abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:42:01 #26
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98880146
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:40 schreef Brad het volgende:
Als ze het eerlijk zouden doen, zou de bijdrage op eigen woningbezit dit moeten opvangen.
Waarom?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_98880155
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:35 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er een nieuwe aanvraag hoeft te worden ingediend. Het "teveel bedrag" wordt dan gewoon niet uit de hypotheek opgenomen en daar betaal je dus ook geen rente over.
Ook een goeie.. Ik leg 20000 eigen geld in en betaal wezenlijk de overdrachtsbelasting zelf.. Kennelijk kan ik dan eventueel nog kiezen voor minder eigen geld in leggen of minder opnemen uit de hypotheek... Dat wordt weer bellen met de adviseur..
  donderdag 30 juni 2011 @ 20:44:29 #28
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98880225
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:42 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ook een goeie.. Ik leg 20000 eigen geld in en betaal wezenlijk de overdrachtsbelasting zelf.. Kennelijk kan ik dan eventueel nog kiezen voor minder eigen geld in leggen of minder opnemen uit de hypotheek... Dat wordt weer bellen met de adviseur..
Ik weet al wat je adviseur gaat zeggen: Hou die "belastingverlaging" in je eigen zak en steek die in verbouwing of iets anders waar het rendement op levert. Als je de hypotheek verlaagt is het ook minder HRA.
pi_98880385
Nouja... Het is wel een leuk extraatje voor de inrichting of verbouwing idd..
  donderdag 30 juni 2011 @ 21:30:44 #30
168576 Idioteque
take the money and run
pi_98882262
Ik heb afgelopen dinsdag het voorlopige koopcontract getekend. Dat wordt morgen weer even bellen met de adviseur.
  donderdag 30 juni 2011 @ 21:33:20 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_98882373
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 20:44 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Ik weet al wat je adviseur gaat zeggen: Hou die "belastingverlaging" in je eigen zak en steek die in verbouwing of iets anders waar het rendement op levert. Als je de hypotheek verlaagt is het ook minder HRA.
Maar je schuld is ook lager.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 30 juni 2011 @ 21:46:19 #32
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98882962
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 21:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar je schuld is ook lager.
Yup. Maar fiscaal is het vaak voordeliger om je eigen geld níet in je hypotheek te steken, maar er wat anders mee te doen wat meer rendement op levert. In je hypotheek scheelt het slechts de rente min je HRA. Dus dat is zo'n 2,5-3%. Alles wat je er mee doet dat je dus meer dan 3% oplevert is voordeliger dan het in je hypotheek te steken.
pi_98883560
Aha, om dit te betalen gaan ze o.a. het spaarloon beperken. Nu stelde dat toch al niet zoveel voor maar goed.

Laat me raden:

Overdrachtsbelasting TIJDELIJK lager
Spaarloon voor "ALTIJD" lager

Daar zal het wel weer op uitdraaien.
pi_98886603
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 21:30 schreef Idioteque het volgende:
Ik heb afgelopen dinsdag het voorlopige koopcontract getekend. Dat wordt morgen weer even bellen met de adviseur.
Ik ook al! Zelfde schuitje dus. :) Voor ons wel een positieve ontwikkeling.
pi_98886948
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 21:46 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Yup. Maar fiscaal is het vaak voordeliger om je eigen geld níet in je hypotheek te steken, maar er wat anders mee te doen wat meer rendement op levert. In je hypotheek scheelt het slechts de rente min je HRA. Dus dat is zo'n 2,5-3%. Alles wat je er mee doet dat je dus meer dan 3% oplevert is voordeliger dan het in je hypotheek te steken.
Hoor ik hier de standaard financieel adviseur praten? Ik hoop het niet, want je mist het feit dat je helemaal geen HRA hebt over het deel dat je 'teveel' hebt geleend. (even afgezien van het feit dat het zelfs met HRA nergens over gaat)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:05:28 #36
15807 Wokker
...leeg...
pi_98887390
Hoppelijk heb ik er ook nog voordeel aan 1,5 maand geleden koop contract getekend 3 oktober passeerd het huis bij de notaris. Ik neem aan dat ze dat als peildatum nemen voor de overdrachts belasting.
Omdat jij jij bent.
pi_98887418
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
Hoor ik hier de standaard financieel adviseur praten?
Mag ik hier even op inhaken, dan leer ik wellicht (waarschijnlijk zelfs) weer wat?

quote:
Ik hoop het niet, want je mist het feit dat je helemaal geen HRA hebt over het deel dat je 'teveel' hebt geleend.
Me dunkt dat als je een huis koopt van 200K (incl. KK) en van plan was om zelf 20K in te leggen, en dus een hypotheek te nemen van 180K je gewoon HRA over 180K krijgt als je besluit om nog steeds een hypotheek van 180K te nemen op een huis wat net wat goedkoper is geworden dan die 200K incl. KK. Toch? Je legt dan alleen wat minder zelf in. (Want daar ging het om)

quote:
(even afgezien van het feit dat het zelfs met HRA nergens over gaat)
Als ik dan die 4% over 180K = 7,2K (die ik minder heb hoeven uit te geven) weg zet op een termijndeposito a 4,5% netto, en mijn hypotheekrente is bruto 5%, dan nog steeds niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 30-06-2011 23:18:06 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_98888901

[ Bericht 100% gewijzigd door koenwar op 01-07-2011 00:32:49 ( ) ]
pi_98892166
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 23:31 schreef koenwar het volgende:

De heffingsgrondslag wijzigt, voor zover we nu weten, in het nieuwe voorstel niet; slechts het tarief.
clown hat-curly hair-smiley face
pi_98895855
Hey allemaal, ik vond dit topic op zoek naar info over de verlaging van de overdrachtsbelasting. Wij hebben ons voorlopig koopcontract al getekend begin juni (voor de 15e dus). Maar de sleuteloverdracht en de akte van levering via de notaris hebben we pas op 1 augustus. Wat betekent dit voor ons? Profiteren wij van de verlaging van de overdrachtsbelasting? Dat was in ieder geval wel wat ik uit dit forum opmaakte, maar is er ook iemand die dit echt zeker weet?
pi_98895891
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:12 schreef lhk het volgende:
Hey allemaal, ik vond dit topic op zoek naar info over de verlaging van de overdrachtsbelasting. Wij hebben ons voorlopig koopcontract al getekend begin juni (voor de 15e dus). Maar de sleuteloverdracht en de akte van levering via de notaris hebben we pas op 1 augustus. Wat betekent dit voor ons? Profiteren wij van de verlaging van de overdrachtsbelasting? Dat was in ieder geval wel wat ik uit dit forum opmaakte, maar is er ook iemand die dit echt zeker weet?
Zeker weten doe je pas als de Tweede Kamer erover heeft gestemd, maar ga er maar vanuit dat jullie inderdaad de verlaging meemaken.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 08:33:59 #42
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98896113
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hoor ik hier de standaard financieel adviseur praten? Ik hoop het niet, want je mist het feit dat je helemaal geen HRA hebt over het deel dat je 'teveel' hebt geleend. (even afgezien van het feit dat het zelfs met HRA nergens over gaat)
:') Als je het teveel leent, dan neem je het uiteraard op voor een verbouwing en trekt er dan gewoon HRA over. Jij haalt twee antwoorden van mij door elkaar.

1) Moet ik een nieuwe aanvraag indienen? -> Nee, de huidige aanvraag is gewoon geldig, je neemt minder op uit de hypotheek en betaalt daar dan ook geen rente over. (en duh, dus ook geen HRA over dat deel)

2) Is het beter om mijn eigen geld in de hypotheek te steken om een lagere hypotheek te krijgen? -> Beter is subjectief, maar fiscaal gunstiger is om je eigen geld ergens anders te steken.

Combineer dat met het antwoord van BVZ en volgende keer graag niet meteen beginnen met "blabla financieel adviseur".
pi_98896333
VOLGENS MIJ maakt het niet echt uit wanneer het ingaat, maar het werkt met terugwerkende kracht :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 1 juli 2011 @ 08:49:48 #44
168576 Idioteque
take the money and run
pi_98896351
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:48 schreef bijdehand het volgende:
VOLGENS MIJ maakt het niet echt uit wanneer het ingaat, maar het werkt met terugwerkende kracht :)
De vraag is dan hoe ver terug dit dan gaat...
pi_98896358
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2011 19:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waarom :?
Dat is een wetstechnisch probleem in de IB sfeer. Als je de verkoopwinsten belast, moet je het verlies ook aftrekbaar maken. Je kunt niet zomaar besluiten om alleen de positieve voordelen te belasten.

Om dit te ontgaan zou er een hoop nieuwe wetgeving moeten komen, en dat is altijd lastig. Daar komt nog eens bij dat ik vermoed dat de rechter dergelijke bepalingen zou afbranden, laat staan hogere (europese) instanties.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:33 schreef Whuzz het volgende:

[..]

:') Als je het teveel leent, dan neem je het uiteraard op voor een verbouwing en trekt er dan gewoon HRA over. Jij haalt twee antwoorden van mij door elkaar.

2) Is het beter om mijn eigen geld in de hypotheek te steken om een lagere hypotheek te krijgen? -> Beter is subjectief, maar fiscaal gunstiger is om je eigen geld ergens anders te steken.
Dat zou ik nou ook niet meteen zo stellig willen roepen, want het hangt af van een aantal factoren.
pi_98896363
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:49 schreef Idioteque het volgende:

[..]

De vraag is dan hoe ver terug dit dan gaat...
Geruchten gaan over een week.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 08:52:17 #47
168576 Idioteque
take the money and run
pi_98896401
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Geruchten gaan over een week.
En dan nog de vraag hoe dat dan werkt wanneer je al een getekende offerte bij de bank hebt liggen + het voorlopige koopcontract hebt ondertekend. Gaat het dan van het totale hypotheekbedrag of, of blijft het deel dat over blijft gewoon op je bank staan?
  vrijdag 1 juli 2011 @ 08:52:22 #48
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98896402
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:50 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat is een wetstechnisch probleem in de IB sfeer. Als je de verkoopwinsten belast, moet je het verlies ook aftrekbaar maken. Je kunt niet zomaar besluiten om alleen de positieve voordelen te belasten.

Om dit te ontgaan zou er een hoop nieuwe wetgeving moeten komen, en dat is altijd lastig. Daar komt nog eens bij dat ik vermoed dat de rechter dergelijke bepalingen zou afbranden, laat staan hogere (europese) instanties.

[..]

Dat zou ik nou ook niet meteen zo stellig willen roepen, want het hangt af van een aantal factoren.
Ja duh. Als je het geld niet in je hypotheek steekt, maar in plaats daarvan er mee naar de hoeren gaat, dan is het niet fiscaal voordeliger.
Kijk nog eens naar de uitleg van BVZ, die geeft *een* mogelijkheid, een van de simpelsten.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 08:53:22 #49
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98896421
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:52 schreef Idioteque het volgende:

[..]

En dan nog de vraag hoe dat dan werkt wanneer je al een getekende offerte bij de bank hebt liggen + het voorlopige koopcontract hebt ondertekend. Gaat het dan van het totale hypotheekbedrag of, of blijft het deel dat over blijft gewoon op je bank staan?
Het deel dat over blijft wordt mijns inziens gewoon teruggestort in de hypotheek. Bij kleine bedragen krijg je het meestal op je bank, maar bij bedragen > 2000 euro ofzo stort men het terug in de hypotheek.
pi_98896424
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:52 schreef Idioteque het volgende:

[..]

Misschien een teruggaveregeling? Ik weet het niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')