abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juli 2011 @ 11:27:01 #51
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_99313547
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:00 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Nergens, mag ik hopen - en terecht. Hoezo?
Dat lijkt me duidelijk.
pi_99314485
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:27 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk.
Mij niet, dus leg eens uit?
  maandag 11 juli 2011 @ 12:10:45 #53
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_99314962
Belachelijk overdreven, prima als je toegeeft dat die man nogal te keer is gegaan en we dit tegenwoordig afkeuren. Maar om dat beeld nu weg te willen moffelen ofzo....

Let op, straks gaan de zgn nabestaanden Nederland een schadeclaim aan de broek hangen ! :D

[ Bericht 0% gewijzigd door deedeetee op 11-07-2011 15:31:41 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 11 juli 2011 @ 12:25:02 #54
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_99315416
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:56 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Dan begin maar eens met een cursus begrijpend nadenken.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:42:42 #55
3542 Gia
User under construction
pi_99315950
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 11:56 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ik hoorde dat die ene kerel op dit standbeeld de vermelding wil hebben staan wat JP Coen allemaal fout gedaan heeft.

Dat is toch raar! Dan kun je inderdaad ook een standbeeld plaatsen van Eichmann met daarbij vermeld de verschrikkelijke dingen die hij gedaan heeft.
pi_99316149
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik hoorde dat die ene kerel op dit standbeeld de vermelding wil hebben staan wat JP Coen allemaal fout gedaan heeft.

Dat is toch raar! Dan kun je inderdaad ook een standbeeld plaatsen van Eichmann met daarbij vermeld de verschrikkelijke dingen die hij gedaan heeft.
:?

Volgens jouw redenering is het dus prima als er een standbeeld komt van Eichmann zolang er maar goede dingen op staan?
pi_99316360
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:55 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Zou je dit ook schrijven als het om -bijvoorbeeld- Eichmann ging? Dat is immers ook iemand die zijn vaderland diende in z'n tijd, die niet op eigen houtje werkte maar een opdracht kreeg die helemaal niet vreemd was binnen de heersende mentaliteit op die tijd en plaats.
Kom kom. Standbeelden van Napoleon staan er ook genoeg, om nog maar te zwijgen van de Indianen-afknal-monumenten in de VS.
En ook Mao staat er gezellig nog en Stalin staat ook nog op genoeg plaatjes.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_99319382
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Kom kom. Standbeelden van Napoleon staan er ook genoeg, om nog maar te zwijgen van de Indianen-afknal-monumenten in de VS.
En ook Mao staat er gezellig nog en Stalin staat ook nog op genoeg plaatjes.
Klopt, maar daar hoef ik toch ook niet blij mee te zijn? Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de wandaden van sommige figuren gerelativeerd moeten worden en van anderen niet. Vandaar mijn gedachte-experiment over het Eichman-standbeeld, omdat dat een figuur is waarop je dezelfde argumenten toe kunt passen, terwijl waarschijnlijk bijna niemand hier zijn wandaden zou willen relativeren.
pi_99319746
In plaats van stomme plaquettes kan men dit beter duiden in de geschiedenisboekjes, ook met een duidelijk vermelding dat in de geest van die tijd, moorden vrij normaal was als repressie middel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_99319920
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:10 schreef deedeetee het volgende:
Let op, straks gaan de zgn nabestaanden Nederland een schadeclaim aan de broek hangen ! :D
Dat willen de bange beleidsmakers voorkomen, vandaar deze actie.
  maandag 11 juli 2011 @ 14:40:08 #61
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_99319961
zetten ze dan ook bij de nieuwe tekst dat ook al was de man geen held maar een historisch figuur met tekortkomingen en minder wenselijke acties op zijn kerfstok, zijn daden verbleken bij de daden van de britten en de spanjaarden.

En geven ze er meteen bij aan dat ze in Spanje en Engeland geen traan laten om de miljoenen die ze hebben omgebracht in Amerika.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  maandag 11 juli 2011 @ 15:39:34 #62
3542 Gia
User under construction
pi_99322268
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:49 schreef nikk het volgende:

[..]

:?

Volgens jouw redenering is het dus prima als er een standbeeld komt van Eichmann zolang er maar goede dingen op staan?
Dat zeg ik toch helemaal niet. Maar als je bij JP Coen op de sokkel schrijft dat hij genocide gepleegd heeft, verheerlijk je genocide. Lijkt het dan, hè?
Dán kun je net zo goed een standbeeld oprichten van Eichmann, als je maar vermeldt wat hij allemaal op zijn geweten heeft.
  maandag 11 juli 2011 @ 15:41:13 #63
3542 Gia
User under construction
pi_99322348
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 14:34 schreef raptorix het volgende:
In plaats van stomme plaquettes kan men dit beter duiden in de geschiedenisboekjes, ook met een duidelijk vermelding dat in de geest van die tijd, moorden vrij normaal was als repressie middel.
Volgens mij worden onze zeehelden in de geschiedenisboekjes niet meer verheerlijkt. Iedereen weet ondertussen wel wat een wandaden in die tijd uitgehaald zijn.

Dat ga je toch niet op de sokkel zetten!!
pi_99322585
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij worden onze zeehelden in de geschiedenisboekjes niet meer verheerlijkt. Iedereen weet ondertussen wel wat een wandaden in die tijd uitgehaald zijn.

Dat ga je toch niet op de sokkel zetten!!
Je hebt bij standbeelden wel vaker een bord met daarop de geschiedenis en achtergronden daarvan. Waarom de negatieve zaken weglaten?
  maandag 11 juli 2011 @ 15:50:56 #65
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_99322696
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:47 schreef nikk het volgende:

[..]

Je hebt bij standbeelden wel vaker een bord met daarop de geschiedenis en achtergronden daarvan. Waarom de negatieve zaken weglaten?
omdat er meestal geen plaats is om alle nuance erin te verwerken.

De negatieve elementen zijn gekoppeld aan een historisch besef dat moeilijk is aan te brengen op een beknopte placquette.

Dat we de goede man eren is omdat hij in de Nederlandse geschiedenis, voor Nederland, een positieve rol heeft gespeeld. Hij maakt deel uit van ons nationaal bewustzijn. Als je als land je geschiedenis niet kent ben je een arm land, maar als je als cultuur jezelf constant neersabelt en je jezelf niks gunt behalve schaamte, dan heb je geen cultuur maar een nationaal schuldgevoel.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  maandag 11 juli 2011 @ 15:54:14 #66
3542 Gia
User under construction
pi_99322826
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:47 schreef nikk het volgende:

[..]

In een museum, ja. Maar op straat, op het beeld, sokkel, zelf toch niet.

Een museum is bedoeld om iets te leren. Een beeld op straat hoeft alleen te vermelden wie het is, wat zijn beroep was en wanneer hij leefde. De rest leer je maar uit je geschiedenisboekjes.
  maandag 11 juli 2011 @ 15:57:05 #67
3542 Gia
User under construction
pi_99322935
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:50 schreef Kugari-Ken het volgende:
Als je als land je geschiedenis niet kent ben je een arm land, maar als je als cultuur jezelf constant neersabelt en je jezelf niks gunt behalve schaamte, dan heb je geen cultuur maar een nationaal schuldgevoel.
Ik weet wel dat ik me niet schuldig voel vanwege de daden van iemand die eeuwen geleden leefde.

De Duitsers die nu onder de 90 zijn, hebben zeer waarschijnlijk niets fout gedaan in de oorlog. Waarom zouden die zich nog schuldig moeten voelen over wat Hitler deed.
  maandag 11 juli 2011 @ 16:01:06 #68
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_99323095
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik weet wel dat ik me niet schuldig voel vanwege de daden van iemand die eeuwen geleden leefde.

De Duitsers die nu onder de 90 zijn, hebben zeer waarschijnlijk niets fout gedaan in de oorlog. Waarom zouden die zich nog schuldig moeten voelen over wat Hitler deed.
Omdat ze dat opgelegd krijgen van organisaties en groepen die dat met volle overtuiging boven andermans hoofd laat bungelen.

Liberal White Guilt noemen ze het in amerika... het idee dat het succes dat je als land of cultuur hebt geboekt uiteindelijk slecht is omdat je er anderen mee hebt benadeelt.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  maandag 11 juli 2011 @ 16:43:25 #69
3542 Gia
User under construction
pi_99324710
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 16:01 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Omdat ze dat opgelegd krijgen van organisaties en groepen die dat met volle overtuiging boven andermans hoofd laat bungelen.

Liberal White Guilt noemen ze het in amerika... het idee dat het succes dat je als land of cultuur hebt geboekt uiteindelijk slecht is omdat je er anderen mee hebt benadeelt.
Ik weet wel wat het is, maar ik doe daar niet aan mee. Het is niet mijn schuld dat ik geboren ben in een behoorlijk welvaren land. En het is nog minder mijn schuld dat dit land welvarend is geworden op een niet zo nette manier.

Dat ze dan de erfgenamen maar opzoeken van die Coen en daar verhaal gaan halen. Niet elke Nederlander erft de zonden van de zeehelden.
pi_99324857
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:54 schreef Gia het volgende:

[..]

In een museum, ja. Maar op straat, op het beeld, sokkel, zelf toch niet.
Ook op straat hoor.

quote:
Een museum is bedoeld om iets te leren. Een beeld op straat hoeft alleen te vermelden wie het is, wat zijn beroep was en wanneer hij leefde. De rest leer je maar uit je geschiedenisboekjes.
We hebben in Nederland sterk de neiging negatieve kanten van onze geschiedenis onderbelicht te laten. Het meest recente voorbeeld daarvan is m.i. Srebrenica. Iedereen behalve Nederland is in onze ogen verantwoordelijk/schuldig/verwijtbaar. De Serven, Fransen, VS, Britten, VN, NAVO, iedereen... behalve Nederland uiteraard.
pi_99324939
quote:

[..]

De negatieve elementen zijn gekoppeld aan een historisch besef dat moeilijk is aan te brengen op een beknopte placquette.

Dat we de goede man eren is omdat hij in de Nederlandse geschiedenis, voor Nederland, een positieve rol heeft gespeeld. Hij maakt deel uit van ons nationaal bewustzijn. Als je als land je geschiedenis niet kent ben je een arm land, maar als je als cultuur jezelf constant neersabelt en je jezelf niks gunt behalve schaamte, dan heb je geen cultuur maar een nationaal schuldgevoel.
Ik ben het volledig met je eens. We zouden meer aandacht moeten besteden aan onze vaderlandse geschiedenis. Maar dan wel alles durven te benoemen.
pi_99329139
quote:

Ik wacht nog steeds op een lijstje van standbeeldwaardige dingen die Coen gedaan zou hebben die niet neerkomen op "hij vond het niet erg om mensen af te slachten als dat Nederland rijker maakte" ;)
pi_99335527
quote:

das waar.
maar dat is geen excuus om negatieve kanten maar in de doofpot te stoppen
quote:
Dan dus helemaal geen placquette of beeld, want ook de goede kanten kun je dan niet genuanceerd weergeven op een placquette.
Maar eigenlijk wil je liever negatieve kanten aan JP Coen verdonkeremanen ?

quote:
Dat we de goede man eren is omdat hij in de Nederlandse geschiedenis, voor Nederland, een positieve rol heeft gespeeld. Hij maakt deel uit van ons nationaal bewustzijn. Als je als land je geschiedenis niet kent ben je een arm land,
door de negatieve kanten te verstoppen wordt het land nog armer...maar de man heeft de VOC mede tot een gewelddadige rooforganisatie gemaakt.. een oudhollandse mafia, maar dan erger
nogal immoreel om zo iemand te eren en te verheerlijken.

quote:
maar als je als cultuur jezelf constant neersabelt en je jezelf niks gunt behalve schaamte, dan heb je geen cultuur maar een nationaal schuldgevoel.
Ik schaam me niet en ik voel me niet schuldig dat JP Coen massamoorden heeft gepleegd en nog meer geweld.. Dat moet niemand doen.
Schuld en schaamte zou pas op zijn plaats zijn als ik die man zou verheerlijken of mee zou werken aan een collectieve doofpot. En dat kan best terecht voor sommigen een nationaal schuldgevoel worden.
pi_99337386
Ik woon zelf part-time in Hoorn en heb me nog nooit of te nimmer bezwaard gevoeld over Meneer Coen op de Rodesteen.

Wel weet ik te vertellen dat het standbeeld echt perfect valt in het straatbeeld van de binnenstad. En dat er altijd een enorme toeloop is van toeristen die dan weer iets gaan drinken in het (schaamteloos dure) restaurant in de Waag.

Dus zelfs eeuwen na zijn dood weet Coen nog welvaart te brengen naar Hoorn. ^O^

En tot slot denk ik dat de gemeente Hoorn momenteel véél belangrijkere dingen te doen heeft dan het verwijderen van een standbeeld om een (on)gepast schuldgevoel.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_99338834
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 21:01 schreef voederbietel het volgende:

En tot slot denk ik dat de gemeente Hoorn momenteel véél belangrijkere dingen te doen heeft dan het verwijderen van een standbeeld om een (on)gepast schuldgevoel.
Het is simpelweg een foute keuze om een moordenaar te verheerlijken, aldus als iemand een schuldgevoel heeft dat hij het standbeeld wilt laten staan, dan is dat wel gepast.
Een logische keuze om dan vanuit dit schuldgevoel je leven te willen beteren en tegen handhaving te zijn .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')