quote:
Lees anders ook dit even door:
http://www.skepsis.nl/nibiru.htmlHopelijk zul je al snel zien dat dit stuk een intelligent geschreven en gebalanceerde evaluatie is van het onderwerp. Ik durf te wedden dat je niet zo'n stuk zult vinden van de voorstanders van de Planeet X theorie.
En sowieso kun je van mij aannemen (dit is simpele middelbare school natuurkunde) dat een object zo groot als planeet X met zijn grote zwaartekracht een enorme puinzooi zou maken van ons zonnestelsel. En dan heb ik het niet eens over botsingen, maar gewoon de enorme aantrekkingskracht die het zou hebben op de andere planeten. Zo'n planeet zou andere planeten uit hun baan drukken bijvoorbeeld.
Ook is het zo dat deze planeet X niet zo'n elliptische baan kan hebben als men beweerd. Ons zonnestelsel is 6 miljard jaar oud. Dat betekent dat deze planeet X al een paar miljoen keer door ons zonnestelsel moet zijn gegaan en onder de invloed van de zwaartekracht van met name de zon maar ook Saturnus en Jupiter, zou de elliptische baan allang zijn afgezwakt tot een meer ronde baan. Nogmaals, dit is simpele middelbare school natuurkunde. En wat verder opvalt, is dat veel van de voorstanders van de theorie geen echte natuurkundige kennis hebben. Met andere woorden, ze weten niet waar ze het over hebben.
Ik gebruik mijn natuurkundige kennis niet zo heel vaak, maar toen ik me eens ben gaan verdiepen in dit verhaal dacht ik al meteen dat zo'n grote planeet met zijn zwaartekracht nooit op de manier zou kunnen bewegen als dat men beweerd. En toen kwam ik idd op serieuze sites tegen dat mijn vermoeden klopte.
Vergeet verder ook niet dat men in 2003 ook al zei dat planeet X zou langskomen, maar vreemd genoeg is dat niet gebeurd.
Met andere woorden, het is allemaal onzin
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."