Kan de etappe van vandaag inderdaad weer leuk gaan maken danquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:43 schreef Ericr het volgende:
Hopen op waaiers dan maar.twitter:stevendejongh twitterde op woensdag 06-07-2011 om 10:19:44Not much wind this morning on my 50km ride . But that's gonna change. 30km winds predicted. reageer retweet
Tot nu toe zijn het inderdaad leuke etappes om te kijken... Gebeurt elke dag wel weer ietsquote:Op woensdag 6 juli 2011 10:51 schreef Doff het volgende:
Ik vind de etappes tot nu toe zeker niet saai. Er zijn niet altijd bergen nodig om een leuke etappe te maken.
Het is wel eens erger geweest.
Ik vind het dit jaar wel meevallen, enkele leuke etappes de eerste week met de klimmetjes op het eind. Maakt het wat afwisselender. Al had de eerste echte bergetappe idd wel wat naar vroeger in het schema gekund.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:48 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Meestal resulteert dat inderdaad in een nogal saaie, voorspelbare eerste week. Een beetje variatie zou wel leuk zijn een keertje.
Bovendien is het juist wel leuk om het de klassementsrenners die het in de eerste bergetappes goed doen moeilijk te maken doordat ze nog meer dan twee werken hun plaats moeten verdedigen.
Tot nu toe valt het mee, maar we krijgen nu nog 5 massasprints en twee tussenetappes tot de eerste echte bergrit. Sowieso hadden die twee sprints na de eerste rustdag makkelijk geschrapt mogen worden, daar zit echt niemand dan nog op te wachten.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:51 schreef Doff het volgende:
Ik vind de etappes tot nu toe zeker niet saai. Er zijn niet altijd bergen nodig om een leuke etappe te maken.
Het is wel eens erger geweest.
Ook etappes die op voorhand uit lijken te draaien op massa-sprints kunnen heel leuke etappes opleveren. Er zijn er altijd wel een paar die het willen proberen en vroeg al op avontuur gaan waarna het heel boeiend is om te zien hoe het peleton er mee omgaag, en wie er voor elkaar willen rijden. En als het dan toch op een massa-sprint uitdraait, dan is het nog steeds fantastisch om die treintjes te zien vormen, en hoe ze vooraf het tempo hoog proberen te houden om ontsnappingen te voorkomen e.d. Schitterend, maar je moet er wel van houden... Kan me voorstellen dat sommigen het doodsaai vinden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:57 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Tot nu toe valt het mee, maar we krijgen nu nog 5 massasprints en twee tussenetappes tot de eerste echte bergrit. Sowieso hadden die twee sprints na de eerste rustdag makkelijk geschrapt mogen worden, daar zit echt niemand dan nog op te wachten.
Ik vind het heerlijk voor op de achtergrond. Je bent gewoon aan het werk en luistert en kijkt met een half oor en oog. Als het dan spannender wordt kun je er even voor gaan zitten. Zeker als er een paar leuke renners meezitten voorin is zo'n vlakke rit allerminst saai imo.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:01 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ook etappes die op voorhand uit lijken te draaien op massa-sprints kunnen heel leuke etappes opleveren. Er zijn er altijd wel een paar die het willen proberen en vroeg al op avontuur gaan waarna het heel boeiend is om te zien hoe het peleton er mee omgaag, en wie er voor elkaar willen rijden. En als het dan toch op een massa-sprint uitdraait, dan is het nog steeds fantastisch om die treintjes te zien vormen, en hoe ze vooraf het tempo hoog proberen te houden om ontsnappingen te voorkomen e.d. Schitterend, maar je moet er wel van houden... Kan me voorstellen dat sommigen het doodsaai vinden.
Is ook prima te doen inderdaad, alhoewel het echt intensief volgens oms ook heel mooi is... Dat zijn perfecte etappes om te zien hoe de verhoudingen in het peleton liggen, en vaak zie je in dat soort etappes dienst/wederdienst gebeuren wat het weer boeiend maakt. Zo zag je gisteren Liquigas rijden voor Lotto; je kan er de donder op zeggen dat Lotto in de bergen dan Basso wat zal "sparen".quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:05 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ik vind het heerlijk voor op de achtergrond. Je bent gewoon aan het werk en luistert en kijkt met een half oor en oog. Als het dan spannender wordt kun je er even voor gaan zitten.
DIt zijn de jaren tachtig niet meer. Er rijdt een kopgroepje kanslozen weg, HTC en Garmin zetten ieders een of twee mannetjes op kop als het gat vier minuten wordt, en controleren het makkelijk, waardoor er op de laatste vijf kilometer na geen zak gebeurt. Nou ja, misschien nog wat crashes en de hoop op wat waaiers, hoewel daar over het algemeen weinig van terecht komt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:01 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Ook etappes die op voorhand uit lijken te draaien op massa-sprints kunnen heel leuke etappes opleveren. Er zijn er altijd wel een paar die het willen proberen en vroeg al op avontuur gaan waarna het heel boeiend is om te zien hoe het peleton er mee omgaag, en wie er voor elkaar willen rijden. En als het dan toch op een massa-sprint uitdraait, dan is het nog steeds fantastisch om die treintjes te zien vormen, en hoe ze vooraf het tempo hoog proberen te houden om ontsnappingen te voorkomen e.d. Schitterend, maar je moet er wel van houden... Kan me voorstellen dat sommigen het doodsaai vinden.
Beetje overdreven hoe je het nu stelt... Nog steeds is er wel ruimte voor avonturiers.. Het is inderdaad minder makkelijk geworden dan pakweg 10 jaar geleden, maar neemt niet weg dat er nog steeds mogelijkheden liggen voor renners die zich wilen bewijzen. En zeker met het nieuwe sprint-systeem kan het een tactisch slimme zet zijn om mannen vooruit te sturen om zodoende de punten weg te kapen. Sprint-etappes zijn imho alles behalve saai, maar je moet er wel van houden zoals gezegdquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:08 schreef Ereinion het volgende:
[..]
DIt zijn de jaren tachtig niet meer. Er rijdt een kopgroepje kanslozen weg, HTC en Garmin zetten ieders een of twee mannetjes op kop als het gat vier minuten wordt, en controleren het makkelijk, waardoor er op de laatste vijf kilometer na geen zak gebeurt. Nou ja, misschien nog wat crashes en de hoop op wat waaiers, hoewel daar over het algemeen weinig van terecht komt.
Klopt; maar dat is toch al jaren zo? De tour wordt beslist in de bergen; niet op het vlakke. En dit jaar zal het zwaartepunt in de alpen liggenquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:16 schreef Ericr het volgende:
Probleem wat ik een beetje heb met die late apotheose van de bergritten is dat je nu in feite maar net iets meer dan 1 week echt heel scherp moet zijn met nog een uitloper naar de laatste tijdrit waar je als klassementsrenner alles zal moeten geven. Natuurlijk moet je in de vlakke ritten ook scherp zijn maar met een goede ploeg die je de hele dag beschermt kan je ver komen.
Die laatste week en een paar dagen kan natuurlijk heel veel vuurwerk geven maar bijna 2 weken wachten tot het echte vuurwerk is wat lang. Gisteren was toch ook maar een speldenprik als je kijkt naar de tijdsverschillen.
Ik heb ook het idee dat er in de tour überhaupt meer gecontroleerd gekoerst wordt dan bijvoorbeeld in de Giro.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:12 schreef Beregd het volgende:
Frankrijk heeft ook zijn lanschap minder mee dan bvb Italië. In Italië kunnen ze makkelijk in het zuiden / centrum / gelijk waar starten en er toch al een paar 1ste categorie aankomsten tussendoor smijten.
Maar moesten ze echt willen...
Het is niet al jaren zo dat de eerste echte bergrit pas na meer dan 1 1/2 week koers komt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:18 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Klopt; maar dat is toch al jaren zo? De tour wordt beslist in de bergen; niet op het vlakke. En dit jaar zal het zwaartepunt in de alpen liggen
Inderdaad, Giro van 2004 was bv. wel een sprintersfestival met volgens mij 9x Petacchi en dan ook nog een ritzege of 2 van McEwen er bij en nog 2 andere sprints..quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:22 schreef Beregd het volgende:
farrar, cav en petacchi reden er ook mee, een hele week vlakke ritten en je krijgt hetzelfde scenario als in de tour. Maar dat doen ze daar niet.
eens.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:25 schreef Sabata het volgende:
Dit jaar en de twee vorige jaren wilde Preudhomme idd een ultieme finale. + tekst
Dat klopt, maar wel dat het in de bergen beslist wordt. De verschillen worden niet op het vlakke gemaakt.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:24 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het is niet al jaren zo dat de eerste echte bergrit pas na meer dan 1 1/2 week koers komt.
Toch heeft deze manier van de ronde opbouwen ook wel iets hoor... Je moet echt 1,5 week goed zijn; 1 slechte dag en je bent het bokje... Terwijl je bij wisselende parcoursen juist wat meer kans op herstel krijgt door het een dagje rustig aan te doen. Daarbij worden de echte top-prestaties dan ook makkelijker voor de renners om op te mikken. Als je alles in 1,5 week moet concentreren is dat beter te doen dan wanneer je 3 weken lang die top-vorm moet hebben. Voor alle2 de manieren valt wat te zeggen. Juist dit geeft de tour zn eigen karakter en wordt het niet zo'n eenheidsworst waarbij Giro, Tour en Vuelta alleen maar meer van hetzelfde isquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:25 schreef Sabata het volgende:
Dit jaar en de twee vorige jaren wilde Preudhomme idd een ultieme finale. In 2009 was de Mont Ventoux, maar toen was de Tour al beslist en bleven de favorieten naar elkaar loeren. Gelukkig kon Garate toen de etappe winnen. Vorig jaar de Tourmalet, maar opnieuw dat loeren en pokeren. Als Andy geen pech met zijn ketting had gekregen was de tijdrit de finale geweest. Daarbij leek het wel of de parcoursbouwer bewust een aantal bergritten om zeep hielp door de aankomst zo'n veertig km na de laatste top te leggen, met als gevolgd dat sprinters die wél een beetje kunnen klimmen (Velits, Hushovd, Freire) gewoon konden aanklampen. Dit jaar dan weer de Galibier en de Alpe d'Huez. Het enige goede nieuws is dat in het Centraal Massief de vrijbuiters misschien nog een kans hebben (Chavanel, Hoogerland, Voeckler)
Eigenlijk zouden ze hetzelfde moeten doen als in Italië of Spanje: vlakke ritten, tijdritten en bergritten meer afwisselen en niet in zo'n vast stramien denken.
Dat is wellicht gedaan om Andy Schleck een kans te geven. Want die moet en zal de Tour winnen natuurlijk. Dat beseft 'ie zelf maar al te goed.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:24 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het is niet al jaren zo dat de eerste echte bergrit pas na meer dan 1 1/2 week koers komt.
Die individuele tijdrit gaat ook nog over heuvelachtig parcours. Dit is dus idd een schema op het lijf geschreven van de Schlecks. Zeker nu hij al anderhalve minuut voorsprong heeft op Contador.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:43 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Dat is wellicht gedaan om Andy Schleck een kans te geven. Want die moet en zal de Tour winnen natuurlijk. Dat beseft 'ie zelf maar al te goed.
Het valt me nog mee dat er uberhaupt een individuele tijdrit in het parcours is opgenomen.
Cavendish verloor afgelopen maandag ook omdat hij qua positie niet goed zat. Als hij zijn treintje vandaag beter in orde heeft lijkt hij mij weer de favoriet.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:46 schreef DeMessias het volgende:
Bij de bookies is Cav favoriet, waarop is dat gebaseerd? Eerdere resultaten in de voorbije grote rondes? Ik ga voor Farrar, voor Cav, omdat hij simpelweg de beste ploeg heeft en de voorbije dagen me de beste indruk nagelaten heeft. Jullie?
Dat zou inderdaad wel een interessant zijn. Dat hoeft dan ook niet elke jaar, maar wat meer afwisseling zou leuk zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
Eerste ritten meteen in de Alpen, daarna wat door Frankrijk trekken (Centraal Massief ergens halfvweg) om te eindigen in de Pyreneeën. Gedaan met dat pieken naar een slotweek, je moet er maar 3 weken staan.
Ik ben ook benieuwd wat er dan zou gebeuren in het midden van de Tour, misschien meer ontsnappingen die stand houden, want iedereen staat toch al ver weg.
Cavendish heeft in potentie de meeste snelheid, maar de ploeg is zeker neit onbelangrijk. Farrar heeft dan weer de betere ploeg, maar ook Petacchi heeft op zich volop kansen, en zelfs Feillu zou nog wel eens wat kunnen betekenen. Qua ploeg heeft Feillu wel de minste trein, maar hij kan heel goed zelfstandig sprinten, zoals ook Freire dat kan; dat zijn mannen die in principe geen treintje nodig hebben. Het kan dus heel spannend worden in ieder gevalquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:46 schreef DeMessias het volgende:
Bij de bookies is Cav favoriet, waarop is dat gebaseerd? Eerdere resultaten in de voorbije grote rondes? Ik ga voor Farrar, voor Cav, omdat hij simpelweg de beste ploeg heeft en de voorbije dagen me de beste indruk nagelaten heeft. Jullie?
quote:
quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:52 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad wel een interessant zijn. Dat hoeft dan ook niet elke jaar, maar wat meer afwisseling zou leuk zijn.
Nu lijkt de Tour voor een klassementsrenner meer op een Dauphine met daarvoor anderhalve week extra waarin je niet mag vallen.
Maar dat moet net zo goed tussen bergetappes door als die wat beter verspreid zijn. Dan is het waarschijnlijk zelfs nog lastiger en meer dan recht op je fiets blijven zitten.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:55 schreef kroegtijger het volgende:
[..]De eerste 1,5 week is alleen maar schade beperken. Rabo doet dat tot nu toe prima, en Saxo (lees: Contador ) heeft dat tot nu toe heel slecht gedaan. Is ook een discipline die erbij hoort bij zo'n grote ronde
quote:
Het grootste verschil komt vooral door de pech van afgelopen zaterdag. Of je nu wel of niet binnen 3km valt moet je ook geluk bij hebben. Gesink verloor ook tijd maar had het geluk dat hij wel van die regel gebruik kon maken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:55 schreef kroegtijger het volgende:
[..]De eerste 1,5 week is alleen maar schade beperken. Rabo doet dat tot nu toe prima, en Saxo (lees: Contador ) heeft dat tot nu toe heel slecht gedaan. Is ook een discipline die erbij hoort bij zo'n grote ronde
Geen idee. Ik verwacht eigenlijk een ontregelde massasprint vandaag. Finale is toch best lastig. Niet helemaal vlak en direct langs de kust.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:46 schreef DeMessias het volgende:
Bij de bookies is Cav favoriet, waarop is dat gebaseerd? Eerdere resultaten in de voorbije grote rondes? Ik ga voor Farrar, voor Cav, omdat hij simpelweg de beste ploeg heeft en de voorbije dagen me de beste indruk nagelaten heeft. Jullie?
Ik verwacht eigenlijk dat de Schlecks daar flink gaan verliezen, vooral Frank die een belabberde indruk achterliet in de ploegentijdrit. Als Andy de Tour wil winnen is een voorsprong van 1:30 voor die tijdrit niet meteen geruststellend.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:45 schreef Felagund het volgende:
[..]
Die individuele tijdrit gaat ook nog over heuvelachtig parcours. Dit is dus idd een schema op het lijf geschreven van de Schlecks. Zeker nu hij al anderhalve minuut voorsprong heeft op Contador.
Klopt, maar het is gewoon een keuze die gemaakt wordt. Zoals ik hierboven al aangaf moet een ronde wel zn eigen karakter behouden. Dit is het karakter van de tour en je moet er geen eenheidsworst van willen maken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:56 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Maar dat moet net zo goed tussen bergetappes door als die wat beter verspreid zijn. Dan is het waarschijnlijk zelfs nog lastiger en meer dan recht op je fiets blijven zitten.
Er is inderdaad kans op waaiers vandaag. Die waaiers kunnen voor grote tijdverschillen zorgen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:57 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Geen idee. Ik verwacht eigenlijk een ontregelde massasprint vandaag. Finale is toch best lastig. Niet helemaal vlak en direct langs de kust.
[..]
Ik verwacht eigenlijk dat de Schlecks daar flink gaan verliezen, vooral Frank die een belabberde indruk achterliet in de ploegentijdrit. Als Andy de Tour wil winnen is een voorsprong van 1:30 voor die tijdrit niet meteen geruststellend.
Dat is geen discipline, dat is gewoon dom geluk of dikke pech hebben. Tuurlijk kan je 't wat beïnvloeden door niet altijd achteraan te gaan hangen, maar voor 't zelfde geld ligt Gesink er gewoon bij zaterdag en dan sta je daar als "prima" Rabobank.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:55 schreef kroegtijger het volgende:
[..]De eerste 1,5 week is alleen maar schade beperken. Rabo doet dat tot nu toe prima, en Saxo (lees: Contador ) heeft dat tot nu toe heel slecht gedaan. Is ook een discipline die erbij hoort bij zo'n grote ronde
Tsja, je kunt het geluk (of pech) noemen, maar het is ook een beetje inzicht natuurlijk. Contador had kunnen verwachten dat er een valpartij oid zou gaan komen... Het was de hele dag al een beetje onrustig. Dan moet je zorgen dat je voorin zit. Gesink zat wel goed... Niet ruim, maar het hoeft ook niet ruim. Wat betreft die valpartij daarna (binnen 3km dus) was het een stukje geluk, maar ook dat dwing je af natuurlijk. Je kan niet de tour op puur geluk winnen (of goed rijden wat dat betreft)quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:57 schreef Felagund het volgende:
[..]
[..]
Het grootste verschil komt vooral door de pech van afgelopen zaterdag. Of je nu wel of niet binnen 3km valt moet je ook geluk bij hebben. Gesink verloor ook tijd maar had het geluk dat hij wel van die regel gebruik kon maken.
HOOOH sorry mannenquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:53 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Is dat officieel al? En is er een reden voor?
Cruijff zou zeggen dat je dat geluk ook afdwingt. Armstrong lag er in zijn goede jaren zo goed als nooit bij.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dat is geen discipline, dat is gewoon dom geluk of dikke pech hebben. Tuurlijk kan je 't wat beïnvloeden door niet altijd achteraan te gaan hangen, maar voor 't zelfde geld ligt Gesink er gewoon bij zaterdag en dan sta je daar als "prima" Rabobank.
Dan gebeurt nu juist meer in mijn ogen, dan als er wat meer variatie in zou zitten.quote:Op woensdag 6 juli 2011 11:58 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Klopt, maar het is gewoon een keuze die gemaakt wordt. Zoals ik hierboven al aangaf moet een ronde wel zn eigen karakter behouden. Dit is het karakter van de tour en je moet er geen eenheidsworst van willen maken.
Nogmaals, geluk dwing je af... Contador had nooit daar achterin moeten zitten als je ziet hoeveel er al op hun muil hadden gelegen en het peleton bleef maar heel onrustig. Die had op de 2e of 3e rij moeten zitten en dat deed hij niet. Gesink kwam goed weg, want ook die had iets meer naar voren moeten zitten eigenlijk. Maar zoals gezegd, ook dat dwing je af. Niemand wint de tour met mazzelquote:Op woensdag 6 juli 2011 11:59 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Dat is geen discipline, dat is gewoon dom geluk of dikke pech hebben. Tuurlijk kan je 't wat beïnvloeden door niet altijd achteraan te gaan hangen, maar voor 't zelfde geld ligt Gesink er gewoon bij zaterdag en dan sta je daar als "prima" Rabobank.
Vond 't al zo bijzonderquote:Op woensdag 6 juli 2011 12:00 schreef Keano het volgende:
[..]
HOOOH sorry mannen
Was heel even in de war met Van de Walle. Mijn excuses
Dat dus inderdaad. En dat was neit zomaar... Armstrong zat altijd voorin het peleton om maar wat te noemen en had de koers onder controle. Dat is ook waarom hij nooit bij die valpartijen lag. In zn laatste tour miste dat volledig en het resultaat was er dan ook direct naar. Hij heeft volgens mij nog nooit zoveel asvalt van dichtbij gezien als dat jaar.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:00 schreef knep het volgende:
[..]
Cruijff zou zeggen dat je dat geluk ook afdwingt. Armstrong lag er in zijn goede jaren zo goed als nooit bij.
Eenheidsworst als in Tour, Vuelta en Giro die qua karakter op elkaar lijkenquote:Op woensdag 6 juli 2011 12:00 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Dan gebeurt nu juist meer in mijn ogen, dan als er wat meer variatie in zou zitten.
Da's dus niet wat ik bedoel met het karakter van de tour. De grootste koers maakt nog niet dat er een eigen karakter aan zitquote:De Tour houdt z'n eigen karakter toch wel als veruit de grootste koers van het ganse jaar.
Cruijff is dan ook de koning van de onzinnige (maar wel interessant klinkende) oneliners.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:00 schreef knep het volgende:
[..]
Cruijff zou zeggen dat je dat geluk ook afdwingt. Armstrong lag er in zijn goede jaren zo goed als nooit bij.
Geluk dwing je af, maar het is onvermijdelijk dat er altijd een paar klassementsmannen tijd verliezen in zo'n grote valpartij, want iedereen kan niet vooraan zitten. En dat soort valpartijen treffen over het algemeen de grote rijke ploegen het minste, want die hebben wel de mannen om hun kopmannen voorin te houden. De kleinere ploegen of de ploegen met renners die niet geschikt zijn voor het wringen op het vlakke (Euskaltel) eindigen vaak vooraan, terwijl dat meestal de renners zijn die de koers leuk maken.quote:Op woensdag 6 juli 2011 12:01 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Nogmaals, geluk dwing je af... Contador had nooit daar achterin moeten zitten als je ziet hoeveel er al op hun muil hadden gelegen en het peleton bleef maar heel onrustig. Die had op de 2e of 3e rij moeten zitten en dat deed hij niet. Gesink kwam goed weg, want ook die had iets meer naar voren moeten zitten eigenlijk. Maar zoals gezegd, ook dat dwing je af. Niemand wint de tour met mazzel
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |