abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:25:15 #201
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99198806
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:17 schreef Daeron het volgende:
Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de manager die boven de programmeur staat.
Eerder in wat voor'n team iemand werkt. Bij ons hebben we ook het probleem gehad dat er weinig aan peer-reviewing gedaan werd, wat er toe geleid heeft dat we toen een bepaalde developer weg ging een tool maar opnieuw hebben gebouwd, from scratch. Leermomentje voor 't management hier.

quote:
Natuurlijk moet de programmeur er zelf ook zorg voor dragen dat zijn code onderhoudbaar blijft, maar het is ook verleidelijk om jezelf wat baanzekerheid te verschaffen door moeilijk begrijpbare code te bakken. Iemand die zoiets doet moet gewoon door zijn manager direct op de vingers getikt worden en na herhaling gewoon ontslaan.
De manager zal natuurlijk nooit de code zien.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:25:27 #202
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99198815
Hoe combineer je dan 2 talen met elkaar?

Ik hoor hier mensen spreken over combinaties tussen twee talen maken.
Sisco Certified
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:27:17 #203
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99198894
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:25 schreef FoolWithMokey het volgende:
Hoe combineer je dan 2 talen met elkaar?

Ik hoor hier mensen spreken over combinaties tussen twee talen maken.
Niet binnen een tool (tenzij je in een Java tool native dingen moet kunnen doen), maar veel grotere projecten heb je verschillende onderdelen die bijvoorbeeld via een SOA laag met elkaar praten. Dan maakt het geen hol uit als een service in Java en de frontend in C# gebouwd is.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:37:45 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99199335
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:17 schreef Daeron het volgende:

[..]

Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de manager die boven de programmeur staat. Als die toestaat dat een programmeur vooral zijn eigen ding doet en totaal geen rekening houdt met zijn collega's heb je een slechte manager.

Natuurlijk moet de programmeur er zelf ook zorg voor dragen dat zijn code onderhoudbaar blijft, maar het is ook verleidelijk om jezelf wat baanzekerheid te verschaffen door moeilijk begrijpbare code te bakken. Iemand die zoiets doet moet gewoon door zijn manager direct op de vingers getikt worden en na herhaling gewoon ontslaan.
Nee, als manager moet je er voor zorgen dat mensen gestructureerd willen werken binnen een team. Dat is lastig maar maakt de sfeer een stuk leuker en het team productiever.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 15:01:53 #205
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99200625
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, als manager moet je er voor zorgen dat mensen gestructureerd willen werken binnen een team. Dat is lastig maar maakt de sfeer een stuk leuker en het team productiever.
Je kunt zelf ook je verantwoordelijkheid nemen en niet alles op je manager afschuiven. Als manager een ongemoteveerd struk vreten proberen te motiveren is ook vechten tegen de bierkaai natuurlijk.
pi_99202054
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:25 schreef Catbert het volgende:

[..]

Eerder in wat voor'n team iemand werkt. Bij ons hebben we ook het probleem gehad dat er weinig aan peer-reviewing gedaan werd, wat er toe geleid heeft dat we toen een bepaalde developer weg ging een tool maar opnieuw hebben gebouwd, from scratch. Leermomentje voor 't management hier.
Dan heeft het management dus de fout gemaakt door de mogelijkheid toe te staan dat zoiets kon gebeuren. :)
quote:
[..]

De manager zal natuurlijk nooit de code zien.
Dat niet nee, maar hij moet er wel zorg voor dragen dat er iemand is die ervoor zorgt dat de code van iedereen voldoet aan de gestelde standaarden binnen het bedrijf. Dat kan de teamleider zijn of een aparte groep code reviewers.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 15:26:54 #207
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99202095
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 15:01 schreef Catbert het volgende:

[..]

Je kunt zelf ook je verantwoordelijkheid nemen en niet alles op je manager afschuiven. Als manager een ongemoteveerd struk vreten proberen te motiveren is ook vechten tegen de bierkaai natuurlijk.
Natuurlijk
Matennaaiers heb je overal, en die moet je verwijderen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 15:35:47 #208
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99202624
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 15:26 schreef Daeron het volgende:
Dan heeft het management dus de fout gemaakt door de mogelijkheid toe te staan dat zoiets kon gebeuren. :)
Vandaar; leermomentje :)

quote:
Dat niet nee, maar hij moet er wel zorg voor dragen dat er iemand is die ervoor zorgt dat de code van iedereen voldoet aan de gestelde standaarden binnen het bedrijf. Dat kan de teamleider zijn of een aparte groep code reviewers.
Helemaal mee eens.
pi_99210035
Ik snap niet hoe mensen kunnen afzweren bij rommeltaaltjes als PHP en Python. Ik heb er zelf weliswaar jarenlang mee gewerkt, maar wil toch echt alleen nog maar met talen werken die Strong Typed zijn en die fatsoenlijk een objectmodel ondersteunen. Ik werk tegenwoordig het meest in C# (en alle andere taaltjes, platformen en technieken die bij web developent komen kijken zoals Javascript/jQuery, CSS, enz.). PHP en Python zijn leuk als je een hobbyist bent en wat simpele apps voor jezelf schrijft, maar voor complexe projecten waar in teamverband aan gewerkt moet worden? Brrr...

Uiteraard zou het in principe niet uit moeten maken welke taal je gebruikt (tenzij je echt heel diepgaand naar performance gaat kijken), zoals een user eerder in dit topic al mooi verwoordde. Maar toch, ik merk dat het aantal syntax/typefoutjes dat ik maak een stuk lager, en mijn ontwikkeltempo vele malen hoger ligt sinds ik alles netjes in C#.NET doe in Visual Studio, in tegenstelling tot mijn "open source" meuktijdperk.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 18:06:49 #210
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99211763
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 17:30 schreef SecurityException het volgende:
Ik snap niet hoe mensen kunnen afzweren bij rommeltaaltjes als PHP en Python. Ik heb er zelf weliswaar jarenlang mee gewerkt, maar wil toch echt alleen nog maar met talen werken die Strong Typed zijn en die fatsoenlijk een objectmodel ondersteunen. Ik werk tegenwoordig het meest in C# (en alle andere taaltjes, platformen en technieken die bij web developent komen kijken zoals Javascript/jQuery, CSS, enz.). PHP en Python zijn leuk als je een hobbyist bent en wat simpele apps voor jezelf schrijft, maar voor complexe projecten waar in teamverband aan gewerkt moet worden? Brrr...

Uiteraard zou het in principe niet uit moeten maken welke taal je gebruikt (tenzij je echt heel diepgaand naar performance gaat kijken), zoals een user eerder in dit topic al mooi verwoordde. Maar toch, ik merk dat het aantal syntax/typefoutjes dat ik maak een stuk lager, en mijn ontwikkeltempo vele malen hoger ligt sinds ik alles netjes in C#.NET doe in Visual Studio, in tegenstelling tot mijn "open source" meuktijdperk.
Grappig. De algemene concensus is echter dat het ontwikkeltempo in Python een stuk hoger ligt dan in de talen die jij noemt. Jij bent blijkbaar een uitzondering. Misschien moet je voortaan je posts ook in een editor tikken om je voor 'foutjes' te behoeden, want 'afzweren bij' slaat nergens op hoor. :').
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  vrijdag 8 juli 2011 @ 18:27:48 #211
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99212587
Hoeveel ervaring hebben mensen in dit topic met programmeren? Ik heb zelf net mijn P gehaald in Technische Informatica, maar had eigenlijk verwacht dat ik na een jaar wel wat meer kon.
Sisco Certified
pi_99213150
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 18:06 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Grappig. De algemene concensus is echter dat het ontwikkeltempo in Python een stuk hoger ligt dan in de talen die jij noemt. Jij bent blijkbaar een uitzondering. Misschien moet je voortaan je posts ook in een editor tikken om je voor 'foutjes' te behoeden, want 'afzweren bij' slaat nergens op hoor. :').
Ah wat lief, een taalpuristje. O+ Grappig ook dat je meteen het woordje 'Editor' gebruikt. Jij bent er dus zo één die denkt dat je alleen in PHP maar 'echt' kunt programmeren, uiteraard het liefst in Notepad (of Notepad+ voor de luxe-aanhangers) en in Visual Studio alles aan het Drag & Droppen bent? :D

Dat vermeende hoge ontwikkeltempo dat je bij Python en PHP zou moeten hebben, ligt hem volgens veel fanatici in het feit dat er niks gecompileerd hoeft te worden en je derhalve snel wijzigingen kunt doorvoeren, zelfs op bijvoorbeeld een productieserver (ik zou dat zelf niet willen, overigens). Niet dat je er bij bijvoorbeeld C# niet voor kunt kiezen om de boel JIT te laten compileren, maar goed...

Ik kijk als voorbeeld naar het maken van een behoorlijke applicatie. C# biedt veel meer elegante oplossingen om bijvoorbeeld veelgebruikte controls/combinaties van velden in een User Control te stoppen, is er veel beter op ingericht om aparte logica op aparte lagen te verwerken en is sowieso, vanwege het .NET framework dat er als het ware al in zit, al completer dan PHP. Het is absoluut een persoonlijke voorkeur, maar ik krijg toch veel liever een mooie solution in Visual Studio voor mijn kiezen waar zaken als een DAL en business objects in corresponderende bestandstypen verwerkt zijn, dan zo'n PHP 'applicatie' in Eclipse of Zend Studio waar je fijn in allerlei .php bestandjes mag gaan zoeken waar alles staat. Herbruikbare code schrijven, vooral voor gebruik in teamverband, is gewoon veel beter aangepakt in C#.NET in vergelijking met PHP. Vrij logisch dat dat direct invloed heeft op het uiteindelijke ontwikkeltempo.

[ Bericht 0% gewijzigd door SecurityException op 08-07-2011 18:50:18 ]
pi_99213268
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 18:27 schreef FoolWithMokey het volgende:
Hoeveel ervaring hebben mensen in dit topic met programmeren? Ik heb zelf net mijn P gehaald in Technische Informatica, maar had eigenlijk verwacht dat ik na een jaar wel wat meer kon.
Ik heb ruim twee jaar relevante werkervaring met web- en desktopontwikkeling in .NET. Maar ik ben al ruim tien jaar hobbymatig aan het programmeren in uiteenlopende talen. Mijn ervaring is dat je toch het meeste leert door het gewoon te doen.
pi_99213322
quote:
Op mijn elfde (ruim 13 jaren geleden inmiddels) hobbymatig begonnen met PHP scriptjes in elkaar te frunniken. Nu een Zend certificaat, MCTS certificaat, 5 jaren professionele ervaring en veel kennis van en ervaring met andere programmeertalen rijker. :)
pi_99213373
Als er verder nog iemand Forth spreekt..
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  vrijdag 8 juli 2011 @ 19:02:47 #216
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99213822
quote:
Zo'n 17 geleden begonnen met qbasic, later ook wat assembly en C geleerd maar dat vond ik nog best lastig. En op m'n 18e (13 jaar terug) met Java begonnen tijdens m'n studie.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 19:09:57 #217
192481 Core2
Happiness is the road
pi_99214089
Mooi dat hier 9 pagina's lang wordt gediscussieerd over een persoonlijke voorkeur :') . Wel leuk om te lezen overigens.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 19:14:33 #218
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_99214253
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 18:42 schreef SecurityException het volgende:

[..]

Ah wat lief, een taalpuristje. O+ Grappig ook dat je meteen het woordje 'Editor' gebruikt. Jij bent er dus zo één die denkt dat je alleen in PHP maar 'echt' kunt programmeren, uiteraard het liefst in Notepad (of Notepad+ voor de luxe-aanhangers) en in Visual Studio alles aan het Drag & Droppen bent? :D

Dat vermeende hoge ontwikkeltempo dat je bij Python en PHP zou moeten hebben, ligt hem volgens veel fanatici in het feit dat er niks gecompileerd hoeft te worden en je derhalve snel wijzigingen kunt doorvoeren, zelfs op bijvoorbeeld een productieserver (ik zou dat zelf niet willen, overigens). Niet dat je er bij bijvoorbeeld C# niet voor kunt kiezen om de boel JIT te laten compileren, maar goed...

Ik kijk als voorbeeld naar het maken van een behoorlijke applicatie. C# biedt veel meer elegante oplossingen om bijvoorbeeld veelgebruikte controls/combinaties van velden in een User Control te stoppen, is er veel beter op ingericht om aparte logica op aparte lagen te verwerken en is sowieso, vanwege het .NET framework dat er als het ware al in zit, al completer dan PHP. Het is absoluut een persoonlijke voorkeur, maar ik krijg toch veel liever een mooie solution in Visual Studio voor mijn kiezen waar zaken als een DAL en business objects in corresponderende bestandstypen verwerkt zijn, dan zo'n PHP 'applicatie' in Eclipse of Zend Studio waar je fijn in allerlei .php bestandjes mag gaan zoeken waar alles staat. Herbruikbare code schrijven, vooral voor gebruik in teamverband, is gewoon veel beter aangepakt in C#.NET in vergelijking met PHP. Vrij logisch dat dat direct invloed heeft op het uiteindelijke ontwikkeltempo.
Toch wel grappig dat je iemand voor taalpurist uitmaakt en dan zelf C# de hemel in begint te prijzen.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  vrijdag 8 juli 2011 @ 19:28:02 #219
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_99214800
Ooit begonnen met de Basic-talen: Basic op de Commodore 64, AMOS op de Amiga 500 en een klein beetje QBasic op de PC. Daarna een paar jaar 80386 assembly als voorkeurstaal gehad, eigenlijk voornamelijk vanwege de beperkte mogelijkheden van QBasic.
Toen een hele tijd Java en C++ als favoriete talen gehad, totdat C#/.NET voorbij kwam. Sindsdien werk ik eigenlijk alleen nog maar in C#.

Alhoewel Java eerder was, heeft Microsoft naar mijn idee met C#/.Net toch Java wel ingehaald als het gaat om expressieve kracht van de taal. En dat merk je op allerlei niveaus, van kleine dingetjes zoals de ondersteuning van properties, nullables of delegates, tot het toevoegen van een compleet nieuwe syntax (Linq) om collecties mee te filteren. En wat helemaal stoer is dat je (dankzij IQueryable) met hetzelfde gemak een database of xml-document kunt bewerken.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle mooie API's die hierom heen zitten, zoals WCF, Workflow 4 en het Entity Framework...
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_99214876
quote:
Op mijn 17de begonnen aan HBO Informatica, nu 20 jaar en ga (in september) beginnen aan het vierde en laatste studiejaar. Voor de opleiding eigenlijk niet met programmeren bezig gehouden, behalve wat prutsen in PHP. Tijdens de opleiding gewerkt met Java en C#, sinds twee jaar heb ik een bijbaan als junior programmeur (10 uur per week) en werk ik vrijwel uitsluitend met HTML & CSS, JavaScript/jQuery en PHP. Het laatste studiejaar zal ik weer veel werken met C# (ASP.NET).
pi_99214934
Zijn hier ook nog mensen die met ponskaarten geprogrammeerd hebben? Zo ja, wat is je leeftijd?
pi_99215253
Ik denk zelf dat C++ een aardig goede taal is om echt desktop applicaties mee te maken. Daar vind ik Java minder geschikt voor.

Maar goed als je een hele simpele desktop applicatie wilt maken: VB.Net.
Erg simpele taal om te kennen.

Vergeet trouwens ook niet met C++ dat je dan ook kan programmeren met DirectX of OpenGL.
pi_99215380
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:40 schreef Rivalo het volgende:
Ik denk zelf dat C++ een aardig goede taal is om echt desktop applicaties mee te maken. Daar vind ik Java minder geschikt voor.
Het gaat erom wat de applicatie moet kunnen. Als de applicatie niet op een laag niveau met het besturingssysteem hoeft te praten, is .NET of JAVA net zo geschikt als C++.
pi_99215884
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:40 schreef Rivalo het volgende:

Maar goed als je een hele simpele desktop applicatie wilt maken: VB.Net.
Erg simpele taal om te kennen.

Vergeet trouwens ook niet met C++ dat je dan ook kan programmeren met DirectX of OpenGL.
Met C# kan je ook prima DirectX of OpenGL gebruiken. Sterker nog, De Xbox 360 is geheel gebaseerd op C#, die draait alles op DirectX ;) .
  vrijdag 8 juli 2011 @ 20:24:26 #225
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_99217249
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:54 schreef QBay het volgende:
Met C# kan je ook prima DirectX of OpenGL gebruiken.
Java ook :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')