De ledlampen die ik heb gezien, zijn 3,5 watt en geven 25 watt normaal licht.quote:Op woensdag 13 juli 2011 17:02 schreef Bill_E het volgende:
is een dimmer nog nodig? Ledlampen zijn nu eenmaal zwakker
Met de juiste techniek wel, met slechte goedkope techniek niet.quote:Op woensdag 13 juli 2011 17:37 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik heb nu 9 x 25watt per kroonluchter, dus 450 watt per uur.
Dus als dadelijk vanaf oktober tot februari de lampen om 18.00 tot 23.00 uur weer aangaan, is dat 5 uur x 450 watt x 130 dagen = 292,5 kW
[..]
De ledlampen die ik heb gezien, zijn 3,5 watt en geven 25 watt normaal licht.
Maar vooral 's avonds lijkt me dat ongezellig.
Is het wattage lager als ze gedimd worden met de dimmer?
Is geen domme vraag, maar ik ga er even vanuit dat alle verkrijgbare dimmers de lamp "slim" dimmen. Alleen een ledlamp is net even anders, aangezien de ledjes zelf niet geschikt zijn voor 230 volt en er een stukje electronics in de voet van de lamp zit.quote:Op woensdag 13 juli 2011 17:50 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik heb mijn kroonluchters met gewone lampen op een dimmer van de ikea aangesloten, zodat het 's avonds geen zonnecentrum lijkt.
Als de lampen half branden, verbruiken ze dan ook half?
( Misschien een n00b vraag, maar van electra e.d. heb ik geen verstand )
Ja, dus dan praat je nog maar over de helft van 292kWh. Zou ik me niet druk om maken, want dat is nog maar 35,- euro op jaarbasis.quote:Op woensdag 13 juli 2011 17:50 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik heb mijn kroonluchters met gewone lampen op een dimmer van de ikea aangesloten, zodat het 's avonds geen zonnecentrum lijkt.
Als de lampen half branden, verbruiken ze dan ook half?
Neequote:
Bij een gloeilamp die (gevoelsmatig) op 50% brand zal er wel degelijk circa de helft verbruikt worden.quote:Op woensdag 13 juli 2011 18:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee![]()
Een lamp verbruikt als je hem dimt minder stroom, maar wordt verhoudingsgewijs ook veel minder efficient. De lichtopbrengst van een gloeilamp zakt namelijk sneller in dan de warmteproduktie. Daarnaast zorgt het aansnijden van fasen ervoor dat er blindstroom ontstaat.
Die stroom wordt niet gebruikt door je lamp, en vind je ook (nog) niet terug op je energierekening, maar moeten wel opgewekt en getransporteerd worden.![]()
Vaak merk je dan dat een dimmer "warm" wordt als hij lang gebruikt wordt, dat doet de blindstroom !
Nee, dat komt door de interne weerstand van de dimmer vermenigvuldigd met de stroom die erdoorheen loopt. Dat levert altijd een bepaald vermogen op en dat vermogen wordt omgezet in warmte. Maar dat is normaliter maar een paar watt. (Anders zou je dimmer al snel bloedheet worden)quote:Vaak merk je dan dat een dimmer "warm" wordt als hij lang gebruikt wordt, dat doet de blindstroom !
in diezelfde link zie je ook staan:quote:Op woensdag 13 juli 2011 18:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Nee hoor, een dimmer is nooit heel erg efficiënt !
http://www.olino.org/articles/2007/02/09/dimmer_efficientie
Klopt, maar de vraag was : Als de lampen half branden, verbruiken ze dan ook half?quote:Op woensdag 13 juli 2011 18:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar het ging er om of een lamp als hij gedimd wordt ook 50% van zijn vermogen gebruikt; maar dat is niet waar !
Philips heeft bijvoorbeeld wel led kaarslampen E14quote:Op woensdag 13 juli 2011 16:00 schreef bobenjanneke het volgende:
Wij hebben 2 kroonluchters van elk 9 arms.
Hier zitten nu nog 18 lampen van 25 watt in.
Ze werken dmv een dimmer.
Ik wil deze gezien mijn electra rekening gaan vervangen door dimbare ledlampen.
Ik heb al op google gekeken maar daar kosten de meeste rond de 15 euro per stuk met 50.000 branduren.
De action verkoopt niet dimbare ledlampen met 20.000 branduren.
Heeft er iemand tips, ervaringen, advies, adresjes, etc, etc?
http://www.ledzbuy.nl/pro(...)rs-2we14-helder.htmlquote:Levensduur 20 jaar
Moderne technologieën hebben een langere levensduur dan standaardlampen. Een lamp met een levensduur van 20 jaar vervangt 20 standaardlampen. Zodoende bespaart u geld en hoeft u jarenlang geen lamp meer te vervangen. De levensduur is gebaseerd op een gemiddeld gebruik van 2,7 uur per dag of 1000 uur per jaar. Dit gemiddelde wordt beïnvloed door een wisselend gebruik tijdens de diverse seizoenen (donkere winter vs. lichte zomer), de weersomstandigheden (zonnig vs. donkere regenachtige dag) en de kamer waarin de lamp wordt gebruikt (kortstondig gebruik in de badkamer vs. langdurig gebruik in de woonkamer).
Technische specificaties
Hoeveelheid kwik: 0 mg
Stroomfactor: 0,5
Gemiddeld verbruik: 2 W
Wattage: 2 W
Wattage-equivalent: 10 W
Stroomsterkte lamp: 16 mA
Levensduur van de lamp: 20 jaar
Gemiddelde levensduur: 20 jaar
Afmetingen lamp (breedte): 35 mm
Lumen: 86
Gemiddelde lichtstroom: 86 lm
Afmetingen lamp (hoogte): 98 mm
Kleurtemperatuur: 2700 K
Aantal schakelcycli: 15.000
Levensduur van de lamp: 20.000 uur
Gemiddelde levensduur: 20.000 uur
Starttijd: <0,5 s
Kleurweergave-index (CRI): > 85
Lumen-onderhoudsfactor: 0,7 (aan het einde van de gemiddelde levensduur) %
Voltage: 220-240 V
Energiezuinigheidslabel: A
Vorm: Kaars
Lichteffect / afwerking: Transparant
Fitting/voet: E14
Opwarmtijd 60% lichtsterkte: 0 s
Dimbaar: Nee
Kleur: Warm wit
Wattage standaardgloeilamp: 10 W
Absoluut. En zeer waarschijnlijk is dat wat jij ervaart als 'de helft' nog veel minder dan de helft. De helft van 450 Watt is namelijk nog steeds 225Watt, en lijkt me een beetje overkill aan licht in een woonkamer.quote:Op woensdag 13 juli 2011 19:10 schreef bobenjanneke het volgende:
Waar het eigenlijk om draait, is dat als ik de lampen aanheb, aan het opgegeven aantal watt zit.
En als ik ze dim, dat mijn verbruik lager wordt. ( zichtbaar op de eindafrekening als dat mijn enige electra verbruik zou zijn. )
Kun je de conclusie nog even samenvatten? (Ik begrijp je wel, maar ook pas na 2x keer lezenquote:
quote:Op woensdag 13 juli 2011 19:55 schreef blomke het volgende:
Een groter deel van de emissie van een gedimde gloeilamp wordt dus als langgolvige warmtestraling uitgezonden en niet meer als zichtbaar licht. M.a.w. de lamp wordt door 'm te dimmen, meer een verwarmingsbron dan een lichtbron.
Je kan dus beter een 50 Watt gloeilamp vervangen door een 25 Watt gloeilamp, dan die van 50 Watt tot 75% te dimmen (= 50% terug in lichtsterkte maar nog 75% van het opgenomen electrische vermogen, volgens het experiment)
.
Bij een gloeilamp heb je geen blindstroom. Da's alleen bij fasedraaiing zoals Tl balken. Randaarde heeft daar ook niet me ete maken.quote:Op woensdag 13 juli 2011 20:04 schreef bobenjanneke het volgende:
Die blindstroom, doet ie nog iets en waar blijft ie?
Want die kroonluchters zijn niet aangesloten op randaarde, of heeft dat er niets mee te maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |