Alle omstandigheden van het geval spelen een rol. Het gaat immers om de context (in de breedste zin van het woord) waaronder de belediging wordt gedaan die bepaalt of de belediging strafbaar is of niet.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee hoor. Als je niet eens kunt begrijpen dat emotie een rol speelt....
Zullen we dat aan de rechter overlaten die de omstandigheden erbij ook afweegt?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:42 schreef Dennis101 het volgende:
Lees zijn vraag nog eens goed. Een onterechte arrestatie maakt kankerlijer niet ineens niet beledigend meer.
Je bent me 9 seconden voor.quote:
Wil je nou gaan betwisten of kankerlijer wel of niet beledigend is?quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zullen we dat aan de rechter overlaten die de omstandigheden erbij ook afweegt?
Ah joh, die Calimero is net zo'n huilerd als TS..... lekker laten gaan....quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:52 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Wil je nou gaan betwisten of kankerlijer wel of niet beledigend is?
Lees even de eerste zin van de post van Argento...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:52 schreef Dennis101 het volgende:
Wil je nou gaan betwisten of kankerlijer wel of niet beledigend is?
En als je nu aankomt met ' ja maar, het gaat er niet om of het strafbaar is, het is wel een belediging' dan wil ik je erop wijzen dat de term ' belediging' per persoon/ras/cultuur sterk verschilt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:47 schreef Argento het volgende:
Alle omstandigheden van het geval spelen een rol. Het gaat immers om de context (in de breedste zin van het woord) waaronder de belediging wordt gedaan die bepaalt of de belediging strafbaar is of niet.
Jij post voornamelijk in KLB en R&P.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:54 schreef Spezza19 het volgende:
Ah joh, die Calimero is net zo'n huilerd als TS..... lekker laten gaan....
Naar mijn weten zijn dit soort scheldwoorden naar een agent gewoon beledigend, de agent anders voelde zich blijkbaar ook beledigt, anders schreef hij geen boete uit. Dat de rechter vervolgens kan beslissen dat er verzachtende omstandigheden waren en daardoor de boete kan verminderen (of zelfs kwijtschelden) had ik al eerder gezegd.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lees even de eerste zin van de post van Argento...
[..]
En als je nu aankomt met ' ja maar, het gaat er niet om of het strafbaar is, het is wel een belediging' dan wil ik je erop wijzen dat de term ' belediging' per persoon/ras/cultuur sterk verschilt.
Het feit dat je eerst moest kijken naar mijn posthistorie en dan ook nog eens een verkeerde conclusie trekt, bewijst maar dat je je username eer aan doet....quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij post voornamelijk in KLB en R&P.
Goed idee, die gewoonte moet je niet opgeven...
Non argument. Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die zich beledigd voelt als ik door rood rij. En toch schrijft hij dan een bekeuring uit. Gewoon omdat het volgens de wet niet mag. Hoeft hij zich dus NIET beledigd door te voelen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:06 schreef Dennis101 het volgende:
Naar mijn weten zijn dit soort scheldwoorden naar een agent gewoon beledigend, de agent anders voelde zich blijkbaar ook beledigt, anders schreef hij geen boete uit.
Ja, maar jij voelt je wellicht beledigd als iemand je moeder een hoer noemt. Ik niet. Want ik weet dat ze dat niet is. Dus kun jij lullen wat je wilt. Boeit mij niets.quote:Dat de rechter vervolgens kan beslissen dat er verzachtende omstandigheden waren en daardoor de boete kan verminderen (of zelfs kwijtschelden) had ik al eerder gezegd.
Verder was inderdaad mijn punt dat het een belediging is, of het strafbaar is liet ik in het midden (zoals je zelf ook had kunnen lezen).
Ehmmm.... We zitten hier in WGR, ONZ is verderop. Laterrrrrrrrrrrrquote:Op woensdag 29 juni 2011 00:09 schreef Spezza19 het volgende:
Het feit dat je eerst moest kijken naar mijn posthistorie en dan ook nog eens een verkeerde conclusie trekt, bewijst maar dat je je username eer aan doet....
En dat is dus niet waar. Uitschelden van een ambtenaar in functie is sowieso strafbaar, ongeacht of de agent zich er door aangesproken voelt ja of nee..quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Non argument. Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die zich beledigd voelt als ik door rood rij. En toch schrijft hij dan een bekeuring uit. Gewoon omdat het volgens de wet niet mag. Hoeft hij zich dus NIET beledigd door te voelen.
[..]
Ja, maar jij voelt je wellicht beledigd als iemand je moeder een hoer noemt. Ik niet. Want ik weet dat ze dat niet is. Dus kun jij lullen wat je wilt. Boeit mij niets.
Dus wanneer is iets een belediging? Dat is volkomen afhankelijk van het perspectief van diegene die de zogenaamde belediging ontvangt.
Wat doe jij hier dan?quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmm.... We zitten hier in WGR, ONZ is verderop. Laterrrrrrrrrrrr
Zou je niet even een post of 15 naar boven beginnen met lezen voordat je al die onzin in de ether gooitquote:Op woensdag 29 juni 2011 00:12 schreef Spezza19 het volgende:
En dat is dus niet waar. Uitschelden van een ambtenaar in functie is sowieso strafbaar, ongeacht of de agent zich er door aangesproken voelt ja of nee..
Oh dat heb ik wel gedaan hoor.... maar wat ik zeg klopt wel....quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zou je niet even een post of 15 naar boven beginnen met lezen voordat je al die onzin in de ether gooit![]()
Het is maar een suggestie hoor....![]()
OK, nou, dan krijg je van mij gewoon gelijk. Of je het hebt of niet. Nu tevreden?quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:20 schreef Spezza19 het volgende:
Oh dat heb ik wel gedaan hoor.... maar wat ik zeg klopt wel....
Slaap lekker kansloze Calimero!quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OK, nou, dan krijg je van mij gewoon gelijk. Of je het hebt of niet. Nu tevreden?
Slaap lekker gozer.
Je zet jezelf in WGR verschrikkelijk voor schut met dit soort' statements'...quote:
Jij zet jezelf voor lul door te beweren dat belediging van ambtenaar in functie NIET strafbaar is... Maar dat is het wel....quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je zet jezelf in WGR verschrikkelijk voor schut met dit soort' statements'...
Even goed bedankt. Ik ga eerst even eten, filmpje kijken, dus rond 03.00 uur zal ik je raad opvolgen.
quote:Tweede Boek. Misdrijven
Titel XVI. Belediging
Artikel 266
1.
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2.
Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit.
Artikel 267
De in de voorgaande artikelen van deze titel bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien de belediging wordt aangedaan aan:
1°. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling;
2°. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;
3°. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat.
Dat heb ik op pagina 1 al gepost onderin, dus blijkbaar heb je het topic toch niet zo goed gelezen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 00:35 schreef Spezza19 het volgende:
Ook net gevonden: belediging van een ambtenaar tijdens of wegens de rechtmatige uitoefening van zijn functie: de Hoge Raad heeft op 22 september 2009 geoordeeld dat uitlatingen van de woorden "sukkels", "klootzakken", "losers" en "kankerlijers" tegenover het openbaar gezag onder omstandigheden beledigend en dus strafbaar zijn (zie HR 22 september 2009, LJN BI5623).
Dus Calimero
Ik zie waar de miscommunicatie is ontstaan....quote:Op woensdag 29 juni 2011 01:02 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Dat heb ik op pagina 1 al gepost onderin, dus blijkbaar heb je het topic toch niet zo goed gelezen.
Het is niet alleen dan beledigend. In het geval dat het handelen van de agenten niet terecht was, zal de OvJ echter moeten vervolgen voor "gewone" belediging en daar is een klacht voor nodig.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:23 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarom is kankerlijer alleen beledigend als de arrestatie terecht was?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |