abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:04:37 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99799441
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je mist iets.

Je hebt twee posten in de jaarrekening die niet hetzelfde zijn:
-goodwill
-intangible immaterial assets.

Intangbile imm. assets kunnen geactiveerde kosten van research zijn, software ontwikkeling etc. etc. (alhoewel de activeringscriteria ervan erg strikt zijn, vaak beperkt tot externe kosten etc. etc.).

Dat kunnen ook (en zullen veeal zijn) identifiable intangible assets zijn uit hoofde van een overname (purchase price accounting: http://en.wikipedia.org/wiki/Purchase_price_allocation )

In het geval van overname van Tele Atlas door TomTom heeft TomTom stel (ik weet niet het exacte bedrag) 3,000M betaald.
Toen zijn eerst alle tangible assets van Tele Atlas getaxeerd (gebouwen, inventaris etc.), stel 100M.
Vervolgens de cash, banktegeoeden, vorderingen, schulden etc. etc., stel 500M
Toen is men gaan kijken wat de kaarten waard zijn, als een derde die kaarten zou aankopen, idem zaken als databased, algoritmes etc. etc., als het maar separaat verhandelbaar ZOU kunnen zijn. Stel dit was 1000M.

Dan krijgt TomTom dus een geconsolideerde balans na overname van
Intangible Imm. Assets 1000M
Tangible Assets 100M
Rest 500M

Maar TomTom heeft 3000M betaald.
Wat is dan het verschil tussen 3000M en (1000M+100M+500M) is 1400M?
Dat is iets ondefinieerbaar (anders dan de kaarten, databases etc.), je zou dat ook niet apart kunnen verkopen. Dat noemen ze dan goodwill.

De geconsolideerde balans wordt dan
Goodwill 1400M
Intangible Imm. assets 1000M
Tangible assets 100M
Rest 500M

Kaarten, databases, logaritmes staan dus niet onder goodwill, maar onder Intangible Imm. Assets. En die zijn niet afgewaardeerd.
Vandaar mijn vraag: wat is die goodwill dan nog waard? :)
Naamsbekendhied van Tele Atlas? Dat bestaat niet meer....

PS: zal vanavond eens zoeken of er een Q2 earnings conference call is gehouden, misschien dat een wakkere analist daar (publiekelijk :) ) een vraag heeft durven stellen over welke veronderstellingen ze bij de berekening van de impairment hebben gehanteerd, alsmede waarom ze enkel hun goodwill (materieel) hebben afgewaardeerd.....
Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg!. Dus die goodwill is eigenlijk een beetje hetgeen TT teveel betaald heeft voor TA. Om het te krijgen! Dat kun je dan inderdaad wel gewoon van de balans wegstrepen!
Als TT enerzijds zijn goodwill wegstreept en anderzijds zijn winst gebruikt om schulden af te betalen is er (bij evenwicht) voor het EV niets aan de hand. En op die schulden betaal je rente, die goodwill levert niets meer op. Je krijgt er wel een gezondere, realistischere balans van.
The End Times are wild
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:07:39 #152
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99799625
Met een kleiner balanstotaal en Eigen Vermogen.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:08:36 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99799677
Op het TT-forum op IEX.nl worden de mensen tot wanhoop gedreven. Daar zitten de echte 'believers'. Er wordt veel gevloekt op Goddijn en allerlei samenzweringstheoriėn bedacht waarom de koers 'zo laag gehouden wordt'. Dat komt dan omdat Goddijn samen met een stel Joden ofzo van TT een pennystock wil maken en het daarna voor een belachelijk lage prijs van de markt trekt.

Dat kan allemaal best waar zijn, wie weet. Maar wat ik dan niet snap is wanneer je serieus denkt dat dit het geval is, je nog in TT beleggen wil! Dan verkoop je toch en ga je short?
The End Times are wild
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:09:51 #154
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99799754
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 16:08 schreef LXIV het volgende:
Op het TT-forum op IEX.nl worden de mensen tot wanhoop gedreven. Daar zitten de echte 'believers'. Er wordt veel gevloekt op Goddijn en allerlei samenzweringstheoriėn bedacht waarom de koers 'zo laag gehouden wordt'. Dat komt dan omdat Goddijn samen met een stel Joden ofzo van TT een pennystock wil maken en het daarna voor een belachelijk lage prijs van de markt trekt.

Dat kan allemaal best waar zijn, wie weet. Maar wat ik dan niet snap is wanneer je serieus denkt dat dit het geval is, je nog in TT beleggen wil! Dan verkoop je toch en ga je short?
Vraag 't ze, waarschijnlijk negeren je ze of schelden ze je uit ^O^
pi_99799864
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 16:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg!. Dus die goodwill is eigenlijk een beetje hetgeen TT teveel betaald heeft voor TA. Om het te krijgen! Dat kun je dan inderdaad wel gewoon van de balans wegstrepen!
Als TT enerzijds zijn goodwill wegstreept en anderzijds zijn winst gebruikt om schulden af te betalen is er (bij evenwicht) voor het EV niets aan de hand. En op die schulden betaal je rente, die goodwill levert niets meer op. Je krijgt er wel een gezondere, realistischere balans van.
Klopt, in de regel zullen analisten en banken die goodwill voor hun analyse van de balans schrappen. :)

Zul je zeggen: wat is dan het belang van afwaardering van goodwill, als je het toch al niet meenam? Niet zozeer de afwaardering, maar de onderliggende variabelen die tot afwaardering hebben geleid zouden interessant zijn. Die waardering is op basis van verwachte cashstromen, en dat is weer de link naar de waardering van het aandeel.

Er is nog een plek in de jaarrekening waar je daarover vaak hints kunt vinden: namelijk in de belastinglatenties. Als een bedrijf onverrekende fiscale verliezen heeft, en die niet volledig waardeert zegt ze daarmee ook iets over haar (interne) verwachtingen over toekomstige winsten (weliswaar de fiscale winsten, maar die zijn binnen marges middels tax planning enigzins plooibaar). Vaak is de tax paragraph op zich al zo ingewikkeld, dat het knap talentvol is als je daar consequent een spin aan de informatie kunt geven (en soms zie je dan ook dat hetgeen in de tax paragraph staat niet helemaal spoort met het 'headline' verhaal wat de directie afsteekt) :)
pi_99800374
quote:
17s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 15:43 schreef Sokz het volgende:
Dino moet je vaker doen zulke analyses over ASM en TT; wordt hier ontzettend veel wijzer van.
Ik heb er eens aan gedacht om een keer een topic te openen en daarin een jaarrekening van (bij voorkeur) een financiele instelling eens helemaal uit elkaar te trekken, maar volgens mij heb ik nog een back log aan toezeggingen:
- hedging in macroverband - zero sum of niet (SeLang);
- waarom Schiller P/E onder US GAAP vergelijken met Schiller P/E onder IFRS bij dezelfde bedrijven tot hele andere uitkomsten komt - aan de hand van ING 20F / jaarrek. (?);

en nog iets anders wat ik denk ik vergeten ben en niet opgeschreven heb.... (oeps)
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:22:03 #157
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99800472
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 16:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik heb er eens aan gedacht om een keer een topic te openen en daarin een jaarrekening van een financiele instelling eens helemaal uit elkaar te trekken, maar volgens mij heb ik nog een back log aan toezeggingen:
- hedging in macroverband - zero sum of niet (SeLang);
- waarom Schiller P/E onder US GAAP vergelijken met Schiller P/E onder IFRS bij dezelfde bedrijven tot hele andere uitkomsten komt - aan de hand van ING 20F / jaarrek. (?);

en nog iets anders wat ik denk ik vergeten ben en niet opgeschreven heb.... (oeps)
Jij bent ook de enige hier die zo'n balans ook echt goed kan lezen/duiden. Ik snap met mijn HAVO-economie wel het principe van een balans, maar daar houdt het zo ongeveer op.
The End Times are wild
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:30:04 #158
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99800885
Ik moet vaak eerst 3/4 van de termen al google translaten. :P
  vrijdag 22 juli 2011 @ 16:36:00 #159
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99801193
Ik heb eens zo'n pdfje van een grote bank gelezen waarin haarfijn de basics van het lezen van een balans, cash flow, en income statement werden uitgelegd. Maar de kleine lettertjes in een jaarverslag duiden zoals Dino dat doet dat ligt ver buiten mijn bereik.

gannon legt op zn site ook het e.e.a. uit aan de hand van voorbeelden, zie bijv over de fcf:

http://www.gannononinvest(...)d-examples-from.html
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 22 juli 2011 @ 18:16:53 #160
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_99806184
Is UbiDubiumIbiLibertas een bekende troll in AEX, wat is die gast irritant, jezus. :{
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 18:28:02 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99806644
quote:
13s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 18:16 schreef monkyyy het volgende:
Is UbiDubiumIbiLibertas een bekende troll in AEX, wat is die gast irritant, jezus. :{
UbiDubiWie?
The End Times are wild
pi_99806838
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 18:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

UbiDubiWie?
_O-
pi_99812282
quote:
13s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 18:16 schreef monkyyy het volgende:
ja sorry, UbiDubiumlbiVeritas was al bezit, vandaar....

:?

Ik vind Sjakie en de Chocoladefabriek verder wel heel leuk, ik denk de oorspronkelijke versie met Gene Wilder leuker dan de remake met Johhny Depp.....
pi_99812573
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 16:36 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb eens zo'n pdfje van een grote bank gelezen waarin haarfijn de basics van het lezen van een balans, cash flow, en income statement werden uitgelegd. Maar de kleine lettertjes in een jaarverslag duiden zoals Dino dat doet dat ligt ver buiten mijn bereik.

gannon legt op zn site ook het e.e.a. uit aan de hand van voorbeelden, zie bijv over de fcf:

http://www.gannononinvest(...)d-examples-from.html
Ik heb dan die kleine letterjes regelmatig moeten schrijven danwel herschrijven, om maar niet te zeggen bij elkaar grabelen, dat helpt wel akelig veel in het lezen van die shit. :)

Maar da's wel enigzins zorgelijk, want die jaarrekeningen zijn eigenlijk bedoeld om begrepen te kunnen worden door geinteresseerde leken..... en dan is zo'n jaarrekening van ASMI nog een weldaad van eenvoud vergeleken met een jaarrekening van een verzekeraar of bank.
M.a.w. dat schiet zijn doel enorm voorbij. En dat is ook wel gebleken.

Toch valt het wel mee waar je op moet letten, misschien dat ik een keer een checklijstje van aandachtspounten schrijf :)
pi_99812811
PS: wtf is er aan de hand in Norwegen?

PS2: ik heb mijn posities weer gedumpt. 6,5% erbij in twee-en-een-halve dag, het is wel weer even mooi.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 21:00:30 #166
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99813024
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

PS2: ik heb mijn posities weer gedumpt. 6,5% erbij in twee-en-een-halve dag, het is wel weer even mooi.
PS: Boem + pieuw = 7 + 4 (?) doden + chaos
PS2: Ook cisco? :P
pi_99813378
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 21:00 schreef Sokz het volgende:

[..]

PS: Boem + pieuw = 7 + 4 (?) doden + chaos
PS2: Ook cisco? :P
voornamelijk Cisco :)

Voornamelijk gekocht tussen 14,955 en 15.55, dus die mochten er best uit op 16,45 vond ik :)
Ik heb niet genoeg zitvlees, ik weet het.
Maar hoop na wat budget-ellende weer rond die koers op te pikken :)
Als ze doorstijgen heb ik pech gehad.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 21:28:58 #168
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99814511
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 21:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

voornamelijk Cisco :)

Voornamelijk gekocht tussen 14,955 en 15.55, dus die mochten er best uit op 16,45 vond ik :)
Ik heb niet genoeg zitvlees, ik weet het.
Maar hoop na wat budget-ellende weer rond die koers op te pikken :)
Als ze doorstijgen heb ik pech gehad.
Pff ik loop gemiddeld pas net quitte (16.21) :P
pi_99815294
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 21:28 schreef Sokz het volgende:

[..]

Pff ik loop gemiddeld pas net quitte (16.21) :P
Ik zat onder de 16 gemiddeld, maar had ook wat rugwind van de USD :)
Ik vind het allemaal net iets te onzeker allemaal de komende weken.
pi_99817344
Top Dino! Ik kan me nog wel herinneren dat je een aantal posts had dat je toch wat kibbelig werd van Cisco die continu wat naar beneden sprong.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_99817767
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 22:20 schreef sitting_elfling het volgende:
Top Dino! Ik kan me nog wel herinneren dat je een aantal posts had dat je toch wat kibbelig werd van Cisco die continu wat naar beneden sprong.
Heb je dat nooit dat als het maar blijft afkalven dat je denkt heb ik nou wat gemist ofzo...?
Maar voor hetzelfde geld staat het over twee weken op 20 hoor.

-erg laag volume voor CSCO vandaag trouwens.... -
pi_99821260
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 20:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Mooi, ik was vandaag al blij met 6,5% optiepremie tegen volgende expiratie :P
pi_99821883
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Heb je dat nooit dat als het maar blijft afkalven dat je denkt heb ik nou wat gemist ofzo...?
Maar voor hetzelfde geld staat het over twee weken op 20 hoor.

-erg laag volume voor CSCO vandaag trouwens.... -
Nee, niet echt. En zeker niet met Cisco, dat ging met enorme sprongen omlaag dat gaf mij het idee dat er bepaalde zaken de bende enorm willen drukken. Daar wil ik niet al te veel mee te maken hebben

Ik stapte dan te vaak in, en twijfelde enorm. Wanneer nu verkopen? Iets kopen omdat het in korte tijd naar beneden ging heeft me weinig plezier gegeven. Maarja, ik beleg op het moment even niet dus ben ook wel blij dat ik daar nu even niet over hoef na te denken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 00:52:33 #174
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99824741
De grote gele 'M' blijft het ook goed doen zeg, als ik die ooit nog eens iets goedkoper op kan pakken ..

13e kwartaal op rij met winstgroei. _O_
pi_99831588
Interessant stuk van Paul Krugman trouwens.
Ik denk dat er ook best een middenweg mogelijk is, maar hij beschrijft aardig de extremen waar een politiek/publieke hype in de huidige PR maatschappij toe zouden kunnen leiden:
http://www.nytimes.com/2011/07/22/opinion/22krugman.html?_r=1
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')