Ik ben Roger Penrose aan het lezen: De nieuwe Geest van de Keizer. Pittig boek. Hij betoogt vooral dat het bewuste denken niet algoritmisch is. Ons denken zit vol met inzicht, begrip, oordeel, creativiteit, originaliteit, het vermogen om te zien of een stelling waar is of niet, ook al is het een Godel propositie die met geen enkel algoritme te bewijzen is. Het bewustzijn kan daarom nooit één op één voortkomen uit iets als een neuraal netwerk zoals het brein, dat in feite een computer is.
Een mooie passage wil ik de vele enthousiaste lezertjes van deze topic niet onthouden:
'Het bewustzijn lijkt mij zo'n belangrijk verschijnsel dat ik eenvoudig niet kan geloven dat het toevallig is ontstaan uit een gecompliceerde berekening. Het is het verschijnsel waardoor het bestaan van het heelal zelf zich kenbaar maakt. Je zou kunnen zeggen dat een heelal dat beheerst wordt door wetten die geen bewustzijn mogelijk maken helemaal geen heelal is. Ik zou zelfs zeggen dat alle wiskundige beschrijvingen die tot nu toe gegeven zijn noodzakelijk op dit criterium te kort schieten. Alleen door het verschijnsel bewustzijn kan een hypothetisch, theoretisch heelal tot feitelijk bestaan worden gebracht'.
Iets om drie keer te lezen en goed over na te denken....
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.