De nieuwe steentijd (Neolithicum), waarin nog geen metallurgie werd gebruikt, kenmerkt zich door het gebruik van landbouw en centrale gebouwen. Feit blijft dat het een steentijdvolk was. Dat is absoluut niet denigrerend, en 'steentijd' zegt enkel wat over het gebruik van metallurgie - lang niet genoeg om de staat van een cultuur te beschrijven.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 22:18 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Dat is onzin, ze hebben flinke gebouwen gemaakt en kende landbouw, duidelijke kenmerken die niet bij het stenentijdperk horen. Daarnaast hadden ze toch een flinke astronomische kennis. Je kunt het beter vergelijken met de egyptenaren en zelfs nog een stapje beter.
Simpelweg omdat platentektoniek zo niet werkt. Mogelijk moet je je niet afvragen waarom iets niet zou kunnen, maar op onderzoek gaan waarom het wél zou kunnen. En die reden zal je niet snel vinden in dit geval.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 08:29 schreef samantha23 het volgende:
ja ik weet dat ik moeilijk ben, maar dat komt eigenlijk doordat er niet echt een antwoord is op de vraag, waarom zoiets niet kan.
GPS (en GLONASS en Galileo) is onafhankelijk van het geomagnetische noorden, en geeft enkel het ware noorden aan. Zelfs als een geomagnetische omkering plaatsvindt (wél mogelijk, echter totaal niet met gevolgen van cataclysmische aard) zie je dat niet op GPS. Het geomagnetische noorden 'loopt' altijd en verschilt van jaar tot jaar. Soms draait de pool zelfs om, een geomagnetische reversal. Dit gebeurde voor het laatst 780.000 jaar geleden. Nogmaals; zonder rampzalige gevolgen. Enkel magnetisme raakte beïnvloed.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:10 schreef Storch het volgende:
Dag Terdege,
Je vraagt je af waarom iedereen zoveel waarde hecht aan de voorspellingen van de Maya's maar dat is niet het probleem van dit topic. Het probleem is dat de Maya's in het bezit waren van kalenders (ja, een aantal) en huidige mensen hebben vastgesteld dat die allemaal tegelijk aflopen. Dat tijdstip waarop dat zou gebeuren zou dan eind 2012 voorstellen.
Wij, de huidige bewoners van de aardkorst hebben andere problemen met andere dingen. Wij zijn bang voor inslag op Aarde van grote brokstukken uit de ruimte, we zijn bang voor de bijbelse eindtijd, we zijn bang voor een ompoling van het aard-magnetisch veld (poolshift) en wij zijn dus ook bang voor het verdraaien van de Aardkorst over de Aardkern.
Waar het hier, in dit topic om gaat is dat vrij willekeurig een 'verbinding' gelegd wordt tussen 2012 en de verdraaiende aardkorst. Naar mijn mening is er geen enkel argument wat die stelling onderbouwt. Als er al onderbouwing zou zijn dan moet die gekomen zijn van het GPS-systeem want dat zou in de aanloop naar zoiets dit direct merken.
Dit wilde ik nog opmerken.
quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:32 schreef Storch het volgende:
En, Terdege
Vóór dat je weer de Maya's in het stenen tijdperk plaats moet je je eerst eens op de hoogte stellen van de Maya's.
Ik ben op de hoogte van de Maya. De klassieke Maya-periode kende geen werktuigen van metalen. Dit maakt ze per definitie neolithisch van aard, ondanks het feit dat ze schrift en urbaan van aard waren. Ze classificeren als volk van het stenen tijdperk is simpelweg correct, alhoewel dit dus verder niets zegt over hun verder redelijk geavanceerde technologie. Desondanks waren ze in het mediterraans gebied op alle vlakken simpelweg verder. De Maya waren vooral bijzonder omdat dit allen onafhankelijk gebeurde van alle andere gebieden ter wereld, zonder culturele contacten met geavanceerdere volkeren. Echter, allerlei mystieke wijsheden aan hen verbinden gaat simpelweg te ver.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:32 schreef Storch het volgende:
En, Terdege
Vóór dat je weer de Maya's in het stenen tijdperk plaats moet je je eerst eens op de hoogte stellen van de Maya's.
Hier staat niks wat ik niet al wist. Mijn vraag is nog steeds onbeantwoord.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:10 schreef Storch het volgende:
Dag Terdege,
Je vraagt je af waarom iedereen zoveel waarde hecht aan de voorspellingen van de Maya's maar dat is niet het probleem van dit topic. Het probleem is dat de Maya's in het bezit waren van kalenders (ja, een aantal) en huidige mensen hebben vastgesteld dat die allemaal tegelijk aflopen. Dat tijdstip waarop dat zou gebeuren zou dan eind 2012 voorstellen.
Wij, de huidige bewoners van de aardkorst hebben andere problemen met andere dingen. Wij zijn bang voor inslag op Aarde van grote brokstukken uit de ruimte, we zijn bang voor de bijbelse eindtijd, we zijn bang voor een ompoling van het aard-magnetisch veld (poolshift) en wij zijn dus ook bang voor het verdraaien van de Aardkorst over de Aardkern.
Waar het hier, in dit topic om gaat is dat vrij willekeurig een 'verbinding' gelegd wordt tussen 2012 en de verdraaiende aardkorst. Naar mijn mening is er geen enkel argument wat die stelling onderbouwt. Als er al onderbouwing zou zijn dan moet die gekomen zijn van het GPS-systeem want dat zou in de aanloop naar zoiets dit direct merken.
Dit wilde ik nog opmerken.
quote:De Maya's zaten technologisch gezien nog in het stenen tijdperk toen ze veroverd werden. Om welke reden wordt er zoveel waarde gehecht aan wat zij voorspellen?
Omdat internet. Geef het een plek :-)quote:Op donderdag 20 oktober 2011 20:57 schreef Storch het volgende:
Waarom kan niemand zich houden aan de vraag van Samantha of aan de zaken die ik daaraan heb toegevoegd? (Gewoon, als verduidelijking).
De kalender loopt af wat betekend dat zij voorspellen dat er een nieuwe tijd aanbreekt. Wij zitten nu als ik het goed heb nu in het 4de tijdperk. Dus je kan het zeker een voorspelling noemen. En ook als je het geen voorspelling noemt, dat veranderd nog steeds niks aan het feit dat er geen reden is om waarde te hechten aan iets wat de maya's hebben uitgerekend.quote:En, Terdege, (20 okt. 16:31) nogmaals: Het is niet van belang wat de Maya's VOORSPELDEN!.
HUN KALENDERS LOPEN BLIJKBAAR IN 2012 AF (vastgesteld door wetenschappers) en dat idee is beangstigend voor hen die het koppelen aan doem-verhalen, bijvoorbeeld aan eind-2012.
Nouja ik kan me voorstellen dat er wel wat dieren ontregeld raken.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 20:21 schreef netflanders het volgende:
[..]
GPS (en GLONASS en Galileo) is onafhankelijk van het geomagnetische noorden, en geeft enkel het ware noorden aan. Zelfs als een geomagnetische omkering plaatsvindt (wél mogelijk, echter totaal niet met gevolgen van cataclysmische aard) zie je dat niet op GPS. Het geomagnetische noorden 'loopt' altijd en verschilt van jaar tot jaar. Soms draait de pool zelfs om, een geomagnetische reversal. Dit gebeurde voor het laatst 780.000 jaar geleden. Nogmaals; zonder rampzalige gevolgen. Enkel magnetisme raakte beïnvloed.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brunhes%E2%80%93Matuyama_reversal
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |