abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99713193
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:33 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Nu gaat die markt wel heel snel dus lastig om in de toekomst te kijken. Maar bedrijven als Coca-Cola, Heineken e.d staan ook al jaaaren aan de top terwijl er genoeg volwaardige concurrentie is. Dus eens :P
Maar dan vind ik Apple nog meer een ééndagsvlieg dan KO of Heineken. Die zijn here to stay, terwijl Apple héél snel passé kan worden. In feite zit 't verschil gewoon in 'hipheid': Apple is hot, KO e.d. zijn saaie bedrijven die stabiliteit hebben opgebouwd. Bovendien, je kan gerust naar de concurrentie gaan (van Cola overstappen naar plat water) en toch nog van The Coca Cola Company drinken.

Teva heb ik trouwens in pf. Prima schrijfaandeel.
pi_99713263
Weet ik, Teva heb ik dan ook van jou :)
pi_99713328
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:39 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Maar dan vind ik Apple nog meer een ééndagsvlieg dan KO of Heineken. Die zijn here to stay, terwijl Apple héél snel passé kan worden. In feite zit 't verschil gewoon in 'hipheid': Apple is hot, KO e.d. zijn saaie bedrijven die stabiliteit hebben opgebouwd.

Daar heb je helemaal gelijk in. En de (consumenten)electronica heeft een slechte trackrecord op dat gebied. Zie het verval van RIM bijv, dat is ook enorm hard gegaan.

Vergelijk met die bedrijven ging meer over dat kopieerbaarheid niet zoveel zegt imho.

Even voor de volledigheid, ik vind Apple ook een gehyped overgewaardeerd bedrijf.
pi_99713385
zo makkelijk is het om Apple te plagieren: http://www.minyanville.co(...)m=portals&from=yahoo :D
pi_99713540
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
zo makkelijk is het om Apple te plagieren: http://www.minyanville.co(...)m=portals&from=yahoo :D

_O-

Maar het wordt niet echt duidelijk of de producten ook nep zijn, of is dat evident :?
ofwel achterover gedrukt bij de Chinese fabrikant :P
  woensdag 20 juli 2011 @ 19:27:07 #106
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99717462
Vandaag is Nalco (genoemd ivm de watersector) trouwens overgenomen.

De overnemende partij verliest fors door de overname: http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AECL

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 20-07-2011 19:35:15 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_99748846
Springt weer goed op en neer vandaag.. Van een + opening naar -0,3% naar +0,8%.. Ben benieuwd wat het gaat worden als er uitslag over de eurotop komt! :)
pi_99754019
AEXje 8-)
  donderdag 21 juli 2011 @ 16:48:12 #109
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99756044
Als je aan het begin van de week puts had geschreven/calls had gekocht op de NL financials doe je nu goede zaken.

Pepsico verliest trouwens 5% op muurstraat, dat zie je ook niet vaak:
http://www.google.com/finance?q=NYSE:PEP
  donderdag 21 juli 2011 @ 16:53:14 #110
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99756270
ALS je maart 2009 long was gegaan doe je goede zaken. :+

Pepsi houdt ik in de gaten, mede door hun gigantische marktaandeel op de chipsmarkt. Alleen veel schulden :|
pi_99756464
quote:
10s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:48 schreef JimmyJames het volgende:
Als je aan het begin van de week puts had geschreven/calls had gekocht op de NL financials doe je nu goede zaken.

Pepsico verliest trouwens 5% op muurstraat, dat zie je ook niet vaak:
http://www.google.com/finance?q=NYSE:PEP
higher commodity costs.
http://www.bloomberg.com/(...)ease.html?cmpid=yhoo

Chips is minder interessant dan het feit dat ze een heel heel groot deel van de (drink)water markt bezitten...... (langere termijn dan)
pi_99756542
quote:
99s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:53 schreef Sokz het volgende:
ALS je maart 2009 long was gegaan doe je goede zaken. :+

Pepsi houdt ik in de gaten, mede door hun gigantische marktaandeel op de chipsmarkt. Alleen veel schulden :|
PS: veel immateriele activa en goodwill op de balans.... :)
  donderdag 21 juli 2011 @ 17:01:56 #113
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99756668
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

PS: veel immateriele activa en goodwill op de balans.... :)
Heb je zin om even een blik te werpen op de balans van ASM (en eventueel op die van de dochteronderneming ASM PT)? O-)

Ik overweeg om er puts op te schrijven.
  donderdag 21 juli 2011 @ 17:16:27 #114
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99757431
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 16:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Chips is minder interessant dan het feit dat ze een heel heel groot deel van de (drink)water markt bezitten...... (langere termijn dan)
Woar zie je dat?
pi_99757581
quote:
99s.gif Op donderdag 21 juli 2011 17:16 schreef Sokz het volgende:

[..]

Woar zie je dat?
ik weet het omdat elke tweede waterflesje wat ik in Azie in mijn klauwen krijg onder het locale merk zegt :'a Pepsi company' :) En het zijn geen vervalsingen ;)

KO zelfde overigens. Die twee kunnen een grote mond hebben, aangezien drinkwater een groot issue is en nog groter gaat worden in met name Azie
pi_99757752
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 17:01 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Heb je zin om even een blik te werpen op de balans van ASM (en eventueel op die van de dochteronderneming ASM PT)? O-)

na-beurs :)
pi_99761216
off to the races on this rumor: President Obama and House Speaker Boehner Close to Major Budget Deal: New York Times (Story Developing)

/edit/ en vijfentwintig minuten later: White House Denies NY Times Report That President Obama and House Speaker Boehner Are Close to Budget Deal (Click for Related Story) :D

[ Bericht 25% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 21-07-2011 19:12:28 ]
pi_99766408
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
off to the races on this rumor: President Obama and House Speaker Boehner Close to Major Budget Deal: New York Times (Story Developing)

/edit/ en vijfentwintig minuten later: White House Denies NY Times Report That President Obama and House Speaker Boehner Are Close to Budget Deal (Click for Related Story) :D
Ach close of niet. Al dat soort zaken blijven toch intern en dit is allemaal wat gelul in de marge.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_99788357
Nu, ik neem aan dat de markten er wel van uit gaan dat 't plafond gaat verhoogd worden? Anders was 't onderhand wel grote paniek denk ik...
  vrijdag 22 juli 2011 @ 12:54:23 #120
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99790531
Maar heeft men eigenlijk een andere optie?
pi_99790702
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 17:01 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik zie zo op het eerste oog niet heel veel bijzonders, behalve deze:
- ASMI: Applied Materials heeft een voorkeursrecht bij een change of control (maar dat wist je ws. al);
- ASMI: ASM PT is een meerderheidsbelang, en kennelijk heeft ASMI control want ze consolideren 'm mee, maar toch vermeld ASMI bij de risico's dat men geen zeggenschap heeft over het dividend van ASM PT (dwz dat ze niet kunnen afdwingen dat ASM PT dividend uitkeert). Dat lijkt zo op het eerste oog contrair. Meer dan 50% van de aandelen --> zeggenschap over dividend. Wat is de adder daar? Kennelijk heeft ASMI wel >50% van de aandelen, maar niet >50% van de zeggenschap? Maar dan zouden ze ASM PT ook niet mogen consolideren..... die begrijp ik niet.
- ASMI: pagina 29 bij de risks: "Our failure to maintain effective internal controls over financial reporting may prevent our auditor from attesting to our evaluation of our controls". WFT? Zo'n zoute disclaimer kom je zelden tegen :) Zal wel te maken hebben met het feit dat ASMI nagenoeg lege holding is maar cijfers ASM PT worden meegeconsolideerd. Blijft toch vreemd. Als ik een controlling interest in ASM PT zou hebben, zou ik toch wel van ze verlangen dat ze adequate internal controls hebben, en dat extern laten certificeren..... (en waar declareert D&T anders 2 mln voor... ;-) )
- ASMI: schijnt een voorkeur te hebben voor convertible bonds voor financiering. Die worden gewaardeerd als embedded derivate: dus leningen enerzijds en fair value voor een optie anderzijds. Als convertibles worden uitgeoefend kan dat potentieel een flinke verwatering betekenen, dus misschien even de voorwaarden proberen te doorgronden? Het is geen normale schuld in ieder geval (en mij is even de reden onduidelijk waarom ze dat zo structureren, zo laag is de coupon nou ook weer niet). Loopt wel terug trouwens. zie ondermeer note 16 pagina 75. zie ook note 6 op pagina 68 , met name de 2014 notes (150M), zie pagina 78, converteerbaar @ 17,09, mogen vervroeg a pari worden afgelost vanaf 2012 als aandelenkoers > 130% van 17,09 staat. Ik denk dat als je puts schrijft dat dit redelijk zeker is, want eenzijdige optie, en zo te zien alleen opwaards risico voor ASMI, dus geen risico in het kader van schrijven. Ik begrijp alleen niet wie deze bonds gekocht heeft :) ;
- ASMI: ze hebben aardig wat voorraad.... dat lijkt me wel een beetje link in deze branch
- ASMI: een andere linke in deze branch is de behandeling van research kosten. Soms worden deze allemaal geactiveerd en al dan niet afgeschreven, waardoor je de balans kunt opblazen en tegelijk de winst kunt manipuleren. Zie bij ASMI geen grote post, zie wel dat kosten de P&L zijn genomen, en ook deels afgeschreven / impaired --> ok.
- ASM PT is geconsolideerd in de cijfers van ASMI (zie ook belang gehouden door derden als correctiepost van het eigen vermogen)
- ASM PT geeft wel aardig wat aandelen uit ter dekking van personeelsopties, maar ook niet ongebruikelijk in branche;
- financiele instrumenten en niet uit de balans blijkende verplichtingen --> niet bijzonder, wat betekent dit trouwens voor valuata exposure? Als ik het goed vat funden ze HK $ investment in ASM PT (deels) met EUR loans, maar vooral met eigen vermogen. Dus ik neem aan dat, gezien de EUR beurs notering, ze een currency risico lopen in HK $ of US $.... ?
- is Rob Ruijter hier non exec director/member adit comittee gebleven? Jammer dat die in aug. 2010 vertrokken is, want die is wel aardig slim, solide en integer, imho.
- reconciliation tussen IFRS en US GAAP zitten ook geen schokkende dingen tussen, altijd een goed teken;
- je had het over dat ASMI qua cap minder waard was dan ASM PT qua cap. Dat kan natuurlijk als ASMI haar belang in ASM PT gefinancieerd heeft met extern vermogen. Pagina 108 en volgende geeft de jrk van ASMI enkelvoudig. Dan zie je een equity van 437M, waaruit je grofweg 285 moet strippen (investments in subs en goodwill, uitgaande dat dit nagenoeg allemaal ASM PT is), dus net equity 152M eur. Daar moet je dan bij optellen circa 52% van de marketcap van ASM PT (52% x 36.4M HK $) is circa 152M +1700M euro is 1,852M euro, terwijl de marketcap van ASMI circa 1,200M euro is. Klopt dat volgens jou?

Kortom: uit de balans / jaarrekening blijken zo 1-2-3 geen showstoppers of aperte lijken, imho.
Ik begrijp alleen niet of ASMI nu wel of geen controlerend belang heeft in ASM PT

Nog vragen? :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 22-07-2011 13:13:33 (copy paist error :D) ]
pi_99791088
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:54 schreef Sokz het volgende:
Maar heeft men eigenlijk een andere optie?
Nop, gedeeltelijke default is't alternatief.
pi_99792790
Tom Tom gaat ook lekker :').
pi_99792954
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 13:53 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
Tom Tom gaat ook lekker :').
Inderdaad, gister een flinke stijging en nu nog steeds groen.. :Y)

EDIT: Ze dalen!!!! -O-

[ Bericht 8% gewijzigd door Lucas15 op 22-07-2011 14:31:44 ]
  vrijdag 22 juli 2011 @ 14:05:34 #125
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99793284
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 13:12 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Nop, gedeeltelijke default is't alternatief.
De VS gedeeltelijk laten defaulten? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')