In mijn geval zonder foelie. En ik ben bang dat ik het water ben vergeten maar dat weet ik niet zeker.quote:Halveer de kommer in de lengte, haal het hart er uit en snij dikke blokken. Met wat zout en suiker bestrooien om vocht uit te trekken, twee uur laten staan. Spoelen, in pot stoppen met mosterdzaad, blaadje laurier, gedroogde dille, witte azijn half en half met water verdunnen en zoveel suiker als je lekker vindt. Pot opvullen hiermee en paar weken minstens wegzetten om op smaak te laten komen.
Die voeg ik toe als bacterie-starter. Maar met 24 uur pekelen heb je waarschijnlijk nog geen fermentatie.quote:Op zondag 7 september 2014 10:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind een scheutje yoghurt door de ingemaakte augurk ook wel interessant trouwens. Hoeveel gebruik je dan?
Ik laat het zeker weten. Ik wist niet dat je augurken ook kunt fermenteren, maar waarom ook niet eigenlijk. Mochten er vandaag of morgen nog antwoorden op je vraag komen, kan ik de 5 augurken die ik nog heb ook wel op jouw manier gaan maken, interessant welquote:Op zondag 7 september 2014 10:45 schreef Buurpoes het volgende:
Ah, jij pekelt 24 uur en laat dus niet fermenteren. Dat is een heel andere opzet. Leuk experiment, met die kruiden. Ik had ergens de tip gelezen om er iets tanninerijks bij te doen (rode wijn, thee), maar dat hangt dan waarschijnlijk ook samen met t fermenteren. Ik zoek nog even verder wat betreft de te zoute smaak.
Laat je nog weten wat t is geworden, met de kruiden?
Hmm.... ik heb ook pruimenjam gemaakt in mijn geval met geleisuiker van van Gilse, maar dat valt tegen. Ondanks dat ik precies 1:1 heb gewerkt conform verpakking wordt de jam niet stijf. Verder vind ik de jam eigenlijk te zoet. Ik heb nooit problemen met de geleisuiker van de Aldi die je 1:2 kunt gebruiken, goed stijf en niet te zoet.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:15 schreef Erasmo het volgende:
Minder kan omdat pruimen van zichzelf al pectine bevatten.
Ja, eigenlijk wel. Gaat hier ook in dezelfde keulse pot. Let wel op de fermentatieduur: na 5-7 dagen begint de structuur moeilijk (snotterig) te worden. Op tijd de koelkast in schuiven, dat vertraagt de fermentatie.quote:Op zondag 7 september 2014 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Augurken in melkzuurfermentatie? Zoiets als zuurkool of kinchi dus?
Niet echt heel origineel, maar normaal zit er denk ik mosterdzaad, dil, piment, lorbeer, ui, acijn, suiker, zout, beetje chilipeper en knoflook inquote:Op dinsdag 9 september 2014 10:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand nog een leuke kruidencombinatie voor augurken? Ik ben een beetje inspiratieloos.
Ik heb zin in eens iets anders eigenlijk. Ik vond net op de Delicious site een idee om zwarte olijven, zongedroogde tomaatjes en rozemarijn toe te voegen. Klinkt goed, ik ga het eens proberen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:47 schreef Zana het volgende:
[..]
Niet echt heel origineel, maar normaal zit er denk ik mosterdzaad, dil, piment, lorbeer, ui, acijn, suiker, zout, beetje chilipeper in
Ik heb de naturel half olie/half azijn paprika's opengemaakt. De paprika's zijn prima maar wel erg zuur. Dat belooft nog wat voor de restquote:Op donderdag 15 mei 2014 10:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kickje!
Ik heb gisteren mijn eerste inmaakproject voltooid![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De labels zijn niet zo goed te lezen. Ik moet nog even nieuwe maken zo op kantoor.
Paprikastukjes op azijn met een beetje olie.
Geroosterd met half azijn half olie.
Geroosterd met tijm op azijn met een scheutje olie.
Geroosterd met rozemarijn op azijn met een scheutje olie.
Geroosterd met tijm en rozemarijn op azijn.
Het barst hier inderdaad van de bramen en andere bessenquote:Bumper crop of blackberries in Britain's hedgerows
18 September 2014 Last updated at 07:37 BST
It has been a bumper year for edible plants and berries according to experts, who say this autumn could see the best fruit crop since records began.
The Woodland Trust has been gathering data for the last 13 years and says this year it has been inundated with reports of wild foods like blackberries and sloes.
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-29249685
En hier zijn dit jaar alle vlierbessen uitgedroogd cq verrot. Heel vreemd, ik heb dat nog niet eerder meegemaakt. De ene week waren ze nog te groen en ineens zijn ze niet meer te gebruiken. Zowel van de week in Limburg als vandaag in zuid-Holland.quote:Op zaterdag 20 september 2014 17:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het barst hier inderdaad van de bramen en andere bessen
Ik heb in augustus al 20 potten bramenjam gemaakt en vandaag ook nog 5,5 potten sleebessen / appel jam
Alles in het wild verzameld
De mijne is net op.quote:Op zondag 21 september 2014 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik moet weer eens vlierbloesemsiroop maken, erg lekker
Monin heeft de enige lekkere die je kan kopen.quote:Op zondag 21 september 2014 11:12 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
De mijne is net op.Nu weer wachten tot april...
Karnemelk of joghurt erbij gedaan?quote:Op zondag 21 september 2014 11:14 schreef Buurpoes het volgende:
Vrijdag weer dik 4 kilo witte kool gesneden, gezouten en gekneusd. Zuurkool-to-be! Nu nog een maand wachten...
Dit keer niet.quote:Op zondag 21 september 2014 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Karnemelk of joghurt erbij gedaan?
Komkommerkimchiquote:Op zondag 7 september 2014 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Augurken in melkzuurfermentatie? Zoiets als zuurkool of kinchi dus?
Hartstikke lekker dus die augurkenquote:Op dinsdag 9 september 2014 10:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb zin in eens iets anders eigenlijk. Ik vond net op de Delicious site een idee om zwarte olijven, zongedroogde tomaatjes en rozemarijn toe te voegen. Klinkt goed, ik ga het eens proberen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |