 liter x 1,73 euro = 158 euro benzinekosten
geen wegenbelasting
totaal 158 euro per maand.

Clio (of iets anders van 950-1050 kg)
1 op 24 = 84 liter x 1,40 euro = 117 euro diesel kosten
70 euro wegenbelasting
totaal 187 euro per maand.

Nu is een dergelijk verschil per maand financieel wel te overzien als het een stuk lekkerder rijd maar een diesel auto met een vergelijkbare aanschaf prijs heeft vaak meer kilometers gelopen en is ouder....

Vandaar het dilemma! :d

Heeft er iemand ervaring met een 107 C1 of aygo, wellicht ook veel snelweg kilometers?
pi_99761086
LPG kan toch wel interessant zijn, puur gekeken naar brandstof en wegenbelasting:

Clio (of iets anders van 950-1050 kg)
1 op 17 = 117 liter x 0,77 euro = 90 euro LPG kosten
40 euro wegenbelasting
totaal 130 euro per maand!

Maar ik heb niet echt heel veel vertrouwen in LPG, ben bang voor hoge onderhoudskosten
(wellicht onzin, ik heb er dan ook niet echt verstand van)
  donderdag 21 juli 2011 @ 18:42:58 #8
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_99761092
107 is op zich prima auto, maar met 140 is ie echt niet zo zuinig meer. Heb zelf veel in 107 gereden.
opgezegd@fok.nl
pi_99761464
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:42 schreef FoXje het volgende:
107 is op zich prima auto, maar met 140 is ie echt niet zo zuinig meer. Heb zelf veel in 107 gereden.
Dat je uberhaupt 140 in zo'n hondenhok durft te rijden! :D

En eerst lezen voordat je post zou ook handig zijn:
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:28 schreef louzy het volgende:
Ik wil me op de snelweg gewoon aan de snelheidsrestricties houden dus hij hoeft niet retesnel te zijn.
In Nederland is de hoogste maximumsnelheid 130, geen 140. Scheelt weer aardig wat toeren.
  donderdag 21 juli 2011 @ 19:10:56 #10
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_99762033
Clio is wel iets meer auto dan een 107, als je naar gelijke bouwjaren kijkt. Dan zou ik eerder voor de Clio gaan.

Daarnaast hangt het erg af van wat voor snelwegen je pakt, maar als je vaak 120 km/u rijdt, denk ik dat het verbruik van een 107 meer gaat afwijken dan van een Clio op diesel.

Bij LPG moet je erop rekenen dat je een deel op benzine rijdt. Sowieso bij elke koude start, vooral in de winter rijdt je een stukje op benzine. En als je misschien een keer op vakantie gaat, kan het in sommige landen lastiger zijn om LPG te vinden.

Je kunt ook nog overwegen om bijvoorbeeld een nieuwe auto van 8000 a 9000 euro te kopen, die ook wegenbelastingvrij is. Is wel net iets meer dan je budget, maar dan heb je ook een paar jaar garantie.
Schaap
pi_99763333
1:17 op gas met een Clio?

Dat haal je nooit. :N
pi_99763535
een nieuwe auto van 8 a 9000 euro is wel erg kaal
bijv bij een twingo is een reservewiel en een autoradio een extra optie :p
  donderdag 21 juli 2011 @ 20:13:40 #13
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_99764662
Gewoon lekker gaan dieselen in een iets grotere auto, met zo'n hoog percentage op de snelweg zijn die ook behoorlijk zuinig. 24.000 kilometer per jaar in een 107/C1/Aygo bij grotendeels 120 km/h lijkt me niet het leukste om te doen, al kan ik er alleen naar gissen.

http://auto.marktplaats.n(...)a-1-9-tdi-sport.html

Zoiets bijvoorbeeld, niet al te zwaar. De wegenbelasting overleef je dan echt wel.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:27:29 #14
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_99768047
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:55 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Dat je uberhaupt 140 in zo'n hondenhok durft te rijden! :D

En eerst lezen voordat je post zou ook handig zijn:

[..]

In Nederland is de hoogste maximumsnelheid 130, geen 140. Scheelt weer aardig wat toeren.
Niet zo belerend doen. Iedereen rijdt weleens te hard, en 140 is echt niet extreem ofzo. Goed om te weten dat dat op zich te doen is in een 107, maar wel tegen een hoger verbruik.
opgezegd@fok.nl
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:58:56 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_99769783
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 19:44 schreef louzy het volgende:
een nieuwe auto van 8 a 9000 euro is wel erg kaal
bijv bij een twingo is een reservewiel en een autoradio een extra optie :p
Nieuw moet je niet doen; in de eerste paar jaar ga je de helft van je geld weggooien aan afschrijving; doodzonde als je het mij vraagt ;)

Kijk eens voor een klein hokkie op diesel; is een Polo ofzo niks? Dat wegenbelastingvrije verhaal gaan ze toch weer terugdraaien op termijn, dus daar zou ik me niet blind op gaan staren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_99769826
Als ik dan mijn 'eis' mbt gewicht iets versoepel vind ik deze wel interessant:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/8027753
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:04:57 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_99770166
Ziet er niet verkeerd uit, voor een fransoos :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_99771276
brandstof + wegenbelasting ca. 200 euro per maand, 40 euro per maand duurder dan een c1 maar wel een heel stuk meer auto.
En cruise control! wel lekker voor op de snelweg lijkt me
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:27:08 #19
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_99771410
Ibiza, Polo, Clio, allemaal wel redelijke keuzes lijkt me.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:28:16 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_99771467
inderdaad, cruise control is voor mij sowieso de enige manier om me langer als 3 minuten aan de max. snelheid te houden :+ tevens rijdt het lekker zuinig (als het niet al te druk is).

Stukken beter als zo'n WB vrij hobbelhok in ieder geval :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 22 juli 2011 @ 09:12:39 #21
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_99784501
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:40 schreef louzy het volgende:
Bedankt voor de snelle reacties!


Heeft er iemand ervaring met een 107 C1 of aygo, wellicht ook veel snelweg kilometers?
een aygo om veel km mee te rijden is ook echt nix,
ik heb hem een als leen auto gehad, om per dag 250 km te rijden.
maar dat was toch echt veels te klein.
mee bekant vangde gin haas.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 09:25:52 #22
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_99784724
Ik heb me op eenzelfde soort vraag helemaal ziek gerekend. Mijn advies: koop een auto die je mooi vindt en die lekker rijdt....

Een diesel is met de hoeveelheid snelweg iets goedkoper dan een benzine in jouw situatie. Dat is niet zo moeilijk. De het 'probleem' heeft meer te maken met wat voor soort auto jij wil rijden. Daarvan zijn weer onderhoudskosten en wegenbelasting afhankelijk.

Ik zou iig geen aygo/107 kopen. Op zich prima autootjes, maar niet erg praktisch in de zin van bergruimte ed. Als je echt goedkoop wil rijden, moet je zoiets kopen, of zo'n lelijke hybride bak, maar ik zou het links laten liggen...

Met een Clio heb je een stuk meer auto en ook een stuk meer veiligheid (ik ben niet van de franse auto's, maar sinds ik een clio met 70 frontaal heb zien botsen en de bestuurder zonder problemen heb uit zien stappen, heb ik mijn mening toch iets bij moeten stellen).

Ikzelf rij zo'n 35.000 km per jaar, een corsa op benzine en het alternatief dat ik uiteindelijk gevonden heb dat voldoet aan mijn eisen mbt tot kosten, onderhoud, rijplezier en ruimte, is een volvo 244 uit 1978. Moet je nagaan dat ik in die hele zoektocht ook nog een prius als serieuze keuze heb onderzocht.....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 22 juli 2011 @ 09:45:48 #23
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_99785121
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:59 schreef louzy het volgende:
Als ik dan mijn 'eis' mbt gewicht iets versoepel vind ik deze wel interessant:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/8027753
Prima bakkie, heb 'm zelf ook. Alleen mist de mijne de cruise control die er hier zo te zien wel op zit, maar heeft deze de 'standaard' airco ipv de automatische temperatuurregeling waar ik zelf dan weer blij mee ben :P.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_99790730
@Jdude
heb jij hetzelfde model? zelfde vermogen?
Wat is jouw verbruik zo ongeveer?
  vrijdag 22 juli 2011 @ 13:08:50 #25
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_99790979
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 13:00 schreef louzy het volgende:
@Jdude
heb jij hetzelfde model? zelfde vermogen?
Wat is jouw verbruik zo ongeveer?
Ik heb hetzelfde model maar dan met de "instapdiesel" à 70pk. Die rijdt ongeveer 1:18, bij naar schatting 2/3 snelweg en 1/3 stadsverkeer.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')