Hier wordt ik trouwens zo langzamerhand schijtziek van trouwens.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:19 schreef gekkemocroooo het volgende:
dit is kk racisme!! we gaan gewoon door ze controleren toch niet!
waar dan ook ter wereld moet ik goed moslim kunnen uitvoeren. het land wil het niet? wij doen het toch.
Zo te lezen wel.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hier wordt ik trouwens zo langzamerhand schijtziek van trouwens.![]()
Ga je je dochtertje straks ook laten besnijden en uithuwelijken soms?
Ja natuurlijk... Ow de vraag was niet op mij gerichtquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Oh. Dat had ik uit de discussie zo begrepen. Ben ik verkeerd voorgelicht?quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik ben een moslim... Vertel me tenminste waar je het vandaan hebt.
En dan lekker met je neef laten trouwen. Krijg je hele gezonde kinderen vanquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
neequote:Op woensdag 29 juni 2011 11:26 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja natuurlijk... Ow de vraag was niet op mij gericht.
Nee hoor, het parlement wil de wet veranderen. Kom dan ten minste met deugdelijke onderbouwing daarvan en met een reële afweging van grondrechten.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:24 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Nee, wettelijk gezien hadden de rituele slachters een uitzonderingspositie op basis van hun religie bedongen wat betreft regelgeving (onverdoofd slachten was al verboden). Die uitzonderingspositie is nu opgeheven.
Dus dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat de rituele slachters (rationeel) moeten onderbouwen waarom zij wel een uitzonderingspositie moeten hebben.
Als het geen probleem is om die wetten die in de tora staan niet letterlijk te volgen, wat maakt het dan dat je precies deze wetten wel letterlijk moet volgen?quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:07 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
En wat betreft de bijbel. Ten eerste vergelijk je wetten over mensen met wetten over dieren. Ten tweede volgt het Jodendom de tora niet letterlijk, maar worden wetten uitgebreid toegelicht in de Talmoed. De wetten die jij aanhaalt worden niet letterlijk opgevolgd en voor zover dat ooit wel gebeurde is dat al 2000 jaar geleden afgeschaft. Doodstraf, slavernij, enzovoort.
Het ligt eraan wat je onder dierenmishandeling begrijpt. Ik moet het zelf eigenlijk ook navragen, want het antwoord zal niet zo simpel zijn.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:28 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Oh. Dat had ik uit de discussie zo begrepen. Ben ik verkeerd voorgelicht?
Ik weet dat het in het jodendom zo is en was er eigenlijk vanuit gegaan dat Halal vergelijkbare eisen stelt.
Het jodendom ziet de Tora (de schriftelijke leer) en de Misjna (de mondelinge leer) als één geheel. De misjna is daarbij een soort toelichting.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:31 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Als het geen probleem is om die wetten die in de tora staan niet letterlijk te volgen, wat maakt het dan dat je precies deze wetten wel letterlijk moet volgen?
Onnodig lijden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:31 schreef Mathemaat het volgende:
Het ligt eraan wat je onder dierenmishandeling begrijpt. Ik moet het zelf eigenlijk ook navragen, want het antwoord zal niet zo simpel zijn.
Ja, ze timmeren een uitzonderingspositie dicht. Dan moet je mijns inziens onderbouwen waarom die rechtsongelijk mag blijven bestaan, tenzij je natuurlijk het idee van rechtsgelijkheid wilt gaan bespreken. Dat mag ook, maar dat lijkt mij een bredere discussie.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:30 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Nee hoor, het parlement wil de wet veranderen. Kom dan ten minste met deugdelijke onderbouwing daarvan en met een reële afweging van grondrechten.
Vroeger was alles beter, dus in het middeleeuwen was het nog beterquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:29 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
neeaan gekkemocroooo
en hoe zit dat met jou, hoe denk jij erover? een beetje met je tijd meegaan of blijven steken
in de middeleeuwen?
Ik snap dat ook nooit goed.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:39 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Volgens mij zijn er in Nederland echt geen mensen die ''letterlijk'' via het woord
in de bijbel leven, hopenlijk niet tenminste en zo ja dan zijn die net zo gek als mensen
die ''letterlijk'' via de Koran of de Thora leven.
In al die boeken staan gruwelijke dingen en die zijn verdomme al eeuwen geleden geschreven
door een paar fanatisten.
Het zou toch echt beter zijn om een beetje meer je gezond verstand te gebruiken en iets
humaner met mensen en dieren om te gaan in plaats van elkaar de kop afhakken met het
excuus van ''geloof'' en ''religie''. Als je er nou niemand kwaad mee doet om volgens
één van die boekjes te leven was het wat anders, maar dat is nu niet bepaald het geval.
Dit is ook in de Islam, alleen wel met wat lichte meningsverschillen her en der.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:38 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Het jodendom ziet de Tora (de schriftelijke leer) en de Misjna (de mondelinge leer) als één geheel. De misjna is daarbij een soort toelichting.
Een makkelijk voorbeeld: in de tora staat: "Oog om oog, tand om tand". De misjna leert dat als je iemand zijn oog verwond dat je dan een schadevergoeding moet betalen ten waarde van een oog (en ook hoe dat bedrag tot stand komt).
Zou je dat dilemma dan niet overlaten aan je dochter?quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:41 schreef Mathemaat het volgende:
Vroeger was alles beter, dus in het middeleeuwen was het nog beter.
Als ik een dochter had, dan mag ze haar eigen trouwpartner zelf kiezen. Ik mag alleen bemoeien, als ik merk dat de jongen niet deugt.
Over vrouwenbesnijdenis heb ik gelezen dat volgens de islamitische ritueel alleen het clitorishoedje verwijderd wordt. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat de seksuele bevrediging van de vrouw bij haar hoogtepunt makkelijker wordt, omdat de clitoris bij het hoogtepunt zichzelf naar binnen trekt. Dus eigenlijk is vrouwenbesnijdenis wel een dilemma bij mij.
Gek ! Laat dat kind lekker, of als jij daar zo van overtuigd bent dat dat beter is laat ze dat dan inquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:41 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Vroeger was alles beter, dus in het middeleeuwen was het nog beter.
Als ik een dochter had, dan mag ze haar eigen trouwpartner zelf kiezen. Ik mag alleen bemoeien, als ik merk dat de jongen niet deugt.
Over vrouwenbesnijdenis heb ik gelezen dat volgens de islamitische ritueel alleen het clitorishoedje verwijderd wordt. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat de seksuele bevrediging van de vrouw bij haar hoogtepunt makkelijker wordt, omdat de clitoris bij het hoogtepunt zichzelf naar binnen trekt. Dus eigenlijk is vrouwenbesnijdenis wel een dilemma bij mij.
Nee, de wetgeving is te complex om het in één poging uit te leggen. Het doden van ongelovigen is ook verbonden aan voorwaarden. Als de voorwaarden niet voldaan zijn, dan is het een doodzonde om een ongelovige te doden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:42 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik snap dat ook nooit goed.
Aaan de ene kant zeggen gelovigen dat ze hun geloofsboek naleven zoals nu bijvoorbeeld met dat ritueel slachten.
Maar als je zegt hoe dat nou zit met het doden van on-gelovigen dan moet je dat ineens niet meer letterlijk nemen.
wanneer mag je mij doodmaken dan?quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, de wetgeving is te complex om het in één poging uit te leggen. Het doden van ongelovigen is ook verbonden aan voorwaarden. Als de voorwaarden niet voldaan zijn, dan is het een doodzonde om een ongelovige te doden.
Als de jongen bij haar past en de jongen is deugdelijk.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:45 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Gek ! Laat dat kind lekker, of als jij daar zo van overtuigd bent dat dat beter is laat ze dat dan in
ieder geval zelf beslissen, als ze volwassen is.
en ja bijna iedere vader bemoeit zich wel een beetje met de partnerkeuze van zijn dochter.
althans dat proberen zeis wel menselijk maar de uiteindelijke beslissing mag
toch wel bij haar liggen hoop ik?
en anders? als jij hem nu niet bij vind passen en zij vind van wel, wat ga je dan doen?quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:48 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Als de jongen bij haar past en de jongen is deugdelijk.
Dat vind ik dus onzin. Hiermee zou je zeggen dat een uitzonderingspositie in een wet regelmatig tegen het licht gehouden moet worden, waarbij de bevoordeelden zich steeds opnieuw moeten bewijzen. Lijkt mij een onwenselijke situatie.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja, ze timmeren een uitzonderingspositie dicht. Dan moet je mijns inziens onderbouwen waarom die rechtsongelijk mag blijven bestaan, tenzij je natuurlijk het idee van rechtsgelijkheid wilt gaan bespreken. Dat mag ook, maar dat lijkt mij een bredere discussie.
De Koran roept de moslims op tot djihaad fi sabiel Allah, "zich inspannen op de weg van Allah", de technische term voor "oorlog tegen de ongelovigen". Op zeker 23 plaatsen in de Koran worden de moslims opgeroepen om strijd te voeren tegen de ongelovigen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:45 schreef Mathemaat het volgende:
Nee, de wetgeving is te complex om het in één poging uit te leggen. Het doden van ongelovigen is ook verbonden aan voorwaarden. Als de voorwaarden niet voldaan zijn, dan is het een doodzonde om een ongelovige te doden.
ja... dus datquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:52 schreef thumbnail het volgende:
[..]
De Koran roept de moslims op tot djihaad fi sabiel Allah, "zich inspannen op de weg van Allah", de technische term voor "oorlog tegen de ongelovigen". Op zeker 23 plaatsen in de Koran worden de moslims opgeroepen om strijd te voeren tegen de ongelovigen.
Maar als je de Moslims dit laat zien dan zeggen ze dat je dit niet letterlijk moet nemen en dat je het moet zien in de tijdsgeest van die periode.
Waarom zou je dat dan ook niet kunnen zeggen van dat rituele slachten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |