abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103257439
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 22:18 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Dat is onzin, ze hebben flinke gebouwen gemaakt en kende landbouw, duidelijke kenmerken die niet bij het stenentijdperk horen. Daarnaast hadden ze toch een flinke astronomische kennis. Je kunt het beter vergelijken met de egyptenaren en zelfs nog een stapje beter.
De nieuwe steentijd (Neolithicum), waarin nog geen metallurgie werd gebruikt, kenmerkt zich door het gebruik van landbouw en centrale gebouwen. Feit blijft dat het een steentijdvolk was. Dat is absoluut niet denigrerend, en 'steentijd' zegt enkel wat over het gebruik van metallurgie - lang niet genoeg om de staat van een cultuur te beschrijven.

Vergelijken met de Egyptenaren? Welke fase van het de meer dan 3500 jaar? En waarom zouden ze een 'stapje verder' zijn geweest?

Hoewel het een redelijk geavanceerd volk was, moeten we geen bovennatuurlijke kennis aan hen toewijzen. Ze maakten ruwweg dezelfde culturele ontwikkelingen mee als alle andere contemporaine volkeren ter wereld (Nabije Oosten, China, Mediterraans gebied). Zij waren echter laatkomers. Landbouw werd relatief laat uitgevonden door zuid-Amerikanen, en ze begonnen pas met het schrift toen Rome al een groot deel van Italië in bezit had. Ze begonnen met het systematisch verbouwen van gewassen, toen wij daar zelfs hier in Nederland al mee bezig waren. En wij waren onderdeel van een perifeer gebied vol met laatkomers.

Nogmaals, het is een interessant volk. Maar ik begrijp echt niet wat de fascinatie met Mayanen is en waarom zij altijd overschat worden. Niemand neemt Sumerische profetieën (al 3500 vC!) serieus, waarom wel die van Mayanen?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 22:43:17 #227
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_103258668
Ah okee, ik was me nog niet bewust van het neolithicum en paleolithicum.

Tja wat dat betreft is het moeilijk volkeren vergelijken. Maya's waren qua astronomie vrij goed voor een volk met blote oog astronomie. Maar zo heeft elk volk wel zn stokpaardjes en perioden waarin ze het goed deden.

Ik vind altijd wel dat we onderschatten hoe geavanceerd een zo'n neolithisch volk kan zijn. Maar de voorspellingen zijn nog altijd meer onzin als de huidige voorspellingen (die net zo goed onzin zijn).

Maargoed veel aanhangers van dit soort theorien denken vaak dat dit soort volken geholpen zijn door aliens met techniek. en kunnen zich niet indenken dat mensen men eenzelfde intelligentie als wij hebben vanzelf cultuur kunnen ontwikkelen tot een hoog niveau.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_103267456
ja ik weet dat ik moeilijk ben, maar dat komt eigenlijk doordat er niet echt een antwoord is op de vraag, waarom zoiets niet kan.
pi_103267589
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 08:29 schreef samantha23 het volgende:
ja ik weet dat ik moeilijk ben, maar dat komt eigenlijk doordat er niet echt een antwoord is op de vraag, waarom zoiets niet kan.
Simpelweg omdat platentektoniek zo niet werkt. Mogelijk moet je je niet afvragen waarom iets niet zou kunnen, maar op onderzoek gaan waarom het wél zou kunnen. En die reden zal je niet snel vinden in dit geval.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 11:52:21 #230
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_103273058
Nu gaan de platen in een wirwar van richtingen door de onderliggende stromingen. Een poolshift met een aardkorst die volledig draait lijkt niet zo aannemelijk omdat die stromingen dan allemaal dezelfde kant op zouden moeten gaan. En dat is niet logisch als je kijkt naar het patroon van stromingen.

Het wordt verhit bij de kern dan stijgt het en dan komt het al snel weer naar beneden door afkoeling. op die manier krijg je geen stromingspatroon wat 1 richting op gaat.
pi_103287932
Oke dat is een duidelijke uitleg
pi_103294434
Dag Terdege,

Je vraagt je af waarom iedereen zoveel waarde hecht aan de voorspellingen van de Maya's maar dat is niet het probleem van dit topic. Het probleem is dat de Maya's in het bezit waren van kalenders (ja, een aantal) en huidige mensen hebben vastgesteld dat die allemaal tegelijk aflopen. Dat tijdstip waarop dat zou gebeuren zou dan eind 2012 voorstellen.

Wij, de huidige bewoners van de aardkorst hebben andere problemen met andere dingen. Wij zijn bang voor inslag op Aarde van grote brokstukken uit de ruimte, we zijn bang voor de bijbelse eindtijd, we zijn bang voor een ompoling van het aard-magnetisch veld (poolshift) en wij zijn dus ook bang voor het verdraaien van de Aardkorst over de Aardkern.

Waar het hier, in dit topic om gaat is dat vrij willekeurig een 'verbinding' gelegd wordt tussen 2012 en de verdraaiende aardkorst. Naar mijn mening is er geen enkel argument wat die stelling onderbouwt. Als er al onderbouwing zou zijn dan moet die gekomen zijn van het GPS-systeem want dat zou in de aanloop naar zoiets dit direct merken.

Dit wilde ik nog opmerken.
pi_103295073
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:10 schreef Storch het volgende:
Dag Terdege,

Je vraagt je af waarom iedereen zoveel waarde hecht aan de voorspellingen van de Maya's maar dat is niet het probleem van dit topic. Het probleem is dat de Maya's in het bezit waren van kalenders (ja, een aantal) en huidige mensen hebben vastgesteld dat die allemaal tegelijk aflopen. Dat tijdstip waarop dat zou gebeuren zou dan eind 2012 voorstellen.

Wij, de huidige bewoners van de aardkorst hebben andere problemen met andere dingen. Wij zijn bang voor inslag op Aarde van grote brokstukken uit de ruimte, we zijn bang voor de bijbelse eindtijd, we zijn bang voor een ompoling van het aard-magnetisch veld (poolshift) en wij zijn dus ook bang voor het verdraaien van de Aardkorst over de Aardkern.

Waar het hier, in dit topic om gaat is dat vrij willekeurig een 'verbinding' gelegd wordt tussen 2012 en de verdraaiende aardkorst. Naar mijn mening is er geen enkel argument wat die stelling onderbouwt. Als er al onderbouwing zou zijn dan moet die gekomen zijn van het GPS-systeem want dat zou in de aanloop naar zoiets dit direct merken.

GPS (en GLONASS en Galileo) is onafhankelijk van het geomagnetische noorden, en geeft enkel het ware noorden aan. Zelfs als een geomagnetische omkering plaatsvindt (wél mogelijk, echter totaal niet met gevolgen van cataclysmische aard) zie je dat niet op GPS. Het geomagnetische noorden 'loopt' altijd en verschilt van jaar tot jaar. Soms draait de pool zelfs om, een geomagnetische reversal. Dit gebeurde voor het laatst 780.000 jaar geleden. Nogmaals; zonder rampzalige gevolgen. Enkel magnetisme raakte beïnvloed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brunhes%E2%80%93Matuyama_reversal

[ Bericht 0% gewijzigd door netflanders op 19-10-2011 20:26:49 ]
pi_103295652
En, Terdege

Vóór dat je weer de Maya's in het stenen tijdperk plaats moet je je eerst eens op de hoogte stellen van de Maya's.
pi_103307239
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:32 schreef Storch het volgende:
En, Terdege

Vóór dat je weer de Maya's in het stenen tijdperk plaats moet je je eerst eens op de hoogte stellen van de Maya's.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:32 schreef Storch het volgende:
En, Terdege

Ik ben op de hoogte van de Maya. De klassieke Maya-periode kende geen werktuigen van metalen. Dit maakt ze per definitie neolithisch van aard, ondanks het feit dat ze schrift en urbaan van aard waren. Ze classificeren als volk van het stenen tijdperk is simpelweg correct, alhoewel dit dus verder niets zegt over hun verder redelijk geavanceerde technologie. Desondanks waren ze in het mediterraans gebied op alle vlakken simpelweg verder. De Maya waren vooral bijzonder omdat dit allen onafhankelijk gebeurde van alle andere gebieden ter wereld, zonder culturele contacten met geavanceerdere volkeren. Echter, allerlei mystieke wijsheden aan hen verbinden gaat simpelweg te ver.
pi_103330648
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:10 schreef Storch het volgende:
Dag Terdege,

Hier staat niks wat ik niet al wist. Mijn vraag is nog steeds onbeantwoord.

quote:
De Maya's zaten technologisch gezien nog in het stenen tijdperk toen ze veroverd werden. Om welke reden wordt er zoveel waarde gehecht aan wat zij voorspellen?
pi_103343676
Aan allemaal,

Op 7 juli 2011 richtte Samantha zich met een vraag tot dit forum: 'Zou het mogelijk zijn dat we in 2012 een aardkorst verschuiving krijgen?'.

Iemand (Samantha zelf?, ik weet het niet) noemt dan het topic dat naar aanleiding van haar vraag wordt geopend, 'Poolshift'.

Poolshift (magnetische ompoling van de aarde) heeft niets met aardkorstverschuiving te maken en de misverstanden die door deze foute link in de discussie sluipen zijn dan ook legio.

Ik heb gezegd in mijn eerste bijdrage van 28 aug. 20:59 maar ook de volgende bijdragen dat deze fout in de topic-discussie is geslopen.

Ook heb ik vermeld het boekje dat dit onderwerp (dus de aardkorstverschuiving) behandelt.

Daarnaast heb ik diverse keren geschreven dat de link tussen 2012 en aardkorstverschuiving naar mijn mening niet bestaat.

Toch blijft iedereen doordrammen over poolshift en plaattectonik terwijl ik juist uit het bewuste boekje heb geciteerd dat men (de schrijvers) de plotselinge aardkorstverschuiving los ziet van de plaattectonik, in feite elkaar aanvullend om 'aardproblemen' te verklaren. (Voor hen die 'weglopen' met Albert Einstein: Hij heeft in dit boekje een verhaal achtergelaten, en ik citeer:

Aanvang citaat:
I find your arguments very impressive and have the impression that your hypothesis is correct. One can hardly doubt that significant shifts of the crust of the earth have taken place repeatedly and within a short time.
Einde citaat.

Waarom kan niemand zich houden aan de vraag van Samantha of aan de zaken die ik daaraan heb toegevoegd? (Gewoon, als verduidelijking).

Als je niet geloofd dat aardkorstverschuiving bestaat omdat je een ander geloof hebt, trek je dan terug van dit forum want anders maak je er een Babylonische spraakverwarring van. Iedereen berijdt zijn eigen stokpaartje zonder iets toe te voegen aan beantwoording van de vraag. Het is toch niet echt van belang of er in het stenen tijdperk al wel- of geen oudijzerboeren rondliepen?

En, Terdege, (20 okt. 16:31) nogmaals: Het is niet van belang wat de Maya's VOORSPELDEN!.
HUN KALENDERS LOPEN BLIJKBAAR IN 2012 AF (vastgesteld door wetenschappers) en dat idee is beangstigend voor hen die het koppelen aan doem-verhalen, bijvoorbeeld aan eind-2012.

Als er geen link loopt naar die doemverhalen is dat gewoon DOM. Je bereidt dan je eigen ondergang voor en als het tegenzit kom je nog vóór eind-2012 in grote psygische problemen

Daarom is het van groot belang om beide fenomenen die dit topic behoren te bepalen, uit elkaar te halen.

Er is dus geen sprake van voorspellingen van de Maya's. Het gaat over de einddatum van hun kalender die zonder reden gekoppeld wordt aan een mogelijke aardkorstverschuiving.

En, Terdege, dit heb ik echt al eerder geschreven.
pi_103350582
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 20:57 schreef Storch het volgende:
Waarom kan niemand zich houden aan de vraag van Samantha of aan de zaken die ik daaraan heb toegevoegd? (Gewoon, als verduidelijking).
Omdat internet. Geef het een plek :-)
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_103425304
Nogmaals,

Er zijn heel veel mensen die zich zorgen maken om 2012. Enkele van die mensen schrijven op fora. Veel meer lezen alleen. Aan al die MENSEN ben je verantwoording schuldig als je vanuit je opleiding info verstrekt. Die verantwoording maak je niet waar als je de opgevoerde problemen domweg ontkend.

Wel is dus de ongemotiveerde koppeling van 2012 aan aardkostverschuiving 'dom'. En dat blijft het tot iemand beide ideeën gemotiveerd weet te koppelen. Pas dan is er een probleem.
pi_103427828
quote:
En, Terdege, (20 okt. 16:31) nogmaals: Het is niet van belang wat de Maya's VOORSPELDEN!.
HUN KALENDERS LOPEN BLIJKBAAR IN 2012 AF (vastgesteld door wetenschappers) en dat idee is beangstigend voor hen die het koppelen aan doem-verhalen, bijvoorbeeld aan eind-2012.
De kalender loopt af wat betekend dat zij voorspellen dat er een nieuwe tijd aanbreekt. Wij zitten nu als ik het goed heb nu in het 4de tijdperk. Dus je kan het zeker een voorspelling noemen. En ook als je het geen voorspelling noemt, dat veranderd nog steeds niks aan het feit dat er geen reden is om waarde te hechten aan iets wat de maya's hebben uitgerekend.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 22:40:07 #241
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_103432879
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:21 schreef netflanders het volgende:

[..]

GPS (en GLONASS en Galileo) is onafhankelijk van het geomagnetische noorden, en geeft enkel het ware noorden aan. Zelfs als een geomagnetische omkering plaatsvindt (wél mogelijk, echter totaal niet met gevolgen van cataclysmische aard) zie je dat niet op GPS. Het geomagnetische noorden 'loopt' altijd en verschilt van jaar tot jaar. Soms draait de pool zelfs om, een geomagnetische reversal. Dit gebeurde voor het laatst 780.000 jaar geleden. Nogmaals; zonder rampzalige gevolgen. Enkel magnetisme raakte beïnvloed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brunhes%E2%80%93Matuyama_reversal
Nouja ik kan me voorstellen dat er wel wat dieren ontregeld raken.
pi_103444944
Vorig jaar was hier ook zeer veel om te doen. Een pole-shift zou zogezegd zorgen voor een zeer strenge winter met een ijstijd tot gevolg.. Hebben we dat vorig jaar gezien? neen
pi_103596774
Dag, netflanders, 19-10-'11, 20:21

Ik heb in eerste instantie niet willen reageren op je reactie op mijn bijdrage van 11 minuten daarvoor omdat je weer praat over een shift van de magnetische polen en dit topic gaat over een shift van de aardkorst, maar bij nader inzien beweer jij iets waar ik eigenlijk nooit precies over heb nagedacht. Uit jouw uitlatingen begrijp ik dat jij wel het antwoord weet op de vraag die bij mij al lezende opkwam.

Het gaat om het volgende: de GPS-satelieten draaien dus hun baantjes om de Aarde en vanaf de Aarde krijgen ze 'een verzoek om een postie op te geven'. Is het voor beantwoording van die vraag noodzakelijk dat zij hun eigen positie continu precies kennen of stellen ze die 'per vraag' eerst excact vast? En waarop oriënteren ze zich dan? Is dat op de Aardkorst (bijvoorbeeld vaste bakens) of is dat op bijvoorbeeld de 'poolas' en de 'magnetische noordpool' ? (Dus op de ijzeren aardkern gericht.

In geval van verschuiving van de aardkorst zou die in het eerste geval geheel niet opgemerkt worden door het GPS-systeem maar in het tweede geschetste geval dus wel. (Ik heb namelijk een boekje gelezen, geschreven door een 'vreemde Belg', geen wetenschapsman, die vertelde dat hij een pensioenverzekering had afgesloten, er van uitgaand dat hij heel lang zou leven, en daarnà info kreeg over aardkorst-verschuiving en toen bang was dat die verschuiving zijn leven zou inkorten. Hij vermeldde dat die verschuiving werd bijgehouden en dat die op het moment dat hem de info bereikte, ik meen, 5 cm per jaar bedroeg. Maar voor het bijhouden werd het GPS-systeem aangewend! (Hij had dit in een krant gelezen).

Weet jij er iets van te zeggen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')