Ja, ik. Niet als uitzendkracht, maar als gedetacheerde.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:05 schreef Thurston het volgende:
Zijn hier nog mensen die werken als uitzendkracht en ervaring hebben met aanvragen hypotheek?
Dat lijkt me niet vergelijkbaarquote:Op maandag 13 augustus 2012 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, ik. Niet als uitzendkracht, maar als gedetacheerde.
Jij had een 100% aflossingsvrije hypotheek toch?quote:Op maandag 13 augustus 2012 18:55 schreef blomke het volgende:
Je hebt niet gelezen waar het over gaat: het gaat over de mate waarin ik m'n oude hypotheek heb afgelost (en ik inderdaad overwaarde opbouw) in relatie tot de prijs van het nieuwe (= volgende = huidige) huis.
Ik snap niet zo goed hoe deze opmerking van toepassing is in dit topic.quote:Vandaag "de prijzen van woningen zullen in 2012 met 5 procent dalen, in 2013 wordt een daling van 4 procent verwacht" ING voorspelde 2 x 5%. Das bij een gemiddeld huis van 240.000, elke maand ¤1000,- eraf.
En ik snap al helemaal niet hoe je daar zo blij mee kunt zijn.quote:hopsakee![]()
Ik ben gedetacheerd via uitzendbureau. Hoe streng zijn ze met verstrekken aan gedetacheerde? Wat is jouw ervaring als ik vragen mag?quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, ik. Niet als uitzendkracht, maar als gedetacheerde.
Dat hoeft niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 08:22 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij is de vraag of je een vast contract hebt. Heb je dat niet, dan is het lastiger.
Ja, een intentieverklaring. Ik denk niet dat een uitzendbureau die zo makkelijk uitdeelt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 08:30 schreef Nixx- het volgende:
[..]
Dat hoeft niet.
Ik heb laatst een hypotheek gekregen op twee tijdelijke contracten met twee intentie verklaringen.
Een bankspaarhypotheek heeft alsnog maar weinig met je pensioen te maken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:51 schreef Clupea het volgende:
Ik ben me aan het orienteren op een nieuw huis en dus een nieuwe hypotheek (ik woon al ruim 8 jaar in mijn huidige koopwoning). Het viel me op dat alle hypotheekadviseurs nu vragen om een pensioenoverzicht bij een eerste gesprek - ik kan me dat niet herinneren van 8 jaar terug.
Ik vroeg me af wat ze moeten met een pensioenoverzicht, en het enige wat ik me kan bedenken is om een bankspaarproduct te kunnen verkopen die ook een (eventueel) pensioengat kan dekken. Nu wil ik geen bankspaar-hypotheek: kan ik me die moeite van het pensioenoverzicht besparen?
Welke noodzaak is dat?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik kan me voorstellen dat een noodzaak voor het meenemen van je pensioenoverzicht ook afhangt van de vraag of je vóór het einde van de looptijd de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. En dat hoeft 8 jaar geleden niet het geval geweest te zijn, maar nu wel.
Dan moet je toch wel aardig dicht tegen de pensioenleeftijd aanzitten wil daarmee in de berekening rekening worden gehouden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:13 schreef Worteltjestaart het volgende:
Of je pensioenopbouw toereikend is zodat je ook als je al pensioengerechtigd bent, de maandlasten kunt betalen?
Over het algemeen is een AOW+pensioen lager dan het laatst genoten inkomen...
Dat was ook mijn idee..Volgens mij heb ik ergens gelezen dat banksparen voor hypotheek en voor pensioen niet op 1 rekening gecombineerd kan worden, dus het overzicht is hoe dan ook niet van belang voor de hypotheek.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:30 schreef Worteltjestaart het volgende:
Of het is puur een commercieel verzoek om te kijken of ze je ook nog een lijfrentepolis oid kunnen aansmeren, maar heeft het niets met het hypotheekgesprek zelf te maken.
Wat mij betreft is je hypotheek een integraal onderdeel van het financieel advies, dus ook het pensioen is daarbij van belang. Voor een gedegen advies moet het ook gewoon worden meegenomen. Ik gok dat de AFM een advies zonder rekening te houden met het pensioeninkomen ook gewoon (terecht) afschiet. Leuk dat de klant alleen wil weten wat z'n maandlasten zijn, maar de hypotheek gaat, als je op de lange termijn gaat kijken, ook gewoon invloed hebben op het pensioen en het besteedbaar inkomen. Daarna zeggen pensioenopgaven ook iets over het inkomen bij overlijden of arbeidsongeschiktheid. Lijkt me vrij relevant en ik begrijp ook niet hoe je de ORV-dekking zonder dat overzicht kan bepalen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een bankspaarhypotheek heeft alsnog maar weinig met je pensioen te maken.
Ik herken de vraag van toen wij twee jaar geleden op zoek gingen. Kregen ook het verzoek om het pensioenoverzicht mee te nemen. En ik had hem wel in de map zitten, maar was eigenlijk niet van plan om die zomaar op tafel te leggen. Er is niet meer over gepraat.
Doel is waarschijnlijk een financieel advies dat wat breder kijkt dan alleen je hypotheek. Kan zinvol zijn, maar dat bepaal je uiteindelijk toch zelf.
Ik kom er niet voor een analyse van mijn financiele leven, ik kom voor een eenvoudige hypotheek. Ik werk in loondienst dus mijn pensioenafdracht is niet gerelateerd van de hoogte van het maandbedrag voor een hypotheek. Ik denk dat ik er zelfs meer zou willen betalen om die twee gescheiden te houden, gewoon voor de overzichtelijkheid.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 15:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Leuk dat de klant alleen wil weten wat z'n maandlasten zijn, maar de hypotheek gaat, als je op de lange termijn gaat kijken, ook gewoon invloed hebben op het pensioen en het besteedbaar inkomen.
Persoonlijk wil ik vooral het advies begrijpen, en ik wil ook begrijpen waarom ik een pensioenoverzicht mee moet nemen: precies voor welk deel van het hypotheekadvies het relevant is. Dat heb ik nog nergens gezien. Maar we zullen het merkenquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:23 schreef Five_Horizons het volgende:
De gemiddelde consument heeft totaal geen benul van de invloed van de verschillende zaken op z'n leven en wil gewoon alleen weten wat iets maandelijks gaat kosten.![]()
Ja, ik snap dat jij je toko draaiende wil houden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 15:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat mij betreft is je hypotheek een integraal onderdeel van het financieel advies, dus ook het pensioen is daarbij van belang. Voor een gedegen advies moet het ook gewoon worden meegenomen. Ik gok dat de AFM een advies zonder rekening te houden met het pensioeninkomen ook gewoon (terecht) afschiet. Leuk dat de klant alleen wil weten wat z'n maandlasten zijn, maar de hypotheek gaat, als je op de lange termijn gaat kijken, ook gewoon invloed hebben op het pensioen en het besteedbaar inkomen. Daarna zeggen pensioenopgaven ook iets over het inkomen bij overlijden of arbeidsongeschiktheid. Lijkt me vrij relevant en ik begrijp ook niet hoe je de ORV-dekking zonder dat overzicht kan bepalen.
Ja, hoor.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Naast dat die opmerking kant noch wal slaat (welke toko?) is mijn uitleg ook niet zo moeilijk te begrijpen, hoop ik.(veel eenvoudiger kan ik het niet maken, sorry...)
Jij bent toch financieel expert danwel adviseur?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Naast dat die opmerking kant noch wal slaat (welke toko?) is mijn uitleg ook niet zo moeilijk te begrijpen, hoop ik.(veel eenvoudiger kan ik het niet maken, sorry...)
... vetgedrukte is niet van toepassing voor het beantwoorden van de vraag over het nut van het pensioenoverzicht (wat overigens niet betekent dat overlijdeb niet van belang is voor de hypotheek).quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik snap echt niet hoe je als adviseur, zonder die informatie (er vanuit gaande dat deze beschikbaar is) een goed hypotheekadvies kunt geven. Hoeveel moet er worden afgelost bij overlijden? (om maar iets te zeggen) Vinger in de lucht? Of het aloude 'tonnetje spaar, tonnetje aflosvrij'?
Ja, ik ken het woord nabestaandenpensioen, jaquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:53 schreef Five_Horizons het volgende:
Vetgedrukte is wel degelijk van belang bij die vraag:nooit van nabestaandenpensioen gehoord?
Bij overlijden wordt o.a. gekeken naar het inkomen voor de nabestaande. Dat staat dus ook op het pensioenoverzicht.
Kom je voor een financieel advies of voor een hypotheek? Of heb je daarin tegenwoordig geen keuze meer?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Even afgezien van het feit dat advies altijd een momentopname is van wat er nu bekend is, zijn er heel veel mensen die bij hetzelfde pensioenfonds blijven (ambtenaren, zorg, metaal, haven, enz.). Zoals gezegd is het in beide gevallen een integraal onderdeel van financieel advies, in mijn ogen. Het is geen of/of.
Bij dezen:quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:57 schreef Worteltjestaart het volgende:
Maar nogmaals, correct me if I'm wrong.
Je zult er tegenwoordig steeds vaker voor moeten tekenen dat dat niet wordt meegenomen en dat je dus zelf daarvoor verantwoordelijk bent.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kom je voor een financieel advies of voor een hypotheek? Of heb je daarin tegenwoordig geen keuze meer?
Prima, dus die keuze heb je nog steeds.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je zult er tegenwoordig steeds vaker voor moeten tekenen dat dat niet wordt meegenomen en dat je dus zelf daarvoor verantwoordelijk bent.
Dat had ik al eerder aangegeven, inderdaad.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Prima, dus die keuze heb je nog steeds.
Mooi, dan klopte mijn reactie op Clupea ook gewoon.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat had ik al eerder aangegeven, inderdaad.
Ook dat, maar een adviseur kan aan de hand van dat overzicht aangeven dat je na afloop van bijvoorbeeld 35 jaar een dusdanige achteruitgang in inkomen kan gaan krijgen, dat nu niet aflossen niet handig is. Ik begrijp niet wat er zo geheimzinnig aan dat overzicht is, eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dan kan ik het helemaal volgen.
Maar dan gaat het dus niet zozeer om het inkomen na pensioendatum, maar om andere informatie die op dat pensioenoverzicht staan.
Ik geloof niet dat mijn reacties in dit topic enige waardering kunnen wegdragen. Ik PM je mijn advies/ervaring wel; stel je voor dat één van de reactanten er iets aan heeft.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 08:17 schreef Thurston het volgende:
Ik ben gedetacheerd via uitzendbureau. Hoe streng zijn ze met verstrekken aan gedetacheerde? Wat is jouw ervaring als ik vragen mag?
1. Het ontgaat mij ten ene male wat de definitie van "een goed advies ", specifieker, het eindresultaat, zo je wilt het doel van het advies is in jouw perceptie. Kunnen we daar eens iets concreets over horen? Zodra "een goed advies" een subjectief begrip blijkt, kunnen we er wel over ophouden.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:23 schreef Five_Horizons het volgende:
1. Zoals gezegd, het is wel degelijk relevant voor een goed advies............... 2. Over tien jaar merkt hij/zij dat het veel beter geregeld had kunnen worden.
Vraag: hoe kan een (al dan niet goed) advies nou 30 jaar omspannen? Wetgeving tav hypotheek/pensioen/nabestaanden verandert met grote regelmaat. Nog afgezien van de marktontwikkeling van woningen/arbeidsmarkt of privé (scheiding, WW, ziekte, ) etc.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 16:39 schreef Five_Horizons het volgende:
is mijn uitleg ook niet zo moeilijk te begrijpen, hoop ik.(veel eenvoudiger kan ik het niet maken, sorry...)
Precies. Ik kan nu niet eens 5 jaar vooruit kijken, eigenlijk niet eens een jaarquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:11 schreef blomke het volgende:
Vraag: hoe kan een (al dan niet goed) advies nou 30 jaar omspannen?
Bij GvG maakt het niet uit. Fiscaal partnerschap wel, omdat het bij overlijden een verschil kan maken (opgebouwde waarde valt in de nalatenschap; kan een groot nadeel van banksparen zijn).quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 20:05 schreef Worteltjestaart het volgende:
Buiten het feit dat ik me afvraag of de bank dat zou doen.... als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd (of anderszins fiscaal partner bent), lijkt het me lood om oud ijzer...?
Dat kan natuurlijk komen omdat jij er overduidelijk onzinnige redenaties op na houdt en argumenten aanvoert die niet van toepassing zijn.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:06 schreef blomke het volgende:
Ik geloof niet dat mijn reacties in dit topic enige waardering kunnen wegdragen.
Goed idee!quote:Ik PM je mijn advies/ervaring wel; stel je voor dat één van de reactanten er iets aan heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |